تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816845925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جلسه استماع كميته روابط خارجي سناي آمريكا درباره ايران (5)ديپلمات آمريكايي: وقت ديپلماسي با تهران فرا رسيده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جلسه استماع كميته روابط خارجي سناي آمريكا درباره ايران (5)ديپلمات آمريكايي: وقت ديپلماسي با تهران فرا رسيده است
خبرگزاري فارس: سفير سابق آمريكا در هند در اظهارات خود براي سناتورهاي كميته روابط خارجي سناي آمريكا شرايط كنوني را براي در پيش گرفتن رويكرد ديپلماتيك ميان تهران و واشنگنتن مناسب توصيف و تاكيد كرد كه بدون ايران راهي براي رسيدگي به مسايل مهمي كه آمريكا در خاورميانه با آنها مواجه است، وجود ندارد.


به گزارش فارس، يك جلسه‌ استماع سه‌شنبه گذشته به وقت واشنگتن در كميته روابط خارجي سناي آمريكا تحت عنوان "واقعيت‌هاي سياسي و هسته‌اي ايران و گزينه‌هاي سياستگذاري آمريكا " برگزار شد كه در آن علاوه بر بيانيه روساي دموكرات و جمهوريخواه درباره ايران، شخصيت‌هاي برجسته در حوزه روابط بين‌الملل به طرح ديدگاه‌ها و بحث درباره برنامه هسته‌اي ايران پرداختند.
در اين جلسه كه به رياست "جان كري " سناتور برجسته ايالت "ماساچوست " از طرف دموكرات‌ها و رياست مشترك سناتور "ريچارد لوگار " از سوي جمهوريخواهان برگزار شد افرادي مانند "ريچارد هاس " رئيس مركز مطالعاتي شوراي روابط خارجي آمريكا، "مارك فيتزپاتريك " عضو ارشد موسسه مطالعاتي بين‌المللي مطالعات راهبردي لندن، "كريم سجادپور " عضو موسسه مطالعاتي "كارنگي " و "فرانك جي وايسنر " ديپلمات كهنه‌كار آمريكايي به اعضاي اين كميته توضيحات خود را درباره موضوع مورد بحث ارايه كردند.
اين جلسه تا دو روز بعد يعني پنجشنبه هفته گذشته كه تحت عنوان ديگري به نام "راهبرد آمريكا درباره ايران " در اين كميته برگزار شد، ادامه داشت كه در آن دو تن از افراد برجسته سياستگذاري آمريكا به نام‌هاي "زبيگنيو برژينسكي " و "برنت اسكوكرافت " نيز ديدگاه‌هاي خود را در جلسه استماع به اعضاي كنگره ارايه كردند.
"فرانك جرج وايسنر " كه سفير آمريكا در هند به سال 1994 نيز بوده است و از ديپلمات‌هاي كهنه كار آمريكايي به شمار مي‌رود در اظهارات خود در جلسه سنا گفت: "هيچ موضوعي در دستور كار امنيت ملي آمريكا فوري‌تر و پرخطرتر از رابطه پرخطر و احتمالا خشونت‌آميز آمريكا با جمهوري اسلامي ايران نيست. بحران ميان تهران و واشنگتن از مدت‌ها پابرجاست. ما و جمهوري اسلامي در ربع قرن گذشته در تضاد با يكديگر بوده‌ايم. از همان روزهاي اول انقلاب، تاكيد حاكميت ايران براي تقويت جايگاه و نفوذ اين كشور براي آمريكا، همسايگان ايران و بسياري از ديگر كشورهاي جهان نگراني عميقي به بار آورد. "
وي ادامه داد: "در سال‌هاي اخير، ‌اقدامات ايران و مواضع آن درباره مسايلي كه به عمق ثبات خاورميانه مرتبط هستند، تنش‌هايي به بار آورده است. از سال 2005، تصميم ايران به پيشبرد برنامه غني‌سازي اورانيوم نگراني عميقي براي آمريكا و جامعه بين‌الملل به بار آورد. ايران تا حدود زيادي گوش خود را به درخواست‌هاي شوراي امنيت گرفته است و اكنون نيز 5 هزار سانتريفيوژ داشته و به سوي توانايي هسته‌اي پيش مي‌رود. "
اين ديپلمات آمريكايي حمايت ايران از حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطين را تهديد مستقيم عليه اسرائيل توصيف كرد و افزود: "جو ميان ايران و اسرائيل با زير سوال رفتن موجوديت اسرائيل از سوي ايران و انكار هولوكاست از سوي رئيس جمهور آن وخيم‌تر شده است. يادمان مي‌آيد كه منطقه بخاطر درگيري تابستان 2006 در لبنان تا چه اندازه به جنگ نزديك شد و رابطه ايران با حزب‌الله و سوريه نقش عمده‌اي در اين ميان ايفا كرد در حقيقت ايران و اسرائيل عملاً در مقابل هم هستند. "
وي در ادامه به خطرات درگيري احتمالي نظامي ميان ايران و آمريكا اشاره كرد و تاكيد كرد: "آمريكا امروزه به طرز خطرناكي در نزديكي ايران قرار دارد. ناوهاي ما نزديك سواحل ايران حركت مي‌كنند و وقوع حادثه احتمالي ميان دو طرف همواره به عنوان يك احتمال مطرح است. با توجه به تنش‌ها در خليج (فارس) درگيري ناشي از اين اتفاق مي‌تواند به سرعت گسترش يافته و كشتي‌هاي بين‌المللي و بخصوص صادرات منابع هيدروكربني را از منطقه به خطر اندازد. سربازان ما در عراق و افغانستان مستقر هستند و اقدامات ايران مي‌تواند نيروهاي آمريكايي را به خطر اندازد. به عبارت ديگر ما بسيار به هم نزديك هستيم بخصوص اين كه مكانيزم مناسبي وجود ندارد كه بتوان اتفاقات و سوءبرداشت‌ها را رفع كند. "
وايسنر همچنين خطاب به سناتورهاي آمريكايي اعتراف كرد: "ما به اين درك رسيده‌ايم كه بدون ايران راهي براي رسيدگي به مسايل مهمي كه آمريكا در خاورميانه با آنها مواجه است وجود ندارد. "
وي افزود: "ايران به عنوان يكي از بزرگترين كشورهاي منطقه، نقش مهمي در عراق، افغانستان و بازار انرژي منطقه، امنيت خليج فارس، مسئله منع گسترش هسته‌اي و تقابل ميان اسرائيل و فلسطينيان بازي مي‌كند. رابطه ايران با فلسطيني‌ها، جوامع شيعه خاورميانه، ‌سوريه و دسترسي تهران به كشورهاي عربي و خليج فارس اين كشور را به واقع به قدرت مهم براي هر يك از كشورها و موضوعات خاورميانه‌اي بدل كرده است. "
سفير سابق آمريكا در هند همچنين تاكيد مي‌كند: "مسايلي كه ايران و آمريكا را به هم پيوند مي‌دهد چنان گسترده و به هم مرتبط است كه رسيدگي به آنها به تنهايي غير ممكن است. "
اين ديپلمات كهنه‌كار نيز همچون بسياري از كارشناسان و تحليلگران استفاده از گزينه نظامي را براي حل مسايل دو طرف مناسب نمي‌داند و تاكيد مي‌كند: "حمله نظامي به تاسيسات هسته‌اي ايران به نظر من حماقت محض خواهد بود. به اعتقاد من تضميني براي دقت حمله نظامي در كار نيست و خسارت به منافع ما در عراق و افغانستان و خليج (فارس) فراوان خواهد بود. اثر آن در جايگاه آمريكا در جهان اسلام نيز فراوان خواهد بود و حسن‌نيت دولت كنوني آمريكا را از بين خواهد برد. "
وايسنر همچنين به تجربيات خود در طول 37 سال فعاليت ديپلماتيك اشاره كرده و بر نقش مهم ايران براي منافع آمريكا در منطقه اشاره مي‌كند و به تشريح تجربيات خود در طول تعامل 10ساله با ايراني‌ها پرداخته و خطاب به سناتورها تاكيد كرد: "من در جلسه استماع امروز تلاش مي‌كنم كه دليل خود را براي تعامل با جمهوري اسلامي ايران مطرح كنم و نكاتي را مطرح سازم كه بايد در هفته‌ها و ماه‌هاي آتي كه ديپلماسي آمريكا شكل خواهد گرفت، مدنظر قرار دهيم. "
وي افزود: "به عقيده ما سرنوشت ما اين است كه ما و ايران با همديگر تعامل كنيم و اين تعامل سال آينده يا بيشتر آغاز مي‌شود. برعكس ديگر بحرا‌ن‌ها كه در آن ملت‌ها و مردم بر سر مباني، اعتقاد، قوميت و دعواها اختلاف دارند، اختلافات ما و ايران تا حدود زيادي سياسي است و مي‌تواند توسط سران سياسي حل و فصل شده و رسيدگي شود. "
وي با استقبال از اقدام هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در انتصاب "دنيس راس " به عنوان مشاور در امور آسيا ابراز اميدواري كرد كه راس بتواند با تجربه خود به موضوع ايران رسيدگي كند.
وايسنر همچنين تاكيد مي‌كند: "بسياري بر اين باور هستند كه در سال هاي اخير ايران دست برتر در خاورميانه را بر آمريكا داشته است. ايراني‌ها مي‌دانند كه ما در مناقشه دشوار عراق و افغانستان زمينگير شده‌ايم و سرنگوني صدام و طالبان ايران را تا حد زيادي تقويت كرده است. اين عده مي‌گويند كه آمريكا نتوانسته ايران را وادار به دست برداشتن از تمايلات هسته‌اي كند و اين ناكامي، ايران و سران آن را به سمت بي‌تفاوتي به آمريكا سوق داده است. از اين رو اين عده مي‌گويند كه شرايط مناسب تعامل ديپلماتيك نيست. "
وي با ابراز مخالفت خود با اين ديدگاه‌ها، تصريح كرد: "در حقيقت به اعتقاد من،‌ ما و ايراني‌ها مي‌توانيم با اطلاع از آسيب‌‌پذيري‌هاي يكديگر به هم نزديك شويم. هيچ كشوري به اندازه ايران به نقاط ضعف خود حساس نيست. ايران مي‌‌داند كه در منطقه منزوي است و بسياري از همسايگان آن با يكديگر دشمن هستند. "
وي در ادامه شرايط نامناسب اقتصادي ايران و كسري دولت و كاهش قيمت نفت را از عوامل ديگر ضعف ايران عنوان مي‌كند و تلاش مي‌كند ملت و مسئولين ايران را با طرح اين موضوع كه ايراني‌ها به توانايي حاكمان براي اداره كشور مدرن ترديد دارند، مقابل هم قرار دهد.
وايسنر همچنين به ديگر موارد اختلاف‌انگيز اشاره مي‌كند و مدعي مي‌شود كه ايراني‌ها نگاه منفي به تاريخ خود دارند و احساس مي‌كنند در 200 سال گذشته تحقير شده‌اند و اگر قرار باشد آمريكا با ايران وارد جنگ شود بايد بهاي سنگيني براي جمهوري اسلامي بپردازد.
اين ديپلمات به دولت آمريكا توصيه مي‌كند: "هنگام تعامل با ايراني‌ها اين امر را مدنظر قرار دهيد كه ايراني‌ها تحقير نخواهند شد. بلكه واقعگرا هستند. ايران نه‌تنها ملت بزرگي است كه زاده تمدن كهن است بلكه ملت پرغروري است. "
وايسنر در ادامه بار ديگر از دولت آمريكا مي‌خواهد با ايران وارد تعامل شود و مي‌افزايد: "بايد قبل از ورود به ديپلماسي با ايران بايد به روشني بدانيم كه چه مي‌خواهيم. "
اين ديپلمات همچنين به ارايه سرفصل‌هايي پرداخت كه هنگام تعامل ديپلماتيك ميان آمريكا با ايران بايد لحاظ شود و تاكيد كرد: "بايد براي رسيدگي به همه موضوعات آماده بود. تعامل ديپلماتيك با ايران شكست خواهد خورد اگر بخواهيم به موضوعات به صورت گزينشي رسيدگي كنيم. مسايلي كه ما و ايراني‌ها با آن طرف هستيم متعدد و مرتبط به هم بوده و ايراني‌ها به مسئله امنيت ملي و افتخار ملي خود اهميت خاصي قائل هستند. "
وي ادامه مي‌دهد: "نمي‌توان به مسئله عراق بدون رسيدگي به مسئله خليج‌فارس پرداخت و مسئله هسته‌اي را نمي‌توان بدون در نظر گرفتن برداشت ايران از امنيت رسيدگي كرد. "
وايسنر در سرفصل دومي كه ارايه مي‌دهد به تيم مذاكرات با ايران توصيه مي‌كند كه تعامل از رده‌هاي بالا به پايين باشد نه از پايين به بالا و افزود: "تنها راه تعامل با ايران اين است كه درك سياسي ميان سران ما ايجاد شود. اين درك متقابل بايد با به رسميت شناختن اين امر باشد كه ايران يك قدرت منطقه‌اي است كه منافع خاص خود را دارد و آمريكا منافعي در اين منطقه دارد. "
وي اعتمادسازي را سرفصل ديگر پيشنهاد خود براي مذاكرات معرفي مي‌كند و مي‌افزايد: "بايد مفهوم تغيير نظام را از قاموس خود پاك كنيم. ايراني‌ها نيز بايد لفظ تندي را كه براي ما به كار مي‌بندند كنار گذارند. "
وي همچنين پيشنهاد مي‌كند كه گفت‌وگوي ايران و آمريكا بدون در نظر گرفتن فضاي سياسي دو كشور صورت گيرد و توصيه مي‌كند كه واشنگتن بايد بدون توجه به اين كه قرار است انتخابات رياست جمهوري در ايران برگزار شود وارد تعامل شود.
وايسنر در ادامه به هدف‌گذاري براي گفت‌وگوها به عنوان اولويت كاري براي تعامل با ايران اشاره مي‌كند و به مقامات دولتي آمريكا توصيه مي‌كند كه ايران اهميت فوق‌العاده‌اي براي برنامه هسته‌اي خود قائل است و به آن به خاطر افتخار و ابهت ملي، اقتصاد و امنيت ملي ارزش مي‌دهد.
وي مباحثي مانند تامين امنيت مرزهاي ايران و دخيل كردن ديگر كشورها در گفت‌وگوها را از ديگر سرفصل‌هايي عنوان كرد كه هنگام تعامل با ايران بايد مدنظر قرار گيرد.
انتهاي پيام/.

چهارشنبه|ا|21|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن