تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805323241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صبح امروز آغاز شدرايزنى فشرده سران اكودر اجلاس تهران


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: صبح امروز آغاز شدرايزنى فشرده سران اكودر اجلاس تهران
دهمين اجلاس سران كشورهاي عضو اكو صبح امروز در تهران آغاز شد. در اين اجلاس رياست اكو از جمهوري آذربايجان به جمهوري اسلامي ايران واگذار خواهد شد. در اين اجلاس علاوه بر رأساي كشورهاي عضو اكو، جلال طالباني رئيس جمهور عراق و امير قطر و فاروق الشرع معاون رئيس جمهور سوريه نيز به عنوان كشورهاي مدعو حضور خواهند داشت.

اين اجلاس فرصت مناسبي را در اختيار رهبران اكو قرار مي دهد تا چگونگي و ميزان پيشرفت طرح هاي مختلف در دست اجراي اين سازمان را مورد بررسي و بازنگري قرار داده و طرح ها و پيشنهادات جديد را در راستاي تحكيم و تقويت همكاري منطقه اي بررسي نمايند.

بحث و تبادل نظر در خصوص راهكارها و ابزارهاي مورد نياز اين طرح ها، از ديگر موضوعات قابل تأمل رهبران اين سازمان خواهد بود.

در طول اجلاس اين سازمان، گزارش دبير كل و رئيس شوراي وزيران و بحران مالي جهان و چالش هاي خاص منطقه ناشي از آن، مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

سازمان اكو را مي توان بسته اي از فرصت هاي اقتصادي مستقيم و موقعيت هاي سياسي غير مستقيم خواند كه با هدفمند كردن مقاصد اعضا، فضايي جديد جهت ايفاي نقش كشورهاي فعال در اين منطقه ايجاد خواهد كرد.

جمهوري اسلامي ايران از زمان تشكيل نخستين اجلاس رهبران اكو در تهران در بهمن 1370 تاكنون با نقش آفريني مداوم، محوريت خويش را در اين سازمان حفظ كرده و امروزه كسي نمي تواند نقش تعيين كننده تهران در عينيت بخشي به موقعيت اكو در معادلات خاورميانه و آسياي مركزي را ناديده گيرد.

مرز زميني مشترك كشورمان با 5 كشور مهم عضو اكو و استقرار دبيرخانه دائمي اين سازمان در تهران از ديگر عوامل محوريت تهران در اين سازمان منطقه اي است.

وسعت جغرافيايي كشورهاي عضو اكو معادل هفت ميليون كيلومتر مربع و جمعيتي حدود 400 ميليون نفر را به خود اختصاص داده است. همچنين وجود منابع نفت و گاز در كشورهاي اكو اهميت ويژه اي را به ويژه با توجه به بحث بحران انرژي گاز در اروپا به اين سازمان مي دهد.

موقعيت جمهوري اسلامي ايران در منطقه اكو به ويژه به لحاظ جغرافيايي كاملاً استراتژيك است و نقش مهمي در جهت سهولت در تبادلات تجاري منطقه اي و جهاني ايفا مي كند.

بحران مالي جهاني مهمترين دستور كار

«عبدالله گل» رئيس جمهوري تركيه مهم ترين دستور كار اجلاس سران اكو در تهران را بررسي راه هاي تبديل تبعات بحران مالي جهاني بر منطقه به فرصت هايي براي پيشبرد اقتصاد و تجارت توصيف كرد.

عبدالله گل در رأس يك هيأت بلندپايه و شمار قابل توجهي از شخصيت هاي رسانه اي تركيه براي شركت در دهمين اجلاس سران سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو) به تهران آمده است.

رئيس جمهوري تركيه تأسيس بانك توسعه و تجارت اكو را از گام هاي مهم در سازمان ارزيابي كرد و گفت: مهم ترين دستور كار اجلاس سران اكو در تهران بررسي بحران مالي جهاني است.

عبدالله گل گفت: در اين اجلاس راهها، راهكارها و تدابير لازم براي تبدل كردن تبعات بحران مالي جهاني بر اقتصاد منطقه به فرصت هاي اقتصادي و تجاري بين سران كشورهاي شركت كننده بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وي تاكيد كرد: تركيه تلاش مي كند اكو به صورت يك سازمان مهم و موثر و كارا در راه توسعه و رفاه كشورهاي عضو، همواره پويا و راهگشا باشد.

رئيس جمهور تركيه افزود: شركت رهبران 10كشور منطقه در اجلاس تهران خود تحول و فرصت مهمي است تا ديدارهاي دوجانبه اي نيز در حاشيه اجلاس بين آنها صورت گيرد.

بازتاب سفر عبدالله گل به تهران

مطبوعات روز سه شنبه تركيه به طور گسترده به سفر «عبدالله گل» رئيس جمهوري تركيه براي شركت در اجلاس سران اكو در تهران پرداخته اند.

اين روزنامه با عنوان اين كه در پروتكل سياسي ايران، آيت الله خامنه اي در رديف اول جاي دارد، افزود: بعد از سال هاي طولاني اين اولين بار است كه آيت الله خامنه اي با يك «رهبر غربي» ديدار خواهد كرد، چرا كه وي آخرين بار در سال ها قبل رئيس جمهوري اتريش را نيز به حضور پذيرفته بود.

غرب تعامل با تهران را در پيش گيرد

رئيس جمهوري پاكستان در گفت وگو با ايرنا بر صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته اي ايران تاكيد كرد.

آصف علي زرداري با اشاره به فعاليت هاي هسته اي ايران تاكيد كرد: جهان غرب بايد متوجه شود كه ماهيت برنامه اتمي اين كشور بطور كامل صلح آميز است.

رئيس جمهوري پاكستان افزود: ايران با اهداف صلح آميز به توسعه و گسترش برنامه هسته اي خود مبادرت كرده و نيازي به تسليحات هسته اي ندارد.

زرداري با اشاره به ديدگاه كشورهايي كه معتقدند به هر طريقي بايد مانع از گسترش فعاليت هاي اتمي ايران شد، اظهار داشت: من فكر مي كنم اين دسته از كشورها به جاي سخن از اعمال زور، با تعامل و گفت وگو با تهران اقدام كنند.

رئيس جمهوري پاكستان گفت: ايران و پاكستان دو قدرت منطقه اي هستند و نيازي به استفاده از تسليحات هسته اي ندارند، تهران و اسلام آباد فقط براي مقاصد صلح آميز به ويژه در بخش انرژي از اين فناوري استفاده مي كنند.

رئيس جمهوري پاكستان افزود: نقش مثبت ايران در مناسبات منطقه اي غيرقابل انكار است و اسلام آباد نيز فارغ از دوستي و اشتراك هاي تاريخي و مذهبي، براي اين كشور جايگاهي ويژه در سياست خارجي خود قايل است.

زرداري تاكيد كرد: ايران و پاكستان با چالش هاي مشترك منطقه اي مواجه هستند كه بطور قطع همكاري هاي نزديك دو كشور مي تواند اين چالش ها را رفع و به نزديكي و همگرايي منطقه اي منجر شود.

سطح مناسبات اقتصادي دو كشور كافي نيست

رئيس جمهوري پاكستان با اشاره به سطح روابط اقتصادي بين دو كشور اظهار داشت: تهران و اسلام آباد از ظرفيت مطلوبي براي توسعه روابط و همكاري هاي تجاري برخوردار هستند و اين مساله امتياز خوبي براي دو كشور محسوب مي شود.

زرداري در عين حال تصريح كرد: البته ميزان مناسبات اقتصادي و تجاري بين دو كشور ناكافي است و تهران و اسلام آباد بايد تلاش كنند سطح تعامل و همكاري هاي اقتصادي دوجانبه را افزايش دهند.

هدف بزرگ سازمان كاهش فاصله اقتصادي

معاون ايراني دبيركل سازمان همكاري اقتصادي (اكو) اعلام كرد: يكي از مشكلات اساسي سازمان اكو، تفاوت در سطح اقتصادي اعضا است و هدف اين است كه اين فاصله كاهش يابد.

دكتر حسن طاهريان با بيان اين مطلب افزود: از مشكلات ديگر سازمان اكو، تفاوت در وضعيت اداري و سازماني اعضاي اين سازمان است زيرا طولاني بودن بوروكراسي اداري در بعضي از كشورها بر اجراي قراردادهاي مصوب تأثير منفي مي گذارد.

وي ادامه داد: قوانين و مقررات در سازمان اكو بايد به اجماع اعضا برسد و حتي مطالب غيرمهم هم نبايد با مخالفت حتي يك كشور روبرو شود و اين امر موجب طولاني شدن پروسه اداري و كاري اكو خواهد شد.

طاهريان چشم انداز اكو در آينده نزديك را اميدبخش توصيف و اعلام كرد: كشورهاي اكو در حال حاضر با يكديگر در تفاهم به سر مي برند و اميد است كه روابط كشورهاي عضو در آينده گسترش پيدا كند.

چشم انداز اميدواركننده

معاون اقتصادي وزارت امورخارجه اعلام كرد: علي رغم گسترش روزافزون بحران مالي در سطح جهان، چشم انداز آينده سازمان همكاري اقتصادي (اكو) بسيار رضايت بخش و اميدواركننده است.

محسن طلايي گفت: نبايد اجازه دهيم ياس و نااميدي حاصل از بحران مالي جهان دامنگير كشورهاي عضو اكو شود، بلكه بايد به شيوه اي عمل كرد كه بحران مالي به فرصتي براي رشد و شكوفايي هرچه بيشتر كشورهاي اعضاي اكو تبديل شود.

طلايي افزود: در جلسات مقدماتي دهمين اجلاس سران اكو مسائل مختلفي از جمله اجراء، تصويب و اجراي موافقت نامه هاي اكو، موافقت نامه تجاري اكوتا از قبيل موافقتنامه حمل و نقل اكو ترانزيت، موافقت نامه تسهيل رواديد تجار كشورهاي عضو اكو، موضوعات سازماني نظير موسسه فرهنگي اكو و بانك توسعه و تجارت اكو، تاسيس موسسات منطقه اي جديد اكو نظير شبكه نانو تكنولوژي اكو، پروژه ها و برنامه هاي اولويت دار از جمله بازسازي افغانستان و پروژه قطار استانبول- تهران- اسلام آباد مورد بحث و بررسي و تبادل نظر مقامات شركت كننده قرار گرفت.

كمبود سرعت كافي در اجراي توافق نامه ها

دبيركل سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو) اعلام كرد: مشكل اصلي اكو در حال حاضر نبود سرعت و شتاب كافي در اجراي توافقنامه هاي تصويب شده است.

خورشيد انور با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر كشورهاي عضو اكو تفاوت هايي در سطح توسعه اقتصادي، سطح آموزش و برنامه ظرفيت سازي دارند، اما نكته دلگرم كننده اين است كه ما متحد هستيم و مشتركات زيادي در خصوص فرهنگ و دين داريم و اين دو اصل ما را به هم پيوند مي دهد.

وي ادامه داد: مسير اصلي حركت ما درست است و ما نيازي به تغيير آن نداريم اما من مشخصاً از اجراي موافقتنامه ها راضي نيستم. براي مثال در حوزه انرژي، كشورهاي پاكستان، قزاقستان، آذربايجان، تركمنستان و ايران از صادركنندگان نفت و گاز هستند، اما متاسفانه اين كشورها همكاري مطلوبي در اين زمينه ندارند.

خورشيد انور اعلام كرد: فعاليت هاي اكو در دو سال اخير رشد زيادي داشته و ما در سال گذشته 54 جلسه عمومي و 6 جلسه وزرا را برگزار كرده ايم و به طور متوسط هر دو سال يكبار جلسه برگزار كرده ايم كه بي سابقه بوده است و در واقع، مشاركت اعضاي اكو در جلسات 350 درصد رشد داشته است و همچنين ميانگين شركت كشورها در جلسات مختلف 6 كشور بوده است كه در سال گذشته ما آن را به 8 كشور گسترش داده ايم.دبيركل اكو در بخش ديگري از سخنانش گفت: دهمين اجلاس سران اكو در تهران، نقطه عطفي در حركت به سمت همگرايي اقتصادي منطقه اي است.گزارش خبرنگار ما مي افزايد: تمبر يادبود اجلاس سران امروز رونمايي مي شود.

در اجلاس امروز تهران سران و رؤساي جمهوري اسلامي ايران، تركيه، پاكستان، آذربايجان، افغانستان، تركمنستان، قزاقستان، تاجيكستان، ازبكستان و قرقيزستان شركت دارند.

قرارداد صادرات گاز ايران به پاكستان امروز نهايي مي شود

اجلاس سران كشورهاي عضو اكو امروز در تهران برگزار و پيش بيني مي شود با سفر رئيس جمهور پاكستان براي حضور در اين اجلاس، قرارداد صادرات گاز ايران به پاكستان نيز در حاشيه اين اجلاس نهايي شود.پيش بيني مي شود با سفر آصف علي زرداري، رئيس جمهور پاكستان به ايران، قرارداد صادرات گاز ايران به اين كشور در حاشيه اين اجلاس نهايي شود، زيرا پس از آخرين دور رسمي مذاكرات ايران و پاكستان در دهم دي ماه سال جاري و تعيين مدتي يك ماهه براي رسيدن به نتيجه نهايي درباره اين قرارداد، پاكستان مهلت ديگري براي بررسي بيشتر موضوع از ايران درخواست كرد كه دهم مارس ميلادي (بيستم اسفند جاري) آخرين مهلت پاكستان براي ارائه پاسخ به ايران اعلام شد.

رئيس جمهور پاكستان در آستانه سفر به كشورمان و شركت در اجلاس سران سازمان همكاري هاي اقتصادي «اكو»، با تاكيد بر اين كه انتقال گاز از ايران، مهم ترين اولويت اقتصادي دولت اسلام آباد محسوب مي شود، گفت: اسلام آباد تحت هر شرايطي تلاش مي كند اين قرارداد نهايي شود زيرا اجرايي شدن طرح خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان، فوايد و منافع دو كشور را به همراه خواهد داشت و نهايي شدن سريع تر اين طرح مهم، از اولويت هاي اصلي دولت جديد پاكستان است.

آصف علي زرداري نشست اجلاس سران كشورهاي عضو اكو در تهران را فرصت خوبي براي اسلام آباد ارزيابي كرد تا اين كشور بتواند از نزديك با مقام هاي ايراني گفت وگو و بحث هاي خط لوله انتقال گاز را به نقطه نهايي خود نزديك كند.

رئيس جمهور پاكستان با بيان اين كه اسلام آباد بدون توجه به حاشيه ها و موانع موجود، تلاش خواهد كرد گاز مورد نياز خود را از ايران تامين كند، ابراز اميدواري كرد؛ با حذف مراحل بوروكراتيك و آغاز فعاليت كميته هاي مرتبط با اين طرح، انتقال گاز ايران به آن كشور هرچه سريع تر اجرايي شود.

چهارشنبه|ا|21|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن