تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816517282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قاليباف: اهميت موضوع فرهنگ در جامعه ما مضاعف شده است سخنراني كردن تنها در حوزه فرهنگي كافي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: قاليباف: اهميت موضوع فرهنگ در جامعه ما مضاعف شده است سخنراني كردن تنها در حوزه فرهنگي كافي نيست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - شهري

شهردار تهران گفت: در جامعه ما اهميت موضوع فرهنگ مضاعف شده است ، چرا كه انقلاب اسلامي تمام سخنش اين است كه يك انقلاب سياسي نبوده بلكه انقلابي فرهنگي است. در حالي كه در بسياري از كشورهاي دنيا موضوع فرهنگ اصلي ترين موضوع آنها تلقي نمي شود.

به گزارش سرويس «شهري» ايسنا، دكتر محمد باقر قاليباف در همايش "راهبردهاي توسعه فرهنگي و اجتماعي شهرهاي ايران" كه در مركز فرهنگي و آموزشي آدينه برگزار شد، افزود: اين جلسه براي من از اين جهت بسيار مهم است كه موضوع فرهنگ موضوع حياتي جامعه امروز ماست ، لذا روزي كه مطلع شدم بايد در جمع شما صحبت كنم دغدغه ام اين بود كه چه مطلبي را بايد بگوييم كه حق اين جلسه ادا شود.

وي با تاكيد براينكه صحبت هاي من در اين جلسه از يك منظر سخنراني نبوده ، بلكه باورها و دغدغه هاي من است ، گفت: فرهنگ هرآنچه است كه از نسل گذشته مردم آن را به ارث برده اند. حال اين تجربه نسل هاي گذشته فرصت تلقي شده يا تهديد، خوب يا بد ، در اختيار نسل امروز قرار گرفته است.

قاليباف ادامه داد: در كشور ما دين مهم ترين موضوع فرهنگ است و فرهنگ ما يك فرهنگ ديني است.

وي با بيان اينكه موضوع فرهنگ دغدغه جدي در جامعه ما و مديريت شهري است ، افزود: ذلت و عزت ، پيشرفت و عقب ماندگي، متدين بودن و بي دين بودن ، حريت و آزادي يا تحت سلطه بودن، ظلم ستيزي و انقلابي بودن هر جامعه ريشه در فرهنگ آن جامعه دارد و اين جاست كه موضوع فرهنگ مهم مي شود.

شهردار تهران ادامه داد: در جامعه ما اهميت موضوع فرهنگ مضاعف شده است ، چرا كه انقلاب اسلامي تمام سخنش اين است كه يك انقلاب سياسي نبوده بلكه انقلابي فرهنگي است. در حالي كه در بسياري از كشورهاي دنيا موضوع فرهنگ اصلي ترين موضوع آنها تلقي نمي شود.

به گفته شهردار تهران در نظام اسلامي اهميت موضوع فرهنگ بسيار مورد تاكيد قرار گرفته و بر اساس همين باورها و انديشه هاي اسلامي معتقديم كه فرهنگ در بقيه شئونات مثل اقتصاد و سياست اثر مي گذارد.

وي افزود: وقتي وجدان كاري وجود نداشته باشد اين امر در اقتصاد كشور اثرگذار است. همين طور موضوع اسراف در جامعه ريشه فرهنگي دارد كه در اقتصاد نيز تاثيرگذار است. سياست ما عين ديانت ما است و در عالم سياست صداقت و كمال به تمام معنا نهايت آرزوي ماست كه اين ها ريشه در فرهنگ دارد.

شهردار تهران خاطر نشان كرد: انقلاب اسلامي ما كه مبنايي فرهنگي دارد ، با تلاش مردم به پيروزي رسيد و به استقلال و آزادي دست يافتيم. حال تداوم اين استقلال سياسي در گرو پيشرفت صنعتي و نظامي نيست بلكه استقلال سياسي و پيشرفت يك كشور زماني تضمين مي شود كه استقلال فرهنگي وجود داشته باشد.

وي تاكيد كرد: اگر جامعه اي استقلال فرهنگي داشته باشد، قطعا به استقلال سياسي و اقتصادي دست پيدا مي كند.

شهردار تهران اظهار كرد: وقتي مي گوييم دغدغه فرهنگي داريم و مقام معظم رهبري مي فرمايند تهاجم فرهنگي و ناتو فرهنگي به وجود آمده يعني اينكه بدانيد استقلال كشور و انقلاب در خطر است. پس هر سازمان ، نهاد و يا هر انساني كه احساس تعهد مي كند بايد در رويكردهاي خود متوجه اين اصل مهم باشد.

قاليباف در بخش ديگري از سخنانش ، موضوع بعدي را بحث نظام اسلامي عنوان كرد و گفت: امروز سه دهه از انقلاب ما مي گذرد و هم اكنون در حال سپري كردن دهه چهارم هستيم. مقام معظم رهبري اين دهه را دهه پيشرفت و عدالت عنوان كرده اند و اين سوال براي ما و چه براي كساني كه در زمان پيروزي انقلاب اسلامي و حتي دوران دفاع مقدس نبوده اند مطرح است كه پس از گذشت اين سه دهه واقعا به اين شعار كه انسان ها ، مومنين ، ملت و مردم با هر گرايش و سليقه اي كه هستند اگر در سايه نظام اسلامي زندگي كنند، دنيا و آخرتشان تضمين شده است ، رسيده ايم ؟

وي ادامه داد: در اقدامات انجام شده و كارهاي فرهنگي كه توسط نظام اسلامي به انجام رسيده تا چه ميزان كارآمدي دين در اداره جامعه انجام شده و كارنامه ارايه شده در اين مورد چگونه است؟ در اين خصوص ما مي گوييم كه يك دهه فقط جنگيده ايم و در اين مورد از ما توقع پيشرفت نبوده بلكه ما با تكيه بر فرهنگ شيعه و عاشورا و تحت رهبري بينيان گذار انقلاب اسلامي توانستيم از وطن خود دفاع كرده و اين اقدام باعث افتخار بوده و قابل قبول است.

شهردار تهران تصريح كرد: من دهه اول انقلاب را دهه استقرار نظام مي دانم چرا كه در اين دهه ما با منافقين، ملحدين، فدايي ها چه در خيابان و چه در ميدان هاي جنگ جنگيديم و جنگيدن هاي ما شامل مناظره ها و بحث ها در روزنامه ها و نشست ها تا درگيري مسلحانه در خانه هاي تيمي به انجام رسيده است.

وي عنوان كرد: در ارتباط با دهه دوم نيز ما مي گوييم باز در اين دوره با اينكه جنگ تمام شده بود اما انقلاب ما هنوز توسط كشورهاي خارجي مورد تهاجم فرهنگي قرار گرفته و در فشار بود. اين دوره را دوره تثبيت مي دانم. در دوره دوم نيز خيلي از كشورهاي خارجي اميد داشتند ماهيت انقلاب را تغييردهند و مي گفتند اگر از راه نظامي نتوانستيم اين تغيير را به وجود بياوريم بايد با اقدامات اقتصادي و فرهنگي به اين هدف دست يابيم.

شهردار تهران ادامه داد: آيا به نظر شما در دهه سوم و دهه چهارم ديگر وقت آن نرسيده كه ما پاسخگو باشيم ، هنگامي كه جوانان عملكرد ما را تحت بررسي قرار مي دهند، از ما توقع ندارند كه اقدامات فرهنگي و اقتصادي ما همانند كشورهاي اروپايي و آمريكايي باشد اما ما را با كشورهايي كه هم وزن خودمان هستند و در آسيا قرار دارند قياس مي كنند. به نظر شما كارنامه ما در اين مورد قابل دفاع است؟

وي ادامه داد: به نظر مي رسد در حوزه فرهنگي و اقتصادي كارنامه ما قابل دفاع نيست، ما بايد يك عملكرد مثبت و قابل قبول در حوزه نيازهاي مادي ارايه دهيم و در اين راستا به سمت پيشرفت و توسعه گام برداريم.

قاليباف با بيان اينكه به دهه فجر نزديك مي شويم و به بركت اقدامات بنيانگذار انقلاب اسلامي و شهدا ازظلمات به سمت نور و از جهل به سمت دانايي هدايت شديم گفت: امروز سوال آنها از ما اين است كه بعد از سپري شدن سه دهه از انقلاب چه عملكردي داشته ايم؟ اينكه با صداي بلند اعلام كنيم كه در رژيم شاه به طور مثال چه تعداد روستا داراي برق بوده و اكنون به چه تعداد افزايش يافته قياس مع الفارق است و به طور واقع نبايد اين موضوع مورد مقايسه قرار گيرد چرا كه ما رژيم پهلوي را قبول نداشته و آن را منهدم ساختيم و دليل ندارد اقدامات خود را با اقدامات آن رژيم مقايسه كنيم و اين مقايسه ها حرف روز نيست و به گوش كسي نمي رود.

شهردار تهران تصريح كرد: هدف ما پيشرفت انسان و سوق دادن آن به سمت كمال است، خود انسان هدف توسعه و پيشرفت است تا كارآمدي دين در اداره جامعه از هر منظر به اثبات رسد.

وي با بيان اين كه امروز از مرز 70 درصد در شهر نشيني گذشته ايم ، گفت : از اين منظر مهمترين دغدغه ما دغدغه فرهنگ است و آيا در اين راستا مهمترين موضوع فرهنگ ، مساله حجاب يا صرفا برگزاري مراسم نشاط و شادماني يا عزاداري ها است ؛ تمام مقوله هاي فرهنگي را بايد مورد توجه قرار دهيم و اصلي ترين مقوله فرهنگ را بيابيم .هدفي كه اگر تداوم يابد دامنه بسياري از موضوعات فرهنگي مانند حجاب و يا ساير موارد است .

شهردار تهران ادامه داد: تفاوت بين موضوع دنيا داري و دنيا گرايي در جامعه و ترسيم آن بايد مشخص باشد ، در اين رابطه مهمترين كار آن است كه اين دو را با يكديگر مقايسه كنيم. ما بر اساس قرآن سخنان اهل بيت و فقها بر اين باوريم كه در حوزه دنيا داري يك رشد همه جانبه داريم اما در حوزه دنيا گرايي با يك رشد تك قطبي و صرفا مادي روبرو هستيم.

قاليباف در ادامه بهترين مصداق در حوزه دنيا گرايي و دنيا داري را دوران دفاع مقدس عنوان كرد و گفت: فرهنگ دوران دفاع مقدس ريشه در فرهنگ عاشورا دارد و فرق بين دنيا داري و دنيا گرايي را به ما آموخت. در دوران دفاع مقدس صداقت بود و هنگامي كه دو رزمنده و يا دو فرمانده با يكديگر سخن مي گفتند به هيچ عنوان اين فكر در ذهن نمي گذشت كه سخناني كه مطرح مي شود دروغ است اما در حال حاضر هنگامي كه ما سخن مي گوييم و يا حرفي را مي شنويم چه ميزان از اين حرف ها درست و چه ميزان از آن را غير واقع تلقي مي كنيم.

قاليباف ادامه داد: در دنيا داري، اخلاص، صبر ، شكيبايي، صداقت و در دنيا گرايي ، عصبانيت، بي حوصلگي و خشونت وجود دارد.نكته اي كه بايد مورد توجه قرار دهيم فرهنگ دنيا داري و دنيا گرايي است كه به طور دقيق بايد در همه شئونات زندگي ما ترسيم شود.

به گزارش ايسنا، وي اظهار كرد: روند ما اين است كه به سمت دنيا گرايي مي رويم نه دنيا داري البته منظور از دنيا داري فقير بودن و عزلت نشيني نيست ، داشتن پول و انفاق كردن آن عين دنيا داري است اما زر اندروي و انباشت ثروت و آن را در چرخه اقتصاد توليد نينداختن دنيا گرايي است.

وي تصريح كرد:چرا ما نتوانسته ايم در حوزه فرهنگي كارنامه اي قابل قبول ارايه دهيم ؟ امروز با توجه به اينكه مهمترين دغدغه ما موضوع فرهنگي است تاكنون براي آن برنامه اي نداشتيم .

قاليباف با اشاره به دلايل عدم موفقيت در حوزه فرهنگي گفت : نبود يك تعامل پويا در نظام برنامه هاي فرهنگي كه يك پيوند درست براي گذشته و آينده ما داشته باشد از دلايل اين عدم موفقيت است كه هيچ زمان چنين نظامي نداشتيم و اين مساله يك چالش مديريتي است .

وي افزود : در حوزه فرهنگ گاهي اوقات ، افراد مدير بوده اند اما نظام برنامه هاي فرهنگي را به درستي نمي شناختند ، در برخي موارد نيز مديران اطلاعات لازم در زمينه فرهنگ را داشته اما در بحث مديريت ضعيف بودند و گاهي نيز نه مدير بودن را مي شناختند و نه مي توانستند نظام فرهنگي را به درستي ايفا كنند .

شهردارتهران در ادامه اظهار كرد : عدم وجود يك چشم انداز واحد در حوزه هاي فرهنگي از ديگر دلايل اين ناكامي است و در حوزه هاي فرهنگي شاهد ديدگاه هاي متفاوت و سازمان هاي متعدد هستيم .

وي با اشاره به دوران فعاليتش در نيروي انتظامي گفت : در آن زمان يك آسيب شناسي اجتماعي انجام شد و يك تحقيق عميق صورت گرفت كه بر اساس آن يك نمايشگاه برگزار شد كه تنها 120 نفر صلاحيت بازديد از نمايشگاه را داشتند ، ان قدر سازمان هاي متعدد فرهنگي وجود داشت كه ما در اين نمايشگاه متوجه شديم فقط پول بيت المال را هدر مي دهند و همه در تعارض با يكديگر در حركت هستند .

قاليباف افزود : يكي ديگر از اين چالش ها ، فقط سخنراني كردن است ، چرا كه يك اشتباه بزرگ اين است كه احساس مي كنيم اگر ذهنيات خود را بگوييم و سخنراني كنيم در حوزه فرهنگي كافي است در حالي كه اين انتقال محفوظات بخش كوچكي از اين كار است ، بسياري از كارهايي كه امروز در حوزه فرهنگي شكل مي گيرد و خيلي از حرف ها كه گفته مي شود تنها در حد حرف است ، همانطور كه ما در تربيت خود به فرزندمان مي گوييم دروغ نگويد و غيبت نكند اما در خانه خودمان به شكل ديگري عمل مي كنيم و يا در خانه نماز خواندمان دو تا سه دققيه طول مي كشد در حالي كه در محيط كارمان نماز خواندمان 15 دقيقه طول مي كشد .

شهردار تهران افزود : وقتي به فرزندمان مي گوييم مدل موهايت چنين باشد و يا چه لباسي بپوشي و در مقابل او شاهد دروغگويي ها و يا با تظاهر رفتار كردن ماست اين سوال مطرح است كه آيا چرب كردن مو گناه است يا تهمت ، دروغ ؛ ريا و يا پرده دري ؟ امروز ريا كاري از خانواده ها آغاز و در بخش هاي مختلف جامعه ايجاد شده است و فرزندان ما دو واحد درس دروغ ، رياكاري و پرده دري ياد مي گيرند .

وي خاطر نشان كرد : شما فكر مي كنيد چون در نظام اسلامي زندگي مي كنيم در اين صورت خداوند به ما رحم مي كند ؛ خداوند به كساني رحم مي كند كه در مدار سنت هاي الهي حركت مي كنند.

قاليباف مهم ترين حكم ديني را امر به معروف و نهي از منكر دانست و گفت : اصلاح ذهنيات جامعه در گرو امر به معروف و نهي از منكر است ، اما به راستي دروغ ، تهمت ، رياكاري و پرده دري نادرست است و نهي شده يا اين كه ذره اي مو بيرون باشد .

شهردار تهران تصريح كرد : عقلانيت گرايي و ارزش گرايي بسيار مهم است و ما نمي توانيم مدير فرهنگي باشيم و احساسي به موضوعات توجه كنيم ؛ چراكه عقلاني نگاه كردن به موضوعات بسيار اهميت دارد و آن عقلي كه انفاق را عين توليد ثروت بداند .

وي افزود : مديران ما بايد واقع بين و آرمان گرا باشند و علاوه بر آن نظم پذير و انضباط گرا باشند ، نگاه كنيد علي (ع) در بستر شهادت ما را به نظم سفارش مي كند پس نظم در فرهنگ بسيار مهم است و ما بايد دور انديش و بصير باشيم و در عين حال از سرعت عمل بالايي برخوردار باشيم .

شهردار تهران تصريح كرد : چه در پروژه هاي عمراني و چه در اقدامات فرهنگي ، زمان برايمان موضوعيت ندارد ، واقعيت اين است كه زمان هيچ وقت به عقب بر نمي گردد و مدير فرهنگي بايد به اين مساله به طور جدي اهميت دهد .

وي خاطر نشان كرد : بايد نوآوري هاي فرهنگي و توجه به بينش و بصيرت در اقدامات فرهنگي شهرداري به انجام رسد و اين سازمان از سازماني خدماتي به نهادي اجتماعي و فرهنگي تبيدل شود ، البته اين بدان معنا نيست كه زباله شهر را جمع نكنيم ، به فضاي سبز رسيدگي نشود ، با فساد در شهرداري مبارزه نكنيم ، پاسخگو در مقابل مردم نباشيم ، شفافيت مالي نداشته باشيم و ... ، چراكه در كنار اجراي وظايف اصلي شهرداري ، اقدامات فرهنگي نيز معنا پيدا مي كند .

قاليباف با بيان اين كه بايد هم متغيرها و هم ساختارها در كنار هنجارها و رفتارها اصلاح شود ، گفت : سامانه 137 در ظاهر يك سامانه اجرايي است اما نتايج آن اجتماعي و فرهنگي بوده است و ما از سازماني خدماتي به نهادي اجتماعي سوق مي دهد .

شهردار تهران ادامه داد : هزينه هايي كه توسط شهرداري اعمال مي شود براي انسانهاست تا آنها را به سمت پيشرفت و كمال سوق دهد و در اين راستا اگر شهر تميز باشد و سرويس خدمات دهي به شهروندان به نحو صحيحي انجام شود ، دنيا گرايي شكل مي گيرد اما اگر دنيا گرايي در راه توليد ثروت به درستي توزيع شود باعث ايجاد دنيا داري مي شود .

وي افزود : امروز در شهر تهران دو ميليون و 200 خانوار زندگي مي كنند كه 200 هزار خانوارنيازمند هستند و اگر هنجارها به اين مساله با نگاه دنيا دارانه نگاه كنيم و هنجارها رعايت شود نبايد در جامعه مان شاهد وجود خانواده هاي نيازمند باشيم و بايد رويكردمان را اصلاح كنيم و در اين راستا مديريت ها اصلاح شود .

قاليباف با بيان اين كه مهمترين دغدغه ما در شهرداري ها ، موضوعات فرهنگي است و مهم ترين بخش تفاوت گذاشتن ميان بحث دنيا گرايي و دنيا داري است ، بايد دنيا داري را اساس كار خود قرار دهيم و در اين راستا است كه كميسيون فرهنگي بيش از ساير كميسيون ها در شهرداري حائز اهميت است و اعضاي اين كميسيون بدانند كسي كه در جامعه معتاد است يكايك ما در مقابل آن اعتياد گناهكار هستيم و بايد ديد چقدر بيكاري و يا معضلات محله در اعتياد فرد نقش داشته است ، فردي كه معتاد شده ، خود ، خانواده و ما مجموعه شهري در برابر اعتيادش مقصر هستيم .

وي با تاكيد بر اين كه هدف ما در شهرداري تهران به سمت كمال سوق دادن مردم است ، گفت : شهر و نظامي كه در آن اسلام جاري و ساري است در آن خسته شدن و بي حوصلگي معنا ندارد بلكه براي انجام كارهاي فرهنگي ، عشق و علاقه وافر موج مي زند و مسلمان واقعي خستگي ناپذير است .

شهردار تهران تصريح كرد : در راستاي اجراي اقدامات فرهنگي بايد گفت كه ما به امام شهدا و شهدا بدهكار هستيم ، اگر حزب الهي هستيم و مي خواهيم راه امام(ره) و شهدا را ادامه داده و سرباز ولايت باشيم بايد كارآمدي دين در اداره جامعه را به اثبات برسانيم ، آن هم با روش ثبوتي كه مردم در شهر آن را به خوبي حس كرده و ببينند كه در سايه يك حكومت اسلامي تنفس مي كنند و در رفاه قرار گرفته اند تا زحمات ما معنا پيدا كند و راه شهدا را تحت رهبري مقام معظم رهبري ادامه دهيم.

انتهاي پيام

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن