تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820640840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقام نخست فارس در آبياري تحت فشار دركشور براي چندمين سال پياپي


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: مقام نخست فارس در آبياري تحت فشار دركشور براي چندمين سال پياپي


خبرگزاري آريا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: فرصت طلايي براي كشاورزان جهت اجراي آبياري تحت فشار تا خرداد ماه 91 به ازاي اجراي هر هكتار آبياري تحت فشار تا 70 ميليون ريال تسهيلات پرداخت مي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، استان فارس با انجام 17 هزار هكتار آبياري تحت فشار در سال 89، توانسته براي چندمين سال پياپي مقام نخست آبياري تحت فشار را در كشور به خود اختصاص دهد.
رئيس سازمان جهادكشاورزي فارس با اعلام اين خبر گفت: پيش بيني مي شود كه با ادامه اجراي آبياري تحت فشار و بكار گيري سيستم هاي نوين آبياري، در سال جاري اين ميزان به 30 هزار هكتار افزايش يابد.
مهندس مهرزاد خرد افزود: در راستاي توسعه و گسترش برنامه هاي آبياري تحت فشار و تشويق كشاورزان به اجراي اين برنامه، دولت تسهيلات ويژه ايي در نظر گرفته است.
وي ياد آور شد: به ازاي اجراي هر هكتار آبياري تحت فشار با نظارت فني مديريت آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهادكشاورزي فارس تا هفتاد ميليون ريال تسهيلات پرداخت
خواهد شد كه از اين مبلغ سي و پنج ميليون ريال تسهيلات بلاعوض و سي و پنج ميليون ريال تسهيلات بانكي را شامل مي شود.
خرد اظهار داشت: كشاورزان مي توانند بدون مراجعه به بانك تا سي و پنج ميليون ريال معادل 85 درصد هزينه كل طرح در هكتار تسهيلات بلا عوض دريافت دارند.
وي تصريح كرد: در جهت تسريع در امور آن دسته ار بهره برداراني كه تمايل به اجراي آبياري تحت فشار در زمين هاي خود دارند، مي توانند به نزديكترين مراكز خدمات روستايي سازمان جهادكشاورزي يا مديريت جهادكشاورزي شهرستان ها مراجعه نمايند.
رئيس سازمان جهادكشاورزي فارس در ادامه سخنان خود بيان داشت: در سال جاري، از محل شوراي عالي آب و كمك هاي فني، اعتباري مبلغ 1070 ميليارد ريال جهت اجراي سيستم هاي آبياري نوين در استان فارس مصوب شده كه تاكنون 280 ميليارد ريال آن تخصيص يافته و جهت اجراي عمليات آبياري تحت فشار به صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي و همچنين بانك كشاورزي ارسال شده است.
خرد تصريح كرد: هم چنين از ابتداي سال جاري تا كنون بيش از 15 هزار هكتار از اراضي جهت آبياري تحت فشار طراحي شده و بروي 9833 هكتار نيز عمليات صورت پذيرفته و 4 هزار هكتار از اراضي نيز همچنان در دست اجرا مي باشند.
رئيس سازمان جهادكشاورزي فارس نقش مروجين، كارشناسان و فعاليت هاي آموزشي و ترويجي را در اطلاع رساني و تشويق بهره برداران در به كار گيري روش هاي نوين آبياري بسيار تاثير گذار توصيف كرد و گفت: از ابتداي سال جاري تا كنون حدود 3772 هكتار از اراضي توسط خود كشاورزان و بدون استفاده از اعتبارات دولتي انجام شده كه اين امر بيانگر حضور موفق كارشناسان آبياري تحت فشار و اطلاع رساني مفيد آن ها به كشاورزان در زمينه استفاده بهينه از منابع آب و رعايت راندمان مصرف آب كشاورزي است.

*هدف از اجراي سيستم هاي نوين آبياري، بهينه سازي مصرف آب و اعمال مديريت صحيح در مزرعه است
رئيس سازمان جهادكشاورزي فارس در ادامه سخنان خود هدف از اجراي سيستم هاي نوين آبياري را بهينه سازي مصرف آب و اعمال مديريت صحيح در مزرعه عنوان كرد و اظهار داشت: از ابتداي اجراي طرح سيستم هاي نوين آبياري، در فارس تا پايان سال 89 بالغ بر 183 هزار هكتار از اراضي به اين سيستم مجهز شده اند كه بيشترين سطح اجرا شده در بين استان هاي كشور مي باشد.
مهندس مهرزاد خرد خاطرنشان كرد: هم چنين فارس با اجراي نزديك به 15 هزار هكتار آبياري تحت فشار در سال 88 و قريب به 17 هزار هكتار در سال 89، مقام اول كشوري را به خود اختصاص داده است.
وي صرفه جويي ساليانه حداقل 550 ميليون مترمكعب آب را از نتايج مثبت اجراي
سيستم هاي آبياري تحت فشار عنوان كرد و افزود: افزايش توليدي برابر 250 هزار تن محصولات مختلف كشاورزي از ديگر دستاوردهاي مفيد اين طرح مي باشد.

رئيس سازمان جهادكشاورزي فارس در بخش ديگر از سخنان خود يادآور شد: بر اساس بررسي هاي بعمل آمده از برنامه توسعه سيستم هاي نوين آبياري، در سال 89 سطحي معادل 24 هزار هكتار مورد مطالعه و طراحي قرار گرفته و گستره اي برابر 16804 هكتار در قالب 3458 پروژه به اجرا در آمده و به بهره بردار تحويل گرديده است.
اين مقام مسوول دربارۀ روند تسهيلات طرح توسعه آبياري تحت فشار نيز گفت: از محل اعتبارات ملي بودجه سال 87 و 88 سطح 5959 هكتار با اعتباري معادل 211112 ميليون ريال و از محل اعتبارات استاني بودجه 88 و 87 سطح 12043 هكتار با اعتبار 417700 ميليون ريال اجرا شده است.
وي تصريح كرد: از محل اعتبارات خشكسالي بودجه سال 87 كه به صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي تخصيص داده شده است، سطح 806 هكتار اجرا و اعتبار 9999 ميليون ريال پرداخت شده است.
رئيس سازمان جهادكشاورزي فارس افزود: همچنين از محل اعتبارات خشكسالي بودجه سال 88 سطح 274 هكتار با اعتبار 3815 ميليون ريال به صندوق حمايت تخصيص داده شده كه به صورت 100 درصد جذب و سطوح مورد نظر در سال 89 اجرا گرديده است.
مهندس خرد يادآور شد: در سا ل89 به كارگيري روش آبياري سطحي با استفاده از لوله هاي دريچه دار از طريق اعتبارات دولتي مربوط به سنوات قبل 500 هكتار و به صورت مشاركت مردمي در سطح 500 هكتار و در مجموع 1000 هكتار در استان فارس به مرحله اجرا درآمده است.
وي ابراز اميدواري كرد با كمرنگ تر شدن شيوه هاي سنتي آبياري و جايگزيني آن با
شيوه هاي نوين، بتوان از پتانسيل هاي بالقوه و فراوان موجود در بخش كشاورزي و دستيابي به توسعه پايدار در بخش كشاورزي ايران اسلامي گام مؤثر برداشت.

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن