تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816351800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ميزگرد چالشهاي صنعت نساجي در ايسنا عنوان شد: 70درصد پوشاك داخلي در اختيار بازارهاي خارجي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در ميزگرد "چالشهاي صنعت نساجي" در ايسنا عنوان شد: 70درصد پوشاك داخلي در اختيار بازارهاي خارجي است


خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: صنعت و معدن

استان اصفهان در زمينه صنعت نساجي سابقه طولاني دارد و در سال‌هاي نه چندان دور اين صنعت در استان با استفاده از فن آوري و نوآوري، توسعه و رونق قابل توجه‌اي پيدا كرده بود.

اما با وجود قدمت هزار ساله صنعت نساجي در اصفهان، طي سال‌هاي اخير به دليل بي توجهي و واردات بي‌رويه، اين صنعت در معرض مشكلات بسياري قرار گرفته است ولي با اين وجود فعالان اين بخش هم‌چنان نگاه اميدوارانه‌اي به آينده اين صنعت دارند. آنها معتقدند اين صنعت تنها صنعتي است كه در تمام شرايط مي‌تواند به فعاليت خود ادامه دهد.

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وضعيت كنوني صنعت نساجي را با حضور احمد رضا دليران فيروز، از فعالان اين صنعت- مظفر چلمغاني، دبير انجمن صنفي كارفرمايان نساجي اصفهان و رمضان علي، استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان در ميزگردي مورد بررسي قرار داده است كه در ادامه به بخش‌هايي از آن اشاره مي‌شود.

نساجي همچون سرو قد علم كرده است

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان در اين خصوص با بيان اينكه هزينه ايجاد شغل در صنعت نساجي 30 درصد هزينه‌ ايجاد يك شغل در صنايع ديگر است، گفت: هر چقدر كالاهاي داخل با كيفيت‌تر توليد شود، ارزش افزوده بيشتري براي كشور خواهد داشت، به طوري‌كه در حال حاضر نيز كارخانه‌هايي كه توليد با كيفيت دارند با وجود تحريم‌ها صادارت خوبي انجام مي‌دهند.

رمضان‌علي ابوزاده افزود: دانشجوياني كه اين رشته را انتخاب مي‌كنند بايد به آينده آن نگاه اميدوارانه‌اي داشته باشند، چراكه نگاه دانشگاه به اين رشته نگاه دراز مدت است.

وي با بيان اينكه آينده صنعت نساجي تيره و تار نيست، اظهار كرد: اگر فرض كنيم كشور در سال 1400 صد ميليون نفر جمعيت دارد و هر ايراني در سال دو جفت جوراب با قيمت دو هزار تومان مصرف مي‌كند. با يك حساب ساده مشخص مي‌شود تنها چهارصد ميليارد تومان گردش مالي در خريد جوراب در كشور ايجاد مي‌شود، بنابراين افق صنعت نساجي كشور روشن است.

در ادامه دبير انجمن صنفي كارفرمايان نساجي اصفهان با بيان اينكه نساجي گزينه برتر در صنعت است، گفت: براي ايجاد يك شغل در صنعت نساجي 25 الي 30 ميليون تومان هزينه نياز است، ولي براي ايجاد يك شغل در صنعت فولاد، ماشين آلات و خودرو 250 تا 300 ميليون تومان سرمايه نياز است به همين دليل صنعت نساجي گزينه برتر براي سرمايه‌گذاري است.

مظفر چلمغاني با بيان اينكه در استان اصفهان150 هزار نفر در اين صنعت مشغول به فعاليت هستند، اظهار كرد: چند سال پيش كه بحران اقتصادي دنيا را گرفت تمام اقتصاد دنيا زيرو رو شد، ولي حدود20 سال است كه سونامي خطرناك و وحشتناكي گريبانگير صنعت نساجي كشور شده است، ولي اين صنعت هنوز همچون يك سرو قد علم كرده است و با صنايع ديگر رقابت مي‌كند.

وي با بيان اينكه كاشان مهد نساجي ايران است، افزود: دولت يك كارخانه خودروسازي با هزينه‌اي معادل420 ميليارد تومان براي ايجاد دو هزار شغل در كاشان ساخته است در حالي كه كاشان مهد نساجي كشور بوده است و اگر اين هزينه در صنعت نساجي سرمايه‌گذاري مي‌شد حداقل براي 10هزار نفر شغل ايجاد مي‌كرد.

وقتي ديگر پنبه‌اي در دنيا وجود نداشت

مدير يكي از كارخانه‌هاي نساجي اصفهان با اشاره به اينكه دولت براي ورود پنبه20 درصد تعرفه واردات قرار داده است، گفت: در حال حاضر در كشور واردات پنبه گران و واردات پوشاك و محصولات نساجي ارزان است و اين يكي از مشكلاتي است كه فعالان داخلي با آن مواجه هستند.

دليران فيروز با بيان اينكه پنبه توليد داخل كيفيت بالايي ندارد، اظهار كرد: پس از اينكه دولت طرح خودكفايي گندم را اعلام كرد، كشت‌ پنبه در استان‌هاي خراسان رضوي و گلستان كاهش يافت و زمين‌هاي كشت پنبه به كشت گندم تغيير يافت.

وي خاطر نشان كرد: صنعت نساجي كشور براي تهيه پنبه مورد نياز خود مجبور است پنبه را از كشورهاي ازبكستان، تاجيكستان و پاكستان وارد كند. پنبه اولين ماده مورد نياز صنعت نساجي است كه تهيه آن با اين شرايط براي توليد كننده داخلي گران تمام مي‌شود.

اين فعال صنعت نساجي تصريح كرد: براي رفع مشكلات توليدكنندگان داخلي بايد قيمت مواد اوليه كمتر و تعرفه ورود محصولات نساجي مانند نخ، پارچه و پوشاك نيز افزايش يابد و همچنين از قاچاق محصولات نهايي نساجي جلوگيري شود.

هم‌چنين استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان نيز در اين خصوص با بيان اينكه مراكز علمي و دانشگاهي بايد به صنايع براي رسيدن به توليد با كيفيت و بهتر كمك كند، گفت: با توجه به موقعيت آب و هوايي و جغرافيايي هر كشور زمان مشخصي براي كشت و عرضه پنبه در بازار بورس جهاني با قيمت مشخص وجود دارد.

ابوزاده اظهار كرد: دولت در جهت حمايت از پنبه كاران داخلي در زمان عرضه پنبه در بازارهاي جهاني تعرفه ورود آن را به 60 درصد افزايش داد و حتي ثبت سفارش آن را نيز ممنوع كرد. در حال حاضر تعرفه واردات پنبه صفر است، ولي پنبه‌اي در دنيا وجود ندارد و كارخانه‌دار بايد پنبه را از دلال با قيمتي چندين برابر قيمت بازارهاي جهاني بخرد.

وي افزود: در گذشته پنبه كيلويي يك هزار و400 تومان وارد بازار مي‌شد، در حاليكه اكنون كيلويي پنج هزار تومان وارد بازار كشور مي‌شود به اين معني كه سياست گذاران و تصميم‌گيران عرصه اقتصادي كشور در واردات و صادرات نگاه كارشناسانه‌اي ندارند.

دبير انجمن صنفي كارفرمايان نساجي اصفهان نيز در ادامه با بيان اينكه اول مهر ماه سال گذشته پنبه كيلويي دو هزار تومان بود، گفت: مجلس براي حمايت از باغداران واردات محصولات باغي را ممنوع كرد و متاسفانه وزارت جهاد كشاورزي پنبه را نيز محصول باغي تلقي و واردات آن را ممنوع كرد در صورتي كه پنبه كالاي استراتژي و صنعتي است.

چلمغاني اذعان كرد: با اين تصميم پنبه وارد كشور نشد و به همين دليل در پايان مهر قيمت پنبه به شش هزار تومان افزايش يافت ولي چه صنعت دعا شده‌اي داريم كه با اين سونامي‌ها همچنان در حال فعاليت است. متاسفانه اسفند ماه سال گذشته اعلام كردند ورود پنبه آزاد شده است، ولي چه فايده ! در آن زمان پنبه‌اي در دنيا وجود نداشت.

سيل پاكستان تنها عامل افزايش قيمت پنبه در بازار جهاني نبوده است

دليران فيروز، فعال نساجي اصفهان در خصوص تاثير سيل پاكستان در افزايش قيمت پنبه در كشور گفت: با توجه به اينكه پاكستان يكي از كشورهايي است كه پنبه توليد و صادر مي‌كند، تاثيرات اين اتفاق به خوبي بر روي قيمت پنبه احساس شد.

وي با بيان اينكه هميشه شوك‌هايي در قيمت‌ مواد اوليه وجود داشته است كه تنها شامل محصولات نساجي هم نيست، افزود: اين شوك‌ها بيشتر به عوامل رواني باز مي‌گردد و اگرچه حتي ممكن است اين علل رواني دليل و توجيه افزايش و تغيير قيمت‌ها نيز نباشد، ولي توجيه ظاهري و رواني خوبي براي آن موضوع است. در مسأله افزايش قيمت پنبه پس از سيل پاكستان نيز همين گونه است كساني كه اعتقاد دارند تنها دليل اين افزايش سيل بوده است توجيه ظاهري مي‌كنند.

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان در اين خصوص معتقد است كه تنها عامل افزايش قيمت پنبه در بازارهاي جهاني سيل پاكستان نبوده است و وقتي افراد در موقعيت‌هايي قرار دارند كه ممكن است ارتباطاتي نيز با بخش دولتي داشته باشند سعي مي‌كنند، توپ مشكلات را از زمين دولت به زمين كارخانه‌دار و يا فارغ التحصيلان بندازند، چرا كه تاثير اين موضوع كمتر از يك درصد است در حالي كه پيش از آن قيمت هر كيلو پنبه از يك هزار و 400 تومان به چهار هزار و 500 تومان افزايش يافته بود.

70 درصد پوشاك داخلي كشور در اختيار بازارهاي خارجي است

فعال نساجي در خصوص مشكلات صنعت نساجي گفت: در حال حاضر تمام صنايع دچار مشكل هستند و در چند سال اخير نيز به دليل مسائل مرتبط با تحريم‌ها، هدفمندي يارانه‌ها و ركود بازار نيز اين مشكلات افزايش پيدا كرده است.

دليران فيروز با بيان اينكه صنايع علاوه بر مشكلات عمومي كه براي تمام آن‌ها وجود دارد، داراي مشكلات ويژه صنفي خود نيز هستند، تصريح كرد: صنعت نساجي از اولين صنايعي بود كه در كشور و استان دچار مشكل شد و اين مشكلات تنها مربوط به چند سال اخير نيست.

وي يادآور شد: در سال1380 نيز تعدادي از واحدهاي توليدي و فعال در زمينه نساجي در استان با وجود اينكه شرايط تحريم، هدفمندي يارانه‌ها، واردات و قاچاق پوشاك و ... به اين شدت نبود، در همان زمان نيز دچار مشكل فروش و بازاريابي شده بودند و بازاري براي عرضه محصولات توليدي خود نداشتند.

اين فعال نساجي مشكلات نساجي استان را ناشي از دو بخش دانست و اضافه كرد: بخش علمي اين مشكلات شامل نبود آگاهي و فرهنگ سازي و عدم ديد بلند مدت و به روز رساني صنعت است و بخش دوم اين مشكلات به دليل نبود يك استراتژي و آمار مشخص است، چراكه در صنعت نساجي هيچ گونه آمار مشخصي وجود ندارد و اين صنعت همواره بر اساس حدس و گمان پيش مي‌رود.

دليران فيروز با اشاره به اينكه در اجرا نيز مشكلات بانكي وجود دارد كه تمام واحدها نيز با آن درگير هستند، تصريح كرد: در كشور نيروي كار براي كارفرما گران تمام مي‌شود و درعين حال فرسوده بودن ماشين آلات و عدم به روز رساني آن‌ها، افزايش قيمت مواد اوليه همچون پنبه از ديگر مشكلات صنعت نساجي كشور است.

وي ادامه داد: در حال حاضر توليد كنندگان مجبور هستند مواد اوليه را با قيمت بالايي وارد ‌كنند، ولي پوشاك و محصولات نهايي با قيمت ارزان‌تر يا به صورت قاچاق و يا با تعرفه پايين وارد كشور مي‌شود، در صورتي كه با يك نگاه كارشناسي بايد اين روند تغيير كند.

اين فعال نساجي به كمبود مواد اوليه همچون پنبه و مواد پتروشيمي در صنعت نساجي اشاره كرد و افزود: در حال حاضر پتروشيمي در بورس عرضه مي‌شود و واحدهاي توليدي به دليل اينكه بايد به صورت و با قيمت بالاتر از طريق بورس مواد مورد نياز خود را تهيه كنند دچار مشكل هستند.

وي افزايش هزينه‌هاي توليد پس از هدفمند كردن يارانه‌ها را يكي از مشكلات مشترك صنايع عنوان كرد و گفت: محصولات نساجي داخلي از نظر قيمت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجي نيستند، چرا كه در صنايع نساجي مشكلات مالياتي، مالكيتي و مديريتي وجود دارد و به طور كلي هيچ گونه حمايت عملي توسط دولت از اين صنعت انجام نمي‌شود.

دليران فيروز بيان كرد: 70 درصد پوشاك داخلي كشور در اختيار بازارهاي خارجي همچون چين، تايلند و پاكستان است و تصميم گيران و مسؤولان كشور بازار داخلي را براي فعالان داخلي از بين بردند.

صنعتگران از تحريم‌ها نمي‌ترسند، بلكه از تصميمات دولت مي‌ترسند

ابوزاده، استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: مشكلات صنعت نساجي زياد است، ولي در فضاي رسانه‌اي كشور در مورد صنعت نساجي سياه‌نمايي شده است. چند سال پيش دانشجويان با رتبه‌هاي كمتر از يك هزار رشته نساجي را انتخاب مي‌كردند، ولي در حال حاضر با رتبه 20 هزار در اين رشته قبول مي‌شوند، يعني اينكه اقبال عمومي در جامعه نسبت به نساجي كم شده است.

وي كارخانه داران، انجمن صنفي و دانشگاه را سه ضلع مهم در صنعت نساجي دانست و افزود: در فضاي رسانه‌اي كشور هر بار يكي از اين اضلاع متهم شده‌اند. مديران ادعا مي‌كنند، فارغ التحصيلان رشته نساجي تخصص لازم را ندارند و از سوي ديگر دانشگاهيان نيز مي‌گويند كه مديران به آن‌ها توجه نمي‌كنند و انجمن صنفي نيز مشكلات را ناشي از تصميمات مديران دولتي و شبه دولتي مي‌داند.

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: بخش توليد با مشكلات زيادي روبه‌رو است، ولي با تلاش و سرمايه شخصي پيشكسوتان صنعت و جوان‌ها تمام مشكلات را پشت سر مي‌گذارد. اگرچه به نظر مي‌رسد كه ميان دولت با بخش نساجي خصومت وجود دارد ولي در واقعيت هيچ گونه خصومتي ميان بخش دولتي و نساجي وجود دارد. در نساجي به علت گستردگي كار و حجم سرمايه گذاري و جذابيت آن فرصت سوء استفاده زياد است.

هم‌چنين دبير انجمن صنفي كارفرمايان نساجي اصفهان با بيان اينكه صنعت نساجي بهترين وضعيت را دارد، گفت: متاسفانه صنعت نساجي يك مقدار بد زبان زد شد، ولي ما از دولت هيچ كمك و حمايتي نمي‌خواهيم فقط آنچه را كه مجلس مانند قانون رفع برخي از موانع توليد و سرمايه گذاري صنعتي تصويب كرده است اجرا كنند. طبق ماده 158 اين قانون بايد دولت آب، برق، گاز، تلفن و ديگر امكانات را تا پشت در كارخانه‌ها برساند.

چلمغاني با توجه به اينكه اولويت سرمايه گذاري در بخش نساجي در مواد اوليه است، بيان كرد: كارخانه نساجي به شركت شهرك‌ها منتقل شده است و طبق اين قانون بايد تمام امكانات را دولت به كارخانه اعطا مي‌كرد، در حالي كه نه تنها زمين با تخفيف ارايه نشد، حتي سرمايه گذار مجبور است آب، برق، گاز و تلفن را با هزينه شخصي آماده كند.

وي ادامه داد: صنعتگران از تحريم‌هاي گروه 1+5 نمي‌ترسند بلكه از 5 به علاوه تصميمات دولت مي‌ترسند، چراكه اين تصميمات ما را از پا در مي‌آورد. سرمايه گذار تمام تحريم‌ها را به هر شكلي كه شده دور زده است ولي در كارخانه برق ندارد. چند سال پيش قانون تجميع ماليات‌ها نساجي‌ها را از پراخت ماليات معاف كرده بود ولي در حال حاضر قانون ماليات بر ارزش افزوده شامل صنايع نساجي مي‌شود.

وي اضافه كرد: امروز اگر دولت موانع توليد را برطرف كند، صنعتگران اين بخش هيچ گونه ريال و ارزي از آنها نمي‌خواهند و حتي ماليات‌ها را نيز پرداخت مي‌كنند.

چندين هزار شغل براي چيني‌ها در قبال بيكاري ايرانيان

مدير يكي از كارخانجات نساجي اصفهان با اشاره به قاچاق چندين كانتينر محصولات نساجي به كشور گفت: 50 درصد قاچاق كشور شامل محصولات نساجي است و در عين حال نيز اولين صنعتي كه دچار واردات بي‌رويه و تعرفه‌هاي متفاوت شد اين صنعت بود و نه تنها از اين صنعت حمايتي نمي‌شود، بلكه با يكسري تصميمات اشتباه آن را دچار مشكلات بيشتري مي‌كنند.

وي افزود: دولت با تغيير تعرفه‌هاي واردات و واردات بي‌رويه مشكلاتي را در تهيه مواد اوليه مناسب، ارزان قيمت و مكفي ايجاد كرده است و حتي واردات بي‌رويه به اسم قاچاق انجام مي‌شود و دولت بايد در مبارزه با قاچاق يك اقدام عملي انجام دهد.

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان نيز در اين خصوص گفت: قاچاق چمداني با قاچاق ميلياردي تفاوت‌هاي زيادي دارد. قاچاق چمداني در تمام عرصه‌ها متصور است.

ابوزاده ادامه داد: از تعداد66 كالايي كه در آبان ماه امسال طي قراردادي با سوريه مشمول ممنوعيت‌هاي مالياتي قرار گرفت، 27 كالا مربوط به كالاهاي نساجي است و از تعداد 27 كالاي نساجي نيز بيش از 70 درصد شامل محصولات نهايي همچون پارچه جين، نخ و كت و شلوار است كه با تعرفه‌هاي بسيار پايين‌تر از تعرفه مواد اوليه وارد كشور مي‌شود.

وي اضافه كرد: توليد كنندگان داخلي توان عرضه محصولات نهايي نساجي در بازار سوريه را دارند، ولي كشور سوريه فولاد، ماده اوليه صنعت را از ما با يك تخفيف مالياتي مي‌گيرد و اين گونه از صنعت داخلي خود حمايت مي‌كند، اما سياست‌هاي اتخاذ شده در اين خصوص توسط دولت به نفع توليد كننده داخلي نيست.

دبير انجمن صنفي كارفرمايان نساجي اصفهان بيان كرد: سال گذشته 16 ميليارد دلار كالاي قاچاق وارد كشور شده است كه50 درصد آن مربوط به صنايع نساجي بوده است. با قاچاق اين حجم محصول نساجي به كشور واردكنندگان چندين هزار شغل را براي چيني‌ها درست كردند و همان اندازه نيز از ايراني‌ها گرفتند.

قديمي بودن ماشين آلات بهانه است

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: در استان اصفهان تعدادي از كارخانه‌هاي نساجي با ماشين آلات قديمي در حال فعاليت است و محصول آنها به كشورهاي ديگر نيز صادر مي‌شود. برخي از مديران كه عموما مديران دولتي و يا شبه دولتي هستند، به دليل تصميمات اشتباهي كه گرفتند، نساجي‌هاي بزرگ را به ورطه نابودي كشاندند و براي اينكه خود را از اين اتهام بري كنند، قديمي بودن ماشين آلات را بهانه كردند، در حالي كه در كشور انگلستان كارخانه‌اي با ماشين آلات بسيار قديمي پارچه كت و شلوار تمام مقامات آن كشور را توليد مي‌كند.

ابوزاده با بيان اينكه مشكل اصلي صنعت نساجي ماشين آلات فرسوده نيست، خاطر نشان كرد: اگر چه ماشين آلات جديد سرعت توليد را افزايش و مصرف انرژي را كاهش مي‌دهد، ولي تعدادي كارخانه‌ در كشور با وجود ماشين آلات مدرن ورشكسته شدند. حتي نمونه‌هاي بسياري داريم كه كارخانه‌هايي با ماشين آلات قديمي فعاليت اقتصادي بهتري نسبت به كارخانه‌هاي جديد دارند.

چلمغاني، دبير انجمن صنفي كارفرمايان نساجي اصفهان ادامه داد: اين حرف را كه گفته مي‌شود به دليل ماشين آلات فرسوده نساجي جنس‌هاي توليدي با كيفيت نيستند را قبول ندارم چرا كه در كشور هند يك دستگاه نساجي با صد سال قدمت بهترين پارچه را با بالاترين كيفيت توليد مي‌كند.

فعالان نساجي با اعتقاد قلبي فعاليت مي‌كنند

دليران، مدير يكي از كارخانجات نساجي اصفهان گفت: تمام افرادي كه در اين صنعت فعاليت مي‌كنند نسبت به اين صنعت تعصب و از خود گذشتگي خاصي دارند و با اعتقاد قلبي كار مي‌كنند. مجموعه‌هاي فعال در صنعت نساجي ديد خوبي نسبت به آينده اين صنعت دارند و حتي با وجود شرايط موجود حاضر به سرمايه گذاري كلان هستند تنها كافي است كه بدانند بازار خود را دارند.

وي بهره گيري از تخصص و مشاوره در هر صنعتي را لازم دانست و گفت: متاسفانه واحدهاي نساجي آن قدر درگير مسايل مالي، ركود، كارگري و ... مي‌شوند كه فرصت استفاده از تخصص متخصصان را ندارند. يكي از دلايل موفقيت كشورهاي چين، هند و تركيه در صنعت نساجي استفاده از تخصص متخصصان، بهره‌گيري از مشاوران زبده و اطلاعات به روز است.

ابوزاده، استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان بيان كرد: تعطيلي كارخانجات بزرگ نساجي اصفهان در حال حاضر احساس نمي‌شود، چرا كه كساني كه علاقه، تخصص و تعهد نسبت به صنعت نساجي داشتند، در شهرها و شهرك‌هاي اطراف اصفهان كارگاه‌هاي كوچك‌تري را تشكيل دادند و هركدام يك بخشي از اين صنعت را به عهده گرفتند. اما زماني كه يك مجموعه تمام فعاليت‌هاي نساجي مانند ريسندگي، بافندگي، تكميل و حجم و ... را انجام مي‌دهد سرمايه در گردش، نقدينگي و كنترل نقدينگي مهم مي‌شود.

وي با بيان اينكه مشكلات صنعت نساجي در يك سه ضلعي جا مي‌گيرد، ادامه داد: ضلع اصلي مشكلات صنعت نساجي تصميمات دولتي است. تصميماتي كه بايد حامي صنعتگران و توليدكنندگان باشد ولي اين گونه نيست. ضلع دوم اين مثلث مديريت كارخانه داران است، چرا كه مديران نساجي به طور شفاف زنجيره يك كار اقتصادي را كه از مواد اوليه شروع و به بازاريابي و صادرات ختم مي‌شود، دنبال نمي‌كند.

ابوزاده با بيان اينكه صنعت نساجي استان در ريسندگي و بافندگي قوي است، گفت: پوشاك موتور متحرك توليدات صنعت نساجي است. اگر بخش پوشاك صنعت نساجي فعال شود، تمام صنعت نساجي مجبور است با آن فعال شود و به همين دليل لازم است عرضه و تقاضا در پوشاك برقرار شود.

وي مشكل مديران صنعت نساجي را عدم بازاريابي و استفاده نامناسب از منابع عنوان كرد و گفت: اين منابع شامل منابع انساني و منابع مالي است و مديران به خوبي از نيروي كار و منابع مالي بهره نمي‌گيرند و به همين دليل لازم است در بازاريابي و استفاده از منابع بهتر عمل كنند و ديد اقتصادي خود را تقويت كنند.

ابوزاده دانشگاه را ضلع سوم مثلث مشكلات صنعت نساجي دانست و اضافه كرد: مديران نساجي معتقدند فارغ التحصيلان نساجي فاقد تخصصي هستند كه آن‌ها لازم دارند، ولي بايد توجه داشت فارغ‌التحصيلان تمام رشته‌هاي ديگر نيز تجربه كافي ندارند. من با اين حرف موافقم اما در همين كارخانجات نيز فارغ‌التحصيلان نساجي وارد مي‌شوند و شروع به فعاليت مي‌كنند، اما به علت گستردگي رشته نساجي در ايران فارغ‌التحصيلان تخصص كافي در تمام رشته‌هاي اين صنعت ندارند.

نساجي از تولد تا مرگ با انسان است

دبير انجمن صنفي كار فرمايان نساجي اصفهان با اشاره به اينكه زماني لباس پليس انگلستان و پتوهاي جنگ جهاني را كارخانه‌هاي ايران توليد مي‌كرد، گفت: در سال 76به دليل مسايل مالكيتي، سازمان صنايع ملي در آن زمان چندين كارخانه نساجي را مصادره كرد، ولي به دليل انتخاب مديراني كه تخصص و تجربه كافي در اين زمينه نداشتند، كارخانه‌ها يكي پس از ديگري ورشكسته شد.

چلمغاني اظهار كرد: به دليل سوء استفاده‌هايي كه از كارخانه‌هاي نساجي در گذشته مي‌شد آن‌ها با وجود داشتن تجهيزات و ماشين آلات جديد از چرخه توليد خارج مي‌شدند ولي در حال حاضر تعدادي از كارخانه‌هاي نساجي استان با ماشين آلات دست دوم و يا سوم كشور انگليس بهترين توليد را دارند.

وي در مورد لزوم و اهميت صنعت نساجي يادآور شد: نساجي يكي از مشاغلي است كه وقتي انسان به دنيا مي‌آيد قبل از هر چيزي با پارچه‌ او را مي‌پوشانند و حتي زماني كه از دنيا مي‌رود نيز با كفن او را مي‌پوشانند و پيامبر اكرم(ص) نيز در اهميت نساجي فرموده است واي بر ملتي كه آنچه را مي‌پوشد خود نمي‌بافد.

كارخانه نساجي كه پاي دولت در آن باشد جوان مرگ مي‌شود

مدير يكي از كارخانجات نساجي اصفهان با بيان اينكه دولت هيچ‌گونه حمايتي از اين بخش نمي‌كند، گفت: بيشتر واحدهاي توليدي كمبود نقدينگي دارند و براي وارد كردن دستگاه‌هاي جديد با مشكلات تحريمي و جهان سومي روبه‌رو هستند و حتي در صورتي كه اين مشكلات را نيز از ميان بردارند، مشكلات مالياتي و مديريتي دارند.

دليران فيروز اظهار كرد: استفاده از نيروهاي متخصص در صنعت نساجي در مقايسه با صنايعي همچون فولاد و پتروشيمي بسيار كم است.

وي با تاكيد بر فرهنگ سازي رسانه‌ها و مطبوعات براي استفاده از توليدات داخلي توسط مردم اضافه كرد: خريد و استفاده نكردن مردم از محصولات داخلي تنها شامل صنعت نساجي نيست، چرا كه مردم خريد لباس، كت و شلوار و ... خارجي را براي خود نوعي اعتبار مي‌دانند.

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به تخصيص منابع مالي از محل هدفمند كردن يارانه‌ها به بخش صنعت گفت: در مرحله اول هدفمند كردن يارانه‌ها حمايت20 تا 30 درصدي از صنعت و در مرحله سوم هدفمند كردن يارانه‌ها نيز دولت متعهد شد بخشي از درآمدهاي خود را صرف نوسازي و توسعه صنعت كند، ولي اين امر محقق نشد.

ابوزاده افزود: با توجه به اينكه صنعت نساجي از جهت اشتغال زايي در دولت مزيت دارد طبيعي است كه متخصصان اين صنعت انتظار دارند دولت بخشي از منابع مالي كه از محل هدفمندي يارانه‌ها به دست مي‌آورد را در اين بخش در جهت ايجاد اشتغال سرمايه‌گذاري كند.

وي با بيان اينكه تمامي كارخانه‌هاي نساجي فعال خصوصي هستند، خاطرنشان كرد: اگر دولت كاري به صنعت نساجي نداشته باشد، اين صنعت موفق‌تر خواهد بود، چراكه با مطالعه ميداني تمامي كارخانجاتي كه در استان اصفهان ورشكست شدند مشخص مي‌شود در تمامي اين كارخانجات پاي بخش دولتي يا شبه دولتي بوده است و كارخانه جوان مرگ مي‌شود.

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان بيان كرد: نساجي در دنيا دسته‌بندي‌هاي مختلفي همچون پوشاك، منسوجات خانگي، محصولات مرتبط با مبل پرده و موكت و منسوجات فني دارد ولي در كشور اين گونه نيست و دانشجوي اين رشته نمي‌داند در آينده در كارخانه در كدام يك از بخش‌هاي ريسندگي، بافندگي، پوشاك و موكت فعاليت كند و فرد لازم است از تمام تخصص‌ها تا اندازه‌اي اطلاعات داشته باشد، اما مي‌تواند در يك فرصت كوتاه خود را با شرايط كارخانه وفق دهد.

ابوزاده تصريح كرد: مدل آموزشي‌ دانشگاه‌هاي ما از كشوري گرفته شده است كه سال‌ها در همان كشور اين مدل آموزشي استفاده نمي‌شود ولي ما همچنان از اين مدل آموزشي استفاده مي‌كنيم، بنابراين خروجي‌ دانشگاه لزوما آن تخصصي را كه كارخانه‌دار مي‌خواهد ندارد.

صنعت نساجي تنها به دنبال بازار داخل است

فعال صنعت نساجي ارايه مشاوره‌ به مديران صنعت را امري ضروري و حياتي عنوان كرد و پيشنهاد داد كه بايد شركت‌هاي مشاوره‌اي تخصصي در صنعت نساجي تشكيل شوند و به كارخانه داران، واحدهاي توليدي و صنفها مشاوره‌هاي تخصصي و اجرايي دهند.

دليران فيروز با بيان اينكه بازار نساجي بسيار جذاب است، گفت: صنايع نساجي استان آمادگي دارند كه در اين بخش سرمايه‌گذاري كنند.

وي پيشنهاد داد كه همواره بايد ارتباط واحدهاي توليدي و بخش‌هاي دانشگاهي و فعالان بازار افزايش پيدا كند. همچنين اختيارات انجمن‌هاي صنفي افزايش يابد و در تصميم گيريها و تصميم سازي‌ها بيشتر سهيم شوند.

مدير يكي از كارخانجات نساجي اصفهان گفت: كشور ايران بازار75 ميليوني دارد و براي كشورهاي ديگر اين بازار جذاب و فرصت خوبي براي سرمايه گذاري است. در حال حاضر اگر در كار فعالان نساجي اخلالي ايجاد نشود و بازار داشته باشند آماده سرمايه گذاري در اين بخش هستند. فعالان نساجي فقط انتظار دارند بازار داخل را داشته باشند و اگر امكان حمايت توسط دولت نيست، جلوي كار سرمايه گذاران و توليدكنندگان نيزگرفته نشود.

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه سياست‌گذاران كشور صنعت خودرو را يك صنعت پايه‌اي مي‌دانند و به شدت از آن حمايت مي‌كنند، گفت: خروجي اين حمايت آن‌ است كه مصرف كننده داخلي مجبور است خودرويي كه از نظر كيفيتي و قيمت در بازارهاي جهاني نسبت به خودروي خارجي كمتر است خريداري كند، اما از صنعت نساجي چنين حمايت‌هايي نمي شود و تعرفه واردات آن را افزايش نمي‌دهند.

ابوزاده افزود: كشورهاي مالزي، سنگاپور، بنگلادش و هند به صورت رسمي اظهار تمايل به سرمايه‌گذاري در صنعت نساجي ايران كردند.

چلمغاني، دبير انجمن صنفي كارفرمايان نساجي اصفهان نيز يادآور شد: در گذشته پارچه‌هاي توليدي جين داخلي را مي‌خريدند و در تركيه مي‌دوختند و به عنوان جنس ترك وارد كشور مي‌كردند، ولي الان پارچه جين را همين جا ميدوزند و مارك مي‌زند و حتي كارخانه مارك سازي نيز ميسازند.

دولت هيچ گونه حمايتي عملي براي صنعت نساجي نكرده است

فعال نساجي گفت: هيچ توليد كننده داخلي در بازار رقابتي مشكلي با واردات محصولات خارجي ندارد، ولي نه اينكه شرايط رقابت را از توليد كننده داخلي بگيريم و و از واردات حمايت كنيم و حتي تعرفه واردات را كاهش دهيم و اين عين نابرابري است.

دليران يادآور شد: با وجود قوانيني كه در خصوص حمايت از سرمايه در كشور وجود دارد ولي اگر سرمايه‌دار خواست سرمايه گذاري كند مجبور است تمام زير ساخت‌ها را خود با هزينه شخصي فراهم كند و دولت در اين خصوص هيچ گونه حمايتي عملي براي صنعت نساجي نكرده است.

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به مصوبه30 مهرماه هيات وزيران مبني بر اعطاي تخفيف60 درصدي در سود بازرگاني واردات برخي كالاها از كشور سوريه تا سقف يك ميليارد دلار اظهار كرد: از بين66 رديف كالاهايي كه بر اساس اين مصوبه مشمول تخفيف 60 درصدي سود بازرگاني واردات از سوريه مي‌شوند، 27 رديف مربوط به كالاهاي نساجي و عمدتا انواع پوشاك، نخ و پارچه‌هاي پنبه‌اي است در حالي كه تنها ماده اوليه بخش صنعت را صادر مي‌كنيم.

ابوزاده ادامه داد: با شرايط موجود و افزايش قيمت‌هاي انرژي حتي تعدادي از كارخانجات نساجي داخلي در بازارهاي جهاني موفق‌اند و صادارت مي‌كنند. توليدكنندگان از رقابت استقبال مي‌كنند و در صورتي كه اقتصاد آزاد شود50 درصد بخش نساجي سرپا مي‌ماند ولي هيچ صنعت ديگري اين توان را ندارد.

وي با بيان اينكه صنايع نساجي رقابت پذير است، تصريح كرد: متاسفانه در فصلي كه كارخانه‌دار بايد از بازارهاي جهاني پنبه بخرد، دولت واردات پنبه را ممنوع مي‌كند و خريدار مجبور مي‌شود همان پنبه را با سه برابر قيمت از دلال بخرد.

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه65 درصد قيمت تمام شده محصولات نساجي مربوط به قيمت مواد اوليه است، خاطرنشان كرد: از زماني كه پتروشيمي در بورس رفته است دست كارخانه‌دار در خريد بسته شده است چرا كه فلسفه بورس رونق اقتصادي، رشد قيمت و نقدينگي است و كارخانه‌اي كه مشكل نقدينگي دارد و در گذشته به صورت مدت دار تهيه مي‌كرد الان در بورس بايد به صورت نقدي خريد كند.

ابوزاده بيان كرد: در هيچ يك از كشورهاي پيشرفته بهره بانكي 16 درصد وجود ندارد ولي در كشور ما اين گونه است حتي در چين كه بالاترين بهره بانكي را دارد اين رقم چهار درصد است. توليد كننده داخلي روز اول فعاليت خود سه برابر توليد كننده بيروني بدهكار است.

دبير انجمن صنفي كارفرمايان نساجي اصفهان نيز در اين خصوص گفت: توليد كننده داخلي حمايت‌هاي بانكي را سه برابر گران‌تر از ساير كشورهاي ديگر دريافت مي‌كند به طوريكه اين توليد كننده روز اول30 درصد از توليد كننده چيني عقب است.

استاندار اصفهان سياست گذار نساجي كشور شود

دبير انجمن صنفي كارفرمايان نساجي در خصوص انتقال كارگاه‌هاي نساجي به شركت شهرك صنعتي گفت: شركت شهرك‌هاي طبق آيين نامه‌اي كه وجود دارد عمل مي‌كند و در اين خصوص مشكل خاصي با شركت شهرك‌هاي صنعتي نداريم. بر اساس پيشنهاد انجمن نساجي مقرر شد 400 هزار متر زمين به كارخانه‌هاي نساجي درچه، خميني شهر، نجف آباد و .. كه پراكنده هستند داده شود كه تمام مراحل، ريسندگي، بافندگي، رنگ و ... در يك مكان انجام شود تا هزينه‌هاي حمل و نقل نيز كاهش يابد.

چلمغاني اظهار كرد: سياست گذاري برنج كشور دليل اينكه استان مازندران مهد توليد برنج كشور است به عهده استاندار اين استان است و همچنين استاندار فارس سياست گذار توليد خرما در كشور است و به دليل توليد سيب و ميوه‌هاي درختي در كهكيلويه و بوير احمد استاندار اين استان نيز در اين زمينه سياست گذار است. ما نيز در حال پيگيري اين موضوع هستيم كه سياست گذاري نساجي كشور به عهده استاندار اصفهان قرار گيرد.

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه اين پيشنهاد بسيار خوب است، گفت: برنامه‌هاي ما از ابتداي انقلاب تاكنون هيچ مشكلي نداشته است و هميشه تمام نكات در آن رعايت مي‌شود. با وجود اينكه استان‌دار گيلان سياست گذار چاي است، ولي هنوز مطالبات چاي سال 89 پرداخت نشده است. دولت و سياست گذار ما نياز به تزريق آگاهي و نگاه كارشناسانه دارد.

ابوزاده يادآور شد كه تركيه، كره جنوبي و ايران30 سال پيش هم زمان به صورت حرفه‌اي و كلان به صنعت نساجي رو آوردند. در حالي كه هم اكنون تركيه قدرت اول نساجي در دنيا است ولي ما همچنان با مشكلات بسياري مواجه هستيم. پروژه‌هاي تعريف شده در حوزه نساجي دانشگاههاي كشور نشان مي‌دهد اين دانشگاه‌ راه خود از صنعت را جدا كرده است. بايد توجه داشت ارتباطات دانشگاه و صنعت دستوري شكل نمي‌گيرد.

وي افزود: در دنيا خط علم و خط صنعت و فناوري هميشه با يكديگر پيشرفت مي‌كنند. صنعتگر به علم و توانايي متخصصان دانشگاهي نياز دارد و صنعتگر نياز خود را به بخشهاي علمي ارجاع مي‌دهد و بخش علمي نيز نياز او را حل مي‌كند.

اگر نساجي در استان حمايت شود بيكاري به كمترين نرخ مي‌رسد

دبير انجمن صنفي كارفرمايان نساجي با بيان اينكه تنها جايي كه در كشور آمار بيكاري نزديك صفر است دهق و علويجه است، گفت: اين امر از بركت وفور صنايع نساجي در اين مناطق است.

چلمغاني با بيان اينكه 20 كارخانه در كاشان، 13 كارخانه در شهرضا تعطيل شده است، بيان كرد: ما متهعد مي‌شويم بيكاري در استان اصفهان را به كم‌ترين نرخ بيكاري در كشور برسانيم به شرطي كه شرايط را براي فعاليت صنايع نساجي فراهم كنند.

استاد نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان در خصوص علت واقعي تعطيلي واحدهاي نساجي گفت: بايد مطالعه ميداني در اين خصوص انجام شود و تا زماني كه تزريق دانايي و ديد كارشناسي در ميان مسؤولان نباشد شاهد تعطيلي واحدهاي نساجي خواهيم بود و متاسفانه در تصميم گيران دولتي، مديران با شدت كمتري و دانشگاه‌ها اين ديد وجود ندارد.

ابوزاده بيان كرد: بيش از 50 درصد مشكلات نساجي متوجه تصميماتي است كه خارج از چارچوب صنايع نساجي گرفته مي‌شود.

انتهاي پيام

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن