تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816270042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني: انقلاب اسلامي يك جانبه‌گرايي آمريكا را شكست هدفمند كردن يارانه‌ها به يك تاخير زماني نياز دارد استقامت در راه، سرنوشت كشورها را تغيير مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: لاريجاني: انقلاب اسلامي يك جانبه‌گرايي آمريكا را شكست هدفمند كردن يارانه‌ها به يك تاخير زماني نياز دارد استقامت در راه، سرنوشت كشورها را تغيير مي‌دهد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

علي لاريجاني در جمع خبرنگاران با بيان اين‌كه در مورد طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مجلس قانع نشد كه اين كار صورت گيرد، گفت: حذف بند مربوط به هدفمند كردن يارانه‌ها از لايحه بودجه‌ي سال 88 به اين معنا نيست كه اين طرح از دستور خارج شود، بلكه مسير خود را در مجلس و كميسيون ويژه طي كرده و به صحن مجلس آورده مي‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه‌ حضور در جشن بيست و هفتمين سالگرد تاسيس دانشگاه امام صادق در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالي در مورد تصميم مجلس بر حذف بند مربوط به هدفمند كردن يارانه‌ها از لايحه بودجه سال 88، گفت: مجلس در لايحه‌ بودجه همه‌ موارد را بدون استثناء مورد بررسي قرار مي‌دهد و اين بند نيز مربوط به درآمدهاي لايحه بود كه با همكاري و همدلي نمايندگان مجلس و با يك گفت‌وگو و بحث علمي دنبال شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، خاطر نشان كرد: در مورد يارانه‌ها دو طرف موافق و مخالف دلايلي داشتند كه بايد شنيده مي‌شد كه بعضي از نمايندگان راي به حذف آن دادند و برخي موافق بودند.

وي با اشاره به اين‌كه تصور مخالفان اين لايحه مربوط به اين بود كه احساس مي‌كردند بعضي از محاسبات درباره‌ فشار تورمي آينده خوب و دقيق محاسبه نشده است، افزود: آنها معتقد بودند با اجراي شتاب‌زده‌ آن شاهد ركود تورمي خواهيم بود و اگر در اين شرايط با عجله اين كار انجام مي‌شد مي‌توانست اثراتي داشته باشد.

لاريجاني ادامه داد: از طرف ديگر لايحه مدافعين قوي نيز داشت كه آنها نظرشان اين بود كه با اين مسير ميزان مصرف انرژي در كشور مشخص مي‌شود، اما در مجموع مجلس نتوانست به اين مطلب قانع شود كه اين كار صورت گيرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، با بيان اين‌كه شايد مقداري به خاطر اين بود كه اين طرح به مجلس داده شد، تصريح كرد: هر چند كميسيون ويژه كار زيادي انجام داد و برخي از تصميماتش به نتيجه رسيد، اما نتوانست نتيجه را به موقع به مجلس بياورد تا تصويب شده و پايه‌ كار شود؛ چرا كه اين طرح يكساله نيست بلكه يك طرح چند ساله است.

وي يادآور شد: از سوي ديگر لايحه بودجه نيز همزمان در دست بررسي بود و در اين مجال نمايندگان نتوانستند به يك جمع‌بندي برسند.

رييس قوه‌ مقننه، تاكيد كرد: البته اين اقدام به اين معنا نيست كه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها از دستور خارج شود بلكه در مسير خودش در مجلس و كميسيون ويژه بررسي مي‌شود و سر موقع به مجلس آورده مي‌شود چرا كه اين موضوع يك راه‌حلي دارد و يك تاخير زماني نياز دارد.

لاريجاني متذكر شد: اگر پس از طي اين مراحل مجلس آن را تصويب كند مي‌تواند در بودجه‌ سال آينده هم متاثر باشد.

وي در پاسخ به اين سوال كه براي جبران رقم 8500 ميليارد تومان چه راه‌هايي وجود دارد؟ گفت: اين موضوع در جلسه با نمايندگان دولت نيز صحبت شد كه چگونه مي‌توان اين موضوع را جمع كرد، چرا كه هدف جمع كردن موضوع است، لذا براي رسيدن به راهكار فقط يك راه نداريم و به طرق مختلف مي‌توان به راهكار رسيد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با افزايش بودجه‌ پژوهشي نيز اظهار كرد: در بحث فرهنگي و بخش پژوهشي كه شامل بندهايي است و در مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد، افزايش داشته است كه به عنوان مثال براي معاونت پژوهشي رياست جمهوري يك رقم قابل توجه 300 ميليارد تومان ديده شده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، با بيان اين‌كه جمهوري اسلامي ايران با الگوبرداري از تئوري دولت نبوي به دنبال ايجاد مدينه‌اي با چنين ساختاري بود، اظهار كرد: دولت نبوي تعادل بسيار خوبي بين توجه به وي، متدولوژي عقلاني براي اداره حكومت و توجه به انسان به عنوان يك محور اصلي به وجود آورده بود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دكتر علي لاريجاني شب گذشته طي سخناني در جشن بيست و هفتمين سالگرد تاسيس دانشگاه امام صادق و جشن ولادت خاتم‌الانبياء و امام صادق (ع) در مسجد اين دانشگاه، خاطرنشان كرد: از جمله مسائلي كه براي كساني كه در جمهوري اسلامي زيست مي‌كنند به عنوان كشوري كه خود را پيرو پيامبر و ائمه مي‌داند شناخت دقيق‌تر نسبت به دولت نبوي است چرا كه جمهوري اسلامي ايران با الگوبرداري از اين تئوري ايجاد شد. هر چند فاصله‌ي زيادي با دولت نبوي در ابعاد مختلفي از نظر فكر حكومتي، اخلاقيات، اجتماعيات و كارگزاران دارد اما الگو همان بوده است.

وي با اشاره به سه عنصر كليدي در شخصيت پيامبر (ص) در يك نگاه از منظر تكوين حكومت، گفت: بشري بودن پيامبر، جايگاه ايشان و حكيم بودن پيامبر (ص) سه عنصر مهمي بودند كه در تشكيل حكومت اسلامي بسيار مورد توجه قرار داشتند.

رييس مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: بشري بودن پيامبر (ص) كه در آيات الهي نيز تكرار شده از يك طرف جنبه‌ي سلبي است كه به خاطر شرايط زمان بود و ديگري از جنبه‌ي ايجابي بود كه يك تصوير بشري از شخصيتي كه محبوب همه است به وجود آيد به نحوي كه مردم بتوانند با او ارتباط برقرار كنند و همه احساس كنند كه انسان در يك مسير تكاملي مي‌تواند به جايگاه والا برسد و اين يك وجه ممتاز تفكر اسلامي است.

نماينده‌ي مردم قم در خانه‌ي ملت، عنصر بعدي در شخصيت پيامبر را جايگاه پيامبري و واسطه بودن ايشان عنوان كرد و افزود: پيامبر (ص) واسطه پيام الهي با مردم بود و بدون كم و كاست آنچه را خداوند نازل كرده بود ابلاغ مي‌كرد.

لاريجاني وجه سوم شخصيت پيامبر را حكيم بودن ايشان ارزيابي كرد كه اين وجه با وجه پيامبري ايشان يكسان نيست و تصريح كرد: حكيم بودن پيامبر عنصري بود كه سبب شد ايشان تشكيل حكومت دهد و از نكات مهمي كه در تفكر شيعي تاكيد شده همين وجه حكمت و توجه به عقل نظري در حوزه‌هاي فردي و اجتماعي است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، خاطرنشان كرد: يكي از خصوصيات ممتاز حكومت در تفكر اسلامي توجه به ميراث وحي و عقل است كه اين دو متباين نيستند اما دو وجه هستند.

وي معتقد است: نمي‌توان دولتي كه معتقد است مي‌خواهد دنباله‌رو دولت نبوي باشد به او حق داد مگر اينكه به اين عنصر توجه كند؛ چرا كه بسياري از دولت‌ها به دليل عدم توجه متوازن به عنصر حكمت كه در برگيرنده ميراث وحي و عقل است سقوط كردند يا به انحراف كشيده شدند.

به گزارش ايسنا، نماينده‌ي مردم قم در خانه‌ي ملت، با تاكيد بر اينكه دولت نبوي توانست تعادلي بين توجه به وحي، متدولوژي عقلاني براي اداره‌ي حكومت و توجه به انسان به عنوان يك محور اصلي به وجود آورد، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران حكومتي است كه مي‌خواهد اين راه را طي كند كه در رفع ساختار حكومت ولايت فقيه قرار دارد كه توجه دارد قوانين اسلامي باشند اين يعني همان توجه به عنصر وحي است و اگر به مردم‌سالاري ديني در حكومت ما توجه مي‌شود گذشته از اينكه چگونه از متون اسلامي برداشت مي‌شود كه معتقدم اين كار رخ مي‌دهد اما با متدولوژي عقلاني انجام مي‌گيرد.

لاريجاني چند عنصر را در دولت نبوي بسيار با اهميت عنوان كرد و گفت: هدفمند بودن حركت پيامبر از نكات بارز حكومت ايشان بود و سازندگي انسان از اهداف مهم دولت نبوي بود لذا يكي از وظايف هر حكومتي سازندگي انسان است كه اگر حكومتي نتواند روي انسان‌سازي كار كند كه خروجي جامعه انسان‌هاي بصير باشد آن حكومت هدفمندي ندارد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد: بايد جمهوري اسلامي خود را با اين مكانيزم محك بزند كه آيا نوع تربيتي كه در جامعه ايجاد مي‌شود تا چه حد انسان‌هاي بصير تربيت مي‌كند. البته در بعضي از وجوه گام‌هاي خوبي برداشته شده و جوانان شناخت عميق و بصيرت نسبت به دين پيدا كرده‌اند.

وي تفاوت حكومت نبوي با ساير حكومت‌هاي دموكراتيك در دنيا را هدفمند بودن آن توصيف كرد و گفت: اگر حكومت اسلامي بنا دارد نسبت به سرنوشت مسلمين حساس باشد در جاهايي بايد هزينه دهد. در غير اين صورت يك حكومت هدفمند نيست.

نماينده‌ي مردم قم در خانه‌ي ملت، اضافه كرد: پيامبر (ص) براي حركت تكاملي لازم مي‌دانستند در جاهايي هزينه دهند پس اگر حكومتي احساس ايستايي كند بايد بداند از دولت نبوي فاصله گرفته است.

لاريجاني خاطرنشان كرد: يك زماني كه بحث حمايت از فلسطين در كشور مطرح مي‌شد مباحثي طرح مي‌شد كه مي‌گفتند ما به دنبال منافع خود هستيم اما بايد گفت مسئله‌ي فلسطين به منافع ملي ما مربوط مي‌شود و اگر آن روز در موضوعات منطقه چون فلسطين، عراق و لبنان جمهوري اسلامي ايران حركت هدفمند مكتبي خود را دنبال نمي‌كرد و مثل بعضي‌ها كه فكر مي‌كردند بايد در چهار ديواري خود منافع را تعريف كنيم شرايط امروز را نداشتيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در ادامه با بيان اينكه انقلاب اسلامي يك جانبه‌گرايي آمريكا را در اين چند سال با شكست مواجه كرده است، تصريح كرد: آمريكايي‌ها پس از اشغال عراق نقشه‌اي درج كردند كه جغرافياي كشورهاي اسلامي را در خاورميانه تغيير دهند كه تنها جمهوري اسلامي ايران بود كه در مقابل آن ايستاد و دست از هدفمندي خود برنداشت و بحق استراتژي ايران بسيار دقيق و حساب شده بود.

وي ادامه داد: اگر امروز آمريكايي‌ها مي‌گويند اشتباه كرده‌ايم و در محاسبات درست نسنجيده‌ايم به خاطر ايستايي ايران بود چون جمهوري اسلامي ايران يك مبناي هدفمند مكتبي در اين زمينه داشت.

رييس قوه‌ي مقننه، عنصر دوم با اهميت در دولت نبوي را مسئله‌ي استقامت در راه دانست و گفت: با نگاه به تاريخ مي‌بينيم كه تمام دوران 10 ساله‌ي پيامبر در جهاد و استقامت مشحون است كه اين موضوع باعث شد اسلام گسترش پيدا كند.

لاريجاني تصريح كرد: اين مسئله‌ي فوق‌العاده مهمي است كه كشورهايي كه جهاد را فراموش كرده‌اند نمي‌توانند استقلال واقعي داشته باشند بنابراين آنچه سرنوشت كشورها را تغيير مي‌دهد استقامت در راه است و جمهوري اسلامي ايران اين عنصري كه از دولت نبوي به يادگار مانده بود را طي كرد.

نماينده‌ي مردم قم در خانه‌ي ملت، در ادامه با بيان اينكه با مرور تاريخ انقلاب اسلامي راهي كه امام راحل و مقام معظم رهبري طي كرده‌اند استقامت در مسائلي است كه امكان دارد رويه‌ي اوليه‌ي آن خطرناك هم باشد، افزود: در اين ميان كساني كه نگاه تيزبين و عميق دارند بايد تشخيص دهند كه كجا بايد استقامت كرد هر چند استقامت بر روي مسائل استراتژيك كشور ممكن است هزينه داشته باشد اما فوايد آن بسيار زياد است و اين مسئله باعث شد تا انقلاب اسلامي ما الگويي براي ديگران شود.

وي يادآور شد: به عنوان مثال در قضيه‌ي هسته‌يي چالش‌هاي زيادي براي ما به وجود آوردند به طوري كه خبرهايي از شروع جنگ در چند روز آينده مي‌دادند و حتي نقشه‌ي حمله به برخي از پايگاه‌ها را داده بودند اما چون جمهوري اسلامي استقامت را بر روي مسائلي استراتژيك قرار داده بود روي اين مسئله استقامت كرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينكه اگر امروز جمهوري اسلامي ايران تغيير كرده و داراي فناوري هسته‌يي است، به خاطر ايستادگي بر روي مسائل استراتژيك بود، گفت: توجه به حكمت يا رويكرد علمي داشتن، گسترش دانشگاه‌ها، توجه به فناوري‌هاي نوين و ترويج علم‌اندوزي در دوران انقلاب اسلامي برگرفته از حكومت نبوي و سلوك پيامبر (ص) بود.

دكتر لاريجاني خاطرنشان كرد: تفكر اسلامي توانست در دوره‌هاي مختلف و در علوم مختلف مكتب ايجاد كند پس اگر جمهوري اسلامي روي فناوري‌هاي نوين تمركز دارد به دليل اين است كه آينده‌ي كشور در حوزه‌ي فناوري نوين رقم مي‌خورد.

به گزارش ايسنا نماينده‌ي مردم قم در خانه‌ي ملت، همچنين ايجاد دانشگاه اسلامي را براي پرورش يك انسان بصير براي گام برداشتن در حوزه‌ي عقلاني و عملي از عناصر با اهميت ديگر در حكومت نبوي و جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران بعد از 30 سال در بعضي از زمينه‌ها مي‌تواند با تلاش و زحمت صاحب مكتب شود. اگر در بسياري از زمينه‌هاي تجربي بر اساس مباني عقلاني كار شود مي‌توانيم صاحب مكتب شويم.

لاريجاني ادامه داد: هر چند در بعضي از زمينه‌ها مثل حوزه‌ي اقتصاد كاستي‌هايي داريم اما نمي‌توان از درون همه‌ي اين تجربيات كه نتايجي حاصل شده به اين دستاوردها بي‌توجه شد و نمي‌توان با تخيل يك شرايط فرضي ايجاد كرد. بنابراين اگر در حوزه‌هاي مختلف تجربياتي داريم پيوند آنها با شرايط امروز مي‌تواند مكتبي را به وجود بياورد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، يكي از الگوهاي برگرفته‌ي جمهوري اسلامي از دولت نبوي را داشتن دانشگاهي اسلامي ارزيابي و تصريح كرد: اين كاري كه حضرت آيت‌الله مهدوي كني در دانشگاه امام صادق (ع) شروع كردند و حوصله به خرج داده و مجاهدت كردند جاي تقدير بسيار دارد. چرا كه دانشگاه امام صادق (ع) يكي از مدل‌هاي مثال‌زدني دانشگاه اسلامي است كه ايشان وقت صرف كردند.

وي متذكر شد: پرورش نيروي انساني دستورالعملي نيست بلكه بايد وقت گذاشت و ارتباط معنوي با دانشجويان گرفت كه انصافا آيت‌الله مهدوي كني در دوران اداره اين دانشگاه اين كار را به خوبي انجام دادند.

رييس قوه‌ي مقننه، خروجي دانشگاه امام صادق (ع) را در مقايسه با ديگر دانشگاه‌ها داراي وجه ممتازي دانست و اظهار كرد: خروجي اين دانشگاه افراد تحصيل‌كرده و مومن كه منطق زمان را به خوبي مي‌شناسند است. در حالي كه برخي از دانشگاه‌ها خروجي‌شان آنچه از يك دانشگاه اسلامي انتظار مي‌رود نيست.

لاريجاني داشتن اساتيد متدين، توجه به اخلاقيات و معنويت و همچنين ارتباط غير تفكر اسلامي و برداشت‌هاي امروزي از علم را سه عنصر بسيار مهم براي داشتن دانشگاه اسلامي ياد كرد.

لاريجاني با بيان اين‌كه در حوزه‌ي علميه‌ي قم نيز به اين تفكر نزديك مي‌شويم، ادامه داد: وجود 300 مركز پژوهشي كه بتواند گفته‌هاي اسلامي را با زبان روز به دنيا برساند، اقدام بسيار شايسته‌اي است كه در گذشته نبوده است. برخي از آثاري كه در حوزه تاليف شده بسيار ارزشمند بوده و فكر نو از آن تراوش مي‌كند و اين نشان‌دهنده‌ي يك نوع بلوغ مسائل علمي در جمهوري اسلامي است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در پايان با اشاره به اينكه مسير، مسير درستي است و نبايد مسائل استراتژيك را با مسائل تاكتيكي خلط كرد، اظهار كرد: شايد در تعامل بدون غلو به جمهوري اسلامي مي‌توانيم معايب و خصوصيات آن را در اين دوران بشناسيم تا بتواند پايه‌اي براي پرش‌ها و جهش‌هاي آينده باشد.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|21|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن