تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814660101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن تاكيد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن تاكيد كرد
خبرگزاري فارس: رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن بر افزايش عطش پژوهش در دانشكده‌هاي علوم قرآني تاكيد كرد و گفت: دانشجويان و استادان بايد نياز پژوهشي را در خود احساس كرده و بر اساس نيازها به فعاليت‌هاي پژوهشي بپردازند.


به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدعلي راغبي پيش از ظهر امروز در دومين نشست مديران پژوهشي و شوراي پژوهش دانشگاه علوم و معارف قرآن كه در دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم برگزار شد، با اشاره به اهميت علم و آگاهي اظهار كرد: برخي اوقات، پژوهش داراي جنبه عرضي و توسعه‌اي و برخي اوقات داراي جنبه عمقي و تحقيقي است.
وي خاطرنشان كرد: در قرآن در زمينه تعليم و تعلم توصيه‌هاي موكدي وجود دارد و تعليم و تعلم شامل پژوهش، تحقيق و آموزش است.
رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به تعريف پژوهش گفت: پژوهش بخشي از فعاليت‌هاي منظم و قانونمند براي رسيدن به لايه‌هاي كشف حقايق در زمينه توليد علم و نظريه‌پردازي است.
وي خاطرنشان كرد: براي دستيابي به اين فعاليت منظم، هدفمند و قانونمند بايد به همه ابعاد در سه بخش بينش تحقيق، روش تحقيق و اخلاق تحقيق توجه شود و در صورت دستيابي به اين مهم يافته‌ها و نتايج تحقيق و پژوهش مطلوب مي‌شود.
راغبي ادامه داد: روش تحقيق و پژوهش در حوزه علوم و تفسير قرآن ما را به نتايج مطلوب رهنمون مي‌سازد روش تحقيق عبارتست از خط مشي و شيوه‌اي كه بتواند با تكرار و تجربه بيشتر نتيجه دهد.
وي بيان داشت: در مباحث قرآني نبايد از آيين‌نامه‌ها و ادبيات مورد استفاده در حوزه‌هاي ديگر استفاده شود بلكه مي‌توانيم شيوه و روشي را ابداع كنيم كه براي علوم و معارف قرآني موثر باشد.
رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به آيه 39 سوره انعام گفت: قرآن كتابي مبارك است و خير و بركت آن گسترده، دائمي، عميق و قابل تكثير بوده و براي تدبر مومنان و مسلمانان نازل شده است.
وي با اشاره به نظريات مختلف در زمينه فهم آيات قرآن بيان داشت: بر اساس نظريه نخست ما مي‌توانيم به همه مفاهيم و مباحث قرآن بدون نياز به معصومان دست پيدا كنيم و اهل سنت به اين نظريه اعتقاد دارند.
راغبي عنوان كرد: بر‌اساس نظريه‌اي ديگر نمي‌توانيم از قرآن استفاده صحيحي داشته باشيم و بر اساس نظريه سوم همه مي‌توانند از جنبه ظاهري معناي سطحي و ظاهري قرآن را درك كنند و براي فهم بهتر مي‌توانند از متشابهات قرآني استفاده كنند.
وي با اشاره به دلايل نبودن توليد علم و نظريه‌پردازي بر اساس آموزه‌هاي قرآن پس از انقلاب گفت: يكي از دلايل نداشتن توليد علم در زمينه علوم قرآني اين است كه در مباحث مقدماتي مانند فلسفه دين و وحي‌شناسي وارد شده‌ايم اما فرصت براي ورود به مباحث آيات و مفاهيم قرآن به وجود نمي‌آمد، بنابراين توليد علم بر اساس نظريه‌هاي قرآني نداشتيم.
رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن خاطرنشان كرد: اگر اقتصاد‌دانان و جامعه‌شناساني كه به آيات و آموزه‌هاي قرآني آشنا هستند در آيات قرآن ورود پيدا كنند بدون ترديد مي‌توانند نظريه‌هاي قرآني را كشف كنند.
وي بيان داشت: بينش حاكم بر پژوهش از مباحث مهم در امور پژوهشي است، ممكن است كار روشمند باشد ولي بينش حاكم بر آن ناقص باشد و اين امر سبب مي‌شود به نتايج دلخواه نرسيم.
راغبي تاكيد كرد: بدون ترديد براي تقويت بينش قرآني بايد تلاش مضاعفي صورت گيرد و صرف اصطلاح‌پردازي كار درست نمي‌شود بلكه بايد سبك و سياق ادبيات پژوهشي را به كار بگيريم.
وي بيان داشت: پژوهشي كه نتواند به برطرف كردن نيازهاي ما در علوم اجتماعي و رفتاري بپردازد مشكلي را حل نمي‌كند.
رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن از مديران پژوهشي دانشكده‌هاي علوم قرآني خواست تا از نگاه يك جانبه به پژوهش جلوگيري كنند.
وي تاكيد كرد: بايد به اين نكته توجه داشت كه تنها با اضافه كردن يك كلمه قرآن كار حل نمي‌شود بلكه بايد ادبيات و اصطلاح‌ها عوض شده و محتواها بر اساس محتواهاي قرآني باشد تا بتوانيم بگوييم نظريه قرآني داريم.
راغبي ادامه داد: توليد پژوهش اين است كه ادبيات، بينش و روش متناسب با فطرت و نيازهاي ما و جامعه و بر اساس آموزه‌هاي قرآني تعريف شود تا مورد اجرا، مطالعه و استفاده قرار گيرد.
وي با تاكيد بر افزايش عطش پژوهش در دانشكده‌هاي علوم قرآني گفت: دانشجويان و استادان بايد نياز پژوهشي را در خود احساس كنند و امكانات و تجهيزات موجود در اين دانشگاه را در مسير موضوعات قرآني به كار گيرند.
رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به اهميت مطالعات ميان رشته‌اي گفت: مجموعه‌هاي آموزشي، دانشكده‌ها و نهادها مي‌توانند كار مشترك انجام داده و مطالعات ميان‌رشته‌اي داشته باشند.
انتهاي پيام/‌ش10

پنجشنبه|ا|8|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن