تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812616859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: تحليل سياسي هفته
بسم‌الله الرحمن الرحيم
در اين هفته گرچه ماه محرم به پايان آمد ولي ماه صفر از راه رسيد و همچنان غم‌هاي جانكاه عالم بر دل‌هاي بي‌قرار، سنگيني مي‌كند. ماه گذشته فرصت مغتنمي بود تا ملت ايران ضمن عرض ارادت به آستان مقدس اهل بيت عصمت و طهارت، در مكتب سيد و سرور شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام و ياران باوفايش درس احياي حق و صيانت از اسلام را بياموزد لكن ماه صفر نيز به واسطه اربعين حسيني و ايام وفات خاتم الانبياء حضرت محمد مصطفي(ص) و شهادت امام حسن مجتبي و امام رضا عليهم السلام فرصت‌هايي را براي بيعت عملي با بزرگان دين و راهنمايان بشري فراهم مي‌آورد.
روز گذشته مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهوري اسلامي با رهبر معظم انقلاب ديدار كردند. ايشان بيداري اسلامي در منطقه و حوادث كشورهاي غربي را بي‌سابقه و بسيار مهم دانسته و تأكيد كردند: دستگاه ديپلماسي كشور در اين اوضاع پيچيده و حساس، بايد با تبيين حرف نوي نظام اسلامي يعني حضور توأمان مردم و ارزشهاي الهي در جامعه، به نقش آفريني مؤثر بپردازد.
حضرت آيت‌الله خامنه اي، مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهوري اسلامي را فعالان خط مقدم پيكار عظيم بين‌المللي در عرصه ديپلماسي خوانده و خاطرنشان كردند: ديپلماسي، به علت اصطكاك منافع كشورها، عرصه مقابله و چالش است اما فعاليت در دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي، فراتر از فعاليت متعارف ديپلماسي در جهان است چرا كه سفيران ايران، نماينده نظامي هستند كه ذات مستكبران با ماهيت اسلامي آن در تضاد عميق است.
رهبر انقلاب با بيان مصاديقي از آسيبهاي عرصه ديپلماسي افزودند: ايستادگي بر حرفهاي مبنايي، منطقي و مستدل، موجب تقويت موضع در عرصه ديپلماسي و عامل اصلي مديريت چالشها و طرفهاي مذاكره كننده است. پيروزي در ميز مذاكره، نيازمند هوشمندي، ظرافت، اعتماد به نفس، استحكام عقلاني و تحميل استدلال برطرف مقابل است كه دست‌يابي حقيقي به اين عوامل، با اخلاص و توكل و معنويت امكان پذير است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان، آرايش سياسي دنيا را درحال تغيير اساسي دانسته و افزودند: حوادثي بزرگ در منطقه، اروپا و در جهان درحال وقوع است كه بايد با هوشياري كامل آنها را رصد كرد. ايشان، حوادث ماههاي اخير در كشورهاي اسلامي و عمدتاً عربي را انقلابهايي حقيقي اما در اندازه‌هاي متفاوت خوانده و افزودند: در دهه 60 ميلادي، تحولاتي در بعضي از كشورهاي عربي منطقه رخ داد و در دهه 90 نيز اروپاي شرقي شاهد رويدادهاي بزرگي بود، اما حوادث كنوني در منطقه و اعتراضهاي زنجيره‌اي در غرب، در عمق وعظمت، تفاوتهاي بسيار اساسي با آن تحولات دارد. رهبري، نگاه واقع بينانه به صحنه منطقه و جهان را ضرورت حضور قوي و مؤثر در عرصه ديپلماسي دانسته و تاكيد كردند: حركت عظيم ملتها، نشانه بيداري آنهاست و اين بيداري به استناد واقعيات گسترده و ترديدناپذير، صبغه اسلامي دارد البته اين بيداري اسلامي به معناي آن نيست كه همه آنها حكومت اسلامي مي‌خواهند و يا مدل حكومت اسلامي ايران را قبول دارند.
رهبر انقلاب، اذعان رسانه‌هاي غربي به پيروزي اسلام گرايان در انتخابات حال و آينده كشورهاي منطقه را نشانه ديگري از اسلامي بودن انقلابهاي منطقه برشمرده و افزودند: در اين اوضاع پيچيده و حساس، دستگاه سياست خارجي كشور، در عرصه گسترده و مؤثر ديپلماسي جهاني، بايد حرف نوي جمهوري اسلامي را براي ملتها و براي جهان تبيين كند.
رويدادهاي خارجي هفته را با مرور مسائل عراق آغاز مي‌كنيم. اوضاع عراق پس از اينكه قوه قضائيه اين كشور حكم دستگيري "طارق الهاشمي" معاون رئيس جمهوري عراق و از مسئولان حزب "العراقيه" را به جرم دست داشتن در حوادث تروريستي اين كشور صادر كرد، متشنج شده است. مسئولان قضائي عراق اعلام كرده‌اند "الهاشمي" مدتهاست در پشت صحنه خشونت‌هاي عراق قرار دارد و به دليل اينكه آمريكايي‌ها به نحوي مانع پيگيري وي بوده‌اند، اين حكم تاكنون مسكوت مانده بود. به گفته اين مسئولان، محافظان طارق الهاشمي اعتراف كرده‌اند مستقيماً مجري چند انفجار بزرگ بوده‌اند و بابت اين عمل از "الهاشمي" پاداش‌هاي كلاني گرفته‌اند.
در پي صدور جلب "طارق الهاشمي"، وي متواري شد و به قلمرو كردستان عراق گريخت و گفته مي‌شود چندي نيز در تركيه بوده است. طارق الهاشمي در اظهارات اخيرش به گونه‌اي اذعان كرد كه تاكنون از حمايت آمريكايي برخوردار بوده است. در اين حال، سازمان تروريستي القاعده مسئوليت انفجارهاي خونين اخير بغداد را كه به كشته و زخمي شدن صدها نفر منجر شد به عهده گرفت. پيشتر، طارق الهاشمي، جناح نوري مالكي و شيعيان را به اين انفجارها متهم كرده بود ولي اكنون مشخص گرديد كه انفجارهاي اخير نيز توسط تروريستهاي هم كيش طارق الهاشمي انجام گرديده است.
از تحولات عراق چنين بر مي‌آيد كه اوضاع اين كشور هنوز باثبات و آرامش فاصله زيادي دارد چرا كه بازيگران و عناصري در صحنه سياسي اين كشور وجود دارند كه زياده‌تر از سهم خود مطالبه مي‌كنند كه البته مورد حمايت و عنايت آمريكايي‌ها نيز قرار دارند. اين جريانها منافع خود را در بحراني نگاهداشتن شرايط مي‌بينند. اشغالگران آمريكايي نيز كه مجبور شده‌اند با خفت و پذيرش شكست از اين كشور عقب نشيني كنند بدشان نمي‌آيد كه وضعيت در اين كشور بهم ريخته باشد و حتي اين كشور دچار جنگ داخلي شود.
اين هفته نيز مردم مصر اعتراضات خود عليه شوراي نظامي حاكم را ادامه دادند و صدها هزار نفر با حضور در ميدان التحرير با سردادن شعار عليه نظاميان، خواستار كناره گيري "الجنزوري" شدند. "كمال الجنزوري"، نخست‌وزير جديد را شوراي نظامي حاكم منصوب كرده است. اين درحالي است كه اعضاي شوراي نظامي، عمدتاً افراد وابسته به رژيم مبارك مي‌باشند. به عبارت ديگر،‌ در اصل، قدرت همچنان در دست عوامل رژيم مبارك مي‌باشد و همين مسئله، مردم مصر را نااميد و خشمگين كرده است.
نقشه اين است كه شوراي نظامي به عنوان مركز اصلي قدرت باقي بماند و هر دولتي كه در اين كشور سركار مي‌آيد در چارچوبي كه اين شورا ترسيم مي‌كند فعاليت داشته باشد، مبارك و دارودسته‌اش از مجازات مصون باشند و سياست‌هاي داخلي و خارجي دوران سابق پيگيري شود، از جمله اينكه پيمان‌هاي سازش مصر با صهيونيستها معتبر باشد.
اين هفته، علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن، با اينكه ظاهراً قدرت را به معاونش واگذار كرده به جناياتش ادامه داد و نيروهاي وابسته به وي شماري از تظاهر كنندگان را به خاك و خون كشيدند. صدها هزار نفر از مردم يمن با برگزاري تظاهرات، پياده از شهر تعز تا صنعا راهپيمايي كردند تا نارضايتي خود را از عدم مجازات ديكتاتور يمن اعلام كنند كه در صنعا باحمله وحشيانه نيروهاي وابسته به علي عبدالله صالح مواجه شدند.
در اين ميان "باسندوه" نخست‌وزير موقت يمن در واكنش به اين كشتار، تهديد كرد كه اگر عوامل اين جنايت معرفي و مجازات نشوند كناره گيري خواهد كرد. در اين ميان، موضع گيري سفير آمريكا در يمن، كه مقصر را تظاهر كنندگان معرفي كرده بود، خشم مردم يمن را متوجه آمريكا كرد و در تظاهراتي ضد آمريكايي، خواستار اخراج سفير شدند. سفير آمريكا تظاهر كنندگان را به خشونت متهم كرده بود. مخالفين دولت اين اظهارات مداخله‌گرانه و نسنجيده سفير آمريكا را به منزله چراغ سبز به نيروهاي دولتي براي كشتار اخير دانستند.
اين هفته همچنين قرار بود ديكتاتور يمن براي به اصطلاح معالجه عازم آمريكا شود كه اين سفر انجام نشد و از قرار معلوم، آمريكايي‌ها به وي ويزا نداده‌اند. واقعيت اين است كه آمريكا، علي عبدالله صالح را مهره سوخته مي‌داند و حاضر نيست براي وي هزينه كند.
اين هفته اعلام شد رژيم صهيونيستي در تداوم سياست يهودي سازي شهر قدس، لايحه‌اي را براي انتخاب قدس به عنوان پايتخت ملت يهود تهيه و آماده كرده است. اين لايحه شنبه گذشته به كنست رژيم صهيونيستي ارائه شد و قرار است به زودي مورد بررسي قرار گيرد. اين نخستين بار نيست كه صهيونيستها درصدد محقق ساختن توطئه خود عليه شهر قدس بر مي‌آيند ولي اولين بار است كه مي‌خواهند آن را به اصطلاح به صورت قانون در آورند تا مستمسك جدي‌تري براي اجراي نقشه خود داشته باشند.
اين طرح شيطنت آميز با واكنش‌هاي گسترده‌اي از سوي گروهها و شخصيتهاي فلسطيني مواجه شده است. جنبش حزب‌الله لبنان و سازمان همكاري‌هاي اسلامي نيز اين تصميم را محكوم كرده‌اند. ولي اين واكنش‌ها براي اينكه صهيونيستها را از پيگيري توطئه خود منصرف سازد كافي نمي‌باشد. اكنون وقت آنست كه جهان اسلام با شكلي گسترده‌تر و فراگير در مقابل اين توطئه بايستد و يكبار ديگر براي دفاع از كيان جهان اسلام وارد صحنه شود.

چهارشنبه|ا|7|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن