تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817169427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهم ايران در بازي نابوكو چه خواهد بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: سهم ايران در بازي "نابوكو" چه خواهد بود؟
اين مخالفت ها يادآور كنار گذاشتن ايران از مسير انتقال خط لوله نفتي باكو - جيهان در دهه گذشته ميلادي است. استنباط مقامات واشنگتن درباره خطوط انتقال انرژي به اروپا اين است كه اين خط لوله نبايد به قيمت افزايش قابليت هاي چانه زني كشورهاي رقيب يا متخاصم آمريكا در منطقه باشد.
عصر ايران - يكي از مقامات پارلمان اروپا در اظهاراتي از تمايل اتحاديه اروپا به تنوع بخشيدن به سبد انرژي وارداتي اين قاره و خريد گاز صادراتي ايران خبر داد.

به گزارش عصر ايران از پايگاه خبري "اوراسيا نت " خانم "اونا ژاكنويسين" كه عضو پارلمان اروپا و رييس كميته همكاري هاي پارلماني اروپا و آسياي مركزي و مغولستان است با اذعان به اين نكته افزوده است كه اتحاديه اروپا براي تنوع بخشيدن به منابع گازي خود و رهايي از وابستگي كنوني به گاز روسيه بايد از گاز ايران به عنوان منبعي مكمل و جايگزين استفاده كند.

روسيه بيش از 25% انرژي وارداتي اتحاديه اروپا را تامين مي كند ،اين در حالي است كه استراتژي چند سال گذشته كرملين در استفاده از ابزار انرژي به عنوان يك اهرم سياسي و ژئوپلتيك براي وارد آوردن فشار به دولت هاي اروپايي و تحميل نظرات خود به اروپا ،نگراني گسترده اي را ميان سياست مداران قاره سبز پديد آورده است.

اين ابراز تمايل برخي از اعضا و مقامات اتحاديه اروپا براي واردات گاز در حالي است كه علي رغم اينكه در زمينه مشاركت ايران در پروژه خط لوله "نابوكو" اجماعي وجود ندارد ،همكاري كشورهاي اروپايي با ايران در اين زمينه با موانع مختلف تحريمي و سياسي نيز مواجه است .

پروژه خط لوله گاز نابوكو قرار است گاز تركمنستان را از طريق خط لوله اي از آذربايجان به تركيه و از آنجا به اروپا انتقال دهد. بنا به دلايل سياسي ايالات متحده و برخي از كشورهاي اروپايي با مشاركت دادن ايران در اين پروژه مخالفت مي كنند.

اين مخالفت ها يادآور كنار گذاشتن ايران از مسير انتقال خط لوله نفتي باكو - جيهان در دهه گذشته ميلادي است.
در زمان مطرح شدن راه هاي انتقال نفت حوزه درياي مازندران به بازارهاي اروپا بيشتر كارشناسان معتقد بودند كه مسير ايران ايمن ترين و ارزان ترين مسير براي انتقال نفت كشورهاي حوزه درياي مازندران به بارارهاي جهاني است ،اما بنا به دلايل سياسي و مخالفت دولت پرزيدنت بيل كلينتون رييس جمهور اسبق ايالات متحده (1992_2000) با عبور خط لوله نفت از كريدور شمالي ( روسيه ) يا جنوبي ( ايران ) ،واشنگتن ايده كريدور انتقال شرقي _غربي را براي اجراي آن طرح پيشنهاد داد و در نهايت هم ايران و هم روسيه از مشاركت در اين پروژه كنار گذاشته شدند.

استنباط مقامات واشنگتن درباره خطوط انتقال انرژي به اروپا اين است كه اين خط لوله نبايد به قيمت افزايش قابليت هاي چانه زني كشورهاي رقيب يا متخاصم آمريكا در منطقه باشد.

اين در حالي است كه اجراي اين پروژه ها بنا به ملاحظات سياسي عموما هزينه اقتصادي اجراي پروژه ها را گاه تا دو برابر مسير طبيعي و اقتصادي افزايش مي دهد،اما مخالفت واشنگتن با عبور خط لوله نفت از ايران در پروژه انتقال نفت آذربايجان به بازار اروپا به قدري بود كه هنگامي كه ايالات متحده با اعتراض برخي شركت هاي مشاركت كننده در پروژه نفتي باكو - جيهان درباره پرهزينه شدن پروژه روبرو شد ، مقامات واشنگتن حتي پذيرفتند ما به ازاي تغيير و افزايش هزينه هاي مالي پروژه باكو - جيهان را به قيمت عدم عبور نفت آذربايجان از ايران تامين كنند.

در پروژه گازي نابوكو نيز به نظر مي رسد ماجراي خط لوله نفتي باكو - جيهان در حال تكرار است.براي مثال براي نشست روز سه شنبه (27 بهمن ) بوداپست مجارستان درباره موضوع راه هاي تامين انرژي اروپا و پروژه خط لوله گازي نابوكو به رغم دعوت از تمامي كشورهاي مطرح در اين پروژه از هيچ مقام ايراني دعوت به عمل نيامده است و اين امر نشان مي دهد كه در اجراي اين پروژه گازي نيز(همانند پروژه خط لوله نفتي باكو _جيهان) بيش از عامل اقتصاد موضوع ملاحظات سياسي در محور توجه سياست مداران قاره سبز قرار دارد.يعني سياست مداران قاره سبز خود اسير همان چيزي هستند كه روسيه را به دليل اعمال آن مورد نكوهش قرار مي دهند و آن عامل همان " داشتن نگاه سياسي به انرژي " است.

اين در حالي است كه اين بار و در اجراي خط لوله نابوكو مقامات تركيه نيز براي شركت خود در اين پروژه شرط و شروط تعيين كرده اند و رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در اظهاراتي در اين باره اعلام كرده است كه مشاركت تركيه در اين خط لوله گازي بدون ترسيم دورنماي اميدوار كننده اي از سوي بروكسل براي مقامات آنكارا در زمينه تضمين عضويت تركيه در اتحاديه اروپا ، چندان تضمين شده نخواهد بود.

هر چند اردوغان بعدها اين اظهارات خود را كمي تعديل كرد،اما اين سخن وي روي ديگري نيز مي تواند داشته باشد.چرا كه مقامات آنكارا در دو دهه اخير(پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي) با توجه به عدم نظر مثبت غرب به دو كشور ايران و روسيه ، حضور و سهم پررنگ خود در هر پروژه اقتصادي و انرژي در منطقه بدون ملاحظات اقتصادي ، امري بديهي مي دانند.

در كنسرسيوم تشكيل شده براي اجراي پروژه گازي نابوكو شركت خصوصي "بوتاش" تركيه به همراه شركت هايي از 5 كشور ديگر اروپايي از اتريش ، آلمان ،مجارستان ، بلغارستان و روماني شركت دارند.

سه|ا|شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن