تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820985588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست نقد و بررسي فيلم « جعبه موسيقي » فرزاد موتمن: مرگ را بايد طوري ساخت كه موضوع خنده دار نشود


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نشست نقد و بررسي فيلم « جعبه موسيقي » فرزاد موتمن: مرگ را بايد طوري ساخت كه موضوع خنده دار نشود


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز : فرزاد موتمن در نشست نقد و بررسي فيلم « جعبه موسيقي » كه در فرهنگسراي هنر برگزار شد گفت : مرگ را بايد طوري در فيلم به نمايش درآورد كه موضوع خنده دار نشود .

به گزارش ايسكانيوز، فيلم جعبه موسيقي به كارگرداني «فرزاد موتمن» روز گذشته در حضور جمعي از علاقه مندان، خبرنگاران و هنرمندان سينما در باشگاه فيلم فرهنگسراي "هنر" به نمايش و نقد گذاشته شد.
محمد شيرواني منتقد سينما به همراه «محمد خزايي» تهيه كننده اين فيلم و «فرزاد موتمن» كارگردان و «شاهرخ فروتنيان» بازيگر آن در اين جلسه حضور داشتند.
يكي از سوالاتي كه در ابتداي جلسه از ميان حضار پرسيده شد اين بود كه به نظر شما به كار بردن كلمه "امانت" در فيلم نوعي بازي دادن مخاطب نيست؟
«محمد خزائي» تهيه كننده فيلم "جعبه موسيقي" اظهار داشت: اين دنيا محل گذر است و ما پس از زندگي در اين دنيا سرانجام به دنياي ديگري كوچ مي كنيم.
وي با اشاره به شعر "هر كسي از ظن خود شد يار من" افزود: تصور كردن در مورد دنياي ديگر هم مي تواند شيرين باشد و افزود اين بحث عميق پوچ گرايي فلسفه خلقت است و اگر به اين موضوع به طور دقيق بپردازيم در وقت و زمان ما گنجانده نمي شود.
"فرزاد موتمن" در مورد دكوپاژ فيلم گفت: "من خرد خرد صحنه را نشان مي دهم چنانچه ديديم كادر 180 درجه باعث مي شود طرف ديگر آشپزخانه ديده شود چنانچه در تصويربرداري اتاق پدربزرگ، از يك سمت مي توان به سوي ديگر نگاه كرد و به نظر من هر چيزي كه نشان داده نشده در واقع به درد نمي خورد و هر آنچه كه فكر مي كنيم به كارمان نمي آيد نشان نمي دهيم. "
وي ادامه داد: "مثلا داروخانه و بيمارستان با اينكه از يكديگر دور بودند و در مناطق جداگانه قرار داشتند طوري نشان داده شده بود كه مخاطب حس مي كرد بهم چسبيده و در يك ساختمان قرار گرفته اند. "
كارگردان فيلم "جعبه موسيقي" افزود: "من فيلم هاي گوناگون مي سازم و براي هر فيلم خودم را در اختيار آن مي گذارم و در بافت آن قرار مي دهم در فيلم "هفت پرده" فيلم ، يكجا فيلمي شخصي است و آن فيلم دكوپاژ شخصي و حال و هواي تر و تازه دارد. اقليت به خوبي با آن ارتباط برقرار مي كنند اما در فيلم "شب هاي روشن" يك عقب نشيني دكوپاژ داشتيم، احساس كردم در فيلم هفت پرده از دكوپاژ بسيار استفاده كردم و حالا متوجه شدم كه كمي عقب نشيني كنم و فيلم ساده تري بسازم.
در جعبه موسيقي انديشه ام اين بود كه مرگ را بايد طوري ساخت كه موضوع خنده دار نشود.
"جعبه موسيقي" مخاطب خاص خود را پيدا مي كند و آنها با آن ارتباط برقرار مي كنند.
در فيلم "صداها" متوجه خواهيد شد كه دكوپاژها چقدر با هم متفاوتند زماني كه تصميم گرفتم فيلمي را براي باورهاي ديني جامعه بسازم بايد آرامتر بسازم و از مسايل ديني عنوان شده كه در برخي فيلم ها اثر منفي داشته بصورت ديگر استفاده كنم.
متاسفانه در برخي از فيلم هاي ساخته شده كه بوي مذهبي دارد به جاي اثر مثبت گذاشتن به دليل افراطي كردن موضوع اثر منفي مي گذارد مثلا با آوردن قرآن و خواندن آن بر سر مريض و شفا يافتن آنها نمي توان انتظار اثر مثبت در مخاطب را ايجاد كرد در واقع فيلمي اثر مثبت مي گذارد كه اين راه ها را از نوع ديگري بيان كند.
فيلم "جعبه موسيقي" با اعتقادات مذهبي كار مي كند و اشاره هايي به مساله انتظار و ظهور امام زمان (عج) دارد.
"خزايي" با اشاره به رضايت خود از فيلم اظهارداشت: فيلم "جعبه موسيقي" در سال گذشته به عنوان اولين فيلم در جشنواره كودك همدان انتخاب شد و در جشنواره هاي مختلف نيز مورد استقبال فراوان قرار گرفت.
كارگردان نيز در مورد سوال غم انگيز بودن فيلم و نا اميد كردن جوانان گفت: موضوع فيلم "جعبه موسيقي" مرگ است و در موضوعي ديگر به معجزه اشاره دارد ، در زماني كه كودك در فيلم مي ميرد و دوباره به اين دنيا باز مي گردد در واقع، اين رفت و بازگشت مهم است و ديد اين كودك نسبت به مرگ تغيير مي كند در ابتداي فيلم مي بينيم وي از مردن پيرمرد مقابل داروخانه مي هراسد و پايان فيلم اين هراس در او ديده نمي شود و با آن كنار مي آيد و مي پذيرد كه مرگ هم وجود دارد و در چند قدمي اوست و عكس العمل منطقي نسبت به مرگ فرد بعدي نشان مي دهد.
پس فيلم "جعبه موسيقي" مرگ را مي شناساند و مي خواهد بگويد مرگ حق است.
در مورد حذف شدن صحنه نيمه شعبان كارگردان گفت: برخي به اين موضوع جنبه سياسي مي دهند و اگر آمدن كودك را با نيمه شعبان همزمان كردم در واقع اين صحنه اشاره دارد به ظهور امام زمان (عج) و پايان كلاسيك دارد.
در فيلم "زندگي محشريست" ساخته "فرانك كاپرا" نيز شاهد كريمس هستيم و پايان فيلم جعبه موسيقي از آن گرفته شد. پس با ساخت اين فيلم قصدم اين بود كه هيچ ايرادي ندارد فيلمي را بسازيم و باورهاي جامعه مان را در آن قرار داده باشيم.
در فيلم "جعبه موسيقي" از احاديث زيادي استفاده شده است "ذكر دواء و اسمه شفاء" همان لوكيشن داروخانه و بيمارستان است.
در قسمتي از فيلم كه فرشته به كودك مي گويد از اينجا به بعد خودت بايد تنها بروي در واقع به حديث معراج و پيامبر و جبرئيل اشاره كرده است.
تصوير مرگ در اين فيلم تصوير لطيفي است. مرگ را در فيلم هاي ديگر بسيار خشن مي بينيم و اين فيلم مرگ را حق مي داند و جنبه هاي بد آموزي ندارد كه منجر به نااميدي شود.
تهيه كننده اين فيلم افزود: اين فيلم در كشورهاي خارجي بسيار مورد استقبال قرار گرفت ولي متاسفانه ما خود باور نداريم كه نسبت به اين مسايل شناخت پيدا كرديم.
كارگردان در پايان گفت: هر كاري كرديم نتوانستيم صحنه نيمه شعبان و امام زمان (عج) را حذف كنيم و به فيلمنامه لطمه وارد مي شد و من به گروه گفتم كه اين فيلم بدون امام زمان(عج) ساخته نمي شود.
ولي بسياري از صحنه هايي كه احساس كردم دوباره اثرات منفي خواهد گذاشت را حذف كردم.

دوشنبه |ا| 7 |ا| بهمن |ا| 1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 574]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن