تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813426729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امارات مصمم به دست يافتن به انرژي اتمي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: امارات مصمم به دست يافتن به انرژي اتمي
سياسي. خارجي. امارات. گزارش
تهران - در هفته‌هاي پاياني دوران رياست جمهوري جورج بوش ، آمريكا موفق شد كه يك قرار داد هسته‌اي با امارات به امضا برساند.

بر اساس اين قرارداد، آمريكا تجهيزات و كارشناسان لازم براي تاسيس مراكز هسته‌اي جهت توليد برق را در اختيار امارات قرار خواهد داد.

دولت امارات در توجيه اين قرار داد اعلام كرد: انرژي اتمي يكي از اصول توسعه در زمينه دست يافتن به منابع جديد و پيشرفته انرژي است و همواره به عنوان يكي از اولويت‌هاي سياسي و اقتصادي امارات، دستيابي به آن را دنبال مي‌كند.

مسوولان اماراتي با شعار شهر خالي از كربن و با اعتماد كامل بر دست يافتن به انرژي جديد ، اولين تلاش خود را در سطح كشورهاي عربي براي دست يافتن به انرژي اتمي و به گفته آنها با اهداف صلح جويانه پيگيري مي‌كنند.

شيخ محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبي و جانشين فرمانده كل نيروي هاي مسلح امارات به تازگي از سياست‌هاي دولتش در اين زمينه سخن گفت و تاكيد كرد كه امارات به دنبال توسعه منابع انرژي و دست يافتن به منابع جديد است .

وي افزود: تلاش و توجه دولت امارات به تنوع منابع جديد انرژي و گسترش اين منابع به عنوان يكي از زمينه‌هاي رشد و توسعه اقتصادي در عصر حاضر صورت مي‌گيرد.

امارت ابوظبي به عنوان يك شهر اصلي و داراي منابع نفتي براي دست يافتن به اين انرژي تاكيد بيشتري دارد.

دولتمردان ابوظبي در بخش صنعتي معتقدند، نياز بخش صنعت به برق روز به روز افزايش مي‌يابد و در اين راستا پيش بيني مي‌كنند، اين امارت تا سال ‪ ۲۰۲۰‬ميلادي نياز شديدي به منابع جديد انرژي داشته باشد كه بين ‪ ۶‬تا ‪۸‬ ميليارد دلار هزينه در بر خواهد داشت.

در واقع امارات مي‌خواهد از نظر سياسي نيز در اين زمينه از ديگر كشورهاي جهان كه براي دست يافتن به انرژي اتمي تلاش مي‌كنند ، عقب نماند.

در نشستي كه به تازگي با عنوان نشست بين‌المللي انرژي آينده در ابوظبي برگزار شد ، مسوولان اماراتي با دعوت از كارشناسان خارجي اين مسايل را بررسي كردند.

آنها دليل خواست خود براي دست يافتن به انرژي اتمي را توجه به محيط زيست و كاهش آلودگي‌ها و نيز حركت در مسير توسعه بيان كردند.

امارات در اين راستا براي تبديل شدن ابوظبي به عنوان مركزيت انرژي هسته‌اي در منطقه خاورميانه اعلام امادگي كرد.

درماه گذشته نيز همايشي با عنوان انرژي اتمي در منطقه خليج فارس با شركت مسوولان بلندپايه دولتي و غير دولتي اروپايي و آمريكايي در ابوظبي برگزار شد.

در اين همايش نيز بيشتر بر نياز امارات به برق تاكيد و در عين حال اعلام شد كه اين كشور بصورت شفاف و با رعايت كامل اصول ايمني و سلامتي خواستار استفاده از انرژي اتمي است.

حمد علي الكعبي نماينده دايم امارات در موسسه بين‌المللي انرزي اتمي در اين همايش گفت كه بر اساس گزارش كارشناسان با توجه به نياز رو به افزايش به برق در امارات پيش بيني مي‌شود كه نياز به برق از ‪ ۱۵‬هزار مگاوات كنوني به ‪ ۴۲‬هزار مگاوات در سال ‪ ۲۰۲۰‬ميلادي برسد.

محمود نصرالدين مدير كل شركت انرژي اتمي عرب نيز با اشاره به اينكه كشورهاي عرب خليج فارس منابع نفتي فراواني در اختيار دارند، گفت: به دليل عدم نياز انرژي اتمي به تشكيلات و موسسات دست و پاگير و گسترده مانند سرمايه‌گذاري هاي زياد در زمينه توليد، حفاري، تصفيه و ذخيره سازي، استفاده از اين انرژي مقرون به صرفه است.

همه اينها دلايلي است كه در افكار عامه و رسانه‌هاي عمومي مطرح و مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

اما آنچه مسلم است اينكه با توجه به اينكه مدت زيادي نيست كه امارات به عنوان اولين كشور عربي خاورميانه خواستار دست يافتن به انرژي اتمي است با اين حال دولتمردان آمريكا در همان ابتدا به اين كشور براي رسيدن به مقصودش چراغ سبز نشان دادند.

دوستي و روابط حسنه بين امارات با كشورهاي آمريكا ، انگليس و فرانسه موجب شد تا امارات توافقنامه انرژي هسته‌اي موسوم به توافقنامه ‪ ۱۲۳‬را بدون هيچ گونه سروصدايي در هفته گذشته با آمريكا به امضا برساند و اين درست مغاير با آن چيزي است كه واشنگتن در مورد دست يافتن جمهوري اسلامي ايران به اين انرژي، موضع‌گيري مي‌كند.

آمريكا پيشتر نيز براي امضاي توافقنامه انرژي هسته‌اي با كشورهاي عربستان سعودي ، اردن و بحرين نيز اعلام آمادگي كرده بود.

سياست يك بام و دو هوايي كه آمريكا همواره از آن تبعيت كرده و بر اساس منافع خود آن را دنبال مي‌كند، گاه كشوري را با حربه حقوق بشر و گاه با حربه سلاح اتمي ، گاه با حربه اسامه بن لادن و گاه به بهانه سلاح شيميايي در عراق به ديگر كشورها لشگركشي كرده و هزاران كودك و زن و مرد بي گناه اين كشورها را به كشتن مي‌دهد.

بر اساس آمار ارايه شده، آمريكا تاكنون بيش از ‪ ۲۰‬توافقنامه انرژي هسته‌اي با برخي كشورهاي جهان از جمله مصر و مغرب امضا كرده است.
 دوشنبه 7 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن