تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816765399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نبردي واقعي بر سر دوستان مجازي


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: نبردي واقعي بر سر دوستان مجازي


فناوري - گوگل با ارايه پلت‌فرم منبع‌باز فرند‌كانكت به جنگ فيس‌بوك مي‌رود. آيا دنياي مجازي اين بار صحنه جنگ شبكه‌هاي اجتماعي است؟

محبوبه عميدي: حدود 50 سال پيش آرپانت با هدف به اشتراك‌گذاري كامپيوتر‌ها به وجود آمد. اين اشتراك علاوه بر اينكه سرعت محاسبات را بالا مي‌برد، امنيت بيشتري را هم براي سيستم فراهم مي‌كرد. اهداف نظامي آرپانت با ورود كاربران عادي به آن در اوايل دهه 70 همانند نامش تغيير كرد.

اينترنت به وجود آمد و 20 سال بعد به دليل وجود ابزار‌هاي جستجويي مانند Gopher و archie رشد تصاعدي پيدا كرد. مايكروسافت با ايجاد تحول اساسي در ساختار سيستم‌عامل گرافيكي خود، امكان دسترسي به شبكه‌هاي محلي را براي كاربران فراهم كرد. با ايجاد موتور‌هاي جستجو و سرويس‌هاي پست الكترونيكي رايگان، افراد بيشتري تشويق به استفاده از اين رسانه شدند و با نوشتن بلاگ و يا ايجاد صفحات شخصي، نوعي هويت و زندگي مجازي پيدا كردند.

بهار 1382، Friendsterاز راه رسيد و آغاز‌گر شبكه‌‏هاي اجتماعي تحت وب شد. موفقيت غير قابل پيش‌بيني اين شبكه به همراه كدهاي برنامه‌نويسي آژاكس، اينترنت را متحول كرد. در كنار توليد محتوا، فيد‌خوان‌ها آمدند و زمينه تحقق وب2 با شعار " ببين، بشنو و به اشتراك بگذار " فراهم شد.

شبكه اجتماعي و شبكه‌هاي اجتماعي آنلاين
ايده شبكه‌هاي اجتماعي نخستين بار در سال ۱۹۵۴ توسط جي.اي. بارنز مطرح شد و پس از آن به سرعت در مفاهيم و مطالعات جامعه‌شناسي، روان‌شناسي و مديريت، نفوذ پيدا كردند. اين شبكه‌ها با ساده‌ترين شكل ابزار ارتباطي يعني نامه‌نگاري آغاز شد و با تلفن، اي‌ميل و اتاق‌هاي گفتگو پيش رفتند.

كاربران در وب‌سايت‌هايي مانند كلاس‌ميت دات‌كام ‌توانستند پرو‌فايل ايجاد كنند، پيغام‌هايي به كاربران ديگر بفرستند و آن‌ها را در فهرست دوستان خود نگهداري كنند. اما روند محبوبيت شبكه‌هاي اجتماعي مجازي با آغاز به‌كار سايت friednster در سال 2003 به اوج رسيد، تا جايي كه همان سال تعداد بازديدكنندگان اين سايت به مراتب از سايت گوگل پيشي گرفت. چيزي حدود 1 ميليارد كاربر؛ و همين باعث شد تا گوگل به فكر ايجاد شبكه بيفتد و سرويس اوركات را راه‌اندازي كند.

ياهو هم دست به كار شد و سرويس ياهو۳۶۰ را راه‌اندازي كرد. ياهو۳۶۰ آغاز به‌كار‌گيري شبكه‌هاي اجتماعي به عنوان استراتژي تجارت اينترنتي بود. بسياري از شركت‌ها با اهداف تجاري و اقتصادي دست به راه‌اندازي اين قبيل سايت‌ها زدند و برخي، بعد‌ها درصدد خريد سهام شبكه‌هاي اجتماعي برآمدند. رقابت گوگل و مايكروسافت براي خريد ماي‌اسپيس و فيس‌بوك در سال‌هاي بعد، اوج اين حضور اقتصادي بود.

سرانجام ماي‌اسپيس نصيب گوگل شد، مايكروسافت سهام فيس‌بوك را خريد، ياهو به فكر ايجاد شبكه اجتماعي جديدي به نام مش افتاد و در اين ميان، حتي ناسا براي جذب جوانان علاقه‌مند به موضوعات هوافضا، شبكه اجتماعيMyNasa را راه‌اندازي كرد. نتيجه اين رقابت‌ها تاكنون، ورود بيش از يك ميليارد انسان با نام‌هاي كاربري و كلمات عبور متفاوت به فضاي تعاملي مجازي بوده است.

آرمان‌شهر مجازي فيس‌بوك
فيس‌بوك يك پلت‌فرم است. به عبارت ديگر از به اشتراك‌گذاري فايل‌ها تا كار روي پروژه‌هاي اينترنتي‌تان و مرور فيد‌خوان، همه و همه در فضاي آن امكان‌پذير است.

شما در فيس‌بوك يك صفحه شخصي داريد، مي‌توانيد گروه تاسيس كنيد، در گروه‌هاي ديگر عضو شويد، آپلود كنيد و براي خودتان بدون هيچ محدوديتي آلبوم عكس بسازيد. مي‌توانيد دوستانتان را از ميان 150 ميليون كاربر فعال اين شبكه انتخاب كنيد و ليست بلند بالايي از آنها داشته باشيد.فيس‌بوك، وب‌افزارهاي متنوعي در اختيارتان قرار مي‌دهد. اين‌ها، برنامه‌هاي تحت وب كوچكي هستند كه توسط ديگران ساخته شده‌اند و مي‌توانيد آنها را مطابق نيازتان مديريت كنيد.

با استفاده از اين وب‌افزارها مي‌توانيد مطالب وبلاگتان را در صفحه فيس‌بوك ببينيد؛ آخرين موسيقي‌هايي را كه گوش داده‌ايد، فهرست كنيد؛ با هاست ارتباط برقرار كنيد؛ فايل‌هاي مورد نظرتان را نمايش دهيد يا هرآن‌چه را كه نياز داريد، آپلود كنيد. شما مي‌توانيد از ميان حدود 300 ميليون وب‌افزار، هر چند را نياز داريد برداريد، فقط يادتان باشد وب‌افزار بيشتر يعني صفحه‌اي با حجم بالاتر! در مورد سرعت اينترنت هم، خودتان مي‌دانيد.خلاصه اين‌كه شما مي‌توانيد از فيس‌بوك مانند كامپيوتر شخصي‌تان استفاده كنيد، برنامه‌هايي روي آن نصب كنيد، وب‌افزارهايي را پاك كنيد، عكس ويرايش كنيد، موسيقي گوش دهيد، فايل ارسال كنيد، بازي كنيد، در گروه‌ها عضو شويد، از فايل‌هاي اشتراكي ديگران استفاده كنيد، دوست جديد پيدا كنيد، از گروه‌هاي بشردوستانه حمايت كنيد و خيلي كارهاي ديگر.

آيا مي‌دانيد تقريبا 2 درصد ساكنان زمين در فيس‌‌بوك پروفايل دارند، يا به عبارت ديگر، از هر پنجاه نفر ، يكي در اين وب‌سايت عضو است؟ مي‌دانيد بسياري از هنرمندان، مجريان شبكه‌هاي مختلف، روزنامه‌نگاران، خوانندگان، بازيگران و ... در فيس‌بوك صفحه شخصي دارند و شما مي‌توانيد آن‌ها را به عنوان يك دوست به دوستانتان اضافه كنيد؟

راستي اگر عضو فيس بوك هستيد، بد نيست گاهي از وب‌افزار تخمين درصد اعتياد به اين سايت هم استفاده كنيد.

امنيت در آرمان‌شهر مجازي فيس بوك
شهروند مجازي بودن خيلي رؤيايي به نظر مي‌رسد! اگر فيس‌بوك برايتان مسدود نيست، زمان چنداني براي عضويت در آن نياز نداريد، اما ببينيم در دنياي واقعي هم اين‌قدر شهروند مجازي بودن خوب است يا نه.

بگذاريد از كوب‌فيس شروع كنيم، ويروسي كه مشتركان ماي‌اسپيس و بعد از آن فيس‌بوك را هدف قرار داد. اين ويروس از طريق پست الكترونيكي ارسال مي‌شد و ادعا مي‌كرد شامل برنامه‌ به‌روزرساني آدوبي فلش است. افرادي كه توسط اين ويروس آلوده مي‌شدند، هنگام جستجو در سايت‌هايي نظير گوگل و ياهو، توسط ديگر جست‌وجوگرهاي اينترنتي تقلبي مورد سوءاستفاده قرار مي‌گرفتند.

مورد دوم، سيستم تبليغات اين سايت است. اطلاعات شخصي كاربران سايت براي آگهي‌دهندگان ارسال مي‌شود تا تبليغات آنان به طور هدفمند نمايش داده شود. اما برخي كارشناسان و كاربران عادي سايت مي‌گويند اين امر به معناي نقض حريم شخصي آنان است.

در حال حاضر شما مي‌توانيد نوع تبليغ مورد نظرتان را انتخاب كنيد. احتمالا مي‌دانيد ميزان خصوصي بودن همه چيز در پروفايل فيس‌بوك شما قابل تنظيم است. اما يك چيز وجود دارد كه شما به عنوان يك كاربر فيس‌بوك نمي‌توانيد كنترل كنيد و آن، عكس‌هايي است كه دوستانتان پست مي‌كنند و اسم شما را روي آن تگ مي‌زنند. چه بخواهيد و چه نخواهيد، فيس‌بوك اجازه پاك كردن اين عكس‌ها را به شما نمي‌دهد.

فيس‌بوك حريم شخصي شما را نقض مي‌كند، به شما اجازه پاك كردن عكس‌ها را نمي‌دهد و بدتر از همه، اطلاعاتتان را به هيچ وجه پس نمي‌دهد. اگر روي گرفتنشان كمي پافشاري كنيد يا بخواهيد از قابليت‌هايتان براي دور زدنش استفاده كنيد، مانند رابرت اسكابل، صفحه فيس‌بوكتان را با تمام دوستان و اطلاعاتش براي هميشه از دست مي‌دهيد.

اما با تمام اين تفاسير، مايكروسافت و گوگل هر دو براي تصاحب سهامش تلاش كردند.

جدال غول‌هاي عرصه آي.تي بر سر فيس‌بوك
كارشناسان مي‌گويند بعد از چت‌روم، بدترين جا براي تبليغ شبكه‌هاي اجتماعي است. اما مثل اين‌كه يك شبكه اجتماعي با رشد روزانه 28هزار نفر و حدود 100 ميليون كاربر ( آمار مربوط به مهر 1386 است) هدف تجاري خوبي براي گوگل و مايكروسافت به حساب مي‌آمد.

در جدال براي خريد سهام فيس‌بوك، گوگل درنهايت كنار رفت و استيو بالمر، مديرعامل مايكروسافت با مارك زوكربرگ، بنيان‌گذار 23ساله فيس‌بوك براي خريد بخشي از سهام اين شركت وارد مذاكره ‌شد. بالاخره مايكروسافت 1.6درصد از سهام فيس‌بوك را به ارزش240 ميليون دلار خريداري كرد. واقعا فكر مي‌كنيد فيس‌بوك 15 ميليارد دلار مي‌ارزد ؟

راستي؛ چرا گوگل براي خريد سهام فيس‌بوك پافشاري نكرد ؟ شايد به‌خاطر برگ برنده‌اي كه مي‌خواست در آينده نه چندان دور رو كند!

گوگل بلافاصله بعد از شكست در رقابت خريد فيس‌بوك، پروژه جديدش را با نام OpenSocial يا پلت‌فرم منبع‌باز رسما معرفي ‌كرد.

گوگل با استفاده از نقطه ضعف فيس‌بوك كه زبان اختصاصي اين سايت براي نوشتن وب‌افزارها است، و تكيه بر دلهره ساير شبكه‌هاي اجتماعي از پيشرفت لحظه به لحظه آن، ايده انتشار پلت‌فرم كد باز را ارائه كرد و از لحظه اعلام انتشار اين پلت‌فرم، بيش از ده سايت فعال در زمينه شبكه‌هاي اجتماعط از جمله ماي‌اسپيس و هاي5 به گروه پشتيبانان اين پروژه پيوستند. براي نوشتن برنامه با اين سيستم كافي است شما با زبان‌هاي جاوا اسكريپت و اچ.تي.ام.ال آشنا باشيد كه در مقايسه با تسلط بر زبان اختصاصي براي ساخت برنامه براي فيس‌بوك؛ مزيتي بسيار بزرگ و انتخابي هوشمندانه است.

گوگل كانكت عليه فيس‌بوك كانكت
اگر فكر مي‌كنيد جدال بر سر شهروندان مجازي با صف‌آرايي شبكه‌هاي اجتماعي متحد با گوگل عليه فيس‌بوك تمام شده، سخت در اشتباهيد. بهار گذشته، فيس‌بوك و گوگل به ترتيب با عرضه سرويس‌هاي فيس‌بوك كانكت و گوگل كانكت، آن‌هم به فاصله 3 روز از هم، تيتر اصلي بيشتر خبرگزاري‌ها و نشريات آي.‌تي جهان را به خود اختصاص دادند.

جدال گوگل و فيس‌بوك اين بار بر سر اجتماعي كردن وبلاگ شماست. هر دو شركت به كاربران اعلام كرده‌اند كه با اين سرويس‌هاي جديد و ورود به آن، به راحتي مي‌توانند با يك شناسه كاربري و رمز عبور از خدمات چندين سايت اينترنتي استفاده كنند. قبول كنيد استفاده از يك نام كاربري و كلمه عبور براي باز كردن تعداد زيادي از درهاي ديجيتال، خودش ايده بزرگي است.

اين طرح به شما امكاناتي از قبيل ثبت كاربر، دعوت از دوستان، گالري كاربران، ارسال پيام در سايت و نمونه‌هاي مشابه را مي‌دهد، در واقع وبلاگ يا وب‌سايت شما تبديل به يك شبكه اجتماعي از دوستانتان مي‌شود.

اگر كاربر بلاگر هستيد يا دوماين اختصاصي داريد، كار بسيار ساده است، اگر در وورد-پرس يا لايو-ژورنال مي‌نويسيد، بايد صبر كنيد تا دامنه اين صف‌آرايي‌ها به سرويس‌دهندگان وبلاگ‌ها هم برسد و اگر وبلاگتان متعلق به يكي از سرويس‌دهندگان وبلاگ وطني است، بايد فضايي براي آپلود فايل‌ها دست و پا كنيد تا شبكه اجتماعي‌تان آماده شود.

اما برنده نهايي كيست؟
آمارها نشان مي‌دهند كاربران اينترنتي٬ 41.6 ميليارد دقيقه در گوگل و كليه سايت‌ها و سرويس‌هاي تابع گوگل وقت مي‌گذرانند؛ در حالي‌كه اين عدد در فيس‌بوك 33.9 ميليارد دقيقه است. اما گوگل در تعداد دقيقه‌ها تنها ۳.۶ درصد رشد داشته، در صورتي كه فيس‌بوك رشدي معادل ۱۹ درصد را تجربه كرده است. البته كماكان ياهو با فاصله زياد در راس قرار دارد و ماي‌اسپيس نيز با نصف زمان فيس‌بوك، رشد منفي را در تعداد دقايق تجربه مي‌كند.

دنيا، دنياي اطلاعات است و وقتي كاربران مدت زمان بيشتري را در يك سايت بگذرانند٬ آن سايت اطلاعات بيشتري را مي‌تواند در مورد كاربران اينترنتي بدست آورد. از اين اطلاعات به روش‌هاي بسيار زيادي مي‌توان استفاده كرد. چند سال قبل، ميزان محبوبيت يك سايت را با تعداد بازديدكنندگانش مي‌سنجيدند. اما مدتي است كه سرويس‌هاي معتبر آمارگيري در وب، مدت زمان سپري شده در يك سايت را شاخص بسيار مهمي درنظر مي‌گيرند. بر اين اساس بايد گفت فيس‌بوك با تمام محدوديت‌هايي كه براي كاربرانش درنظر مي‌گيرد، پس از پشت سرگذاردن ماي‌اسپيس٬ در حال رقابت با گوگل پيرو منبع‌باز است.

ديويد گلازر از گروه نرم‌افزاري گوگل مي‌گويد: « هويت مجازي شما مثل يك دست لباس اضافه است، مي‌خواهيد اين لباس مطابق نظر شما دوخته شود يا نه، كسي اندازه‌هاي شما را تخمين بزند و با حدس و گمان، لباستان را آماده كند؟»

زمان همه چيز را مشخص مي‌كند. 11 ماه بيشتر به پايان 2009 نمانده است.

Print چاپ مطلب
 شنبه 5 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن