تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805218931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مطبوعات جمهوري آذربايجان چه مي‌گويند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مطبوعات جمهوري آذربايجان چه مي‌گويند؟
سياسي. جمهوري آذربايجان. خارجي. رسانه
باكو - مطبوعات روز شنبه جمهوري آذربايجان درباره طرح نابوكو ، هشدار يك سناتور آمريكايي در خصوص منطقه قفقاز و روابط جمهوري آذربايجان با اتحاديه اروپا مطالبي را منعكس كردند.

*** اجراي طرح نابوكو
روزنامه يني آذربايجان ارگان حزب حاكم جمهوري آذربايجان در سرمقاله اي با عنوان اتحاديه اروپا براي سرعت بخشيدن به اجراي طرح گازي نابوكو تلاش مي كند، نوشت: هفته آينده يك همايش بين‌المللي با شركت مسوولان انرژي و سران كشورهاي مختلف در بوداپست پايتخت مجارستان برگزار خواهد شد و الهام علي اف رييس جمهوري آذربايجان در اين مراسم حضور خواهد داشت.

اين روزنامه به نقل از راينهارد ميچك رييس طرح گازي نابوكو افزود:
اروپا پس از اقدامات اخير روسيه، ناگزير به يافتن مسيرها و منابع مطمئن انرژي است.

وي گفت: وابستگي اروپا به گاز طبيعي تا سال ‪ ۲۰۱۲‬ميلادي به ‪ ۶۸‬درصد خواهد رسيد و به همين دليل تامين انرژي در الويت برنامه‌ها قرار دارد.

به نوشته روزنامه يني آذربايجان، راينهارد ميچك انجام مذاكرات با جمهوري آذربايجان را براي مشاركت در اجراي طرح نابوكو مهم دانست و المارمحمدياراف وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان نيز اعلام كرد كه مساله مشاركت جمهوري آذربايجان در طرح گازي نابوكو در همايش بين‌المللي بوداپست بررسي خواهد شد.

روزنامه اكسپرس نيز در گزارشي با عنوان نابوكو با گاز كدام كشورها تجهيز خواهد شد؟ نوشت: بر اساس اعلام نخست وزير مجارستان، جمهوري آذربايجان هنوز موافقت خود را اعلام نكرده و مشاركت ايران در اين طرح نيز به دليل مسايل منطقه‌اي و ژئوسياسي بعيد به نظر مي‌رسد و در اين ميان تركمنستان نيز تعهدات مشخصي درباره حمل و نقل گاز طبيعي با استفاده از ديگر خطوط دارد.

روزنامه اكسپرس افزود: تنها حمل و نقل گاز جمهوري آذربايجان از طريق نابوكو اقتصادي به نظر نمي‌رسد و به همين دليل فرنچ ديورجان نخست وزير مجارستان اعلام كرد كه ما بايد در جست وجوي منابع و شركاي ديگر در منطقه باشيم.

روزنامه نوويه ورميا نيز در گزارشي با عنوان نابوكو آرزوي اصلي اروپاست نوشت: بر خلاف اظهار نظرهاي خوشبينانه مسوولان اروپايي، تحقق اين طرح آسان نيست.

اين روزنامه افزود: تاكنون كشورهاي تجهيزكننده گاز اين خط لوله مشخص نشده و ابتدا احتمال مي‌رفت كه ايران نيز به اين طرح بپيوندد ولي حضور ايران بعيد به نظر مي‌رسد.

نوويه ورميا افزود: مشاركت ازبكستان و قزاقستان در طرح گازي نابوكو چندان اهميتي ندارد و عمده توجهات به سوي جمهوري آذربايجان و تركمنستان معطوف است.

اين روزنامه افزود: جمهوري آذربايجان آمادگي مشاركت در اين طرح را دارد ولي تحقق طرح نابوكو فقط با گاز طبيعي جمهوري آذربايجان امكان پذير نيست و تركمنستان نيز تاكنون موضع خود را درباره پيوستن به اين طرح مشخص نكرده است.

اين روزنامه در عين حال اعمال فشارهاي سياسي در همايش بين‌المللي بوداپست به رييس جمهوري تركمنستان براي پيوستن به طرح نابوكو را امكان پذير دانست.

*** روابط جمهوري آذربايجان و اروپا
روزنامه آزادليق در گزارشي به چشم انداز روابط جمهوري آذربايجان و اتحاديه اروپا پرداخت و نوشت: اتحاديه اروپا با تدوين برنامه ويژه با عنوان همكاري شرق سعي دارد روابط خود با برخي كشورهاي تازه استقلال يافته از جمله جمهوري آذربايجان را گسترش دهد.

اين روزنامه افزود: اتحاديه اروپا در قبال اين برنامه در نظر دارد ‪ ۶۰۰‬ميليون يورو كمك مالي اضافي را به كشورهاي جمهوري آذربايجان، گرجستان ، ارمنستان، اوكراين و مولداوي اختصاص دهد.

بر اساس اين گزارش ، برنامه همكاري شرق اتحاديه اروپا شامل توسعه همكاري با كشورهاي مذكور درعرصه‌هاي سياسي و اقتصادي به خصوص تامين امنيت انرژي و برقراري اولويت قوانين و برگزاري انتخابات آزاد و شفاف در اين كشورها مي‌باشد.

روزنامه اخو نيز در اين خصوص نوشت در سفر اخير بنيتا فررا والدنر كميسر امور خارجي اتحاديه اروپا به باكو ، علاقه مندي اتحاديه اروپا براي گسترش هر چه بيشتر همكاري با برخي كشورهاي تازه استقلال يافته اعلام شده بود.

وي افزود: كشورهاي مذكور پس از امضاي سند مربوط به آمادگي مشاركت در برنامه
همكاري شرق و عضويت در سازمان جهاني تجارت، مي‌توانند قرارداد تجارت آزاد با اتحاديه اروپا را امضا كنند.

روزنامه روسي زبان اخو نوشت: كشورهاي مورد نظر براي پيوستن به برنامه همكاري شرق از اتحاديه اروپا تقاضاي لغو حق رواديد كرده اند.

روزنامه يني مساوات نيز در گزارشي با عنوان موضع دوگانه اتحاديه اروپا نوشت: موضع دوگانه اتحاديه اروپا در سفر اخير بنيتا فررا والدنر به باكو بار ديگر نمايان بود و وي مراتب نگراني شديد اتحاديه اروپا را درباره تعطيلي برخي راديوهاي خارجي در جمهوري آذربايجان اعلام كرد.

يني مساوات نوشت: اين مقام اروپايي از پاسخ به سووالاتي درباره اصلاح قانون اساسي جمهوري آذربايجان با هدف فراهم‌سازي شرايط براي حكومت يك فرد بر اين كشور خودداري كرد و اين مهم را مربوط به امور داخلي هر كشور دانست.

*** هشدار سناتور آمريكايي و كارشناسان در خصوص قفقاز
روزنامه اكسپرس در مطلبي با عنوان هشدار سناتور ريچارد لوگار به واشنگتن در خصوص از دست دادن مواضع آمريكا در منطقه مهم قفقاز و آسياي مركزي، نظر برخي كارشناسان آذري در اين‌باره را جويا شد و به نقل از ليلي علي اوا كارشناس سياسي جمهوري آذربايجان نوشت: آمريكا سياست مداوم و پيگيرانه‌اي را در منطقه قفقاز دنبال نكرده است.

اين كارشناس سياسي با اشتباه خواندن سياست دولت بوش در منطقه قفقاز افزود: واشنگتن هرچند از گرجستان آشكارا حمايت مي‌كرد ولي در مقابل روسيه موضع ضعيف و محتاطانه‌اي را از خود نشان داد.

حكمت حاجي زاده ديگر كارشناس سياسي و غربگراي جمهوري آذربايجان نيز ابراز عقيده كرد كه آمريكا هرگز در منطقه قفقاز موضع برتر نداشته و سياست غرب در منطقه قفقاز به كندي پيش مي‌رود.

وي افزود: آمريكا هر چند در گرجستان از ميخاييل ساكاشويلي حمايت كرده ، ولي در مقابل اقدامات روسيه در گرجستان ناتوان بود.

روزنامه آينا نيز در مطلبي با عنوان ابرقدرتها بدنبال ميدان جديد مبارزه هستند اظهارات ريچارد لوگار را منعكس كرد و نوشت : اين سناتور آمريكايي به اين ترتيب نگراني خود را از تقويت موضع روسيه در منطقه قفقاز ابراز كرده است.

لوگار در اظهارات خود به طور غير مستقيم به ادامه جنگ سرد ميان آمريكا و روسيه اشاره كرده و دولت اوباما را از اتخاذ سياست متعادل بر حذر داشته است.

اين روزنامه افزود: روسيه تابستان سال گذشته با اعمال اقداماتي درگرجستان خود را به عنوان ژاندارم منطقه مطرح و در حوادث اخير بحران گاز با اروپا نيز نشان داد كه كسي جرات شوخي با روسيه را نمي‌كند.

به نوشته روزنامه آينا، در اين حال كارشناسان سياسي معتقدند در چنين شرايطي جمهوري آذربايجان سعي در اتخاذ سياست متوازن ميان روسيه و غرب دارد تا در وضعيت نامساعد قرار نگيرد و به اين خاطر تعطيلي برخي راديو هاي خارجي در جمهوري آذربايجان نيز كه موجب نارضايتي غرب به خصوص آمريكا و انگليس شده اقدامي از سوي دولت باكو براي جذب محبوبيت مسكو بوده است.
 شنبه 5 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن