تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805554613




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

32 مجوز موزه خصوصي و مشاركتي صادر شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: 32 مجوز "موزه خصوصي و مشاركتي" صادر شد
مديركل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري، گفت:‌ طي سه سال اخير 32 مجوز براي تاسيس موزه خصوصي و مشاركتي (تخصصي) در سراسر كشور صادر شده است .


"محمدحسين فرمهيني فراهاني"‌ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ميراث فرهنگي ايرنا، افزود: تاكنون 50 درصد از موزه هاي خصوصي مانند موزه هاي كندلوس، محفوظي و مبل در شهرهاي مختلف راه اندازي شده است.
وي با بيان اين كه سازمان ميراث فرهنگي تنها صدور مجوز و نظارت بر عملكرد موزه هاي خصوصي را برعهده دارد، اظهار داشت: وظيفه تامين اشياي موزه اي برعهده صاحبان اين نوع موزه ها است و آنها اشياي مجاز مانند اشيايي كه نسل به نسل در خانواده ها وجود داشته را مي توانند در موزه هايشان به نمايش بگذارند و اشياي زيرخاكي به دليل اينكه قاچاق است نمي تواند در اين موزه ها ارايه شود.
فراهاني با اشاره به اينكه موزه ها شامل سه نوع موزه دولتي، خصوصي و مشاركتي (تخصصي) است، در مورد موزه مشاركتي ، توضيح داد:‌ اين نوع موزه ها مانند موزه آب وزارت نيرو، موزه برق اداره برق و موزه محيط زيست موزه هاي تخصصي هستند كه سازمان ميراث فرهنگي در راه اندازي آنها با ارگان هاي ديگر مشاركت مي كند.
مديركل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي گفت: براساس ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه كشور، مواردي ازجمله حفظ آثار سنتي، قومي و ايلي و ايجاد جاذبه هاي توسعه صنعت گردشگري از سوي سازمان ميراث بايد پيگيري شود.
فراهاني افزود: در راستاي توجه به اجرايي شدن اين بند قانون برنامه چهارم،‌ انواع موزه ها مانند اكو موزه، سايت موزه،‌ موزه هاي منطقه اي و روستايي راه اندازي شده است.
* اكو موزه
اكو موزه يك سايت طبيعي است كه در آن ماهيت و هويت بارز و ارزنده يك منطقه به نمايش گذاشته مي شود و جوامع محلي از طريق آن ميراث فرهنگي و طبيعي خود را براي دستيابي به توسعه پايدار معرفي، تفسير و حفاظت مي كنند.
اكو موزه ها داراي چهار عنصر زنده بودن سايت (حضور حيوانات، كوچ عشاير و زندگي روزمره مردم)، معماري همگون با طبيعت، جاذبه بارز طبيعت گردي و ارزش حفاظتي است.
مديركل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي، گفت: با توجه به يكنواختي و خسته كننده بودن موزه هاي كلاسيك و نياز مردم به استفاده از موزه هاي زنده، راه اندازي اكو موزه ها در راس امور اداره كل موزه ها قرار گرفت.
فراهاني افزود: در همين راستا، كميته راهبردي اكو موزه ها توسط اداره كل موزه ها و كميته طبيعت گردي (اكو توريسم) تشكيل و قراردادي با دانشگاه تهران براي ساماندهي اكو موزه ها در همه استان ها بسته شد.
وي اظهار داشت: فاز يك و دو اكو موزه روستايي گيلان تاكنون راه اندازي شده است و فاز سه و چهار آن نيز در 28 ارديبهشت سال 1388 راه اندازي مي شود.
فراهاني ادامه داد: اكو موزه خجير در تهران، اكو موزه عشايري در فارس، اكو موزه كرد و اكو موزه هاي مازندران، كوير در جيرفت، كرمان و لافت استان هرمزگان نيز در مرحله مطالعات اوليه قرار دارد.
* سايت موزه
سايت موزه ها، مناطق تاريخي است كه عمليات حفاري و كاوش هاي باستان شناسي در آنها به طور كامل انجام شده و مردم مي توانند براي بازديد به آن منطقه مراجعه كنند.
در واقع سايت موزه، يك محوطه تاريخي است كه به صورت "موزه باز" مورد استفاده قرار مي گيرد و براي جلوگيري از آسيب رساندن به بافت آن،‌ مسيرهايي براي بازديدكنندگان درنظر گرفته مي شود.
ويژگي سايت موزه ها اين است كه از آسيب وارد شدن به اشياي تاريخي براثر انتقال آنها جلوگيري مي شود و در كنار حضور دائمي نيروهاي امنيتي و حفاظتي، باعث جلب بيشتر گردشگران داخلي و خارجي مي شود.
مديركل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي در مورد سايت موزه ها گفت: عمليات حفاري و اجرايي سايت موزه هاي "گوهر تپه بهشهر" در مازندران ، "بنديان درگز" و "توس" در كنار هارونيه در مشهد انجام شده و هم اكنون بازديد عمومي دارد.
فراهاني ادامه داد: سايت موزه هاي "هگمتانه" همدان، "تخت سليمان" آذربايجان غربي و اردبيل نيز بازديد عمومي دارد ولي شكل سايت هنوز پيدا نكرده است.
* موزه منطقه اي
فراهاني به راه اندازي موزه هاي منطقه اي اشاره كرد و گفت: كار مطالعه، طراحي و مكان يابي ساخت 12 موزه منطقه اي هم اكنون انجام شده و عمليات اجرايي آن پيش از پايان سال جاري آغاز خواهد شد.
وي اظهار داشت: موزه هاي منطقه اي در شهرهاي خراسان،‌ اصفهان، شيراز، خوزستان، مازندران، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، جيرفت، همدان، فارس، بوشهر و گيلان احداث مي شود. ‌
در موزه هاي هر منطقه، اشياي تاريخي مربوط به آن منطقه با هدف احساس هويت از سوي مردم منطقه، ارتقاي فرهنگ ميراثي مردم، مشاركت مردمي در ساخت موزه و اشتغالزايي به نمايش گذاشته مي شود.
مديركل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي گفت: كارهاي اجرايي موزه منطقه اي سيستان و بلوچستان و خراسان رضوي به اتمام رسيده و در سال آينده فاز يك و دو آن افتتاح مي شود.
در طول سه سال گذشته 62 موزه به تعداد كل موزه هاي كشور افزوده شد. اين در حالي است كه طي هفتاد سال گذشته، تنها 102 موزه در سراسر كشور ايجاد شده بود.
 شنبه 5 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن