تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816521502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير اقتصاد در اجلاس كيش با دعوت از سرمايه‌گذاران خارجي تدابير تازه دولت ايران را اعلام كردخداحافظي با اقتصاد دستوري


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: وزير اقتصاد در اجلاس كيش با دعوت از سرمايه‌گذاران خارجي تدابير تازه دولت ايران را اعلام كردخداحافظي با اقتصاد دستوري
دنياي اقتصاد- سيدشمس‌الدين حسيني وزير جوان اقتصاد ايران، منوچهر متكي وزير امور خارجه و از چهره‌هاي باسابقه سياسي در ايران، بهمني رييس كل بانك مركزي و رحيم مشايي از نزديك‌ترين ياران رييس‌جمهور محمود احمدي‌نژاد كه از طرف او ماموريت دارد تا روزگار ايرانيان ساكن كشورهاي ديگر را ساماندهي كند، سخنرانان افتتاحيه يك همايش در كيش بودند.


مددي رييس سازمان منطقه آزاد كيش، اما نخستين سخنران همايش بررسي بحران اقتصادي غرب، چالش‌ها و فرصت‌هاي آن براي ايران و منطقه بود كه تعدادي از ايرانيان مقيم كشورهاي كويت، بحرين و امارت‌نشين دبي در آن حاضر بودند.سخنرانان اميدوارند كه بحران فعلي اقتصاد جهان شرايط را به‌گونه‌اي كند كه ايرانيان مقيم و سرمايه‌گذار در كشورهاي ديگر، سرمايه‌هاي خود را به ايران بياورند. اين اميدواري موجب شده است تا مقام‌هاي دولتي ايران بر چند نكته تاكيد كنند. نخست اينكه بحران جهاني كمترين آسيب را –نسبت به ساير كشورها- به اقتصاد ايران وارد كرده است. معناي اين داوري در عمل چنين است كه به اين ترتيب سرمايه‌داران ايراني مطمئن باشند در جايي سرمايه‌گذاري مي‌كنند كه از بحران‌ها آسيب كمتري مي‌بيند. دومين نكته‌اي كه سخنرانان بر آن تاكيد دارند اين است كه ايران در منطقه به لحاظ سياسي قدرت برتري است و پشتيبان و تقويت‌كننده امنيت منطقه‌اي است و اين يك مزيت به حساب مي‌آيد. نكته سوم مشترك در ميان سخنرانان، ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي گوناگون اقتصاد ايران به ويژه تصريح بر اينكه ايران قصد دارد شركت‌هاي دولتي اعم از شركت‌هاي بيمه، بنگاه‌هاي صنعتي و حتي بانك‌ها را به بخش خصوصي بفروشد و اين فرصت خوبي براي سرمايه‌گذاران است. با توجه به ميزان اهميت و تاثيرگذاري كه سخنرانان ديروز داشتند، بحث‌هاي رحيم مشايي معاون رييس‌جمهور در امور گردشگري شايد استراتژيك‌تر از صحبت‌هاي ديگران بود و سخنان مددي به عنوان رييس سازمان منطقه آزاد كيش به دليل حضور در يك منطقه كاملا اقتصادي واقعي‌تر بود و البته وزير اقتصاد هم با دعوت از سرمايه‌گذاران خارجي از قصد ايران براي خداحافظي با اقتصاد دستوري سخن گفت.
تعامل از سر قدرت
رحيم مشايي از نزديكترين ياران رييس‌جمهور در كابينه به حساب مي‌آيد و به همين دليل است كه از رفتار و عقايد احمدي‌نژاد بيشتر اطلاع دارد و در سخنراني خود بارها از ابتكارهاي وي تمجيد كرد.
مشايي باور دارد كه بحران مالي فعلي جهان نتيجه تضاد و ناسازگاري تصميم‌ها و فرآيندها در جريان سياسي در جهان است. يك جريان سياسي كه در اقليت قرار دارد ولي به اقتصاد نيرومند و قدرت نظامي فوق‌العاده تجهيز شده و ديگران را نمي‌بينند و يك جريان كه اكثريت است و به سوي همبستگي طبيعي حركت مي‌كنند و مي‌خواهند ديده شوند. معاون رييس جمهور با اين تحليل است كه مي‌گويد: بحران جهان يك رويداد قديمي است و در عرصه سياست و فرهنگ وجود داشته، اما به دليل اينكه بر زندگي شهروندان جهاني به صورت ملموس موثر نبوده است احساس نمي‌شده و اكنون بحران اقتصادي برخاسته از آن به چشم مي‌آيد چون زندگي تك تك مردم جهان را با آسيب مواجه كرده است.مشايي ادامه داد: برخلاف كساني كه معتقدند بحران فعلي تا دو سال ديگر كنترل مي‌شود من اعتقاد دارم كه بحران فعلي به بحران‌هاي اجتماعي و سياسي ديگري منجر خواهد شد و قابل حل نيست.
خوشحال نباشيم
مددي رييس سازمان منطقه آزاد كيش در سخناني كوتاه گفت، چند سال بود از نعمت قيمت‌هاي بالاي نفت در جهان خرسند بوديم، اما معلوم شد حبابي بيش نبوده است. ما نتوانستيم درآمد و ثروت حاصل از منابع زيرزميني را به درآمدهاي دائمي تبديل كنيم.رييس سازمان منطقه آزاد كيش ادامه داد: اكنون كه به دليل كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني و ركود بزرگ در دنيا، قيمت كالاها و خدمات در ايران كاهش يافته است، نبايد از اين مساله مسرور باشيم. اين كاهش قيمت‌ها به دليل رشد بهره‌وري و كاهش قيمت تمام شده نبوده و بخش عمده‌اي از آن به دليل اين است كه صاحبان كالاها ناگزيرند كالاهاي خود را به قيمت پايين عرضه كنند چون بدهكار هستند.مددي تاكيد كرد: راهكار غلبه بر بحران، تزريق نقدينگي نيست و ايران بايد راه ورود سرمايه خارجي به كشور را هموار كند. منطقه آزاد كيش مي‌تواند پيشاني سرزمين ايران در اين‌باره باشد.وي گفت: من بايد بگويم وقتي قيمت مسكن در ايران افزايش يافت، سرمايه‌هاي زيادي از همين منطقه آزاد كيش از درون آن افزايش قيمت تبديل به ارز و از كشور خارج شد. كاش صاحبان سرمايه در همين ايران سرمايه‌گذاري مي‌كردند و عرق ملي خود را نشان مي‌دادند.مددي تصريح كرد، من خجالت مي‌كشم ارقام مربوط به سرمايه‌گذاري خارجي در كيش را بازگو كنم. از وزير اقتصاد و رييس‌كل بانك مركزي انتظار داريم اجازه دهند بانك‌هاي خارجي به صورت مستقل در كيش فعاليت كنند و اين منطقه را به عنوان منطقه صفر ارزي تلقي كنيم.
عزم دولت
شمس‌الدين حسيني، وزير اقتصاد ايران گفت: با توجه به شدت آسيب وارد شده به بازارهاي سهام در بسياري از كشورها، بايد بگويم كه بازار سهام ايران آسيب‌ كمتري ديده است. بحران مالي آمريكا با شتاب به بازار كالاها و بازار ساير كشورها به ويژه كشورهايي كه فعاليت اقتصادي آن‌ها به آمريكا نزديك‌تر بود، رسيد و پيش‌بيني مي‌شود كه در 18 ماه آينده اين بحران ادامه داشته باشد.حسيني ادامه داد: بحران جهاني از طريق تجارت خارجي به اقتصاد ايران رسيده است و كارگروه تشكيل شده براي بررسي بحران، بسته سياستي آماده و به رييس‌جمهور داده است.در اين بسته سياستي، جذب سرمايه‌هاي خارجي، استفاده از ديپلماسي فعال و صيانت از سرمايه ايرانيان ديده شده است. دولت ايران عزم جدي دارد كه از بحران‌ جهاني به عنوان يك فرصت استفاده كند. تبديل تهديد به فرصت با گفت‌و‌گو و تعامل ايران با صاحبان سرمايه به ويژه ايرانيان صاحب سرمايه به دست مي‌آيد.وزير اقتصاد تاكيد كرد، خصوصي‌سازي شركت‌هاي دولتي توسط دولت و براساس اصل 44 كه برآورد شده است 100ميليارد دلار ارزش واگذاري‌ها باشد، فرصت خوبي براي ايرانيان صاحب سرمايه است كه در خارج از ايران فعاليت مي‌كنند. دولت ايران قصد حمايت جدي از كساني كه سهام اين شركت‌ها را خريداري كنند، دارد. دولت قصد دارد با اصلاح نظام قيمت‌گذاري و كنار گذاشتن سيستم دستوري براي تعيين قيمت‌ها و اجازه دادن به بازار، راه را براي فعاليت‌هاي بخش خصوصي هموار كند. اصلاح سيستم قيمت‌گذاري در اين مسير كارساز است. حسيني تاكيد كرد: ما نياز به گفت‌و‌گو داريم و به صاحبان سرمايه يادآور مي‌شويم كه بحران جهاني نشان داده برخي از كشورها كه توسط برخي نهادها داراي ريسك كم‌ و ثبات بيشتري تلقي مي‌شدند اين گونه نبودند و سرمايه‌گذاران در ايران آسيب كمتري ديدند.
 جمعه 4 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن