تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806699114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با براندازي نرم(1)براندازي نرم؛ مفاهيم ، تاريخچه و راهكارها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آشنايي با براندازي نرم(1)براندازي نرم؛ مفاهيم ، تاريخچه و راهكارها
خبرگزاري فارس: بـرانـدازى نرم در اصطلاح به معناى ((اجراى برنامه اى حساب شده ، مسالمت آميز و دراز مدت براى نفوذ در اركان سياسى يك نظام )) است كه به منظور تغيير سيستم سياسى يك كـشـور و يـا ايـجـاد تـغـيـيـر و تـحـول اساسى در ارزش هاى اساسى حاكم بر مديران آن صورت مى گيرد.


چكيده
بـرانـدازى نرم در اصطلاح به معناى ((اجراى برنامه اى حساب شده ، مسالمت آميز و دراز مدت براى نفوذ در اركان سياسى يك نظام )) است كه به منظور تغيير سيستم سياسى يك كـشـور و يـا ايـجـاد تـغـيـيـر و تـحـول اساسى در ارزش هاى اساسى حاكم بر مديران آن صورت مى گيرد. آمريكا در سال هاى اخير از اين روش براى براندازى رژيم هاى مخالف خـود بـارهـا اسـتـفـاده كـرده است . تضعيف رهبرى ، تفرقه اندازى و نبرد رسانه اى از مهم ترين فعاليت ها در براندازى نرم است و تقويت اتحاد خودى ها و تضعيف اتحاد مخالفان نـظـام اسـلامـى ، جـديـت در نـظـارت ، تاءييد صلاحيت ، حفاظت اطلاعات و حراست ها، تقويت دروس عـقـيـدتـى ، سـيـاسـى (بـا تاءكيد بر درس اخلاق )، زير نظر گرفتن رفتارهاى مـخـالفـان نـظام و خنثى سازى سريع شايعات دشمن ، افزايش آگاهى هاى مردم و تقويت روحـيـه امـيـد و پـايـدارى در بـيـن آنان ، اطاعت از رهبرى و همراهى با روحانيت متعهد در خط رهبرى و تلاش براى جذب مجدد كسانى كه از نظام اسلامى كدورت پيدا كرده اند، از جمله فـعـاليـت هـاى مـقـابـله با آن است . تعريف مفاهيم ، تاريخچه ، راهكارهاى براندازى نرم ، مـراحـل ، الزامـات و خـصوصيات براندازى نرم و چگونگى مقابله با آن مباحثى است كه در اين مقاله مطرح مى شوند.

مقدمه
سـخن از براندازى نرم سخنى تازه هست و نيست ! از روزگاران دور، هرگاه قدرتى قصد داشت حكومتى را براندازد، چنانچه توان نظامى اين كار را نداشت و يا هزينه آن را سنگين مـى ديـد، سـعـى مـى كـرد تـا بـا روش هـاى مـخـتـلفـى غير از حمله نظامى به هدف خويش نـائل آيـد. گـاه از روش هـاى امـنـيـتـى ، و گـاه از روش هـاى فـرهـنـگـى و تـبليغى در عين حـال ، امـروزه بـه دليـل پـيـشـرفـت هـاى شـگـرف بـشـرى در دانـش هـاى مختلف و پيدايش نـسـل جـديـدى از رسـانه ها و نيز گسترش جوامع آزاد و مردم سالار، همچنين افزايش قدرت دولت هـا در مـقـابـله بـا تـهـديـدات نـظـامـى و امـنـيـتـى ، رويكرد حكومت هاى استكبارى به براندازى نرم بيش از سابق شده است . استفاده از شيوه هاى نو در اين خصوص نيز كار را چـنـان جـلوه مـى دهـد كه گويى براندازى نرم ، روشى نو براى ساقط ساختن حكومت هاى مخالف قدرت هاى استكبارى است .
در اهـمـيـت ايـن مطلب ، همين قدر بايد گفت كه امروزه خواسته مهم و راهبردى دشمنان انقلاب اسـلامـى ، تـحقق اين نوع از براندازى در ميهن عزيز ماست . براندازى نرم مانند موريانه هوشيارانه عمل مى كند، عجله نشان نمى دهد و از درون مى پوكاند. ملت ما كه براى موفقيت انـقـلاب اسـلامـى فداكارى هاى بسيار كرده است ، نمى تواند نظاره گر فعاليت دشمنان ديـن در تـخريب ارزش هايى باشد كه براى اعتلاى آنها صدها هزار شهيد و جانباز تقديم كرده است . سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به عنوان نهادى كه وظيفه اصلى اش پاسدارى از اين انقلاب الهى است وظيفه شرعى و قانونى دارد تا با اين پديده مخرب برخورد كند و مـى دانـيم كه شرط اول قدم اين است كه چنين پديده اى را بشناسيم و بعد راه هاى مقابله بـا آن را دريـابـيـم . تـعـريـف مـفـاهـيـم ، تـاريـخـچـه ، راهـكـارهـاى بـرانـدازى نـرم ، مـراحـل ، ضـرورتها و خصوصيات براندازى نرم و چگونگى مقابله با آن مباحثى است كه با تاءكيد در خصوص حركات دشمن ضد ايران اسلامى ، در اين مقاله مطرح مى شوند.

تعريف مفاهيم

بـراندازى (subversion) در اصل يك اصطلاح نظامى است كه در فرهنگ واژه هاى نظامى ، چنين تعريف شده است :
كـليـه اعـمـال و فـعـاليت هاى غير قانونى كه بر ضد مصالح يك كشور انجام مى شود و هدف نهايى از آن واژگون كردن حكومت وقت مى باشد. به عبارت ديگر، عملياتى است كه بـه مـنـظـور كـاهـش مـى شـود تـا بـه تـدريـج يك رژيم براى سرنگون شدن آماده شود. براندازى يكى از شاخه هاى جنگ هاى نامنظم است .(1)
تـعـريـف اصطلاحى ديگرى از براندازى عبارت است از تغيير سيستم سياسى يك كشور و يـا ايـجـاد تـغـيـيـر و تـحول اساسى در ارزش هاى اساسى يك نظام . اين تغيير گاهى از طـريـق رفـتـارهـاى خـشـونـت آمـيـز مـثـل كـودتـا، تـرور، تـحـمـيـل جـنـگ و ... صورت مى گيرد و گاهى از طريق مسالمت آميز و با اجراى برنامه اى حـسـاب شـده و دراز مـدت بـراى نـفـوذ در اركـان سـيـاسـى يـك نـظـام قـابـل اجـراسـت . نـتـيـجـه هـر دو اقـدام منجر به تغيير سيستم و در نهايت براندازى خواهد شد.(2)
جـسـت و جـو در منابع مختلف ، تعريفى از براندازى نرم به دست نداد. اين مفهوم را با وام گيرى از تعريف بالا مى توان چنين تعريف كرد:
بـرانـدازى نـرم در اصـطـلاح به معناى اجراى برنامه اى حساب شده ، مسالمت آميز و دراز مـدت بـراى نـفوذ در اركان سياسى يك نظام به منظور تغيير سيستم سياسى يك كشور و يا ايجاد تغيير و تحول اساسى درباورهاى اصلى آن مى باشد.
امـروزه از بـرانـدازى نـرم ، تـعـابـيـر مـخـتـلفـى بـه عـمـل مـى آيـد كـه هـر چـند ممكن است تفاوت هاى ظريفى داشته باشند اما بايد دانست كه در نـهـايت ، ماهيت و محتوا يكى است . اين موارد عبارت اند از: براندازى در سكوت ، براندازى خـامـوش ، بـرانـدازى قـانـونـى ، فـروپـاشـى از درون ، انـقـلاب نـارنـجـى ، انـقـلاب گل سرخ ، انقلاب رنگى ، انقلاب مخملى ، و... . هدف مشترك همه اينها، تغيير ارزش ها و در صـورت لزوم افـراد نـظـام حـاكـم با روش هاى بيش تر مسالمت آميز و با بهره گيرى از ظرفيت هاى قانونى موجود در قوانين نظام حاكم است .

تاريخچه براندازى نرم

در تـاريـخ مـعـاصـر جـهـان ، نـمونه هاى مختلفى از براندازى نرم رخ داده است . تلاش ‍ انگليس و عوامل وابسته آن براى ايجاد انحراف در نهضت مشروطيت ايران از جمله اين نمونه هـاسـت . در جـريـان ايـن نـهـضت تلاش شد تا به كمك فعاليت هايى مانند نفوذ در سطوح بالاى نهضت ، ايجاد بدبينى و دو دستگى ، تحريك مشروطيت از مسير واقعى خود كه ايجاد عـدالت بـراى مـردم بود، دور افتد و در مسيرى قرار گيرد كه بر اثر شدت گرانى ها، قـحـطـى هـا و هـرج و مـرج ، زمـيـنـه بـراى كـودتـاى ديكتاتورى به نام رضا خان فراهم گردد.172
در نـهـضـت مـلى شـدن صـنـعـت نـفت نيز شاهديم كه برخى سازمان هاى جاسوسى غربى ، مستقيم يا غير مستقيم با برخى روزنامه ها تماس برقرار مى كنند و آن ها را در مسير اهداف بـرانـدازانـه خـود ضـد دولت مـصـدق هـدايـت مـى كـنـنـد و سـرانـجام با كودتايى مشابه براندازى نرم آن را ساقط مى كنند. در اين باره ، مقام معظم رهبرى چنين مى فرمايد:
اخـيـرا سـازمـان سـيـا، اسـنـاد خـود را دربـاره نـقـش سـيـا در مـطـبـوعـات ايـران ، قـبـل از كـودتـاى 28 مـرداد، مـنـتـشـر كـرده است كه اين نشان مى دهد برخى روزنامه ها با پول ، هدايت و تغذيه سيا زمينه ساز كودتاى 28 مرداد [1332] بوده اند. (9 / 12 / 79)
يـادآور مـى شـود كـودتـاى فـوق از نوع كودتاهاى رايج جهان نبود كه توسط عده اى از نـظـامـيـان انـجـام مـى شـود. بلكه نمونه بارزى از براندازى نرم بود كه با تظاهرات افرادى انجام شد كه عده اى از آنان ، از اشرار و اوباش به حساب مى آمدند.
نمونه تازه ترى از براندازى نرم را در اتحاد جماهير شوروى سوسياليستى سابق مى توان ديد. دشمن اين براندازى را با موفقيت انجام داد و به همين علّت ، هيچ دليلى ندارد آن شـگـردهـا را در باره ما تكرار نكند. در اين باره ، گفتنى است دولت آمريكا در دهه 1970 بـراى مـقـابـله بـا خـطـر شـوروى ((كـمـيـتـه خـطـر جـارى )) را تاءسيس كرد. گروهى از سـنـاتـورهـاى آمـريكايى ، مسئولان ارشد وزارت خارجه ، اساتيد برجسته علوم سياسى ، موسسه مطالعاتى ((امريكن اينترپرايز)) و گروهى از مديران باسابقه سيا و پنتاگون اعضاى اين كميته را تشكيل مى دهند.
كـمـيـته خطر جارى براى مقابله با شوروى سابق ، طرح براندازى نرم و فروپاشى از درون را پيشنهاد دادند كه به دليل فقدان معنويت و غفلت از خداى بزرگ در شوروى سابق نـتـيـجـه داد و مـنـجر به فروپاشى اين ابرقدرت شد. طرح اينان سه راهكار عمده داشت : ((دكـتـرين مهار))، ((نبرد رسانه اى )) و ((ساماندهى نافرمانى مقام معظم رهبرى با ارائه يـك تـحـليـل جـامـع و عـلمى از روند حوادثى كه منجر به فروپاشى شوروى سابق شد، شگردهاى آمريكا و غرب را چنين برشمردند:
ـ تـعـريـف فـراوان از گـوربـاچـف كـه نـداى اصـلاحـات را سـر داده بـود بـراى جـذب و اغفال او كه مؤ ثر واقع شد و او فريب خورد؛
حمايت غرب از دگر انديشان و منتقدان به وضع موجود؛
ـ ورود تدريجى نمادهاى فرهنگ غرب مانند ساندويچ مك دونالد؛
ـ ورود يـك عـنـصر تندرو به نام يلتسين كه مرتب مى گفت سرعت اصلاحات را بايد بالا برد و حمايت شديد غربى ها از او؛
ـ موافقت گورباچف با برگزارى انتخابات در روسيه و برنده شدن يلتسين ؛
ـ شـروع بـه كـار يـلتـسـيـن در 24 / 3 / 1370 و فـروپـاشـى اتـحـاد شـوروى در اوايل ديماه همان سال ؛
ـ ترتيب يك كودتاى مشكوك كه طى آن يلتسين با شجاعت نمايشى در برابر دوربين هاى تلويزيونى ، اين كودتا را خنثى كرد؛
ـ درخـواسـت اسـتـقلال پياپى جمهورى هاى اتحاد شوروى كه با موافقت يلتسين و مخالفت گورباچف رو به رو مى شد اما در نهايت ، يلتسين حرف خود را به كرسى مى نشاند؛
ـ زمـزمه تدريجى كناره گيرى گورباچف ، انحلال حزب كمونيست و اعلام شكست ماركسيسم (3)

مقام معظم رهبرى در ادامه تحليل خود، چنين نتيجه مى گيرند:
ايـن طـرح مـوفـق امـريـكـا در شـوروى بـود، يـعـنـى يـك ابـرقـدرت را بـا يـك طرح كاملا هـوشـمـندانه ، با صرف مقدارى پول ، با خريدن برخى اشخاص و با به كار گرفتن رسانه هاى تبليغى ، توانستند طى يك طراحى سه ، چهار ساله و يك نتيجه گيرى شش ، هفت ماهه بكلى منهدم كنند و از بين ببرند! (19 / 4 / 1379)
تـازه تـر از ايـن مـوارد، انقلاب هاى رنگينى بود كه توسط آمريكا و اغلب با پشتيبانى بنياد جامعه باز جرج سوروس ثروتمند مشهور و صهيونيست آمريكايى انجام شد.( 4) او روى كـانـديـداى خـاصـى بـراى انـتـخـابـات ريـاسـت جمهورى سرمايه گذارى عده اى از مـتـخصصان تبليغات انتخاباتى از غرب هم اجير مى شدند تا به كانديداى مورد نظر او كـمـك كـنـنـد. كـانـديـداهـاى رقـيـبـى كـه مـمـكـن بـود بـا حـرف يـا پـول كـنـار رونـد، كـنـار گـذاشـتـه مى شدند و براى تحميق مردم آن كشور، از كانديداى مـطـلوب غـرب مـى خـواسـتـنـد در صورت لزوم ضد آمريكا هم حرف بزند و با تمام وجود كارى كند تا راءى بياورد. از سوى ديگر، عده اى از جوانان محلى را سازماندهى مى كردند و بـه واسـطـه اروپـايـى هـا بـرايـشـان آمـوزش و حـقـوق هـم قرار مى دادند تا بر صحت انتخابات نظارت كنند. به اين ترتيب كانديداى مورد نظر با سرمايه هاى كلان غرب و با تبليغات فراوان در برخى كشورها موفق مى شد راءى بياورد و اگر نظام حاكم نتيجه انـتـخـابـات را زيـر سؤ ال مى برد با يك تظاهرات گسترده مردمى ! و حمايت رسانه اى غـرب قـدرت را در دسـت مـى گـرفـت . از ايـن روش ، بـا مـوفـقـيـت در صـربـسـتان ،(5 )گرجستان ، بلاروس ، اوكراين ، و ... استفاده شد(6)

روش ها و فعاليت ها در براندازى نرم
چـگـونـه يـك نـظـام در بـرابـر مخالفان خود از پاى در مى آيد و شكست مى خورد؟ اصولا عـوامـل شـكـسـت خـوردن چـيـسـت ؟ بـه نـظـر مـى رسـد دشـمـن بـا تـقـويـت عوامل شكست در طرفداران نظام و تضعيف آن در مخالفان نظام سعى دارد تا شاهد پيروزى را در آغوش ‍ كشد. بر اين اساس ، راهكارهاى براندازى نرم را برمى شماريم :

1. راهكارهاى سياسى
آمـريـكا و دنياى استكبارى براى براندازى نظام اسلامى از راهكارهاى گوناگونى بهره مى برد كه برخى از آنها به شرح زير هستند:
ـ مـهـار: بـراسـاس ايـن راهـكـار، بـرنـامـه هـسـته اى ايران ، و نفوذ ايران در جوامعى مانند افغانستان ، عراق و لبنان بايد مهار گردد.
ـ اسـب تـروا: تـلاش بـراى بـازگـشـايـى سـفـارت آمـريكا در تهران ، تقويت NGOهاى طرفدار آمريكا در ايران و حمايت مستقيم از جنبش طرفدار دموكراسى ـ جنگ روانى : افزايش مراودات رسمى مقامات دولت آمريكا با ضد انقلاب داخلى ، گسترش ‍ برنامه هاى راديو و تـلويـزيـونـى راديـوفـردا و صـداى آمريكا، افزايش آستانه جنگ در اذهان مردم ايران با تـبـليـغـات انـجـام عـمـليـات نـظـامى و بالاخره تمركز روى نقض حقوق بشر در ايران از محورهاى اصلى اين راهكار است .(7)
ـ بـى اعـتـبـار كـردن رهـبـران ديـنـى و انـقلابى : بويژه مغزهاى اصلى تصميم گيرى در كشور؛
ـ ايجاد و گسترش اختلاف بين جناح هاى مختلف حاكميت با هم و با مردم ؛
- مـشـغـول سـاخـتـن ذهـن مـديـران نظام به مسائل داخلى و منصرف ساختن آنان از تعقيب اهداف جهانى انقلاب اسلامى ؛
ـ نفوذ در مجامع روشنفكرى و تصميم سازى نظام ، مانند دانشگاه ها، مطبوعات ، مراكز نشر كتاب و فيلم ؛
ـ انحراف افكار عمومى كشور به نفع آمريكا.( 8)
ـ كوشش براى متهم كردن مسئولين ايرانى به موارد شبيه ميكونوس .
ـ تلاش براى حذف مسالمت آميز رهبران روحانى ايران .(9)
ـ ايجاد شكاف بين دولت و ملت : خانم هاله اسفنديارى در اعترافات تلويزيونى خود چنين مى گويد:
((هـدف دراز مـدت بـنـيـاد سـوروس بـراى پياده كردن فلسفه جامعه باز و حركت كردن آن جامعه و هر جامعه اى به سمت جامعه باز اين است كه ميان حاكميت و ملت شكاف ايجاد شود و از طـريـق ايـن شـكـاف آن قـسـمـتـهـايـى از جـامـعـه مـدنـى كـه بـرمبناى فلسفه جامعه باز شكل گرفته و توانمند شده روى آن حاكميت فشار بياورد براى تغيير رفتار.
ايـن شـايـد شـتـاب زده شـود وقـتـى كه حالت گرجستان باشد يا به تدريج به تغيير رفتار از طريق انتخابات و از طريق تغيير رفتارهاى نرم و تدريجى باشد.
بـراى ايـجـاد ايـن شـكـاف يـا حاكميت و دولت مركزى بايد تضعيف شود و يا بخش ‍ جامعه مدنى يا عمومى كه همراه حاكميت نيست بايد توانمند شود. (10)
ـ نفوذ: تلاش مى شود هواداران غرب در پست هاى كليدى نظام رسوخ كنند.
آنـان مـى شـود، اما در كل سعى بر اين است كه با برخورد قاطعانه با اينان و تلاش در اخراج و انزواى طرفداران واقعى نظام ، زمينه براى قدرت يابى نفوذى ها مساعد شود.
ـ سـرنـوشـت حـتـمـى : وانـمـود مى شود كه دمكراسى آن هم از نوع غربى آن ، نوعى وحى منزل است كه بايد لزوما و به دقت اجرا شود و اين سرنوشت حتمى هر اجتماعى است .(11)
ـ سـاخـت حـزب : تـلاش بـر ايـن اسـت كـه بـا تـاءسـيس يك حزب مخالف دولت كه در عين حـال خـود را مـعـتـدل و مـسـئول نـيـز جلوه مى دهد چنان شود كه همه مخالفان نظام ، بويژه كـسـانـى كـه خـود زمانى از طرفداران نظام بوده اند اما به هر دليلى از آن زده شده اند، جذب و سازماندهى گردند.
ـ جـذب نـظـامـيان : سعى مى شود فرماندهان نظامى توسط مخالفان نظام جذب گردند و سربازان براى دفاع از نظام بى انگيزه شوند.
ـ صـلح طـلبـى : تـلاش مـى شـود مـخـالفـان نظام در افكار عمومى طرفدار صلح و صفا مـعـرفـى شـونـد و طـرفـداران نـظـام اهـل خـشـونـت و جـنـگ طـلبـى ! امـا در هـمـان حال در پشت پرده اين مخالفان نظام هستند كه دست به خشونت مى زنند.
ـ انـتـخابات فعال : تلاش مخالفان نظام در براندازى نرم ، بر اين است در انتخابات و تمامى جاهايى كه بتوان خود را مطرح كرد، حضور فعالى داشت .
ـ حـمـايت هاى جهانى : تلاش مى شود تا با رسانه هاى گروهى غرب ، سازمان هاى حقوق بـشـرى ، تـشـكـل هـاى بـيـن المـللى و نيز با نمايندگان كنگره آمريكا ارتباطات وسيعى برقرار گردد و حمايت هاى مختلف سياسى و مادى براى مخالفان نظام جذب گردد.

ـ اتـحـاد مخالفان نظام : سعى مى شود بين مخالفان نظام ، بويژه بين جنبش هاى معلمين ، كـارگـران و دانـشـجـويـان نوعى هماهنگى برقرار گردد و همه نيروها براى مخالفت با نظام موجود در مسيرى واحد قرار گيرند.

آمـادگـى : در بـرانـدازى نـرم ، تلاش بر اين است مخالفان نظام از آمادگى لازم براى جـايـگـزيـنـى بـرخـودار بـاشـنـد تـا در صـورت بـروز مـشـكـل بـراى نظام حاكم به سرعت ـ تضعيف رهبرى : رهبرى محور اصلى وحدت در جامعه و مقابله با دشمنان دين خداست . از اين رو، دشمن تلاش دارد تا با ترويج شايعات مختلف ، از مـيـزان عـلاقـه ، اعـتـمـاد و اطاعت پذيرى مردم در برابر رهبرى بكاهد كه چنين چيزى مى تواند براى انقلاب اسلامى بسى خطرساز باشد.
دشـمنان جمهورى اسلامى بويژه دولت آمريكا به خوبى دريافته اند تا زمانى كه مردم به ولايت فقيه وفادارند و به آن به عنوان يك نظام قانونى ، مشروع و مقدس مى نگرند، نـمـى تـوانـنـد سـلطـه خـود را بـر آنـان تـحـمـيـل سـازنـد. ايـن واقـعـيـت بـه شـكـل كـامـلا روشـن و عـريان در سخنان استانلى روم ، معاون رييس سازمان امنيت ملى آمريكا خودنمايى مى كند. او صريحا اعلام كرده بود:
((آنـچـه تـاكـنـون هـمـه تـحريكات ما را براى براندازى نظام جمهورى اسلامى ايران با ناكامى مواجه ساخته است ، اعتقاد مردم ايران به ولايت فقيه است .)(12)
در واقـع از ديـدگـاه سـيا كه توسط ادوارد شرلى از كارشناسان برجسته آن بيان شده اسـت تـنـهـا سـرنـگـونـى ولايـت فـقيه به منزله تغيير ماهيت رژيم ايران است . او در تير 1377 در فـصـلنـامـه آمـريـكايى خاورميانه در جريان يك ميزگرد چهارنفره تصريح مى كند:
اگـر نـظـام ولايـت فـقـيـه در ايـران از هـم بـپـاشد آن وقت مى توان پذيرفت كه جمهورى اسلامى تغيير ماهيت داده و برقرارى روابط ممكن خواهد شد.(13)
ـ انتخابات هدايت شده : از جمله روش هاى براندازى نرم در كشورهايى كه دمكراتيك هستند، فـعـال سـازى عـوامـل همفكر غرب در صحنه انتخابات مختلف بويژه رياست جمهورى است . عـوامـلى كـه مـمـكـن اسـت در ظـاهـر عـليـه غـرب حـرف هـم بـزنـنـد امـا در عـمـل بـا انـديـشـه هـاى غـرب هـمـسـويـى دارنـد. در چـنـيـن مـواردى غـرب بـا اسـتـفـاده از پـول هاى عظيمى كه صرف تبليغات كانديداى مطلوب خود مى كند و از طريق اعزام جمعى از مـتـخـصـصان تبليغاتى براى كمك به كانديداى مورد نظر و ايجاد اتحاد نظر در بين مخالفان براى حمايت از يك كانديداى مطلوب غرب ، دوستان خود را به قدرت مى رساند. در اين باره ، شرحى از آنچه آمريكا در برخى كشورهاى بلوك شرق سابق انجام داده بود در پـايـان بـحـث تـاريخچه همين نوشتار در اين باره ، گفتنى است ، آمريكا براى اين كه دخـالت هـايـش عـلنـى نـشـود، انجام قسمت هاى مهمى از اين ماءموريت را به سازمان هاى به ظـاهـر غـيـر دولتـى سـپـرده اسـت كـه نمونه برجسته آن بنياد جامعه باز متعلق به جرج سوروس است . اين بنياد، علاوه بر آنچه در مبحث تاريخچه گذشت ، بر اساس ‍ راهكارهاى كميته خطر جارى ، تلاش دارد تا با جذب نخبگان فكرى و سياسى كشورهاى هدف ، دعوت از آنـان بـراى شـركـت در بـرخـى هـمـايـش هـاى به ظاهر علمى در ايالات متحده ، شبكه اى عـنـكـبـوتـى در آن جـامـعـه ايـجـاد كـنـد و بـا ايـجـاد اتـحـاد بـيـن ايـن شـبـكـه هـا، كـنـتـرل و هدايت مخالفان دولت را در دست گيرد و با روش هاى به ظاهر دمكراتيك ، مانند شـركـت در انتخابات هدايت شده ، قدرت سياسى را قبضه نمايد. خانم هاله اسفنديارى از سـرپـل هـاى ايـرانـى ـ آمـريـكـايـى اين بنياد بود كه در هيجدهم ارديبهشت 1386، توسط وزارت اطلاعات دستگير شد. در اين باره ، بيانيه وزارت ياد شده چنين توضيح داد:

((... در خـصـوص خانم ((هاله اسفنديارى )) نيز به آگاهى مى رساند، وى مدير و موسس ‍ برنامه خاورميانه مركز ((ويلسون )) در آمريكا مى باشد كه بودجه اين موسسه از طريق كـنـگـره آمـريـكـا تـامـيـن مـى گـردد؛ ايـن مـركـز حـلقـه اتـصـال ارتـبـاط ايـرانـيـان بـا سـازمـان هـا و نـهـادهـاى آمـريـكـايـى بـوده كـه بـا هـدف تـوانـمـنـدسـازى عـرصـه هـاى مـوثـر جـامـعـه در راسـتـاى اهـداف بـيـگـانـگـان دنبال مى شده است . به عنوان مثال ، رامين جهانبگلو يكى از مدعوين جذب و با همكارى ساير سـازمـان هـا ايـن مـركـز بـوده كـه از طـريـق بـنـيـاد NED و نـهـادهـاى آمـريـكـايـى ، مـدل فـروپـاشـى اروپـاى شـرقـى و نـقـش روشـنـفـكران در آنجا و تطبيق آن با ايران را تئوريزه كرده و به عنوان يك پروژه دنبال مى نموده است .
در تـحـقـيـقـات بـه عـمل آمده ، خانم اسفنديارى اظهار مى دارد كه فعاليت ها و برنامه هاى مـربـوط بـه ايـران در بـرنـامـه خـاورمـيـانـه اين مركز، از طريق بنياد معروف آمريكايى ((سـوروس )) حـمـايـت و پـشـتـيبانى مالى شده است . (اين بنياد آمريكايى متعلق به جورج سـوروس بـوده كـه نـقـش كـليـدى در انـقـلابـات رنـگـارنـگ سـال هـاى اخـيـر در چـنـد كـشور داشته است .) با همكارى خانم اسفنديارى ، مدير و نماينده تحقيقات تكميلى در اين خصوص ‍ ادامه دارد. وى در بازجويى هاى اوليه اظهار مى دارد كه بـنـياد سوروس در ايران با ايجاد يك شبكه ارتباط غير رسمى و تلاش براى توسعه و گسترش آن ، اهداف براندازانه خود را دنبال مى نموده است .))(14)

2. راهكارهاى اقتصادى
ـ بـهـره بـردارى از ضـعـف سـيـاسـت هـاى اقـتـصـادى نـظـام حاكم نهايت بهره بردارى به عمل مى آيد و طرفداران رژيم متهم به فساد و رشوه خوارى مى گردند؛
ـ كـمـك مـالى به خانواده هاى زندانيان و گروه هاى مخالف حكومت و حتى نظارت يا مشاركت در اعتراض ها؛
ـ تشويق اعتصابات و شورش هاى كارگرى .(15)

3. راهكارهاى فرهنگى

ـ ايـجـاد تـرديـد در مـقـدسـات ديـنى : اصل اسلام نيز در معرض تهاجم دشمنان قرار دارد. سـامـوئل هـانـتـيـنـگـتـون كـه كـتـاب جـنـجـالى او ((بـرخـورد تـمـدن هـا)) تـبـديـل بـه بـيانيه اعلام جنگ محافظه كاران جديد شده بود، در اين كتاب مى نويسد كه دشمن ، طيف راست اسلامى نيست ، بلكه دين خود قرآن است :
((مساله اساسى غرب ، اسلام بنيادگرا نيست ، بلكه خود اسلام به مثابه تمدنى متفاوت اسـت كـه پـيـروانـش مـتـقـاعد شده اند فرهنگ شان برترين است و با پستى و فرومايگى قـدرت شـان بـاعـث آزار و اذيـت مى شوند. مساله اسلام ، سى آى ا، يا وزارت دفاع ايالات متحده نيست . مشكل اسلام ، غرب به مثابه تمدنى ديگر است كه مردمش جهانى بودن فرهنگ شـان را بـاور دارنـد و بـرآنـنـد كـه اگـر قـدرت در حال زوالى بخواهد به آنان تحميل شود، فرهنگ عالى و برتر آنان وظيفه دارد آن فرهنگ را در سراسر جهان بگسترد.(16)
ـ حمايت مكرر و مؤ كد از حقوق بشر و دموكراسى در ايران ؛
ـ تـدارك شـبـكـه هـاى مـتـعـدد راديو تلويزيونى براى ايرانيان با استفاده از جديدترين فنآورى هاى روز؛(17)
خط مى دهد:

[امـام ] خـمـيـنـى در اوليـن سـال انقلاب كه جمهورى اسلامى ايران را به رفراندوم ((اقدام گذاشت اقدامى هوشمندانه بود و تدوين قانون اساسى ايران دومين گام هوشمندانه او با اين دو اقدام خود ساختار اسلامى حكومت را شكل داد. ما به بود. توصيه كرده ايم كه براى مـتـزلزل كردن رژيم اسلامى بايد [امام ] دوستان خود روى دو نقطه بيشتر متمركز شوند. اول اسـلامـيـت رژيـم و دوم بى نقص بودن قانون توده هاى مردم [امام ] اساسى ، اين حركت نبايد در ميان خمينى حساسيت دارند باشد زيرا مردم عادى نسبت به اسلام و اما در دانشگاهها و در مـحـافـل روشـنـفـكرى به عنوان بحث و تريبون آزاد مى توان اسلامى بودن رژيم را نـشـانـه تـبـعـيـض در مـيـان مـلت مـعـرفـى كـرد و حـذف قيد اسلامى را به عنوان يك حركت دموكراتيك دنبال كرد. مخالفت مستقيم با قانون اساسى رژيم نيز حساسيت برانگيز است ، اين حركت را مى توان با ايجاد ترديد درباره قانون اساسى آغاز كرد...!))(18)

ـ بى اعتبار جلوه دادن منابع خبرى نظام بويژه صدا و سيما؛

ـ ايجاد تحير و سرگردانى ذهنى در بين مردم : سعى مى شود با طرح حجم عظيمى از سؤ ال ، مـخـاطـب را در بـاورهـاى خـود بـه تـرديـد انـدازد. در مـثـل بـايـد گـفـت بـه يـك بـاره ، حـجـم عـظـيـمـى از سـؤ ال در خصوص ولايت فقيه و يا دفاع مقدس براى جوانان كشور طرح مى كنند و آنان را به شـك و شـبـهـه مـى انـدازنـد. البـتـه طرح سئوالات واقعى براى رفع شبهات حقيقى امرى پـسـنديده است اما در اين باب ، هدف طرح سئوال و فهم واقعيت نيست ، هدف ايجاد شبهه در اذهان مردم است ؛
ـ ايجاد تصويرى دلفريب از آمريكا در اذهان مردم ؛
- نابود ساختن انگيزه دفاع از كشور و ناموس در صورت حمله احتمالى آمريكا؛(19)
ـ نـبـرد رسـانـه اى : رسـانـه هـاى اسـتـكـبـارى بـه صورت نسبتا يكدست در كنار برخى روزنـامـه نـگـاران مـزدور و يـا فـريب خورده داخلى تلاش مى كنند تا زمينه را براى نفوذ دشمن مهيا سازند.
دارنـد. احـسـاس نـاتـوانـى ، بـدبـيـنـى بـه آيـنـده ، تـنـبـلى ، هـوسـرانـى و امـثـال آن از جمله ميكرب هاى روحى هستند كه در هواى نفس آدمى لانه كرده اند. در براندازى نـرم ، بـه بـهـانـه كـار فـرهـنـگـى تـلاش مى شود تا اين نفس چون اژدها تحريك شده ، فعال گردد. دشمن اسم اين كار را اسلحه فرهنگى مى گذارد. فايده اين كار براى دشمن ايـن اسـت كـه مـا را از فـرهـنگ اسلامى و معنوى دور مى كنند و اگر هيچ دستاورد ديگرى هم بـرايـشـان نـداشـتـه باشد همين كافى است . ((صدرالدين الهى )) عضو رسانه اى شبكه برانداز در خارج از كشور، در كنفرانسى كه با همكارى آمريكا و آلمان و كارگردانى كنت تيمرمن در سال 1368 در هامبورگ تشكيل شده بود، چنين گفت :
((چـون نـظـام به اسلام وحمايت مردم تاءكيد دارد، وقتى سخن ازبراندازى به ميان مى آيد مـردم مـوضـع مـى گـيـرنـد؛ امـا يك راه وجوددارد. حكومت تهران را فقط باسلاح فرهنگ مى توان خلع سلاح كرد و دست بسته تحويل مردان سياست داد.))(20)
اينان به نام فرهنگ ، برخى ويروسهاى مخرب را به جامعه تزريق مى كنند. اين ويروس هـا، انـديـشـه هـاى مـردم را بيمار مى سازند، آينده را در نظر آنان تاريك جلوه مى دهند تا روح امـيـد و نشاط را از مردم بگيرند و به اين ترتيب ، نظام را از سرمايه اصلى اش كه مـردم بـاشـد خـلع سـلاح كـنـنـد و مـحيط سياسى كشور را براى بروز فجايع مختلف آماده سازند. در اين باره ، مقام معظم رهبرى مى فرمايد:
هـمـيـشـه دشـمـنـان بـيـرونـى مـلت ايـران سعى كرده اند اين ميكروبها را در درون جامعه ى ايـرانـى رسـوخ دهند: ((شما نمى توانيد))، ((شما قادر نيستيد))، ((آينده تان تاريك است ))، ((افـقـتـان تـيـره است ))، ((بيچاره شديد))، ((پدرتان درآمد)). سعى اين بوده است كه مـلت مـا را نـا امـيد، كسل ، بى اعتماد به نفس ، تنبل و چشم به دست بيگانه بار بياورند؛ اينها دشمنان درونى است .(21)

4. راهكارهاى اجتماعى

ـ گسترش فساد و اعتياد در جوانان كشور؛(22)

ـ تـضـعـيـف روحـانيت متعهد: روحانيت متعهد پاسدار اصلى اعتقادات دينى مردم است . كاستن از نفوذ روحانيت ، به مفهوم هموار ساختن راه براى نفوذ فرهنگ سيا، مى گويد:
كليد اصلى براى ايجاد يك تغيير بنيادين در سياستهاى ايران از بين بردن خصوصيات انـقلابى رژيم ايران است و اين فقط با تحريم اقتصادى به دست نمى آيد. بلكه بايد نفوذ روحانيت را از بين برد و عقايد انقلابى از درون تهى شود.(23)

5. راهكارهاى امنيتى

ـ تلاش براى دامن زدن به گرايش هاى تجزيه طلبانه در نقاط مختلف كشور؛194 انسان هـا تـا دسـت هـمـكـارى و وحـدت بـه يـكـديـگـر نـدهـنـد، از پـس بـسـيـارى از كـارهاى مهم ، مثل حفاظت از يك نظام اسلامى بر نخواهند آمد. دشمن تلاش دارد تا عنصر نزاع و تفرقه را در جامعه اسلامى وارد سازد و در مقابل به طرفداران خود انسجام بخشد. در همين راستا به خـبـر زيـر تـوجـه فـرمـايـيـد، خـبـرى كـه ((بـاشـگـاه خـبـرنـگـاران )) آن را از فايننشال تايمز نقل كرده است :

((ايـالات مـتـحـده هـمـزمـان بـا مـذاكـره بـا تـهـران در حال قاچاق سلاح و پول به گروه هاى اقليت قومى ايرانى است .))(24)

ـ دامن زدن به نافرمانى مدنى در تشكل هاى دانشجويى و نهادهاى غير دولتى و صنفى ؛
ـ حمايت از مخالفان حكومت ايران : سفر فعالان جوان خارجى از كشورهاى متحد ايالات متحده به ايران ، و حمايت آنان از جنبش هاى مدنى و نافرمانى ها؛
ـ دعـوت فـعـالان جـوان ايـرانـى به خارج ، براى شركت در سمينارهاى كوچك . اين كار در صربستان ، فيليپين ، اندونزى و شيلى و كشورهاى ديگر جواب داده است . اين افراد بايد از سوى مقامات آمريكايى انتخاب شوند، نه نهادهاى ايرانى ؛
ـ اسـتـفـاده از سـفـارتـخـانـه هـاى كـشورهاى ديگر در تهران : حضور در جلسات محاكمه و درخواست مشترك براى آزادى زندانيان سياسى ؛
ـ تـضـعـيـف سرويس هاى امنيتى و نظامى حكومت ايران : بايد قدرت بسيج و سپاه را از ميان برد و در وزارت اطلاعات تغييرات اساسى پديد آورد و يا آن را حذف كرد.(26)

بـه مـنـظـور ارائه تـصـويـرى روشـن تـر از چـگـونـگـى انـجـام بـرانـدازى نـرم ، مراحل انجام آن به صورت زير ترسيم مى گردد:

1. ايـجـاد اتحاد بين مخالفان نظام : در اين مرحله تلاش مى شود تا همه مخالفان نظام و سرخوردگان از آن از همه اقشار حتى نظامى و روحانى جذب ، انسجام و سازمان پيدا كنند.
2. از كـار انـداخـتـن مـراكـز كـليـدى نـظـام : در اين مرحله به كمك رسانه هاى غربى و يا رسـانـه هـاى وابـسـتـه بـه غـرب تـلاش مـى شود چهره ها و مغزهاى اصلى نظام ، بويژه شـخـص ‍ رهـبـرى و يـا نـزديـكـان اصـلى او مـورد ترور شخصيت قرار گيرند و با القاء شـبـهـات ، سـؤ الات و پخش شايعات مختلف قدرت رهبرى و ساير مراكز اثر گذار نظام تضعيف گردد. حمله به قانون اساسى را نيز مى توان در اين مرحله تصور كرد.
3. نـفـوذ در مـراكـز قـدرت نـظـام : بـايد با تضعيف مراكز نظارتى نظام ، مانند شوراى نگهبان و هسته هاى گزينش چنان كرد كه زمينه نفوذ براى هواداران غرب مهيا تر شود.
4. بـى اعـتبار سازى رسانه ملى : رسانه ملى بايد به شيوه هاى مختلف به تصرف در آيـد. حـال اگـر نـشـد بايد آن را از اعتبار انداخت و متهمش كرد كه دروغ مى گويد و جناحى عـمـل مـى كـند. سپس رسانه هاى جايگزين مطرح مى شود كه امروزه در سايه پيشرفت هاى فن آورى دستيابى به آن كار سختى نيست .
5 . از كـار انـداخـتـن نـيـروهـاى ضـد براندازى : نيروهاى امنيتى و نظامى بويژه سپاه مهم تـريـن نـيـروهـايـى هستند كه بايد در برابر براندازان بايستند. توپخانه رسانه اى دشـمـن تـلاش مـى كـنـد تـا ايـن نـيـروهـا را بـى انـگـيـزه كـنـد و بـا طـرح مـبـاحـثى نظير قتل هاى زنجيره اى و امثال آن دستگاه امنيتى يك كشور را تضعيف كند.
6 . بـيـرون رانـدن مـخـالفـان : با نفوذ تدريجى و قدرت يابى هواداران غرب در مراكز حساس ، كار تصفيه تدريجى اين مراكز از طرفداران واقعى نظام ، در صورتى كه دست از عقايد ارزشى خود بر ندارند آغاز مى شود و به اين ترتيب يك براندازى نرم صورت گرفته است .(27)

الزامات و خصوصيات براندازى نرم
مـطـابـق آنـچه تاكنون بيان شد مى توان گفت براندازى نرم به لحاظ ماهوى ، كار روى فـكـر افـراد اسـت و در كـل ، عـمـلى فـرهـنگى ـ تبليغى محسوب مى شود. به سخن ديگر، نـوعى جنگ فرهنگى و عمليات روانى است . بر اين اساس ، برخى الزامات و خصوصيات آن مثل هر جنگ فرهنگى ديگر عبارت است از:
1. آزادى بـالا: پـيـش نـيـاز بـرانـدازى نـرم ، وجـود جامعه اى آزاد و مردم سالار، مسئولانى غـافـل از حـركـات دشمن و مردمى با سطح آگاهى پايين نگه داشته شده است . براندازى نـرم در جـوامـعـى كه سطح آگاهى مردم بالا بوده و يا توان اطلاعاتى نظام در تشخيص ‍ حركات دشمن بالا باشد، مؤ ثر نيست .
2. هـوشـمـنـدى : در عـمـليات فرهنگى نياز به سطح بالايى از تخصص هاى گوناگون وجـود دارد. از ايـن رو، افـراد درگـيـر در آن ، اغـلب از كـسانى هستند كه تحصيلات بالاى دانشگاهى دارند. مقابله با آن هم نياز به هوشمندى و تحصيلات بالا دارد.
3. پرستيژ: براندازى نرم عملى شيك و داراى پرستيژ تلقى مى شود. تهاجم نظامى در عـرف جـامـعـه بـين المللى عملى مطلوب تلقى نمى شود، و مخالفت هاى بسيارى را برمى انـگـيـزد، در حـالى كـه عـمـليـات فرهنگى را مى توان با پوشش هاى زيبا مانند دفاع از دمكراسى ، آزادى و حقوق بشر انجام داد.
4. درازمدت بودن : عمليات فرهنگى زمان بر است و در كوتاه مدت جواب نمى دهد.
5 . فقدان تلفات ظاهرى : در جنگ فرهنگى انسان ها در ظاهر كشته نمى شوند، اما وجدان و معنويت آنها قربانى مى گردد.
6 . تـنـوع ابـزارهـا: ابزارهاى سياسى ، اقتصادى ، ديپلماتيك ، و حتى نمايش هاى نظامى مـورد اسـتـفـاده قـرار مـى گـيـرنـد. در ايـن بـيـن ، رسـانـه هـا نـقـش اول را ايفا مى كنند.
7. هزينه پايين : هزينه هاى نبرد فرهنگى در مقايسه با نبرد نظامى بسيار ناچيز است .

راهكارهاى مقابله با براندازى نرم

لحـاظ روحـى ، از خـودگـذشـتـگـى فـراوانـى را مـى طـلبـد. دشـمـنان ما حماقت كرده اند و چـگـونـگـى عـمـلكـرد خـود را افـشـا كـرده انـد. راه مـقـابله از طريق اجراى ضد پيشنهادهاى براندازى عملى است . در اين باره ، گفتنى است :

نـظـام اسـلامـى نبايد اجازه دهد مخالفان نظام با يكديگر متحد شوند، بايد تفرقه را در مـيـان آنـهـا بـه شـيـوه هـاى گـونـاگون مانند خريد برخى از آنان و يا نفوذ دادن برخى عـوامـل بـه درون آنـهـا، دامن زد و اتحاد در بين خودى هاى نظام اسلامى را هر چند با هزينه معنوى بالا حفظ كرد.

نـظـام اسـلامـى نـبـايـد اجازه دهد عوامل نا اهل و نا محرم در پست هاى كليدى نظام رخنه كنند. بـايـد نـظـارت اسـتـصـوابـى شـوراى نـگـهـبـان را بر انتخابات مختلف جدى گرفت تا وابـسـتـگـان دشـمـن امـكـان نفوذ نيابند. تاءييد صلاحيت ، حفاظت اطلاعات و حراست ها بايد تقويت شوند. نظام اسلامى بايد براى تقويت بصيرت نظاميان تلاش بيش ترى كند تا مـبـادا دشـمـنـان ، افـكـار نـظـامـيان را كه نگهبانان اين سرزمين هستند معطوف خود سازند و دوباره سلطه غارتگرانه خود را بر اين سرزمين مقدس برقرار نمايند.

از ارتباطات مشكوك بين مخالفان نظام و بيگانگان بايد جلوگيرى كرد. حتى در خصوص بـرخـى مـقـامـات مـتـوسط نظام نيز بايد نظارت داشت تا مبادا دشمن آنان را فريب دهد. در بـرخـورد بـا عـوامـل دشـمن بايد با قاطعيت عمل كرد و از جوسازى هاى رسانه هاى غربى بيمى به خود راه نداد.
رسـانـه هـاى مـتـعـهد به نظام اسلامى بايد خشونت گرى مخالفان نظام را افشا كنند تا نـتوانند مردم را فريب دهند و خود را اشخاصى محترم جا بزنند. بايد آگاهى هاى سياسى اقـتـصـادى مردم را درباره مسائل اساسى كشور افزايش داد و شايعه پردازى هاى رسانه هاى دشمن را با بيان به موقع و مكرر واقعيت ها خنثى ساخت . رسانه هاى متعهد و آرمانگرا، بـايـد روحيه اميد و مقاومت را در مردم تقويت كنند و اعتماد آنان به مسئولان عاليرتبه نظام اسلامى را افزايش دهند.
اطاعت از رهبرى و همراهى با روحانيت متعهد در خط رهبرى را بايد جدى از همه ، بايد معنويت و انگيزه الهى را تقويت كرد. قدرت طلبى و هواپرستى از مهم ترين لغزشگاه هايى است كـه آدمـى را در دامـن دشـمـنـان ديـن مـى انـدازد. بـه هـمـيـن دليل درس ‍ هاى اخلاق را بايد جدى گرفت و از اساتيد خودساخته بهره مند گرديد.
با كسانى كه به هر دليل از نظام اسلامى كدورتى پيدا مى كنند نبايد چنان رفتار كرد كه در دام دشمنان گرفتار شوند. بايد با مهر و محبت براى جذب دوباره اينان كوشيد و تلاش ‍ دشمن را ناكام گذاشت .
هـمـچـنـين بايد با عواملى كه موجبات نارضايتى مردم از اقتصاد مملكت را فراهم مى سازد، مـبـارزه اى جـدى داشـت ، عـوامـلى مـانـنـد تـورم ، بـيـكـارى ، فـسـاد ادارى و امثال آن .

نتيجه گيرى
نـتـيـجـه آن كه براندازى نرم ، براى نظام مقدس اسلامى و آزاد ما، خطرى جدى و اساسى است . بايد آن را مهم شمرد و با دقت و ظرافت به خنثى سازى پرداخت . در اين مسير مقدس مـهـم تـريـن قـدم هـا عـبـارت انـد از: تـقويت اتحاد خودى ها و تضعيف اتحاد مخالفان نظام اسـلامـى ، جـديـت در نـظـارت ، تاءييد صلاحيت ، حفاظت اطلاعات و حراست ها، تقويت دروس عـقـيـدتـى سـيـاسى (با تاءكيد بر درس اخلاق )، زير نظر گرفتن رفتارهاى مخالفان نظام و خنثى سازى سريع شايعات دشمن ، افزايش آگاهى هاى مردم و تقويت روحيه اميد و پـايـدارى در بـين آنان ، اطاعت از رهبرى و همراهى با روحانيت متعهد در خط رهبرى ، تلاش بـراى جـذب مـجـدد كـسانى كه از نظام اسلامى كدورت پيدا كرده اند و مبارزه با معضلات اقتصادى نظير بيكارى ، تورم و فساد ادارى .

پي نوشت:
فـرهـنـگ واژه هـاى نـظـامـى ، مـحـمـود رسـتمى ، تهران ، ستاد مشترك ارتش جمهورى اسلامى ايران ، 1378، ص 155 ـ 154.
جـريـان برانداز و استراتژى براندازى خاموش در دهه سوم انقلاب اسلامى ، اداره سياسى سپاه ، تهران ، معاونت آموزش ‍ نيروى مقاومت بسيج ، 1381، ص 45.
انقلاب اسلامى ايران (علل ، مسائل و نظام سياسى )، عباسعلى عميد زنجانى ، (نهاد نمايندگى مقام معظّم رهبرى در دانشگاهها، مركز برنامه ريزى و تدوين متون درسى ، قم : دفتر نشر معارف ، 1381)، ص 74 ـ 78. (با قدرى تغيير)
تلخيص سخنان و تحليل مقام معظم رهبرى در 19 / 4 / 1379 از فروپاشى شوروى سابق .
سـوروس در اصـل يـك يـهـودى مـجـارسـتـان اسـت ، كـه در سـال 1930 در بـوداپست دنيا آمده است . او در سال 1947 به غرب گريخت . در دانشگاه لنـدن درس اقـتـصـاد خـوانـد و بـسـيـار تـحـت تـاءثـيـر انـديـشـه هـاى كـارل پـوپـر قـرار گـرفت . وى در سال 1956 به آمريكا رفت و از طريق معاملات ارز، ثروت هنگفتى اندوخت .
سـوروس مـوسـسـه جـامـعـه بـاز (Institute Society Open) را در سـال 1979 در نـيـويـورك ايـجـاد كـرد. امـروزه او شـبـكـه اى از ايـن قـبـيـل مـوسـسـات را در سـرتـاسر اروپاى مركزى و شرقى ، شوروى سابق و اوراسياى مركزى و همچنين آفريقاى جنوبى ، گواتمالا و ايالات متحده و... دارد. او همچنين كتاب هايى نـيـز در زمـيـنـه هـاى مختلف سياسى اقتصادى چاپ و منتشر كرده است . او همچنين موسساتى چون بنياد ملى براى دموكراسى (Democracy for Endowment National) و موسسه خـانـه آزادى (House Freedom) را نـيـز زيـر نـظـر دارد.aspx.1-cat/com.blogfa.mehrabeandishe//:http
در صـربـسـتـان بـه دليـل روابـط خـصـمـانه ، انجام چنين كارى از كشور همسايه ، مجارستان صورت گرفت .

خـلاصـه اى از مـقـاله ((آمـريكا پشت آشوب كيف است .)) نوشته ((يان تراينور)) در روزنـامـه ((گـارديـن )) بـه تـاريـخ 26 نـوامـبـر 2004 بـه نقل از: html.kief/right/artikeln/net.edalat.www//:http
رؤ ياى انقلاب مخملى در ايران ، جواد وعيدى ، نشريه معارف ، شماره 26، خرداد 84 .
آمـريـكـا و گـفـتـمان استكبارى ، عباسعلى عظيمى شوشترى ، صادق سليمى بنى و لطف على لطيفى پاكده ، قم : انتشارات زمزم هدايت ، چاپ سوم ، 1386، ص 94 ـ 95.
aspx .3-cat/com.blogfa.barandazy//:http .
بـه اسـم دمـوكـراسـى : مـشـروح اعترافات اسفنديارى ، تاجبخش و جهانبگلو، سايت رجانيوز.
سـامـوئل هـانتينگتون ، موج سوم دموكراسى ، ترجمه احمد شهسا، تهران ، روزنه ، 1373، ص 157 ـ 158.

aspx .3-cat/com.blogfa.barandazy//:http .
جريان برانداز و استراتژى براندازى خاموش ، اداره سياسى سپاه ، ص 27.
سايت آفتاب ، 31 / 2 / 1386.
از جمله راهكارهاى پيشنهادى پروژه دلتا براى برخورد با ايران اين موارد بود. در ايـن بـاره ، گـفتنى است : پروژه دلتا، عنوان مجموعه اى از سياست هاى پيشنهادى ((كميته خـطـر جـارى )) دربـاره نـحـوه بـرخـورد آمـريـكـا بـا خـطـر ايـران اسـلامى است . ماهيت اين پـيـشـنـهـادات طـورى است كه نشان مى هد با هدف فروپاشى از درون نظام اسلامى تهيه شده اند.
در مـهـرمـاه 1384 كـميته خطر جارى طى گزارشى كه با عنوان ((ايران و آمريكا، رهيافت جـديـد)) تـنـظـيـم شـده اسـت ، چـنـدين روش و راهكار پيشنهاد كرد كه به نام پروژه دلتا شـهـرت يـافـت . وقـايـع و رخـدادهـاى سـال هـاى اخـيـر نـشـان مـى دهـنـد دولت آمـريـكـا در عمل به اين رهنمودها جديت نشان داده است .
رابرت دريفوس ، بازى شيطان ، برگردان : فريدون گيلانى ، قسمت 31.
كيهان ، 12 / 6 / 1386، ص 2.
آمريكا و گفتمان استكبارى ، پيشين ، ص 94 ـ 95.
جريان برانداز و استراتژى براندازى خاموش ، اداره سياسى سپاه ، ص 27.
بـيـانـات رهـبـر مـعظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حرم مطهر رضوى ، 1 / 1 / 86 .
آمريكا و گفتمان استكبارى ، پيشين ، ص 94 ـ 95.
جريان برانداز و استراتژى براندازى خاموش ، اداره سياسى سپاه ، ص 27.
آمـريـكا و گفتمان استكبارى ، پيشين ، ص 94 ـ 95. 195. كيهان ، 13 / 4 / 1386، ص 2.
بـرداشـت كـلى از مـبـاحـث پـيـشين و نيز با اقتباس از: جريان برانداز و استراتژى براندازى خاموش ، اداره سياسى سپاه ، ص 36 ـ 44.
....................................................................
انتهاي پيام/
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن