تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815288616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه سفر هيئت دولت/كرمانشاه؛ سرزمين استعدادها و نگين درخشان غرب ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه سفر هيئت دولت/كرمانشاه؛ سرزمين استعدادها و نگين درخشان غرب ايران
كرمانشاه - خبرگزاري مهر: استان كرمانشاه به واسطه مركزيت غرب كشور، قرار گرفتن در كريدور شمال، جنوب و شرق به غرب، موقعيت استراتژيك و جغرافيايي، وجود آثار باستاني و طبيعي و قطب كشاورزي و دامپروري كشور به عنوان سرزمين استعدادها شناخته مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر در كرمانشاه، استـان كرمانشاه بـا مسـاحتي معادل 24 هزار و 636 كيلومتر مربع (5/1 درصد از مساحت كل كشور) در ميانه ضلع غربي كشور واقع شده كه از شمال به استان كردستان، از شرق به همدان و لرستان و از جنوب به ايلام و از غرب با دارا بودن 340 كيلومتر مرز مشترك به كشور عراق محدود شده است.

جمعيت استان كرمانشاه بر اساس آخرين آمار موجود دو ميليون نفر است كـه از اين تعداد 64 درصـد آن جمعيـت شهري و 36 درصد جمعيت در مناطق روستايي ساكن هستند.

آب و هواي استان تحت تاثير رژيم مرطوب مديترانه اي، داراي ميانگين ميزان بارندگي سالانه 300 تا 800 ميليمتر است كه بر اساس آن اين استان به عنوان يك استان چهار فصل معرفي شده و اين ويژگي سبب شده در هر زمان از سال بتوان تنها با چند ساعت طي مسافت از منطقه اي سرد به منطقه اي بسيار گرم و خشك رسيد.

بر اساس طبقه اقليمي، استان كرمانشاه داراي چهار اقليم متفاوت است، به گونه اي كه زمستان ملايم و تابستان گرم و خشك در شهرستانهاي قصرشيرين، سرپل ذهاب و دهستان ازگله در جنوب غربي جوانرود، زمستان سرد و تابستان خنك در مناطق پاوه، جوانرود و كرند غرب، نيمه خشك و استپي خنك در شهرستان سنقر و دهستان پشت دربند كرمانشاه و نيمه خشك و استپي گرم شامل كنگاور، صحنه و هرسين است.

حدود يك سوم از پهنه استان كرمانشاه را مناطق دشتي و پست در بر گرفته كه با وسعتهاي مختلفي در ميان ارتفاعات محصور هستند، كم ارتفاع ترين اين دشتها در سومار و نفت شهر با 180 متر و بلندترين آنها دشت سنقر با 1750 متر از سطح دريا قرار گرفته و ويژگيهاي متفاوتي را به لحاظ اقليم به وجود آورده است.

استان كرمانشاه داراي دشتهاي بزرگي است كه وسيعترين آنها در صحنه و كرمانشاه هستند و اين دشتها از غناي زيستي بسياري برخوردار است.

پستي و بلنديهاي متعدد زاگرس كه به صورت مجموعه اي از رشته كوه هاي موازي و دشتهاي مرتفع كوهستاني كه در ميان آنها شكل گرفته همچنين وجود شرايط ويژه و مساعد آب و هوايي، غناي منابع محيط زيست طبيعي از قبيل آب، خاك، جامعه حيات وحش و جامعه گياهي را موجب شده كه مجموعه اين عوامل، تنوع زيستي گسترده اي را فراهم آورده است.

در استان كرمانشاه بيش از يكصد دهنه چشمه بزرگ (سراب) به عنوان سرچشمه رودخانه ها يا سرشاخه آنها و 17 رشته رودخانه دائمي و تعدادي تالاب و آبگير وجود دارد كه برخي از آنها همچون سراب نيلوفر آنچنان منظره فرح بخش را فراهم ساخته كه به عنوان يكي از مناطق گردشگري هدف در استان شناخته مي شود.

استان كرمانشاه با توجه به شرايط اقليمي و آب و خاك مناسب از ديرباز به عنوان قطب كشاورزي و دامپروري كشور شناخته شده و بخش قبال توجهي از نياز غذايي كشور از اين استان تامين مي شود.

از كل مساحت استان 820 هزار هكتار اراضي مزروعي، 822 هزار هكتار جنگل و 799 هزار هكتار مرتع است.

از كل اراضي استان، 172 هزار هكتار (21 درصد) آبي است و بنا به مطالعات انجام شده 540 هزار هكتار از اراضي اين استان قابليت آبي شدن از طريق اجراي پروژه هاي بزرگ و كوچك را دارا است.

استان كرمانشاه داراي مكان هاي تاريخي و ديدني بسياري است كه شامل جاذبه هاي طبيعي و تاريخي متعدد مي شوند.

بر اساس آخرين اعلام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در استان كرمانشاه بيش از سه هزار اثر تاريخي شناسايي شده كه نيمي از آن به ثبت ملي رسيده است.

در اين ميان مجموعه تاريخي بيستوني به عنوان تنها اثر تاريخي ثبت شده اين استان در فهرست آثار جهاني در 20 كيلومتري شهر كرمانشاه ذهن و روح هر بينده اي را به اعصار تاريخ ايران زمين مي برد.

در كرمانشاه چشمه ها، سراب ها و غارهاي متعددي وجود دارد كه هر يك از آنها جذابيت هاي خاص خود را دارد و به تنهايي مي تواند به عنوان يك هدف بسيار جذاب براي گردشگران باشد كه از آن جمله مي توان به چشمه آب گرم، تنگ حمام، چشمه عبدي، چشمه هندي آباد، چشمه صيفور، سراب نيلوفر، سراب ياوري، سراب طاق وسان، سراب هاي خفر، سراب نوژي وران، سراب قنبر، غار شهربانو، غارهاي عسل، مرد و زان و غار انار در ارتفاعات بيستون، غار قوري قلعه در جنگل هاي اورامانات، غار كاوات، غار پروا، غار آسنگران، غار تايله نو، غار رتيل، غار كليسا، غار ميراوي، غار نوروزخان، غار جوجو، غار حاجي، غارهاي آوه زا و كبوتر، غار سيد شهاب و.. اشاره كرد.

در اين ميان غار قوري قلعه در95 كيلومتري كرمانشاه در ارتفاعات سر به فلك كشيده پاوه به عنوان طولاني ترين غار آبي آسيا شهرت جهاني پيدا كرده و همه روزه از اقصي نقاط ايران و جهان براي ديدن زيبايي هاي محسوركننده اين غار به اين منطقه سفر مي كنند.

مكانهاي تاريخي و باستاني متعدد استان نيز هر يك جاذبه خاص خود را دارند و گردشگران به اين خطه با ديدن اين آثار به اعماق تارخ كهن ايران زمين رفته و با داستانها و افسانه هاي ديرينه اين سرزمين از نزديك هم ذات پنداري مي كنند.

به عنوان مثال هر كس كه به مجموعه آثار تاريخي بيستون وارد مي شود مي تواند از نزديك دردعشق فرهاد را با زخمه هايي كه به سنگ سخت و كوه سربه فلك كشيده بيستون وارد ساخته ببيند.

آتشكده چهارقاپو، بقعه امام زاده هاي متعدد، مسجد هاي بزرگ و با ارزش معماري والا همچون مسجد جامع، قلعه هاي قديمي و متعدد چون قلعه بيستون، قلعه هژبر، قلعه مروان، قلعه شاهين، قلعه گه، قلعه خاموش، قلعه بزه رود، قلعه ساري اصلان، قلعه هرسين، قلعه منيژه، قلعه گبري، قلعه ژيان و زيارتگاه هايي چون زيارتگاه شوقي علمي، زيارتگاه تخت تيمور، شاه زاده محمد ابراهيم، شهرهاي باستاني و قديمي چون شهر چمچال، كاروان سراهاي متعدد به همراه كم نظيرترين كتيبه ها و نقش هاي باستاني تنها بخشي از اين ديدني ها را تشكيل مي دهند كه در نقاط مختلف استان پراكنده شده اند و گردشگران را به سوي خود مي خوانند.

اين استان با توجه به موقعيت جغرافيايي در مركزيت غرب كشور قرار دارد و با توجه به اين موضوع محوريت اين منطقه با استان كرمانشاه است.

قرار گرفتن استان كرمانشاه در كريدور تاريخي شمال، جنوب و شرق، غرب آسيا به ويژه محور زيارتي عتبات عاليات و محور توسعه آذربايجان، خوزستان يكي ديگر امتيازات اين استان در غرب كشور است به همين دليل احداث راه آهن غرب كشور از ساليان بسيار دور در اين استان مد نظر بوده اما متاسفانه به دلايل مختلف تاكنون محقق نشده است.

واقع شدن استان كرمانشاه در شعاع حدود 500 كيلومتري اكثر مراكز عمده اقتصادي كشور يكي از پتانسيل هاي استان جهت جذب سرمايه گذران متعدد است كه با توجه به نزديكترين مسير به كشور عراق مي تواند مورد توجه واقع شود.

امكان دسترسي آسان و ارزان به بازار عراق و كشورهاي آسياي غربي از جمله وجود بزرگترين پايانه مرزي خاورميانه در مرز خسروي و بازارچه هاي متعدد و پررونق مرزي از جمله مزاياي اين استان جهت جلب نظر سرمايه گذاران است.

وجود قابليتهاي فيزيكي شامل فرودگاه درجه يك كه در آينده اي نزديك به يكي از فرودگاه هاي بين المللي كشور تبديل خواهد شد، وجود نيروگاه هاي عظيم توليد برق و سدهاي متعدد، پالايشگاه نفت، سه مجتمع عظيم پتروشيمي كه استان را به قطب پتروشيمي ايران تبديل كرده، دانشگاه هاي متعدد در رشته هاي مختلف تا مقطع دكترا، بيمارستان هاي تخصصي با امكانات ارائه خدمات برتر، گمركات، زيرساخت هاي مناسب شهري، شهرك ها ي متعدد صنعتي و...استان كرمانشاه را به سرزمين استعدادها و نگين درخشان غرب كشور تبديل كرده است.

استان كرمانشاه با اين استعدادها و با توجه به قابليتها و موقعيت خاص جغرافيايي در محيط پيراموني بايستي با ساختار متحول و كاركردي منطقه اي، ملي و بين المللي به پيش رود و اين تنها منوط به توجه جدي مسئولين به ويژه هيئت دولت در سفر پيش رو است.
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن