تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816993308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي اثرات خشكسالي در استان چهارمحال و بختياري


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بررسي اثرات خشكسالي در استان چهارمحال و بختياري
داخلي. اقتصادي. خشسكالي.

خشكسالي از پديده‌هاي طبيعي است كه رخداد آن در طبيعت از قانونمندي خاص خود پيروي مي‌كند، ولي تشديد و فراواني و وقوع و تكرار آن به فعاليت‌هاي انسانها در طبيعت بستگي دارد.

اصولا خشكسالي با كمبود بارندگي و كاهش كمي و كيفي منابع آب شروع ولي با عدم مديريت‌هاي پيشگيرانه، خسارت و پيامدهاي منفي آن تشديد مي‌شود.

بررسي تحولات و توجه به مسايل بخصوص پيامدهاي خشكسالي‌هاي متوالي‌و متناوب نشان مي‌دهد كه خشكسالي امسال در يك قرن اخير بي‌سابقه بوده است.

مهمترين اثرات اقتصادي و اجتماعي خشكسالي را مي‌توان تخريب كيفيت آب ، تخريب پوشش گياهي ، فرسايش خاك و بيابانزايي نام برد.

كارشناسان معتقدند: افزايش ميزان ذرات معلق در جو يكي از اثرات خشكسالي است كه اين ذرات با تغيير خواص ابرها، سبب كاهش آب قابل بارش از ابرها مي‌شود.

آنان مي‌گويند: در سال جاري بدليل بروزه پديده خشكسالي در خاورميانه ، شديدترين نوع توفان گردوخاك در طول ‪ ۱۰‬سال اخير را در نيمه غربي و جنوبي كشور شاهد بوده‌ايم كه اين امر يكي از دلايل تشديد خشكسالي در اين مناطق به شمار مي‌رود.

همچنين رشد جمعيت درچند دهه‌اخير و توسعه فعاليتهاي كشاورزي و صنعتي باعث شده،فاصله بين نرخ تجديد و نرخ بهره‌برداري از آبخوان‌ها افزايش يابد و اين شكاف در زمان خشكسالي بسيار عميق شده است به طوري كه كارشناسان ، مديريت بر مصرف منطقي منابع آبي تاكيد مي‌كنند.

كارشناسان مي‌گويند:در استان چهارمحال و بختياري عشاير نسبت به‌ساير جوامع (روستايي و شهري) در معرض بيشترين خسارات و مشكلات ناشي از خشكسالي‌اند.

آنان مي‌افزايند: وابستگي دام عشاير به مرتع و نبود علوفه كافي در مراتع استان موجب شده است اغلب عشاير بناچار به تعليف دامها از طريق خريد علوفه دستي مبادرت كنند.

بيش ازيك ميليون هكتار از وسعت استان چهارمحال و بختياري را مرتع تشكيل مي‌دهد.

خشكسالي همچنين موجب رشد برخي آفات در مزارع و باغهاي اين استان شده است كه‌در اين ميان مي‌توان به كرم خراط گردو اشاره كرد كه بسياري از باغات گردوي منطقه سامان را آلوده كرده و موجب كاهش ميزان باردهي شده است.

بررسي‌اثرات خشكسالي بر صنعت زنبورداري و توليد عسل استان نيز نشان مي‌دهد كه در اين استان حدود يكهزار كلني زنبور عسل تحت تاثير خشكسالي نابود شده و ميزان توليد عسل نيز حدود ‪ ۳۶۰‬تن كاهش يافته است.

يكي ديگر از محورهاي اقتصادي و مهم‌استان صنعت دامپروري است كه درپي وقوع خشكسالي متحمل آسيب جدي مي‌شود بطوري كه به گفته كارشناسان توليدات محصولات دامي و كشاورزي در سالهاي وقوع خشكسالي گاه تا‪ ۴۰‬درصد كاهش مي‌يابد.

به‌گفته معاون امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري،يكي از نقاط قوت اين استان ميزان بارشهاي ساليانه‌اي است كه موجب بوجود آمدن دو رود بزرگ كارون و زاينده‌رود مي‌شود ، از اين رو نقش منابع آبي استان در توسعه بخش وسيعي از كشور غيرقابل انكار است.

"احمد ايرج پور" افزود: خشكسالي امسال و كمبود منابع آبي خسارات جبران ناپذيري برزندگي مردم،بخش كشاورزي، محيط زيست، منابع طبيعي و ساير بخشهاي مرتبط گذاشته است.

وي اضافه كرد: بخش عمده كشور ما از جمله استان چهارمحال و بختياري برروي كمربند خشكي جهان قرار دارد و در سالهاي آينده نيز شاهد وقوع خشكسالي خواهيم بود.

وي گفت: در سالجاري ‪ ۷۰۰‬ميليارد ريال اعتبار براي جبران خسارت ناشي از خشكسالي در استان هزينه شده كه تنها بخشي از خسارت با اين اعتبار قابل جبران است.

به‌گفته وي ،بررسي روند خشكسالي در كشور نشان مي‌دهد كه اين پديده هر ‪۱۰‬ سال تكرار شده، اما هيچ مدركي مبني بر مطالعات انجام گرفته در گذشته روي پديده خشكسالي در دسترس نيست.

به گفته وي، به همين منظور مستندكردن اين وقايع و تبادل نظر علمي در خصوص اين پديده موجب خواهد شد تا راه براي تصميم‌گيري و مديريت چنين بحرانهايي هموار گردد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري نيز گفت:خشكسالي، پنج هزار ميليارد ريال خسارت به بخش كشاورزي استان وارد كرده است.

"سعادت الله عباسي" افزود: در حال حاضر ‪ ۷۳‬درصد آب مورد نياز كشاورزي استان از آبهاي زيرزميني تامين مي‌شود كه كاهش بارندگي موجب افت آب سفره هاي زيرزميني شده است.

به گفته وي ، براي مقابله با اثرات خشكسالي طرح خريد دام مازاد بر نياز دامداران،توزيع شكر يارانه‌دار و دارو بين زنبور داران براي مبارزه با كنه و نيز توزيع خوراك يارانه‌دار بين دامداران از سوي شركت پشتيباني امور دام استان اجرا شده است.

وي همچنين تهيه و توزيع لوله براي انتقال آب به نقاط بحراني به منظور جلوگيري ازخشك شدن باغات ، ترويج آبياري تحت فشار و استفاده بهينه از آب و اخذ مجوز حفر چاه در مناطق مجاز براي تامين آب مجتمع‌هاي دامداري را از ديگر برنامه‌هاي اين سازمان در راستاي مبارزه با بحران خشكسالي عنوان كرد.

وي افزود: به‌كارگيري نيروهاي مجرب و تهيه تانكرهاي آبرسان براي تامين آب آشاميدني و نيز آب كشاورزي باغات، استقرار گروه‌هاي مبارزه با بيماري‌ها به منظور واكسيناسيون در مناطق بحران زده و اطلاع رساني در زمينه برگشت مجدد آب و اكسيژن دهي به مزراع پرورش ماهي نيز از برنامه‌هاي مقابله با خشكسالي در بخش كشاورزي استان است.

به گزارش ايرنا استان، چهارمحال و بختياري برغم داشتن ‪ ۱۰‬درصد از روان آبهاي كشور،بخش اعظم آب موردنياز خود در بخشهاي مختلف را ازطريق ‪ ۸۴۷‬رشته قنات و يكهزارو‪ ۴۳۹‬دهنه چشمه تامين مي‌كند كه بارش ناكافي نزولات جوي بخشي از اين منابع را نيز با نقصان مواجه مي‌سازد.

هم‌اكنون ميزان مصرف آب در بخشهاي كشاورزي ، صنعت و شرب حدود ‪ ۹۷۹‬ميليون مترمكعب است.

سرپرست سازمان‌هواشناسي چهارمحال و بختياري نيز گفت: ميزان بارشهاي جوي پاييزه در اين استان كمتر از متوسط بلندمدت بوده است.

" كوروش پارسا"با بيان اينكه برغم افزايش ‪ ۶۹‬درصدي بارشهاي جوي در پاييز امسال نسبت به سال گذشته،اين ميزان در مقايسه با ميانگين بلندمدت ‪ ۲۵‬درصد كاهش نشان مي‌دهد.

وي افزود: در شهركرد مركز استان از ابتداي سال زراعي جاري تاكنون ‪۷۱‬ ميلمتر بارندگي گزارش شده‌است، در حالي كه اين ميزان در مقايسه با ميانگين بلندمدت ‪ ۱۹‬درصد كاهش نشان مي‌دهد.

وي همچنين ميزان بارندگي امسال در شهرستانهاي پربارش لردگان و كوهرنگ را به‌ترتيب ‪ ۱۳۷‬و‪ ۲۰۸‬ميليمتر اعلام‌كرد و گفت: ميزان بارندگي دراين دو شهرستان در مقايسه با بلندمدت در لردگان تغييري نكرده است ولي در كوهرنگ ‪ ۴۶‬درصد كاهش نشان مي‌دهد.
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن