تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817328175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش سن اعتياد تا سيزده سالگي،شايعه يا واقعيت؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: كاهش سن اعتياد تا سيزده سالگي،شايعه يا واقعيت؟
آخرين قيمت به دست آمده ترياك در تهران گرمي هزار تومان است كه هرچه به سمت استان‌هاي مرزي پيش مي‌رويم، قيمت آن كاهش مي‌‌يابد.كمبود فضاهاي شادي‌آور و عدم برنامه‌هاي مناسبي براي تخليه هيجاني در ساعات اوقات فراغت و در محيط‌هاي خارج از خانه، نيز يكي از دلايل گرايش به مصرف مواد است
سرويس اجتماعي تابناك- در حالي كه جوانان بيشترين قربانيان اعتياد در كشور هستند و محور برنامه‌هاي امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز با رويكردي جديد بر امر پيشگيري متمركز شده است اما خبرهاي كاهش سن اعتياد و جوانتر شدن آن كه به صورت يك معضلي جدي، سلامت عمومي را نشانه گرفته، نگراني‌هاي بسياري را برانگيخته است.

اين در حالي است كه جامعه انتظار دارد، با رشد بودجه برنامه‌هاي پيشگيري و درمان، افزايش 50 درصدي كشفيات مواد مخدر و رشد سه برابري كمك‌هاي بين‌المللي به ايران در مبارزه با مواد مخدر، آمار ابتلا به اعتياد كاهش يابد اما به گفته برخي مسئولان آمارها از كاهش سن اعتياد به سيزده سالگي و روند رو به رشد مواد مصرفي روانگردان خبر مي‌دهد.

هومن نارنجي‌ها، مديركل امور فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر در همين زمينه به خبرنگار «تابناك» گفت: هرچند ما ورود مواد جديد را انكار نمي‌كنيم و فرد در هر سني ممكن است مصرف مواد مخدر را آغاز كند اما 5 / 23 ميانگين آمار مصرفي امسال بوده است كه در مقايسه با سال 83 تغييري نكرده است.

وي افزود: قطعا دسترسي آسان به مواد مخدر و ارزان بودن آن در سطح كشور عوامل تعيين‌كننده‌اي است اما قبول آن به عنوان تنها تعيين‌كننده گرايش جوانان به مصرف آن، باوري غلط است.

مديركل امور فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر، ترياك را در دسترس‌ترين و ارزانترين ماده مخدر دانسته و گفت: آخرين قيمت به دست آمده در تهران گرمي هزار تومان است كه هرچه به سمت استان‌هاي مرزي پيش مي‌رويم، قيمت آن كاهش مي‌‌يابد.

وي آمار معتادان به مواد مخدر در كشور را يك ميليون و دويست هزار نفر اعلام كرد و با رد كاهش سن اعتياد به ده سال گفت: هر كس آمار متفاوتي دارد اعلام كند ما دفاع مي‌كنيم.
نارنجي‌ها تغيير برنامه‌هاي مبارزه با مواد مخدر را حتي با عدم كاهش مبتلايان به آن يك تصور نادرست دانسته و افزود: در روند اين برنامه هيچ تغييري ايجاد نمي‌شود چراكه تعداد معتادان تحت پوشش گستره درمان به پانصد هزار نفر رسيده است.

همچنين وي از تخصيص بودجه دو ميليارد و نيمي اعتبارات به هزار مدرسه در تهران و تهيه كتابچه‌هاي پيشگيري از اعتياد خبر داد كه با وجود هفت هزار مدرسه در سطح شهر تهران، اين ميزان براي شروع و افزايش آگاهي‌ها به عنوان يك بسيج عمومي بسيار ناچيز است.

در حاي كه انتظار مي‌رفت به دليل حجم بالاي دانش‌آموزان برنامه‌ها به سمتي پيش مي‌رفت كه دست كم بيش از نيمي از مدارس را تحت پوشش قرار مي‌داد.

اين در حالي است كه كارشناسان بسياري بر اين باورند كه نابرابري اقتصادي و نداشتن امنيت شغلي، وجود خلأهاي موجود در جامعه و خانواده در زمينه آموزش‌هاي لازم مهارت‌هاي زندگي و مستعد بودن سطح جامعه براي در دسترس بودن مواد مخدر و ارزاني آن از جمله عوامل متعدد ابتلاي افراد به ويژه نوجوانان و جوانان به اعتياد است.

طالبيان، روانشناس باليني گفت: گرايش به مصرف مواد مخدر، دلايل گوناگوني دارد كه يكي از آنها، نابرابري‌هاي اقتصادي و نگراني در زمينه تأمين شغلي است و بحران مالي مي‌تواند فرد را براي بروز آسيب‌هاي اجتماعي آماده كند چراكه فشارهاي رواني از اين وضعيت فرد را به سوي گريز از آن موقعيت و در نهايت اعتياد سوق مي‌دهد.

وي ادامه داد: كمبود فضاهاي شادي‌آور و عدم برنامه‌هاي مناسبي براي تخليه هيجاني در ساعات اوقات فراغت و در محيط‌هاي خارج از خانه، نيز يكي از دلايل گرايش به مصرف مواد است و درواقع نقصان برنامه‌هاي غني‌سازي اوقات فراغت، با هدف ايجاد نشاط و شادي در بروز آسيب‌هاي اجتماعي امري بديهي است.

طالبيان همچنين آگاهي‌هاي ناكافي فرزندان در دوران نوجواني و جواني را از خطرات ابتلا به مصرف مواد مخدر دانسته و تأكيد كرد: بهترين دوره در زمينه اطلاع‌رساني و فراگيري آموزش در دوران مدرسه است كه در كنار آن نظارت خانواده‌ها و عدم رهايي فرزندان در امر تربيت به مدارس نيز ضروري به نظر مي‌‌رسد.

وي يادآور شد: در عين حال، اين آگاهي دادن ‌ها و حركت‌هاي پيشگيرانه بايد فراگير شود و در كنار مدارس، اطلاع‌رساني مستمر از سوي رسانه‌ها امري جدي به نظر مي‌رسد چراكه نمي‌توان توقع داشت با نظارت يك‌سويه خانواده‌ها خلأهاي موجود در جامعه پر شود. بي‌شك اگر مي‌خواهيم در مقابل اين معضل بايستيم بايد تمام جامعه را در برابر آن بسيج كنيم و اين امر محقق نمي‌شود مگر اين‌كه متوليان در امر مبارزه با اعتياد، ضعف‌هاي موجود را با توجه كسب تجربه‌هاي بسيار در اين سال‌ها مورد توجه و بازنگري قرار دهند.
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن