واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: داستان پليسي بدون جنازه و پليس معنا ندارد... گزارشي از پشت صحنهي سريال «كارآگاه علوي» حسن هدايت
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو
ساختمانهاي قديمي وزارت امور خارجه در روزهاي تصويربرداري سريال «كارآگاه علوي»، از خلوتترين روزهاي خود را پشت سرگذاشتند؛ روزي كه به تصويربرداري پلانهاي راهروي اداره آگاهي از سريال حسن هدايت اختصاص داشت.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، ساختمان شهرباني قديم وزارت امورخارجه، لوكيشن سريال «كارگاه علوي» است و راهروي بلند و طولاني آن در دو سمت به اتاقهايي راه دارد كه بر سر در آنها پلاكاردهاي چون « شناسايي اسلحه»، «انگشتنگاري»، «شناسايي چهره»، بايگاني و غيره به چشم ميخورد.
به رغم روند معمول كليدخوردن سريالهاي تلويزيوني پيش از پايان فيلمنامه، اتفاقاً «كارآگاه علوي» با فيلمنامهاي كامل كليد خورده است و حسن هدايت خود نگارش فيلمنامه را برعهده داشته است.
هدايت بر جنايي بودن داستانها تأكيد دارد و معتقد است داستان پليسي بدون يك جنازه و پليس معنا نميدهد.
سريال كارآگاه علوي داراي 9 بازيگر اصلي است كه علاوه بر كارآگاه علوي (با بازي احمد نجفي)، خسرو دستگير (سرهنگ افشار)، كارگاه صدري (يوسف مراديان)، كارآگاه كازروني (محمد عباسنژاد) كارآگاه كردبچه (ولي اويسي) نيز در زمره اين شخصيتهاي ثابت قرار ميگيرند.
***
صبح اين روز به تصويربرداري سكانس شش از اپيزود «تركمنها» اختصاص دارد؛ سكانسي كه در آن كارآگاه علوي در كنار كارآگاه كازروني ديده ميشود.
در اتاق گريم احمد نجفي يا همان كارآگاه علوي معروف، در حال گريم شدن است و محسن ملكي، طراح گريم سريال، برروي كار دستيارش نظارت دارد.
«كارآگاه علوي» را در قسمت نخست، با گريمي متفاوت ديديم و پس از آن شاهد ايفاي نقش او با همان گريم قبلي هستيم. در حقيقت اين شخصيت در سري جديد داراي دو گريم است كه گريم اول كوتاه و گذري است؛ البته گذر زمان نه تنها روي چهره و گريم كارآگاه علوي كه برروي چهرهي خود احمد نجفي نيز تأثير گذاشتهاست و بنابراين كارآگاه علوي در سري دوم درست به همان اندازه 14 سال، مسنتر شده است.
پس از رهايي از گريم، احمد نجفي به سراغ سياهي لشگرها كه تعداد آنان هم اندك است، رفته و گرههاي كراواتشان را سفت ميكند.
پلان پس از دوبار تمرين ضبط ميشود؛ اما صداي افتادن تكه چوبي كه به بخشهاي درحال تعمير ساختمان اختصاص دارد، همهچيز را برهم ميزند.
****
گروه مجدداً آماده ضبط ميشوند؛ صداي ولي اويسي (دستيار اول كارگردان) در ساختمان خلوت ميپيچد: «آماده؛ حركت»
حسن هدايت به همراه آويشن بيكايي(منشي صحنه) و منوچهر شمسايي (طراح نور) در يكي از اتاقها نشسته و از طريق مونيتور شاهد اتفاقاتي هستند كه در صحنه رخ ميدهد. اما صداي بسته شدن در توسط باد، باز هم همهچيز را برهم ميريزد.
سرانجام نوبت احمد نجفي و عباسنژاد است كه پشت مونيتور بيايند و آنچه را بازي كردهاند به تماشا بنشينند.
در همين هنگام يوسف مراديان (بازيگر نقش كارآگاه صدري) در اتاقي كه به استراحت عوامل اختصاص داده شده، مشغول خوردن چاي و تمرين ديالوگهايش است؛ او معاون كارآگاه علوي، است.
مراديان ميگويد: كارآگاه صدري برخلاف آنچه در سريالهاي معمايي ـ جنايي معمول است، معاوني نيست كه راوي قصه باشد. در اغلب سريالهاي پليسي مانند «شرلوك هولمز» دستيار كارآگاه متوجه معما نميشود و با سوالاتي كه مطرح ميكند به تماشاگر كمك ميكند كه قصه را بفهمد.
به گزارش ايسنا، پخش سريال «كارآگاه علوي» از اوايل آذر ماه امسال آغاز شده و بيش از دو ماه است كه مخاطبان اين سريال، قصههاي معمايي و جنايي دههي 20 و 30 ايران را همراه با كارآگاه علوي و همكارانش دنبال ميكنند. سري دوم «كارآگاه علوي» نسبت به سري نخست با تغييراتي ديگر نيز همراه بوده و آن استفاده از جلوههاي ويژه كامپيوتري است؛ اما استفاده از اين تكنيكها كه مواردي از آن در قسمتهاي قبل مشاهده شد، حاكي از آن است كه بيش از آن كه به كارگيري اين شيوه، تمهيدي براي خلق صحنههايي باشد كه پيش از اين در تلويزيونمان كمتر شاهد آن بودهايم، جلوههاي ويژه كامپيوتري براي سريال «كارآگاه علوي» تمهيدي بودهاست كه حسن هدايت و همكارانش بتوانند در موعد مقرر سريال را به آنتن رسانده و هزينههاي كمتري را نيز به سازمان صداو سيما تحميل كنند.
انتهاي پيام
سه شنبه 1 بهمن 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]