تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817300908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد هنرمندان سبزواري از كم توجهي به تئاتر


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: انتقاد هنرمندان سبزواري از كم توجهي به تئاتر
سبزوار، مهرنيا - اگر قرار است به وسيله كار فرهنگي و هنري با فرهنگ غرب مقابله كنيم دولت بايد با پرداخت يارانه از اين بخش ها حمايت كند. يك هنرمند سبزواري در گفت وگو با خبرنگار ما از وضعيت موجود بودجه گذاري براي تئاتر اين شهرستان و بي توجهي كافي مسئولان نسبت به اين رشته هنري انتقاد كرد.

حسين كارگري با اظهار اينكه به وسيله تئاتر مي توان حتي با موسيقي مبتذل مقابله كرد افزود: تئاتر همچنين توانايي مبارزه با فرهنگ وارداتي و فرهنگ غرب كه از در و ديوار بر سر و روي جوانان ما مي بارد را به خوبي دارد.

رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر سبزوار با اشاره به هزينه هاي گزافي كه دشمنان انقلاب و نظام براي فراهم آوردن ابزار تهاجم فرهنگي به جوانان كشورمان مي پردازند گفت: ما هم بايستي براي مقابله با اين دسيسه ها، در زمينه هاي فرهنگي و هنري بيش از حال حاضر سرمايه گذاري كنيم.

وي با اشاره به اينكه دست اندركاران تئاتر به خوبي مي توانند چگونگي مبارزه با فرهنگ غرب را بيان كنند و علاوه بر آن توانايي به افتضاح كشاندن حكومت هاي طاغوتي و امپرياليستي را هم دارند ادامه داد: اما مشكلات موجود مالي و عدم وجود بودجه كافي، ايفاي نقش گروه هاي هنري در اين حوزه را با مشكل مواجه كرده است.

او با بيان اينكه در حال حاضر بسياري از كارگردانان و نويسندگان تئاتر در سبزوار كار آماده اجرا داشته اما هزينه لازم براي به روي صحنه بردن و اجراي عمومي آن را ندارند گفت: باوجود اين مشكلات نمي توان انتظار انسجام در گروه هاي تئاتر، عدم فروپاشي آن ها و تداوم كار يك گروه هنري را داشت.

وي هزينه هاي بالاي تهيه ملزومات نمايش تئاتر و نيز اجاره بالاي محل تمرين گروه هاي تئاتر را متذكر شد و گفت: براي تهيه لباس سه بازيگر يك نمايش حداقل پنج ميليون ريال و براي هر ساعت تمرين در يك سالن حدود ۱۰۰ هزار ريال هزينه نياز است كه باتوجه به عدم بضاعت مالي جوانان و ديگر افرادي كه وارد اين حوزه شده اند تهيه اين هزينه ها كار دشواري است.

وي خواستار توجه بيشتر مسئولان مربوطه به نيازهاي گروه هاي هنري شد و افزود: پرداخت يارانه و ارائه امكانات به گروه هاي تئاتر از طريق تعيين معيارها و جداولي براي اين گروه ها مي تواند در اين جهت راهگشا باشد.

ثبت ۹۰۰ ساله تئاتر در سبزوار

اين بازيگر و كارگردان باسابقه تئاتر سبزوار، تئاتر اين شهرستان را داراي تاريخ ثبت ۹۰۰ ساله عنوان كرد و گفت: حاج ملاحسين كاشفي در فتوت نامه سلطاني نوع نمايش هايي را كه در گذشته در ميدان سبزوار اجرا مي شده به ثبت رسانده است.

وي با بيان اينكه شهرستان سبزوار در گذشته هاي دور و در حال حاضر در رشته تئاتر از موفق ترين شهرستان ها بوده و هست افزود: به عقيده من اين شهرستان هميشه حرف اول را در تئاتر استان زده و هنوز هم داراي اين ويژگي هست.

وي حضور پررنگ تئاترهاي اين شهرستان در جشنواره هاي مختلف و كسب موفقيت در اين جشنواره ها را از نكات بارز و قابل توجه برشمرد و افزود: تئاتر اين شهرستان سال ها در رأس تئاتر و همدوش ساير تئاترها در سطح كشور درخشيده و حتي موفق به حضور در فستيوال هاي بزرگ دنيا هم شده است.

تئاتر سبزوار نيازمند نگاه فراشهرستاني

كارگري با اشاره به اين كه اين نكات شاخص، برجسته بودن هنرمندان تئاتر اين شهرستان و قدمت بالاي اجراي تئاتر در سبزوار بايد از جانب مسئولان استاني مورد توجه قرار گيرد افزود: تئاتر اين شهرستان بايد فراشهرستاني ديده شود.

وي با تقدير از انجمن نمايش و كانون هنرمندان سبزوار براي اهميت به گروه هاي هنري اين شهرستان گفت: اما اين انجمن هم بدون برخورداري از بودجه مناسب قادر به انجام حمايت چنداني از گروه هاي تئاتر اين شهرستان نيست.

وي در همين راستا خواستار توجه ويژه مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نسبت به تئاتر سبزوار شد و اظهار داشت: علاوه بر اهميت قائل شدن براي كليت تئاتر، ضروري است شهرستان هاي مطرح در اين حوزه براي ادامه روند صعودي و جلوگيري از نزول تئاتر در آن ها، نسبت به شهرهاي نوپا مورد توجه بيشتري قرار گيرند.

اين بازيگر باسابقه تئاتر اهميت قائل شدن براي هنرمند و بها دادن به او را براي تداوم كار هنرمند در يك رشته هنري مهم برشمرد و گفت: امروز در اين شهرستان با نويسندگاني مواجه هستيم كه به دليل عدم برخورداري از توان مالي اين كار را رها كرده اند.

اين پيشكسوت تئاتر سبزوار همچنين رعايت اخلاق هنري توسط جوانان وارد شده به عرصه هنر را مورد تأكيد قرار داد و گفت: جوانان اگر براي وقت گذراني و خوش گذراني وارد تئاتر مي شوند بدانند كه تئاتر چنين جايي نيست.

وي افزود: هنرمندان تئاتر به ياد داشته باشند كه در يك كشور اسلامي وارد كار در حوزه تئاتر شده اند و بنابراين رعايت شئونات اسلامي و حجاب از جانب آن ها اهميت زيادي دارد.

وي همچنين از جوانان خواست در ابتداي ورود به اين حوزه با دانش تئاتر آشنا شده و به صورت فني وارد اين عرصه شوند.

كارگري با بيان اين كه هيچ محدوديتي براي كار در موضوعات مختلف در حوزه تئاتر ايجاد نشده اضافه كرد: تشكيل اتاق فكر و بهره گيري از تجربيات پيشكسوتان هنر مي تواند نقش بسزايي در هدايت هنرمندان داشته باشد.

وي با اشاره به فراواني متل ها، آيين ها، آداب و رسوم و غيره در جامعه ايراني گفت: اهل قلم مي توانند علاوه بر استفاده از اين موضوعات، از موضوعات مطرح روز و مسائل داخل و خارج مرزها به عنوان موضوعات تئاتر استفاده كنند.

وي فرهنگ شش هزار ساله شهرستان سبزوار و پيشينه فرهنگي و هنري قابل توجه اين شهرستان را هم متذكر شد و ادامه داد: از طريق تئاتر مي توان جوانان امروز را با حماسه جويي و سلحشوري ها و نيز قهرمانان گذشته آشنا كرد.

پيشكسوتان تئاتر مراقب جوانان باشند

اين پيشكسوت تئاتر سبزوار كه سابقه مستمر بيش از ۴۰ سال در هنر تئاتر دارد در ادامه از پيشكسوتان تئاتر سبزوار هم خواست با سر زدن به اين محافل هنري شهرستان، جوانان وارد شده به عرصه تئاتر را به حال خود رها نكنند.

وي همچنين اظهار داشت: افراد وارد شده به عرصه تئاتر و نوپايان اين عرصه نيز بايد مشتاقانه از تجربيات كساني كه عمري را در صحنه هاي تئاتر، روزگار سپري كرده اند استفاده كنند.

وي در بخش ديگري از سخنانش تئاتر را به عنوان مجموعه اي از هنرها معرفي كرد و گفت: اين هنر مجموعه اي كامل از هنرهايي را كه بر روي كره زمين وجود دارد به خدمت خود گرفته است.

وي معماري، نقاشي، شعر و نثر، طراحي، گريم، خياطي، آهنگري و غيره را از جمله هنرهاي قديمي و نيز مدرني دانست كه هنر تئاتر از آن ها استفاده مي كند.

اين كارگردان و بازيگر باسابقه سبزوار تئاتر را داراي ادبياتي خاص نيز برشمرد و گفت: اين هنر تكميلي در عين حال، خود نمي تواند به اختيار يك هنر واحد درآيد.

وي سخن مقام معظم رهبري در رابطه با تئاتر كه فرمودند تئاتر منبر است را ناشي از درايت ايشان عنوان كرد و گفت: قداست اين سخن مقام معظم رهبري بايد از سوي مسئولان مربوطه رعايت شود.

كارگري همچنين در تفاوت تئاتر با سينما گفت: تئاتر داراي روح و زنده است اين هنر برقراركننده ارتباط تنگاتنگ قلب به قلب و چهره به چهره با تماشاچي است درحالي كه در سينما از اين ويژگي تئاتر نشاني نمي توان يافت.

وي با بيان اين كه در سينما ارتباط برقرار شده لحظه اي است و بلافاصله قطع مي شود افزود: در اهميت تئاتر همين بس، كه بازيگري در سينما موفق است كه در تئاتر موفق بوده است.

وي با اظهار اينكه بازيگر تئاتر نحوه ارتباط با تماشاچي را به خوبي مي داند گفت: همين امر موجب شده چهره هاي معروف و موفق سينما از بين بازيگران تئاتر باشند.

وي اين جريان را نيازمند توجه دانست و خواستار حفظ آن شد.

غفلت از نمايش كمدي

اين پيشكسوت تئاتر سبزوار در ادامه اجراي نمايش هاي آييني به سبك هاي مختلف در سبزوار را درخور توجه عنوان كرد و گفت: از ميان تئاترهاي گوناگوني كه در گذشته در اين شهرستان كار شده نمايش درام و اجراي متل ها در حد مطلوبي بوده اما در زمينه نمايش كمدي شاهد كم كاري هنرمندان در چند سال اخير هستيم.

وي با بيان اين كه وضعيت و شرايط امروز جامعه نيازمند اجراي نمايش كمدي و خوردن تلنگري از اين طريق است ابراز اميدواري كرد هنرمندان سبزواري بتوانند اين شيوه از تئاتر را كه داراي تماشاچي خاصي نيز هست دوباره همچون گذشته مطرح كنند.

اين كارگردان و بازيگر تئاتر سبزوار استقبال شهروندان سبزواري از تئاتر را هم در حد قابل توجهي عنوان كرد و افزود: علاقه مردم اين شهرستان به تئاتر بي نظير است.

وي همچنين از ادامه نمايش گلنار پس از ايام محرم و صفر در سبزوار خبر داد و گفت: اين نمايش كه پيش از ايام سوگواري اباعبدا... در چند نوبت به روي صحنه رفت مورد توجه شهروندان قرار گرفت.

كمبود بودجه و خصوصي شدن سالن ها مشكل هنرمندان تئاتر

يكي ديگر از بازيگران و كارگردانان جوان سبزوار نيز واگذاري سالن هاي فرهنگي و هنري به بخش خصوصي و كمبود بودجه بخش هنر را از مشكلات گروه هاي هنري تئاتر در سبزوار عنوان كرد.

مريم نيكو با بيان اين كه گروه هاي تئاتر تمام هزينه هاي لازم براي ساخت و اجراي يك نمايش را خود متقبل مي شوند افزود: كمك هاي دولتي در اين حوزه محدود و در حد يك ميليون ريال است.

وي با اشاره به اين كه بخش خصوصي كه سالن هاي فرهنگي و هنري را در اختيارگرفته هيچ گونه تعهدي با انجمن نمايش كانون هنرمندان سبزوار ندارد گفت: با توجه به اجاره بهاي حدود شش ميليون ريالي براي اجاره يك روزه سالن، اغلب، گروه هاي تئاتر از عهده چنين هزينه اي بر نمي آيند.

وي همچنين عدم وجود يك متصدي مشخص جهت اجاره سالن ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: براي پي گيري اجاره يك سالن گاه مدت ها معطل شده و بايد به دنبال متصدي آن بگرديم.

اين كارگردان تئاتر همچنين با بيان اين كه تئاتر در سبزوار هنري جاافتاده است گفت: تئاتر در اين شهرستان داراي تماشاچيان عام و خاص زيادي است.

وي به مشكل موجود در حوزه استقبال از هنر تئاتر در سبزوار اشاره كرد و گفت: غالب مردم براي تماشاي نمايش حاضر به پرداخت وجهي براي بليت تئاتر نيستند.

تاكيد بر كيفيت محوري و مخاطب پذيري تئاتر

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار هم بر مخاطب پذيري و كيفيت محوري در فعاليت هاي فرهنگي وهنري تاكيد كرد.

سيد نوراله رضوي گفت: هرگاه هنري بخواهد به صورت كامل به منصه ظهور برسد بايد به بعد تجاري آن هم توجه كرد.

وي با بيان اين كه هنرمندان كمتر به جذب حداكثري مخاطب به آثارشان توجه مي كنند تاكيد كرد: هنرمندان بايد با جذابيت بخشيدن به اثر در راستاي مخاطب محوري و با رعايت معيارها براي كيفي كردن آثارگام برداشته و از اين طريق خود را از وابستگي به يارانه دولتي رها كنند.

وي ابراز اميدواري كرد با فراهم شدن شرايط و نگاه منعطفي كه هنرمندان به فعاليت هاي درون شهرستاني دارند بتوانند با جذب مخاطب بيشتر هزينه هاي جاري و ساري خود را جبران كنند.

اين مسئول همچنين فعاليت سالم، منظم و هدفمند گروه هاي هنري را مورد تاكيد قرار داده و ادامه داد: هنرمندان بايد ضمن اين كه مخاطب عام را به طور جامع و كامل در اختيار دارند غافل از فعاليت هاي كيفي نباشند.

اين مسئول در ادامه تصريح كرد: مخاطب پذيري و كيفيت محوري در تئاتر بايد به سمتي هدايت شود كه از طريق جذب حداكثر ظرفيت مخاطب و نيز كمك هاي حمايت گر مردمي، شاهد تداوم تئاتر و ديگر هنرها به صورت نهادمند نيز باشيم.

تئاتر نماد و شاخص بزرگ فرهنگي

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار با اشاره به ويژگي هاي برجسته هنر تئاتر نيز گفت: اين هنر مي تواند شرايط را به گونه اي ترسيم كند كه به عنوان يك نماد و شاخص بزرگ فرهنگي در جامعه تلقي شود.

وي با اشاره به شرايط ارزشمند ارتباطي تئاتر بامخاطب ادامه داد: تئاتر مي تواند به عنوان يكي از بهترين رشته هاي هنري با جذب بسيار مخاطب، در ارتقاي جامعه به سمت ارزش ها و هنر متعالي كمك كرده و در كيفي كردن نگاه مردم موثر واقع شود.

وي با بيان اين كه تئاتر تنها به تئاتر صحنه اي اطلاق نمي شود افزود: اين هنر به صورت ميداني و خياباني نيز اجرا مي شود و هنر تئاتر هنري است كه مي تواند با جذب بيشترين مخاطب و به كارگرفتن كمترين ابزار بيشترين تاثير در مخاطب و در نهايت جامعه را داشته باشد.

رضوي حمايت نهادها و دستگاه هاي اجرايي سبزوار از هنر تئاتر را هم ضروري عنوان كرد و افزود: تقويت نگاه فرهنگي و هنري دستگاه هاي اجرايي به حوزه عملكردشان مي تواند در رفع بسياري از ناهنجاري هاي جامعه سازنده باشد.

اين مسئول با بيان اين كه تئاتر در ايجاد بهنجاري هاي مطلوب جامعه و نهادينه كردن ارزش ها كمك بسياري كرده افزود: خيلي از نهادها و ادارات سبزوار هم در اين حوزه از مزاياي آن بهره مند شده اند.

وي ادامه داد: به اين ترتيب و با توجه به تاثيرات شگرف تئاتر بر جامعه، انتظار داريم بخش دولتي نگاهي ويژه به حوزه فرهنگي و هنري شهرستان داشته و در جهت كيفي كردن اين فعاليت ها گام بردارد.

وي در ادامه تئاتر را از بهترين و قوي ترين رشته هاي هنري عنوان كرد كه هنرمندان از طريق آن حرفي براي گفتن دارند.

وي ادامه داد: فعاليت هاي ارزشمندي كه هنرمندان تئاتر تاكنون انجام داده اند به نوبه خود نشان دهنده كيفيت وغناي اين هنر است.

وابستگي تئاتر به يارانه دولتي

وي در عين حال با اظهار اين كه وضعيت موجود را نمي توان ايده آل دانست افزود: تئاتر و همه هنرها به نوعي در شرايط فعلي وابستگي به نهادهاي دولتي داشته و هرگاه يارانه و كمك هاي دولتي كاهش يابد دچار ركود خواهند شد.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار در توضيح وضعيت هنر در سبزوار هم گفت: هنرمندان سبزواري از دوره هاي گذشته و هر زمان كه قصد كرده اند فعاليتي انجام دهند كيفي و سرآمد بوده اند.

وي حضور ارزشمند نمايش هاي اسب چوبي و تولدي ديگر در جشنواره هاي منطقه اي، كشوري و جشنواره فيلم فجر و حتي نمايش آن در خارج از كشور را از جمله افتخارات هنر تئاتر در اين شهرستان دانست.
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1066]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن