تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821291186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كودتا نه، اما ناآرامي آري


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: كودتا نه، اما ناآرامي آري
مصر، اردن، عربستان، سه كشور اصلي هستند كه شامل اين تغييرات مي‌شوند، هرچند بعيد است اين تغييرات در حد كودتا باشد، اما شكاف بين مردم و هيأت حاكمه اين كشورها را بيشتر كرده و سبب خواهد شد نارضايتي‌هاي داخلي افزايش يابد.
جنگ غزه ايجادكننده تغييرات اساسي در چندين حوزه خواهد شد، نخستين تغيير در داخل سرزمين‌هاي اشغالي خواهد بود. درواقع اين تغييرات، سريعتر از تغييرات جنگ 33 روزه خودش را نشان مي‌دهد؛ هرچند كه از هم‌اكنون سران رژيم صهيونيستي در پي مديريت و مهار آن هستند، اما در هر صورت، بروز نارضايتي‌‌هاي دروني، تحت تأثير قرار دادن انتخابات پيش رو و ايجاد شكاف درون حاكميتي اسراييل، از پيامدهاي اين جنگ خواهد بود.

دكتر صباح زنگنه، استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار تابناك با بيان مطلب بالا افزود: دومين تغيير مربوط مي‌شود به يهودي‌هاي بيرون از سرزمين‌هاي اشغالي. اين جنگ بيش از پيش، آشكار ساخت كه سرزمين‌هاي اشغالي پناه و سكونتگاه مناسب و امني براي يهوديان نخواهد بود.

وي اظهار داشت: تغيير سوم را بايد بر فلسطينيان ارزيابي كرد؛ اين جنگ باعث نوعي بازگشت هويتي به خويشتن و آشكار شدن حقانيت حماس و جريان مقاومت در فلسطين مي‌شود كه نمود آن را بي‌شك در انتخابات آينده خواهيم ديد. درواقع، با وقوع جنگ غزه، بايد «محمود عباس» و نيروهاي سازش را بازنده‌هاي از پيش تعيين شده انتخابات آينده نام نهاد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه، تغيير چهارم را متوجه كشورهاي سازشگر مانند مصر و اردن دانست و ادامه داد: اين جنگ سبب شد نوعي حقارت و سرشكستگي بر ارتش مصر چيره شود. ارتش و نيروهاي نظامي مصر كه در چهل، پنجاه سال گذشته همواره در كنار ملت فلسطيني بوده‌اند، اكنون به دليل مماشات بيش از اندازه سرانشان، تنها نظاره‌گر قتل عام فلسطينيان بودند.

صباح زنگنه ديگر تغييرات احتمالي را اين‌گونه پيش‌بيني كرد: تغيير پنجم مربوط خواهد شد به كشورهايي كه با فشار آمريكا در مدت تجاوز رژيم صهيونيستي با اين رژيم مدارا كردند؛ مصر، اردن، عربستان، سه كشور اصلي هستند كه شامل اين تغييرات مي‌شوند، هرچند بعيد است اين تغييرات در حد كودتا باشد، اما شكاف بين مردم و هيأت حاكمه اين كشورها را بيشتر كرده و سبب خواهد شد نارضايتي‌هاي داخلي افزايش يابد.

وي آخرين تغيير را مربوط به ارتقاي جايگاه و نقش ايران در منطقه دانسته و بر اين باور است كه ايران با نوع و چگونگي عملكردش در ميان ملت‌هاي عرب، محبوبيت بسياري به دست آورده است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه درباره نقش جديد قطر در ميان اعراب به عنوان محور حل منازعات منطقه‌اي و عربي و موفقيت‌هاي اين كشور در مسائلي چون كابينه ملي لبنان، نزاع‌هاي يمن و حادثه اخير غزه گفت: ما بايد به يك اصل كلي توجه داشته باشيم و آن اين‌كه اگر هر كشوري در منطقه دو موضوع برنامه‌ريزي واقع‌بينانه و همكاري با ايران را در دستور كار خود قرار دهد، مي‌تواند به عنوان بازيگري كارساز و موفق مطرح شود. قطر در اوضاع كنوني، به خوبي اين موضوع را دريافته و روابط مستحكمي با ايران برقرار كرده است. به همين دليل، مي‌بينيم كه محوريت از كشورهايي مانند عربستان و مصر در پيشبرد مسايل جهان عرب رفته رفته به كشوري همچون قطر منتقل مي‌شود؛ موضوع همكاري با ايران، موضوعي است كه اگر آمريكا هم آن را در منطقه لحاظ كند، مي‌تواند موفق باشد.

صباح زنگنه افزود: البته در آينده نزديك، شاهد اقدامات تلافي‌جويانه رژيم صهيونيستي نسبت به كشورهايي مثل ايران، قطر، سوريه و حماس خواهيم بود؛ اين اقدامات مي‌تواند دامن زدن به اختلاف ميان شيعه و سني، خرابكاري امنيتي و يا راه‌اندازي شورش‌هاي منطقه‌اي باشد، اما مهمترين مسأله‌اي كه هم‌اكنون به آن دامن زده مي‌شود، اين است كه ايران به دنبال شيعه كردن غزه و ايجاد جرياني همزاد «حزب‌الله» در اين منطقه است.
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن