تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826588515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با سخنراني معاون هنري وزارت ارشاد سمينار تئاتر خصوصي آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: با سخنراني معاون هنري وزارت ارشاد سمينار تئاتر خصوصي آغاز شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

نخستين سمينار تئاتر خصوصي با ارايه مقاله‌اي از سوي معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سالن كنفرانس مجموعه‌ي تئاترشهر كار خود را آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدحسين ايماني خوشخو با طرح اين پرسش كه چرا تاكنون به جايگاه ارزشمندي در حوزه‌ي اقتصاد تئاتر دست نيافته‌ايم؟ مقاله‌ي خود را آغاز كرد.

او توضيح داد: اگر تاكنون به جايگاه ارزشمندي در اقتصاد و تئاتر دست نيافته‌ايم به اين دليل است كه به درستي موضوع بحث خود را روشن و تبيين نكرده‌ايم، به بيان ديگر موضوعات و مفاهيم آن‌گونه كه بايد ريشه‌يابي و ريشه‌شناسي نشده‌اند.

ايماني خوشخو با اشاره به جايگاه پراهميت علوم ميان‌رشته‌اي در كشورهاي پيشرفته متذكر شد: اقتصاد تئاتر چيزي نيست كه لزوما يك كارشناس هنري يا يك كارشناس و متخصص تئاتر يا كارشناس و متخصص اقتصاد به آن بپردازند، اگرچه راه تحقيق در اين زمينه براي همه باز است. اما اقتصاد هنر نه اقتصاد است نه تئاتر بلكه خود يك علم مستقل است.

او در عين‌حال يادآور شد: اقتصاد و تئاتر دو وجه تفكيك‌ناپذير از اقتصاد تئاتر هستند و نمي‌توان آن دو را از هم جدا كرد.

به گفته‌ي او دو راه كلي براي فهم اقتصاد هنر وجود دارد و طريقه اول نيروهاي اقتصادي تعيين‌كننده هنر و پيامدهاي اقتصادي آن مورد مطالعه قرار مي‌گيرند و در شيوه دوم تحليل اقتصادي در مورد توليد و مصرف هنرهاي مختلف به كار مي‌رود.

معاون امور هنري در توضيح مفهوم اقتصاد هنر گفت: در اين مفهوم كليه‌ي عوامل ذيربط در توليد و مصرف هنر تعريف مي‌شود، نكته‌ي مهم ديگر در اين زمينه تعيين جايگاه و اندازه‌ي هنر از ديد اقتصاد كلان است. اندازه‌گيري دقيق بخش هنر با مشكلات تحليلي و آماري واقعا بزرگي روبه‌روست.

وي متذكر شد: مسايل اقتصادي بخش هنر اساسا مسايل خرد هستند، از ديدگاه اقتصاد كاربردي چند نمونه از اين مسايل عبارتند از: تعريف و نحوه حمايت از حقوق مالكيت آثار هنري، ميزان كارايي موسسات هنري غيرانتفاعي و دولتي و آثار يارانه‌ها بر رفتار اين موسسات، تخمين‌هاي مربوط به اندازه كلان بخش هنر اساسا براي طرفداران و حاميان اين بخش سودمند است.

وي سپس به اقتصاد تئاتر به صورت جزيي اشاره كرد و گفت: اقتصاد تئاتر نه اقتصاد تئاتري است و نه تئاتر اقتصادي و نه حتي اقتصاد و تئاتر است و در عين‌حال علم اقتصاد تئاتر را هم علمي است كه به ما كمك مي‌كند تا زواياي پنهان و آشكار تئاتر را با هدف توسعه كمي و كيفي اين هنر بيشتر بكاويم. بنابراين از اين زاويه نگاه من به علم اقتصاد تئاتر قبل از آن‌كه نگاهي اقتصادي باشد يا حتي نگاه تئاتري نگاهي پژوهشي و فلسفي است.

ايماني خوشخو با تشريح راهكارهاي تقويت اقتصاد تئاتر اضافه كرد: تداوم حمايت‌هاي دولتي و غيردولتي، تلاش براي جذب مخاطب بيشتر، برطرف‌كردن مشكل فضاهاي فيزيكي نمايشي، استفاده بيشتر از پتانسيل هنرمندان در ايجاد تشكل‌هاي خصوصي تئاتر، تناسب مضامين نمايش‌ها با سلايق فرهنگي جامعه و ... از جمله راه‌كارهاي تقويت اقتصاد تئاتر است.

او در سخنان خود تأكيد كرد: اقتصاد رشته‌هاي گوناگون هنري با يكديگر متفاوت است، در حوزه هنرهاي تجسمي و موسيقي با مشكلات كم‌تر روبه‌رو هستيم اما اقتصاد تئاتر همواره با موانع بيشتري روبه‌رو بوده است.

به گزارش ايسنا، در برنامه‌ي افتتاحيه مهرداد راياني مخصوص دبير اين سمينار نيز گزارش خود را از روند برگزاري اين سمينار ارايه كرد.

او با تأكيد بر ضرورت شكل‌گيري تئاتر خصوصي در ايران يادآور شد: اين ضرورت از چند حيث قابل تأمل است حقيقت اين است كه در بخش‌هايي مثل نشر، تحصيلات دانشگاهي، سايت‌هاي خبري و ... كه به مقوله تئاتر مي‌پردازد بخش خصوصي سامان يافته و علاقه‌مندان خاص خود را دارد، اما در بخش توليد نمايش و شكل‌يافتن اجراها بسيار كم‌رنگ است و ديگر آن‌كه تئاتر خصوصي در كنار تئاتر دولتي مي‌تواند رقابت سالم و خوبي را شكل دهد كه در نهايت منجر به رشد تئاتر مي‌شود.

انتهاي پيام
 يکشنبه 29 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن