تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816434566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واشنگتن‌پست: تا واشنگتن سياست خصمانه‌اش را كنار نگذارد، كره‌شمالي مسلح به سلاح هسته‌يي باقي مي‌ماند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: واشنگتن‌پست: تا واشنگتن "سياست خصمانه"‌اش را كنار نگذارد، كره‌شمالي مسلح به سلاح هسته‌يي باقي مي‌ماند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

واشنگتن‌پست به نقل از يك پژوهشگر آمريكايي كه اخيرا سفري به كره‌ي شمالي داشته است گزارش داد كه پيونگ‌يانگ رياست جمهوري باراك اوباما را فرصتي براي بهبود روابط با آمريكا مي‌بيند اما در عين حال ذخاير پلوتونيوم خود را تسليحاتي كرده است و مصمم است تا زماني كه واشنگتن "سياست خصمانه" خود را كنار نگذاشته است، يك كشور مسلح به سلاح هسته‌يي باقي بماند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه‌ي آمريكايي واشنگتن‌پست در ادامه‌ي اين گزارش نوشت: اين پيام متناقض در روزهاي اخير در بيانيه‌هاي دولتي و گفت‌وگوهايي كه مقامات كره‌ي شمالي در پيونگ‌يانگ به سليگ اس. هريسون، يك پژوهشگر عالي‌رتبه در مركز بين‌المللي پژوهشگران وودرو ويلسون ارايه كردند، نمودار شد. هريسون روز شنبه مدت، كوتاهي پس از ترك پيونگ‌يانگ، در گفت‌وگويي تلفني از پكن در اين‌باره گفت آن‌ها اميد بسياري به باراك اوباما رييس‌جمهور منتخب آمريكا دارند اما مايلند از موضع قدرت با وي روبه‌رو شوند. آنان به اين احتمال كه اوباما از سياست‌هاي دولت جورج بوش (رييس‌جمهور آمريكا) مبني بر تغيير رژيم فاصله گرفته و به سمت عادي‌سازي روابط با دو كشور حركت كنند، علاقه‌ي بسياري دارند.

در ادامه‌ي اين گزارش آمده است: به گفته‌ي هريسون مقامات كره‌ي شمالي گفتند كه اوباما مي‌تواند تمايل خود به بهبود روابط با اين كشور را به واسطه‌ي ارسال 200 هزار تن نفت سوختي سنگين كه كره‌ي شمالي بدان شديدا احتياج دارد، موافقت با يك توافق‌نامه‌ي درازمدت تامين مواد غذايي و اجازه‌ي سفر اركست سمفوني كره‌ي شمالي به آمريكا، نشان دهد.

پاك يي چون، وزير امور خارجه‌ي كره‌ي شمالي در گفت‌وگو با هريسون گفت: اگر دولت جديد اوباما گام‌هاي نخستين خود را به درستي بردارد و يك تصميم سياسي براي تغيير سياست خود در قبال كره‌ي شمالي بگيرد واشنگتن و پيونگ‌يانگ مي‌توانند با يكديگر دوستان صميمي شوند.

اما كره‌ي شمالي اخيرا در بيانيه‌هاي عمومي خود و نيز گفت‌وگوهايش با هريسون اعلام كرد كه قصد كنار گذاشتن تسليحات هسته‌يي‌اش را در آينده‌ي نزديك ندارد.

وزارت امور خارجه‌ي كره‌ي شمالي اخيرا در بيانيه‌اي گفت: ما هرگز چنين كاري نخواهيم كرد مگر آن كه موضع خصمانه‌ي آمريكا و تهديد هسته‌يي‌اش براي كره‌ي شمالي اساسا از بين برود.

مقامات كره‌ي شمالي در گفت‌وگو با هريسون گفتند كه آنان 68 پوند پلوتونيوم را كه ظاهرا براي ساخت پنج يا شش بمب كافي است "تسليحاتي كرده‌اند" كه اين كار توسط دولت كره‌ي شمالي پس از سال 2002، يعني زماني كه بوش به توافق‌نامه‌اي كه در طول دوره‌ي بيل كلينتون (رييس‌جمهور پيشين آمريكا) انعقاد شد و بر اساس آن كره‌ي شمالي توليد پلوتونيوم را متوقف كرد، پشت كرد انجام گرفت.

اين روزنامه آمريكايي در ادامه‌ي گزارشش آورده است: آمريكا به همراه چين، ژاپن، روسيه و كره‌ي جنوبي مشغول مذاكره و گفت‌وگو با كره‌ي شمالي بوده است تا پلوتونيوم را از اين كشور خارج كند.

وي علاوه بر آن از مشخص كردن اين كه "تسليحاتي كرده‌اند" به چه مفهوم است خودداري كرد.

هريسون گفت: آنان اكنون مي‌گويند كه يك كشور داراي تسليحات هسته‌يي هستند و بايد با آن‌ها برخورد كرد. آن‌ها علاوه بر آن مي‌گويند هنگامي كه روابط‌شان با آمريكا كاملا طبيعي شود آنگاه مي‌توانند درباره‌ي اين كه با تسليحات چه خواهند كرد صحبت كنند.

او افزود كه در طول سفرش به كره‌ي شمالي به مدت شش ساعت، با لي گون يكي از مذاكره‌كنندگان هسته‌يي قديمي و مدير امور آمريكا در وزارت امور خارجه‌ي آمريكا در كره‌ي شمالي و چندين مقام عالي‌رتبه‌ي ديگر ديدار كرده است.

هريسون كه از دهه‌ي 70 ميلادي تاكنون 11 سفر به پيونگ‌يانگ داشته است گفت كه دعوتش به كره‌ي شمالي طوري زمان‌بندي شده بود تا مقامات اين كشور بتوانند پيش از مراسم تحليف اوباما پيام خود را به وي ارسال كنند.

در ادامه‌ي اين گزارش آمده است: به گفته‌ي هريسون به نظر مي‌رسد موضع مذاكراتي كره‌ي شمالي در ماه‌هاي اخير سرسختانه شده است. به نظر مي‌رسد پس از خبر سكته‌ي كيم جونگ ايل، رهبر كره‌ي شمالي در ماه اوت جايگاه تندرويان ارتشي اين كشور محكم‌تر شده است. كيم هم‌چنان در تصميمات كليدي دخالت دارد اما ديگر دخالتي در امور روزانه‌ي دولتي ندارد.

هريسون گفت كه كره‌ي شمالي بار ديگر شرط خود را پيش از آن كه از مرحله‌ي از كار انداختن راكتور هسته‌يي بيونگ‌بيون به مرحله‌ي جداسازي آن حركت كنند، اعلام كرد: "تكميل راكتورهاي آب سبك براي توليد برق".

اين راكتور كه بخشي از توافق‌نامه‌اي است كه در سال 2007 با آمريكا و ساير كشورهاي دخيل در مذاكرات شش‌جانبه انجام گرفت به طور اساسي از كار انداخته شده است اما هنوز اجزاي آن از هم جدا نشده است.

كره‌ي شمالي اخيرا در يك بيانيه‌ي رسمي گفت كه آمريكا كه هرگز روابط ديپلماتيك با اين كشور نداشته است بايد به عنوان شرط كنار گذاشته شدن تسليحات هسته‌يي كره‌ي شمالي، روابط خود را با پيونگ‌يانگ عادي‌سازي كند.

به نظر مي‌رسد اين درخواست با نظراتي كه هفته‌ي گذشته توسط هيلاري رودهام كلينتون، وزير امور خارجه‌ي منتخب آمريكا در واشنگتن بيان شد تناقض داشته باشد. كلينتون گفت كه روند مذاكرات شش‌جانبه "به عنوان وسيله‌اي براي اينكه ما به كره‌ي شمالي فشار آوريم شايستگي‌هايي دارد" اما علاوه بر آن اجازه‌ي مذاكرات مستقيم بين واشنگتن و پيونگ‌يانگ را مي‌دهد.

كلينتون خطاب به كميته‌ي روابط خارجي سناي آمريكا گفت: ما مشغول بررسي پيشينه همه‌ي مذاكرات تا اين تاريخ هستيم. هدف ما اين است كه به برنامه‌ي هسته‌يي كره‌ي شمالي، هم برنامه‌ي فرآوري پلوتونيم و هم برنامه‌ي غني‌سازي اورانيوم با غناي بالا كه اگر چه به وجود آن باور داريم اما هرگز وجود آن اثبات نشده است، پايان دهيم.

اما وي به طور تلويحي گفت كه عادي‌سازي روابط امكان‌پذير نخواهد شد مگر اين كه كره‌ي شمالي به طور كامل برنامه‌هاي تسليحاتي خود را كنار گذاشته و به سوالات باقيمانده جواب دهد.

در ادامه‌ي اين گزارش واشنگتن‌پست مي‌خوانيم: اما هنوز مشخص نيست با توجه به مشكلات ضروري كه در نوار غزه، افغانستان، عراق و ساير بخش‌هاي جهان وجود دارد گروه سياست خارجي اوباما چه مقدار زمان يا توجه در سطح بالا به كره‌ي شمالي اختصاص خواهد داد. مشاوران سياست خارجي اوباما در خفا نشان داده‌اند كه كره‌ي شمالي در راس فهرست اولويت‌هاي دولت جديد آمريكا قرار نخواهد داشت، گر چه اين مقامات در حال بررسي انتصاب يك فرستاده‌ي عالي‌رتبه براي توجه انحصاري به اين كشور هستند.

اين روزنامه در ادامه آورده است: مذاكرات شش‌جانبه از زماني كه بوش كره‌ي شمالي را از فهرست گروه‌هاي تروريستي آمريكا حذف كرد اما پيونگ‌يانگ از توافق با يك طرح مكتوب پروتكل راستي‌آزمايي اظهاريه‌ي هسته‌يي‌اش خودداري كرد با بن‌بست روبه‌رو شده است. برخي از مشاوران اوباما بر اين عقيده‌اند كه آمريكا بايد تنها بدون يك طرح رسمي و با اميد اعتمادسازي و در نهايت به دست آوردن دسترسي بيش‌تر (به برنامه‌ي هسته‌يي كره‌ي شمالي) راستي‌آزمايي را آغاز كند اما چنين تاكتيك‌هايي ممكن است در صورتي كه نتايج سريع به دنبال نداشته باشد با انتقادات كنگره‌ي آمريكا روبه‌رو شود.

آندره‌اي لانكف، يك استاد متخصص در امور كره‌ي شمالي در دانشگاه كوكمين در سئول گفت: در صورتي كه اوباما تلاش كند به تحديد و كنترل كره‌ي شمالي ادامه دهد كيم جونگ ايل ممكن است روز به روز تحريك‌آميزتر شود.

كره‌ي شمالي يك نياز ضروري مالي براي ايجاد تنش‌هاي بين‌المللي دارد و تا زماني كه براي متوقف كردن آن به آن‌ها باج ندهيم به اين كار ادامه خواهند داد.

در ادامه‌ي اين گزارش مي‌خوانيم: آمريكا و كره‌ي جنوبي در سال‌هاي اخير غذا، سوخت و ساير كمك‌هاي لازم را در ازاي خلع سلاح هسته‌يي كره‌ي شمالي به اين كشور كه از فقدان غذاي كافي و يك اقتصاد فروپاشيده شده رنج مي‌برد ارايه كرده‌اند. در شش سال اول فعاليت دولت بوش روابط آمريكا و كره‌ي شمالي در آستانه‌ي فروپاشي قرار گرفت. بوش كره‌ي شمالي را بخشي از "محور شرارت" خواند. انجام يك آزمايش هسته‌يي توسط كره‌ي شمالي در سال 2006 دولت بوش را متقاعد كرد كه بهتر است به جاي دادن القاب توهين‌آميز به كره‌ي شمالي با اين كشور مذاكره كند. اين مذاكرات كه اكنون به دليل مساله‌ي راستي‌آزمايي با بن‌بست روبه‌رو شده است موجب تعطيلي راكتور بيونگ‌بيون و افشاي نيمه‌تمام دامنه‌ي هسته‌يي كره‌ي شمالي توسط اين كشور شد. بوش در ازاي آن كره‌ي شمالي را از فهرست گروه‌هاي تروريستي‌اش حذف كرد.

بسياري از تحليلگران كره‌ي جنوبي كه با پيونگ‌يانگ مذاكره داشته و يا درباره‌ي اين كشور تحقيق كرده‌اند بر اين عقيده‌اند كه در صورتي كه واشنگتن حرف پيونگ‌يانگ مبني بر اين كه خواستار روابط نزديك‌تر با واشنگتن است را قبول كنند مي‌توانند در وقت و پول خود صرفه‌جويي كنند. كيم دا جونگ رييس‌جمهور پيشين كره‌ي جنوبي كه در سال 2000 به جايزه‌ي صلح نوبل دست يافت گفت: كيم جونگ ايل خواستار بهبود روابط كره‌ي شمالي با آمريكاست. من به شما اطمينان مي‌دهم كه اين حقيقتي غيرقابل انكار است.

در ادامه‌ي گزارش واشنگتن‌پست آمده است: ساير تحليلگران خوشبيني كم‌تري نسبت به اين مساله دارند اما مي‌گويند كه آمريكا بايد درك كند كه دولت كره‌ي شمالي برنامه‌ي هسته‌يي تسليحاتي‌اش را يك واكنش قانوني به تهديد آمريكا مي‌داند.

كوه يو هوان، يكي از استادان امور كره‌ي شمالي در دانشگاه دانگ گوك سئول گفت: كره‌ي شمالي بر اين عقيده است كه انگيزه‌اش براي مالكيت تسليحات هسته‌يي بر مبناي خصومت آمريكا كه به جنگ دو كره برمي‌گردد و در طول دولت بوش نيز به اوج خود رسيده است قرار دارد. آمريكا بايد انگيزه‌ي كره‌ي شمالي براي مالكيت تسليحات هسته‌يي را از ميان بردارد. براي اين كار آمريكا بايد به سمت عادي‌سازي روابط حركت كنند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 29 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 424]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن