تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816274866




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي مشروح مهر با ابوالحسني:چاه عميق در پيام نور! / مشكل پيام نور با مناقصه هاي دولتي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوي مشروح مهر با ابوالحسني:چاه عميق در پيام نور! / مشكل پيام نور با مناقصه هاي دولتي
معاون مالي و اداري دانشگاه پيام نور در گفتگوي مشروح با خبرگزاري مهر در خصوص مشكلات و كمبودهاي مالي، اقدامات صورت گرفته و برنامه هاي آينده اين دانشگاه توضيح داد و گفت: اگر توجه كافي به بحث بودجه نشود شكاف هزينه ها و درآمدهاي دانشگاه افزايش مي يابد.

دكتر اصغر ابوالحسني معاون مالي اداري دانشگاه پيام نور پيش از انتصاب دكتر حسيني به رياست دانشگاه پيام نور و در زمان دكتر علي احمدي معاون آموزشي دانشگاه پيام نور بود. وي با توجه به حضور علي احمدي در وزارت آموزش و پرورش به قائم مقامي اين دانشگاه انتخاب شد. در روزهايي كه دانشگاه پيام نور بدون رئيس اداره مي شد و علي احمدي وزير آموزش و پرورش شده بود زمزمه هايي مبني بر رياست ابوالحسني به گوش مي رسيد و حتي نامه نگاريهايي هم شد. اما خواسته وزارت علوم با توجه به اهميت دانشگاه پيام نور چيز ديگري بود و دكتر سيد محمد حسيني كه معاون مستعفي وزير علوم بود به عنوان قائم مقام وزير علوم و رئيس دانشگاه پيام نور انتخاب شد. خبرنگار مهر در گفتگوي مشروح با دكتر ابوالحسني از ماجراي عدم انتخاب وي به عنوان رئيس دانشگاه تا مشكلات مالي و دست و پاگير دانشگاه پيام نور سئوال كرده است.

................................................................

* خبرگزاري مهر: همزمان با راي اعتماد مجلس به عليرضا علي احمدي حمايتها براي حضور جنابعالي در راس دانشگاه پيام نور قوت گرفت حتي امضاهايي هم براي رياست شما جمع شد اما پس از گذشت مدتي دكتر سيد محمد حسيني كه براي كانديداتوري در مجلس شوراي اسلامي از معاونت حقوقي وزارت علوم استعفا داده بود به رياست دانشگاه پيام نور منصوب شد. چه اتفاقي شما را از راس دانشگاه پيام نور دور كرد؟
- ابوالحسني: ممكن است هميشه خواستها با واقعيتها يكسان نباشد و تفاوتهايي در سليقه ها وجود داشته باشد. در حال حاضر هم دانشگاه از رئيس جديد خود ضرر نكرده است.

* اما به نظر مي رسد وزارت علوم به خواسته دانشگاهيان پيام نور توجهي نكرد؟
- اين سوال را از من نبايد بپرسيد.

* اگر شما به عنوان رئيس دانشگاه انتخاب مي شديد همين راهي كه امروز براي دانشگاه تعريف شده مي رفتيد؟
- برنامه ريزيهاي اصلي دانشگاه از بهمن سال گذشته صورت گرفت و از ابتداي امسال نيز هدف دانشگاه حركت به سمت كيفي سازي تعيين شد و وقتي كه دكتر حسيني به عنوان رئيس به دانشگاه انتخاب شدند اهداف مدنظرش خيلي متفاوت با برنامه ريزي هاي انجام شده نبود.

* اما اكنون و در دوران رياست دكتر حسيني شما به عنوان معاون اداري و مالي منصوب شده ايد. چه تفاوتي ميان سيستم مالي دانشگاه پيام نور با ساير مراكز آموزش عالي مي بينيد؟
- سيستم آموزشي دانشگاه پيام نور با دانشگاههاي سنتي كشور متفاوت است و بر اساس اساسنامه از سيستم نيمه حضوري تا غير حضوري تغيير پيدا مي كند. در همين راستا نوع درآمدزايي ها و هزينه هاي دانشگاه نيز متفاوت از ساير دانشگاههاي كشور است.

اصلي ترين درآمد دانشگاه پيام نور از طريق شهريه هاي دانشجويان است اگرچه بودجه عمومي كه در قالب يك رديف بودجه به دانشگاه تعلق مي گيرد از يك سو و كمك هاي خيرين و درآمدهاي سفرهاي استاني نيز از سوي ديگر بخش هايي از بودجه عمومي را به خود اختصاص مي دهند اما اين مبلغ تنها 15 تا 20 درصد كل درآمدهاي دانشگاه پيام نور است و 85 درصد بقيه از طريق شهريه دانشجويان تامين مي شود.

* شهريه هاي شما مي تواند مشكل بودجه دانشگاه را حل كند؟
- شهريه هاي دانشگاه پيام نور بر اساس مصوبات هيئت امنا و مبتني بر شاخصهاي آموزش از راه دور است به همين خاطر در قياس با دانشگاههاي شهريه اي ديگر بسيار كمتر است.

در مقطع كارشناسي هزينه هاي يك ترم تحصيلي با متوسط 15 الي 16 واحد در هر ترم در قياس با دانشگاههاي ديگر يك سوم تا يك چهارم است. سرانه هر نفر دانشجو در دانشگاههاي روزانه دولتي يك ميليون و 600 هزار تومان است كه توسط دولت به آنها اختصاص داده مي شود اما بهترين حالت و در رشته هاي پر هزينه سرانه هر دانشجوي دانشگاه پيام نور در حدود 150 هزار تومان است كه ده برابر كمتر از دانشگاههاي دولتي است.

* با توجه به اين سرانه درآمد امكان تامين هزينه هاي دانشگاه را داريد؟
- دانشجويان دانشگاه پيام نور به طور متوسط 150 هزار تومان شهريه پرداخت مي كنند، بخشي از درآمدهاي دانشگاه نيز از بودجه دولتي تامين مي شود اما انتظاراتي كه دانشجويان درخصوص امكانات و خدمات مطلوب از دانشگاه پيام نور دارند برابر با دانشجويان سنتي حضوري است.

دانشجويان دانشگاه پيام نور به حق از ما انتظار دارند كه در مسائل فرهنگي، ورزشي، اجتماعي و علمي از همانند دانشگاههاي روزانه و سنتي حضوري كشور عمل كنيم كه اين از توان دانشگاه خارج است.

با توجه به اين كه ما يك دانشگاه دولتي هستيم با توجه به مقررات دست و پاگيري كه در بخش دولتي كشور وجود دارد هزينه هايي كه انجام مي دهيم بسيار بيشتر از بخش خصوصي كشور است. اگرچه ما سعي مي كنيم از طريق صرفه جويي مشكلات خود را حل كنيم.

* عدم افزايش شهريه ها در سالهاي اخير برروي فعاليت شما تاثيرگذار نبوده است؟
- معاونت مالي دانشگاه پيام نور سعي كرده است تا در سال نوآوري مهمترين نوآوري كه انجام مي دهد در بخش هزينه باشد و سعي كند بيشترين كارائي را از حداقل درآمدها داشته باشد.

عدم افزايش شهريه ها از يك طرف و پنج برابر شدن هزينه هاي دانشگاه مانند افزايش حقوق و مزاياي اعضاي هيئت علمي، دستياران علمي و كارمندان در سالهاي اخير بر مشكلات مالي دانشگاه افزوده است.

تعداد اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور در سال 84 تنها 570 نفر بود اما در حال حاضر دانشگاه در حدود سه هزار نفر عضو هيئت علمي را بايد حقوق بدهد كه با توجه به افزايش تورم سالانه بايد ميزان حقوق اين افراد نيز سال به سال افزايش پيدا كند. حقوق اعضاي هيئت علمي دانشگاه پيام نور برابر با تمامي دانشگاه هاي كشور و به همان ميزان پرداخت مي شود.

* با توجه به مشكلات مالي در توسعه فضاي آموزشي دانشگاه چقدر موفق بوده ايد؟
- در سال هاي اخير مراكز و واحدهاي زيادي داشته ايم كه پروژه هاي نيمه تمام داشته اند. پروژه هاي عمراني در دانشگاه پيام نور تبديل به يك چاه عميق شده است كه باعث شده ما دچار كسري بودجه باشيم.

دانشگاه پيام نور با توجه به خواسته دانشجويان و نياز آنها به فضاي مناسب آموزشي نه مي تواند پروژه هاي عمراني خود را ناتمام بگذارد و نه مي تواند كسري بودجه آنها را تامين كند.

دانشگاه پيام نور براي اتمام پروژه هاي عمراني خود نياز به 400 ميليارد تومان بودجه دارد تا بتواند از نظر سرانه فضاي آموزشي به ميزان كف استاندارد در آموزش عالي برسد.

در صورت تامين بودجه مورد نياز دانشگاه مي تواند پروژه هاي عمراني نيمه تمام خود را در دو يا سه سال آينده تكميل كند.

* به نظر مي رسد پروژه هاي عمراني و تاسيس واحدها در دانشگاه پيام نور اهميت ويژه اي دارند پس به اين ترتيب دانشگاه به اين دو بخش بيش از ساير بخش ها اهميت مي دهد و اين با شعار و هدف شما كه در اول بحث گفتيد يعني افزايش كيفيت منافات دارد؟
- درست است كه دانشگاه در طول سالهاي اخير به مسئله كميت توجه ويژه اي داشته است اما كيفيت نيز از ابتداي سال جاري يكي از مهمترين اهداف دانشگاه بوده است.

در چند سال گذشته دانشگاه پيام نور مسائل فرهنگي را به شدت دنبال كرده است. سرانه فرهنگي دانشگاه به ازاي هر دانشجو در سال 84 كمتر از سه هزار تومان بوده است در حالي كه امسال به ازاي هر دانشجو بيش از 15 هزار تومان هزينه مسائل فرهنگي مي كند.

* پس چرا دانشجويان دانشگاه پيام نور هميشه از مسائل فوق برنامه در اين دانشگاه گلايه دارند؟
- علت بحثهايي كه دانشجويان نسبت به سرانه فرهنگي در دانشگاه دارند دو چيز است. نخست اينكه سرانه فرهنگي و دانشجويي در دانشگاههاي سراسري حضوري بالغ بر 25 هزار تومان است به همين خاطر براي انجام برنامه هاي فرهنگي مانند برگزاري اردوها و كلاسهاي فوق برنامه دست بازتري دارند.

از سوي ديگر نظام آموزشي دانشگاه پيام نور نيمه حضوري ما است به همين خاطر دانشگاه الزامي به ارائه خوابگاه ندارد به همين خاطرمسائل فرهنگي كه دانشگاه ها براي دانشجويان در خوابگاه ها در نظر مي گيرند در دانشگاه پيام نور وجود ندارد.

با توجه به اين مسئله ميزان 15 هزار توماني كه ما براي مسائل فرهنگي به دانشجويان اختصاص مي دهيم كافي است.

*چقدر بر روي واحدهاي دانشگاه نظارت مي كند كه با توجه به كمبود بودجه در بخش هاي عمراني، بودجه بخش فرهنگ را در همين زمينه هزينه كنند؟
- بودجه اي كه در زمينه مسائل فرهنگي به واحدهاي دانشگاه پيام نور اختصاص پيدا مي كند با دقت خاصي نظارت مي شود و بايد ريز هزينه ها به سازمان مركزي ارائه شود.

البته برخي از واحدهاي دانشگاه پيام نور با توجه به توسعه مسائل فرهنگي و ورزشي كه داشته اند علاوه بر سرانه 15 هزار تومان هزينه هاي اضافي نيز انجام داده اند و در نتيجه به سازمان مركزي بدهكار نيز هستند.

* در طول سالهاي اخير چقدر به بعد كيفيت در كنار بعد كميت توجه شده است؟
- در طول سالهاي اخير دانشگاه پيام نور در چند بعد رشد داشته است. يكي از مهمترين ابعاد رشد دانشگاه پيام نور در حوزه دانشجويي بوده كه بر اساس ظرفيت سازي كه در دانشگاه انجام شده تعداد دانجشو در مراكز و واحدها افزايش پيدا كرده است.

بعد دوم افزايش تعداد رشته محل هاي موجود دانشگاه است. در سال 85 تنها دو هزار 347 رشته محل در دانشگاه پيام نور ايجاد شده بود اما در حال حاضر بيش از هفت هزار رشته محل در دانشگاه وجود دارد.

افزايش تعداد دانشكده ها نيز از دو دانشكده در سال 85 به هفت دانشكده كه با توجه به نيازهاي جامعه صورت گرفت از دستاوردهاي سال هاي اخير دانشگاه پيام نور است.

اما تمامي اين پيشرفت ها در طول ساليان اخير در بعد كمي بوده و متاسفانه كيفيت تنها مسئله اي است كه معمولا كمتر به آن پرداخته شده است.

از ابتداي سال 87 برنامه ريزي هاي دانشگاه پيام نور و شعار اين دانشگاه حركت به سمت كيفي سازي بوده است. نسبت استاد به دانشجو به عنوان يك شاخص كيفي در دانشگاه ها مطرح است. استاندارد دنيا در نسبت استاد به دانشجو براي دانشگاه هاي باز يك به 200 است. در برنامه جهارم قرار بود ما به نسبت يك به 250 برسيم اين عدد در سال 86 حاصل شد و در حال حاضر اين رقم به زير يك به 230 رسيده است.

شاخص هاي فضاي آموزشي در دانشگاه از ديگر ملاك هاي توسعه كيفي است. در سال 84 تنها 250 مركز و واحد در دانشگاه پيام نور وجود داشت كه بيش از 190 مركز آن نيز نيمه كاره بود.

علاوه بر اتمام پروژه هاي نيمه تمام فضاي آموزشي جديد نيز در دانشگاه ايجاد شد به طوري كه در حال حاضر 488 واحد و مركز در دانشگاه پيام نور وجود دارد و اين شاخص تعداد دانشجو نسبت به فضاي آموزشي را گسترش مي دهد.

شاخص تحصيلات تكميلي نيز در بعد كيفيت دانشگاه ها بسيار مهم است. در سال 84 تنها 72 رشته مركز در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور وجود داشت كه در سه سال تعداد رشته محل هاي اين مقطع به 160 رشته محل رسيد. تعداد رشته هاي مقطع دكتري دانشگاه نيز از 6 رشته به حدود 30 رشته در سال جاري افزايش پيدا كرده است.

راه اندازي آموزش مجازي و آموزش رشته هاي آزمون محور راديو و تلويزيوني در كنار آموزش نيمه حضوري كه از قبل در دانشگاه حضور داشت در بعد كيفيت دانشگاه مد نظر قرار گرفت.

* اما عليرغم تمامي اين آمار و ارقام هنوز از وضعيت كيفي دانشگاه پيام نور انتقاد مي شود.
- كيفي سازي دانشگاه نياز به هزينه هاي مختلفي دارد. مثلا در بعد اصلاح هيئت علمي تصميم بر آن شد كه تمامي مربيان و دستياران علمي كه جذب دانشگاه شده اند تحصيل كرده و به استاديار تبديل شوند.

از سوي ديگر بايد هزينه هاي لازم را براي تكميل پروژه هاي عمراني فراهم كنيم و سپس در كنار آنها آزمايشگاهها و كارگاههاي لازم را راه اندازي كنيم تا دانشجويي كه به دانشگاه پيام نور مي آيد مطئمن باشد كه به اهداف علمي خود مي رسد.

البته در حال حاضر نيز قبولي تعداد دانشجويان دانشگاه پيام نور در مقاطع بالاتر نشان از كيفيت بالاي آموزشي اين دانشگاه را دارد اما تا رسيدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داريم.

* چقدر براي رسيدن به ماموريت دانشگاه پيام نور در تبديل شدن به قطب مجازي دانشگاههاي كشور تلاش مي كنيد؟
- وزارت علوم به ما اين ماموريت را داده است كه طي سه سال آينده به قطب مجازي دانشگاههاي كشور تبديل شويم كه ماموريت آساني نيست زيرا نياز به ايجاد زير ساخت ها، نرم افزارها، تربيت نيرو و آموزش لازم در جهت فرهنگ سازي در زمينه اين موضوع هم در دانشگاه و هم در جامعه دارد.

ايجاد دانشگاه مجازي در دنيا بيش از 40 سال سابقه دارد اما ما تازه كار هستيم و مي خواهيم از ابتدا شروع كنيم. اين در حالي است كه از همين ابتدا مي خواهيم به بحث كيفيت نيز توجه ويژه اي داشته باشيم. كتاب هاي دانشگاه بايد به محتواي الكترونيكي تبديل شوند، فضاهاي آموزشي بايد به سخت افزارها و نرم افزارهاي لازم آموزشي و ارتباطي از راه دور مرتبط شوند. همچنين سالنهاي امتحاني خاص كه پاسخگوي اين نوع آموزش در دانشگاه باشد بايد ايجاد شود. دانشگاه پيام نور تمامي مشكلات و سختي هاي اين راه را قبول كرده و در حال توسعه آن است اما وزارت علوم و دولت نيز بايد با كمك هاي براي تامين كسري بودجه، به دانشگاه كمك كنند.

* بودجه و هزينه هايي كه براي رسيدن به اين ماموريت پيش بيني كرده ايد چقدر است؟
- اين ماموريت چند ماهي است كه به دانشگاه پيام نور ابلاغ شده به همين خاطر بخش بودجه و تشكيلات دانشگاه در حال كار بر روي آن هستند و هنوز نمي توان گفت كه به چه ميزان بودجه براي انجام اين كار نياز است.

البته از مدتها قبل بسياري از زير ساخت ها لازم براي انجام اين كار مانند تجهيز تمامي واحدهاي دانشگاه به ديش ماهواره اي، فيبر زميني و خطوط مخابراتي كه بتوانند پاسخگوي اين آموزش مجازي باشند صورت گرفته است. هزينه هاي مورد نياز اين طرح بايد بررسي شود. البته بدون شك انجام اين كار هزينه هنگفتي را طلب مي كند كه دولت و مجلس بايد دانشگاه را در اين راه حمايت كنند.

*توسعه كمي دانشجويان و ساختمان هاي آموزشي يكي از مهمترين اهداف دانشگاه پيام نور است اين مسئله با ماموريت مجازي شدن دانشگاه پيام نور مغايرت ندارد؟
- دانشگاه مجازي محدوديتي براي جذب دانشجو ندارد و اين كه ما بتوانيم تعداد دانشجويان خود را افزايش دهيم در راستا و جهت مجازي شدن دانشگاه است زيرا در دانشگاه مجازي هر فردي اجازه تحصيل خواهد داشت و ديگر محدوديت ها حذف خواهند شد. حتي در صورت در مجازي شدن كامل دانشگاه نيز باز ما به فضاهاي فيزيكي براي امتحانات و برگزاري كلاسهاي آزاد نياز داريم.

*سرانه اي شدن بودجه دانشگاه پيام نور كه همواره يكي از خواسته هاي مسئولان دانشگاه پيام نور از دولت بوده به كجا رسيد؟
- سرانه اي شدن بودجه دانشگاه پيام نور با توجه به مشكلات مالي دانشگاه يكي از تقاضاهاي هميشگي ما است. ما خواهان آن هستيم كه دولت به دانشگاه پيام نور نيز مانند ساير دانشگاههاي دولتي نگاه كند و بودجه آن را مانند ساير دانشگاههاي دولتي كشور تامين كند. در سالهاي اخير تلاش ها و چانه زني هاي فراواني براي سرانه اي شدن بودجه دانشگاه انجام داده ايم اما هنوز اين امر محقق نشده است. حتي در بودجه سال 88 نيز ما پيشنهاد كرده ايم كه دانشگاه پيام نور بتواند مانند دانشگاههاي سراسري بودجه سرانه اي داشته باشد.

اگر منبع درآمد بيشتري براي دانشگاه وجود داشته باشد ما مي توانيم خدمت بيشتري به دانشجويان ارائه دهيم. اگر سرانه اي شدن بودجه در دانشگاه صورت نگيرد شكاف درآمدها و هزينه هاي دانشگاه زيادتر خواهد شد و اين به نفع دانشگاه و كيفيت آن نخواهد بود. اين كه ما سرانه اي نباشيم اما انتظارات مسئولان و دانشجويان دانشگاه از ما به اندازه دانشگاههاي سرانه اي باشد قابل قبول نيست.

* غيرحضوري بودن دانشگاه پيام نور با دريافت بودجه به ميزان دانشگاههاي روزانه در تضاد نيست؟
- ما انتظار نداريم كه سرانه بودجه دانشگاه ما را مانند سرانه بودجه دانشگاههاي روزانه سراسري تعيين كنند اما بايد مقدار سرانه براساس شاخص دانشگاههاي باز دنيا تعيين شود.

در سال گذشته بودجه دانشگاه پيام نور تنها سه درصد رشد داشته است كه اين ميزان براي دانشگاهي با وسعت دانشگاه پيام نور بسيار اندك است.

* پيشنهاد دانشگاه پيام نور براي افزايش بودجه دانشگاه در سال 88 چقدر بوده است؟
- ما اميدواريم حداقل به اندازه رشد تورم سال هاي اخير بودجه ما را افزايش پيدا كند. در حال حاضر تنها 15 تا 20 درصد بودجه دانشگاه از بخش منابع دولتي است كه ما انتظار داريم اين رقم حداقل به 40 تا 50 درصد برسد.

عدم افزايش بودجه دولتي دانشگاه مشكلات فراواني را براي ما به دنبال خواهد داشت . براي مثال بودجه عمراني دانشگاه پيام نور در سال گذشته هشت ميليارد تومان بوده است كه با توجه به 200 پروژه عمراني كه ما در دست اقدام داريم خواهيد ديد كه تمامي پروژه ها نا تمام باقي مي ماند.

*از صحبت هاي شما اين گونه برداشت مي شود كه اين علاقه را داريد خصوصي شويد؟
- در اساسنامه دانشگاه پيام نور دولتي بودن ذكر شده و ما دانشگاهي دولتي هستيم. شايد هم در حال حاضر اين دولتي بودن براي ما يك مزيت محسوب شود زيرا به خاطر دولتي بودن است كه بسياري از جوانان داوطلب حضور در اين دانشگاه مي شوند.

اما بنده معتقدم اگر مقررات دست و پا گير دولتي نباشد همان بودجه دولتي را هم نمي خواهيم و مي توانيم مثل يك شركت وابسته يا تحت نظارت در نظر گرفته شويم. مانند يك بنگاه اقتصادي كه خودگران بوده و درگير مسائل دولتي بودن نباشد به راحتي مي توانيم دانشگاه را بهتر اداره كنيم.

* مي توانيد مواردي از اين مقررات دست و پا گير را ذكر كنيد؟
- مثلا در ساخت و سازها مقررات دولتي بر ما حكم مي كند بر اساس مناقصات جلو برويم اما در عمل ديده شده كه هزينه تمام شده هر متر ساخت فضاي آموزشي در حالتي كه ما الان دولتي هستيم نسبت به دانشگاههايي كه دولتي نيستند 60 تا 70 درصد بالاتر است.

در صورتي كه اين قوانين دست و پا گير وجود نداشت مي توانستيم با گفتگو و رايزني پيمانكاراني را داشته باشيم كه بسيار ارزان تر هستند و با چانه زني جلو برويم. در مناقصه ممكن است شركتهاي حاضر با هم تباني كنند در مناقصه هم برنده شوند و ما نيز ناچاريم كار را به آنها بدهيم.

از سوي ديگر اساسا در پرداختها بايد نظام هماهنگ را رعايت كنيم كه در اين نظام فرد چه كار كند و چه كار نكند حقوق مي گيرد اما بخش خصوصي حاضر نيست به فردي كه كار نمي كند حقوق بدهد.

در بخش خصوصي پول و مزايا در مقابل نتيجه و محصول ارائه مي شود ولي در حال حاضر ما مجبور هستيم كه به تمامي كاركنان خود به هر شكلي حقوق پرداخت كنيم اما اگر از بدنه دولتي آزاد بشويم از نظر هزينه اي بسيار راحت تر و به صرفه تر خواهد بود.

* آيا اين همان راهي نيست كه سالها دانشگاه آزاد رفت و بارها از آن انتقاد شد؟
- ما قابل قياس با دانشگاه آزاد نيستيم زيرا نظام آموزشي ما متفاوت از آن است. دانشگاه آزاد يك دانشگاه حضوري كامل است و ما دانشگاه نيمه حضوري به سمت غير حضوري هستيم.

نه تنها ما راه دانشگاه آزاد را با توجه به متفاوت بودن سيستم نخواهيم رفت بلكه بر مبناي اين كه دانشگاه غير حضوري هستيم مي توانيم با رقابتي كه ايجاد مي كنيم هزينه ها را نيز پايين بياوريم.

.......................................
گفتگو از مسعود فاضلي
 يکشنبه 29 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن