تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817032079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد از انتساب برخي سخنان به رهبر معظم انقلاب در آستانه انتخابات رياست جمهوري خاتمي؛ رهبري مانع آمدن كسي نمي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: انتقاد از انتساب برخي سخنان به رهبر معظم انقلاب در آستانه انتخابات رياست جمهوري خاتمي؛ رهبري مانع آمدن كسي نمي شود
ادامه از صفحه اول--------------------
حامد طبيبي

متاسفم از اينكه در جامعه كساني اعلام مي كنند رهبري بر فرد خاصي نظري دارد و اين منتسب كردن به رهبري جفا به رهبري است.» رئيس موسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها در عين حال، رايزني حجت الاسلام سيدحسن خميني با رهبري در راستاي حضور خاتمي در انتخابات را نيز تكذيب كرد. خاتمي اما در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر برطرف شدن ترديدهايش براي كانديداتوري نيز نكاتي را ذكر كرد؛ «براي اصل مشاركت در انتخابات ترديد به آن معنا ندارم و اين را قبلاً گفته ام.» سوال اين گونه تصحيح شد كه منظور «دغدغه هايي» است كه به آن اشاره كرده ايد كه خاتمي پاسخ داد؛ «دغدغه ها وجود دارد و روي آن فكر مي كنم.» رئيس بنياد باران درباره اين تحليل كه در «دقيقه 90» وارد انتخابات مي شود هم پاسخي طنز داد؛ «مگر من فوتبال بازي مي كنم؟» رئيس دولت اصلاحات در پاسخ به اين سوال كه سخنان اخير شما در محافل سياسي، زمينه سازي براي نامزد شدن ميرحسين موسوي تلقي مي شود نيز گفت؛ من قبلاً گفته ام من يا ايشان يكي كانديدا مي شويم، در عين حال كه راه را براي ديگر كانديداها تنگ نكرده ام. خاتمي درباره زمان اعلام كانديداتوري خود نيز گفت؛ «لابد زمان ثبت نام است ديگر.»

اصلاح طلبان به اجماع مي رسند

در نشست روز گذشته تعداد زيادي از چهره هاي شاخص اصلاح طلب نيز حضور داشتند؛ از حزب مشاركت محسن ميردامادي، محمدرضا خاتمي، هادي خانيكي، كريم ارغنده پور، الهه كولايي، شهاب طباطبايي و سعيد شريعتي، از سازمان مجاهدين انقلاب محمد سلامتي، مصطفي تاج زاده و عبدالله ناصري، از حزب كارگزاران محمد عطريانفر، سيدحسين مرعشي، محمد هاشمي و اسحاق جهانگيري، از مجمع روحانيون مبارز چهره هايي مانند عبدالواحد موسوي لاري و مجيد انصاري و از حزب اعتماد ملي جواد اطاعت و رضا حجتي. همچنين آيت الله سيدمحمد موسوي بجنوردي، محسن امين زاده، عليرضا علوي تبار، مرتضي حاجي و ساير شخصيت هاي اصلاح طلب به اين نشست آمده و پس از پايان جلسه، بعضاً به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. سخنگوي حزب كارگزاران در پاسخ به سوال اعتماد درباره هجمه رسانه يي جناح مقابل جهت نشان دادن چنددستگي در اصلاح طلبان و حمايت كارگزاران از چند كانديدا تاكيد كرد كه اين حزب براي آقاي كروبي احترام زيادي قائل است اما آقايان خاتمي، ميرحسين يا كروبي بايد به صورت اجماعي وارد ميدان انتخابات شوند. در عين حال تاكنون مصوبه رسمي حزب حمايت از آقاي خاتمي- در صورت كانديداتوري- است. مرعشي در پاسخ به پرسش بعدي درخصوص اينكه «اكنون بحث اجماع جدي است و آقاي كروبي اعلام كرده اند قطعاً مي آيند و از آقاي ميرحسين موسوي و آقاي خاتمي هم يكي وارد انتخابات خواهد شد، تكليف كانديداي واحد چه مي شود» پاسخ داد؛ با وجود همه تنوعي كه در جبهه اصلاحات هست، اصلاح طلبان يك كانديدا خواهند داشت و پايبندي آقاي خاتمي، كروبي و ميرحسين موسوي به منافع ملي است؛ اين امر كمك مي كند اصلاح طلبان در نهايت يك كانديدا داشته باشند. سوال شد «آيا آقاي خاتمي كانديدا مي شوند؟» و مرعشي پاسخ داد؛ نمي دانم، بايد از خودشان بپرسيد. من سخنگوي ايشان نيستم، عجله يي هم نيست، تا 15 فروردين ماه كه ثبت نام ها آغاز مي شود، خيلي وقت داريم. آقاي خاتمي حاضر در صحنه است، بازديد مي رود و فعال است. سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه «آيا آقاي احمدي نژاد رقيب آقاي خاتمي خواهد بود؟» گفت؛ برداشت من اين است كه اصولگرايان نمي توانند بر آقاي احمدي نژاد اجماع كنند، اما اين را كه ايشان رقيب آقاي خاتمي باشند نمي دانم. محمدرضا تابش دبير فراكسيون اصلاح طلبان مجلس نيز كه به سبب وابستگي فاميلي به خاتمي با سوالات زيادي درخصوص كانديداتوري رئيس جمهور پيشين ايران مواجه شد. او درخصوص ديدار اخير سيدمحمد خاتمي با مقام معظم رهبري نيز يادآور شد؛ اين ديدار يك ديدار فوق العاده محسوب نمي شود، آقاي خاتمي همواره ديدارهاي مرتب و برنامه ريزي شده يي با مقام معظم رهبري دارند.

اما علاوه بر اصلاح طلبان و برخلاف همايش هاي معمول اين جناح سياسي برخي چهره هاي اصولگرا نيز در اين نشست حضور داشتند. سيدمرتضي نبوي كه سابقه وزارت در كابينه ميرحسين را در كارنامه خود دارد در كنار چهره هايي مانند عماد افروغ، امير محبيان و مرتضي طلايي در كنار اصلاح طلبان نشستند. نبوي در پاسخ به سوالات خبرنگاران به يك نكته قابل تامل اشاره كرد؛ «به نظر من بحث عبور از احمدي نژاد در جريان اصولگرا جدي نيست» اما در عين حال ابراز اميدواري كرد اصولگرايان به وحدت برسند.

مرتضي طلايي عضو شوراي شهر تهران و از چهره هاي نزديك به محمدباقر قاليباف اما با سوالاتي درخصوص كانديداتوري شهردار تهران روبه رو شد. اين سوالات ناظر بر اخباري بود كه طي ماه هاي اخير درخصوص فعال شدن ستادهاي انتخاباتي قاليباف به گوش مي رسد و از اختلافات جدي ميان اصولگرايان و تاكيد برخي سران اين جناح بر كارآمدي قاليباف يا ولايتي در برابر نقاط ضعف دولت نهم خبر مي دهد. طلايي در عين حالي كه سوال ها را سياسي دانسته، گفت؛ من اهل سياست نيستم و درباره كانديداتوري قاليباف اين گونه موضع گيري كرد؛ «آقاي قاليباف را يكي از شخصيت هاي توانمندي مي دانم كه مي تواند براي كشور بسيار موثر و مفيد باشد، اما اينكه ايشان كانديدا مي شوند يا خير، به خودشان مربوط است.» وي درباره مذاكره با قاليباف در اين زمينه نيز اصل اين موضوع را تاييد كرد؛ «نمي توانم بگويم گفت وگو و مذاكره يي نداشته ايم، اما اينكه در انتخابات رياست جمهوري آقاي قاليباف چه تصميمي خواهند گرفت به خودشان مربوط است.»

در نظر گرفتن عنصر زمان و مكان در حكومت

در آغاز اين نشست اما سيدعليرضا بهشتي فرزند شهيد بهشتي و دبيركل جمعيت توحيد و تعاون و حجت الاسلام سيدحسن خميني نوه امام(ره) به سخنراني پرداختند. سيدحسن خميني در ابتدا جنايات اسرائيل در غزه را نشانگر اين واقعيت دانست كه نظام بين الملل محتاج تحول است چرا كه بر پايه ظلم مداري اداره مي شود و نيز از حاكمان «بزدل» جهان عرب كه «جز براي خودشان گام برنمي دارند و نه بويي از شرافت برده اند و نه انسانيت» به شدت انتقاد كرد. او حاضران در اين نشست را بزرگان ديروز و امروز و فرداي نظام و از ياران و مديران انقلاب اسلامي در سه دهه گذشته كه آميزه تجربه و دانش هستند، دانست و از شخصيت سيدمحمد خاتمي و ميرحسين موسوي و ساير حضرات آيات و استادان و صاحب نظران حاضر در جلسه تجليل به عمل آورد؛ «شايد سخن گفتن من در جمع چنين بزرگاني از نگاه برگزاركنندگان جلسه تمريني باشد براي اينكه در دهه چهارم بزرگ ترها به حرف كوچك ترها هم گوش كنند و تجربه يي باشد كه نوع ديگري هم بتوانيم صحبت كنيم، بينديشيم و گوش دهيم.» يادگار امام همچنين بررسي ماهيت و چيستي تحول را مقدمه ضروري طرح مساله دانست و گفت؛ اگر ندانيم به دنبال چه چيزي هستيم ضرورت آن، غيرقابل باور و تصور خواهد بود. بايد قبل از ضرورت تحول جايگاه دو مفهوم واكاوي شود؛ اول بررسي وضع موجود و ديگري شناخت وضع مطلوب. وي با بيان اينكه حركت از وضع موجود به وضع مطلوب به دو صورت انقلابي با شيب تند يا اصلاحي با شيب كند صورت مي گيرد، خاطرنشان ساخت؛ اين حركت با هر سرعتي صورت گيرد مهم نيست، مهم آن است كه اين دو موقعيت به درستي شناخته شود. همان طور كه چشم بستن به واقعيت ها و نديدن عيوب بسيار غلط است، نگاه بي انصافانه و سياه نمايي، همه چيز را به نابودي مي كشاند. وي تبيين مولفه هاي وضع مطلوب را گام دوم تحول دانست و اظهار داشت؛ بايد اجزاي وضع مطلوب بازكاوي و معرفي شوند. اگر به دنبال عدالت هستيم بايد مقصود خود را از آن بيان و تبيين كنيم. اسلام و عدالت چيزي است كه هم امام و هم اقران امام در مورد آن سخن مي گفتند. وي با بيان اينكه در انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني هر دو وجه بيان كلي مفاهيم و تبيين مولفه هاي آن در كوتاه ترين زمان ممكن ارائه شد، اظهار داشت؛ راه بيرون رفتن از انسدادهاي موجود، راه بقا و ماندگاري نظام و حفظ خط امام و انقلاب، اجتهاد در مباني انقلاب و انديشه هاي بنيانگذار نظام است.

سيدحسن خميني در ادامه با اشاره به تاكيد امام خميني(ره) بر اجتهاد در متون مقدس گفت؛ بايد در مواجهه با سوالات جديد به دنبال پاسخ هاي جديد مبتني بر اصول باشيم. روشنفكري به معناي حرف نو زدن نيست، روشنفكري به معناي پاسخ دادن به سوال هاي جديد است. وي با بيان اينكه ما در انقلاب اسلامي با يك متن مقدس روبه رو هستيم، اظهار داشت؛ جامعه ما در دوره هاي مختلف وفاداري خود را به متون مقدس امام نشان داده است و راه آينده ما در اين متون نهفته است. اجتهاد در اين متون برداشتن گام سوم تحول و راه رسيدن به وضع مطلوب است. سيدحسن خميني در پايان اظهار داشت؛ امام پس از 11 سال حكومت، براي اولين بار در تاريخ از تاثير زمان و مكان در اجتهاد سخن گفت و تاكيد ايشان به در نظر گرفتن عنصر زمان و مكان در اجتهاد و حكومت نبايد به فراموشي سپرده شود.

سيد عليرضا بهشتي هم هدف از برگزاري اين نشست را تشريح كرد؛«پيش از اين و در پي بيش از پنج سال تلاش مستمر و نظام مند، گروهي از دوستان شما كه همانند شما دل نگران آينده اين انقلاب، جامعه و سرزمين بودند و ايمان به اسلام به عنوان مكتب راهنماي نظر و عمل در ساحت فردي و اجتماعي دارند، راه و انديشه امام را به عنوان مبناي راهبردها در اداره اجتماع پذيرفته اند، جمهوري اسلامي را به عنوان الگوي برآمده از انقلاب اسلامي مردم ايران داراي ظرفيت هاي بالقوه و بالفعلي مي دانند كه مي تواند زمينه ساز تحقق مطالبات آنان باشد و حضور مشاركت جويانه و پاسخ جويانه مردم در اداره كشور را سرمايه اصلي آن مي دانند، به تبيين و تدوين متني و مبنايي براي گفت وگو و دستيابي به اتفاق نظر و همدلي بايسته براي اعتلا و پيشرفت جامعه ايراني و اسلامي دست يازيدند كه حاصل دو بخش از چهار بخش آن را تقديم تان كرده ايم. در بخش نخست از منظري فرابخشي، نظام واره و جامع نگر، به ارزيابي راه طي شده پرداخته شده و بخش دوم در پاسخگويي به تقاضاهاي بخش اول، به تبيين مباني نظري گفتمان پيشنهادي دهه چهارم با عنوان الگوي زيست مسلماني بر پايه عقلانيت جمعي توحيدي اختصاص دارد.»

نشست هاي تخصصي

پنل تخصصي نشست دهه چهارم؛ ضرورت تعامل و تحول با حضور باقريان، منوچهري و اميري آغاز به كار كرد. در اين پنل كه در سه بخش دستاوردها، چالش ها و ضرورت ها، نظام انديشگي؛ رويكرد اجتماعي و چارچوب اجتماعي شدن ارائه شد، سخنرانان به بررسي الگوي زيست مسلماني خواهند پرداخت. لازم به يادآوري است چهره هايي مانند محمدرضا تاجيك، غلامرضا ظريفيان و جمشيد انصاري در شوراي مركزي جمعيتي توحيد و تعاون حضور دارند.

محمد هاشمي؛ هنوز تصميم گيري نكرده ام

محمد هاشمي تصميم گيري خود را در مورد انتخابات رياست جمهوري به آينده موكول كرد. به گزارش فارس محمد هاشمي اظهار داشت؛ من هنوز اعلام نكرده ام كه مي آيم و در حال فكر كردن هستم هرچند آيت الله هاشمي نيز گفتند در كار من دخالت نمي كنند. وي در ادامه افزود؛ تصور نمي كنم احساسات مردم در انتخابات بر تصميم گيري آنها موثر باشد و غلبه كند. در اين دوره انتخابات رقابت شديد است بنابراين هرچه تعداد كانديداها كمتر باشند احتمال موفقيت بيشتر است و تقسيم آرا عقلاني خواهد بود و اگر جناحي هدفش پيروزي است بايد با يك كانديدا وارد ميدان شود. محمد هاشمي در خصوص احتمال كانديداتوري ميرحسين موسوي در اين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد؛ معتقدم عملگراها بايد در اين دوره از انتخابات وارد شوند؛ با شعار نمي شود كار كرد.
 شنبه 28 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن