تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815515082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابوالفضل ساجدي:تاريخي جلوه دادن شخصيت‌هاي ديني، الگوبودن آن‌ها را از بين مي‌برد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: ابوالفضل ساجدي:تاريخي جلوه دادن شخصيت‌هاي ديني، الگوبودن آن‌ها را از بين مي‌برد
گروه انديشه: يكي از مشكلات در عرصه الگودهي ديني، تاريخي جلوه دادن وقايع و حوادث ديني و شخصيت‌ها و بزرگان ديني و هم‌چنين واقعه عاشوراست كه الگو بودن آن‌ها را براي زمان حاضر از بين مي‌برد.
حجت‌الاسلام و المسلمين ابوالفضل ساجدي، دكتراي فلسفه دين و دانشيار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: يكي از آسيب‌هاي عزاداري امام حسين(ع) تاريخي جلوه دادن الگوي عاشورايي و اسوه‌هاي حسيني است؛ يعني ما به گونه‌اي به مخاطب خودمان عرضه كنيم كه اين‌ها در زمان خودشان، انسان‌هاي ارزشمندي بودند و متناسب دوران خود بودند، نه متناسب دوران ما كه در اين صورت اثر الگودهي از بين خواهد رفت.

ساجدي‌ هم‌چنين گفت: ولي اگر در ذهن جوان پرسش‌هاي بنيادني در مورد ارزش‌هاي الگويي حسيني وجود داشته باشد، در اين صورت روش الگو بودن آن‌ها براي او تضعيف خواهد شد. بنابراين بايد در عرضه الگودهي ديني، الگو‌ها را شخصيت‌هاي تاريخي‌اي كه دوران‌شان گذشته است، نشان ندهيم و هم اگر آن‌ها را به عنوان شخصيت‌هاي ديني عرضه مي‌كنيم، بايد پرسش‌هايي كه در ذهن جوانان است و مانع از اين مي‌شود كه آن‌ها را الگوي فعلي بشناسند، پاسخ بدهيم.

دانشيار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در مورد الگودهي تأكيد كرد: پس بايد سخنرانان در اسوه و الگو پردازي امام حسين(ع)، وضعيت فكري و فرهنگي خود را به نيكي مورد توجه قرار دهند و از طرف ديگر چالش‌هاي فرا روي زماني دانستن اين الگوها را برطرف كنند.

مؤلف «دين و دنياي مدرن» در جواب اين سؤال كه چگونه بايد ارزش‌هاي ديني را براي نسل جوان بيان كرد؟، گفت: در اين‌جا بايد ارزش‌هاي ثابت و متغير را براي نسل جوان جامعه بيان، مطرح و تبيين كنيم و آن ارزش‌هايي كه در طول تاريخ ثابت بوده و امروزه هم جوان به آن‌ها نيازمند است بيان شود. لذا بايد در عرصه الگودهي، ابعاد جهاني و فرا تاريخي قرآن و اسوه‌هاي ديني را بيان كنيم تا بتوانيم امام حسين(ع) و اصحاب او را متناسب زمان خودمان به جوانان عرضه كنيم.

اين محقق در عرصه تعليم و تربيت اسلامي در ادامه خاطرنشان كرد: پس يكي از مشكلات در عرصه الگودهي ديني، تاريخي جلوه دادن وقايع و حوادث ديني و شخصيت‌ها و بزرگان ديني و همچنين واقعه عاشوراست كه در اين صورت نمي‌توان اين‌ها را الگو براي زمان حاضر معرفي كرد.

وي هم‌چنين اظهار كرد: از ديگر آسيب‌هايي كه امروزه در مورد شخصيت‌پردازي الگو‌هاي ديني مطرح است، فهم نامناسب از موقعيت زماني الگوهاست؛ يعني در معرفي الگوهاي اسلامي بايد موقعيت زماني آن‌ها را به خوبي تبيين كنيم.

ساجدي در مورد اين مطلب اظهار كرد: به عبارت ديگر هر امامي ممكن است به دليل شرايط زماني خودش، تلاش‌هاي خاصي را انجام داده باشد و راه خاصي را انتخاب كرده باشد. مثلا اينكه برخي امامان جنگ و برخي صلح را برگزيده‌اند، علت اين تغيير روش بايد براي ما روشن باشد تا بدانيم ائمه ما به رغم رفتارهاي مختلفي كه داشتند همه در مسير اسلام حركت كرده‌اند.

خبرنگار : ابوالفضل عنابستاني
 جمعه 27 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن