تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819777470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي ويژه مهر با فهرستي - 1بزرگنمايي در خريد تجهيزات دانشگاهها / بازار دلالان داغ شده است!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوي ويژه مهر با فهرستي - 1بزرگنمايي در خريد تجهيزات دانشگاهها / بازار دلالان داغ شده است!
مديركل دفتر پشتيباني و خدمات پژوهشي در معاونت پژوهشي وزارت علوم با انتقاد از نحوه اقدام معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در تبليغات و بزرگنمايي موضوع خريد تجهيزات گفت: اين گونه برخوردها منجر به ايجاد توقعات بيش از توان نظام اجرائي كشور مي شود.

غلامرضا فهرستي در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سهم دانشگاههاي وزارت علوم از بودجه خريد تجهيزات كه رياست جمهوري به اين امر اختصاص مي دهد،‌ افزود: در اولين گام پس از اعلام رياست جمهوري در آذر ماه 1386 مبني بر اختصاص حدود 400 ميليون يورو ارز جهت بازسازي و نوسازي تجهيزات دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي مربوط به وزارت علوم و وزارت بهداشت، معاونت پژوهشي وزارت علوم شاخصهاي تخصيص و توزيع را تعيين كرد.

هنوز منتظر پرداخت بودجه تجهيزات هستيم

وي افزود: سهم وزارت علوم بالغ بر 299 ميليون يورو است و اين اعتبار با توجه به شاخص هر دانشگاه بين دانشگاهها، مراكز تحقيقاتي، پژوهشگاهها و پاركهاي علم و فناوري زير مجموعه وزارت علوم تعيين شده است. جدول توزيع و ليست تجهيزات مورد نياز بر مبناي اولويت هر مركز در اسفند سال 86 در اختيار معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري جهت عملياتي شدن و اجراي سريع قرار گرفت و وزارت علوم از آن زمان تاكنون منتظر دستور پرداخت اين اعتبارات است.

مدير كل پشتيباني پژوهشي وزارت علوم با اشاره به اختصاص اعتبارات رياست جمهوري به وزارت بهداشت براي تأمين اعتبار تجهيزات دانشگاههاي اين وزارتخانه گفت: اعتباري كه وزارت بهداشت براي تأمين تجهيزات از طريق معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري پيش بيني كرده و به آن اختصاص داده شده 112 ميليون يورو و بسيار كمتر از اعتبار مورد نياز وزارت علوم بوده است از اين رو وزارت بهداشت زودتر از وزارت علوم به اين اعتبار دست يافت.

وي اظهار داشت: از سوي ديگر تنوع و تكثر تجهيزات، رشته ها و تعداد دانشگاهها و مراكز مرتبط در وزارت علوم بيشتر از وزارت بهداشت است بنابراين طبيعي است كه مدت زماني كه وزارت علوم براي جمع آوري اطلاعات و دسته بندي و اولويت دهي به آنها لازم داشت بيشتر بود.

فهرستي افزود: بدين ترتيب وزارت بهداشت موفق شد زودتر از وزارت علوم ليست خود را تهيه و به معاونت علمي رياست جمهوري ارائه دهد لذا سهميه وزارت بهداشت در سه ماهه اول سال 1387 اختصاص پيدا كرد و عملياتي شد.

مشكل موجود در زمينه اختصاص اعتبار تجهيزات به وزارت علوم

وي به مشكل موجود در زمينه اختصاص اين اعتبار به وزارت علوم اشاره كرد و گفت: تأخير در اختصاص اعتبار ارزي مذكور جهت خريد تجهيزات مورد نظر وزارت علوم به نوعي به اختلاف نظر و ديدگاه معاونت علمي و فناوري با بانك مركزي مربوط است.

رقابت كاذب دانشگاهها و داغ شدن بازار واسطه گري و دلالان

مدير كل دفتر پشتيباني معاونت پژوهشي وزارت علوم با انتقاد از اين روش اعلام كرد كه اين نحوه برخورد باعث مي شود گاهي دانشگاهها براي دريافت و جذب اين اعتبار رقابت كاذبي را ايجاد كنند.

وي خاطرنشان كرد: اين رقابت بعضاً به بازار فروش تجهيزات تسري پيدا مي كند و به داغ شدن بازار واسطه گري و افزايش قيمتها توسط دلالان و شركتهاي تأمين كننده تجهيزات پيشرفته منجر مي شود.

وي همچنين تأكيد كرد: از سوي ديگر زماني كه تأمين تجهيزات دانشگاهي را از طريق واردات و خريد ارزي تبليغ مي كنيم به نوعي بحراني به وجود مي آيد كه به نفع نظام و سيستم پژوهشي كشور نيست به عنوان مثال زماني كه به دانشگاهها اعلام مي شود كه بودجه ارزي معيني براي اين منظور اختصاص يافته است هر دانشگاه يا موسسه پژوهشي براي عقب نماندن از اين قافله، با طرح درخواستهاي سيري ناپذير و بعضاً به حق خود، خواهان سهم بيشتري از اين اعتبار است كه اين امر نهايتاً باعث رونق كسب و كار فروشندگان و واسطه ها مي شود.

فهرستي اظهار داشت: اين در حالي است كه دانشگاهها و موسسات بايد با توجه به توان تحقيقاتي و با تعريف پروژه هاي تحقيقاتي و با رويه مشخص پس از داوري توسط مراجع ذيصلاح به نيازهاي واقعي تجهزاتي خود برسند. اين گونه دانشگاهها و موسسات به جاي رقابت در مصرف اعتبار به سمت ارتقاء سطح تحقيقات خود و حل مشكلات و معضلات جامعه ترغيب خواهند شد به عبارت ديگر از اين طريق اعتبارات جهت دهي خواهند شد.

در برخي مواقع نيازهاي دانشگاهها اغراق آميز است

وي با بيان اينكه در برخي مواقع نيازهاي دانشگاهها اغراق آميز است، گفت: دانشگاههاي ما عليرغم اينكه اعلام مي كنند به تجهيزات زيادي نياز دارند اما زماني كه به آنها اعلام مي كنيم با ساختار خاصي نياز خود را اعلام كنند، قادر به انجام اين كار را نيستند.

انتقاد از نحوه اقدام معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در تبليغات و بزرگنمايي خريد تجهيزات

مدير كل پشتيباني امور پژوهشي وزارت علوم با انتقاد از نحوه اقدام معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در تبليغات و بزرگنمايي موضوع اعلام كرد كه اين گونه برخوردها منجر به ايجاد توقعات بيش از توان نظام اجرائي كشور خواهد شد و از سوي ديگر تأثير مثبت فشارهاي بين الملي نظام استكبار جهاني بر پژوهش كشور كه ايجاد خلاقيت و استقلال كشور را باعث خواهد شد كم اثر مي شود و واردات منجر به افزايش رشد اقتصادي شركتهاي وابسته به كشورهاي متخاصم خواهد شد.

وي اضافه كرد: به بيان ديگر به نوعي خود به دست خود به تيز كردن شمشير دشمنانمان بر عليه خودمان كمك مي كنيم. البته بخشي از تجهيزات داراي سطح فناوري بالائي هستند كه به راحتي دستيابي به آنها حاصل نمي شود لذا بايد با سياست و راهبرد مشخص و كارآمد مبتني بر واقعيتها به تأمين و تهيه تجهيزات مورد نياز دانشگاهها اقدام كرد.

قسمت دوم گفتگوي مهر با غلامرضا فهرستي تا دقايقي ديگر منتشر مي شود.
 جمعه 27 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن