تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821258692




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين يادمان تئاتر شهداي هويزه در سبزوار برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: نخستين يادمان تئاتر شهداي هويزه در سبزوار برگزار شد
نخستين يادمان تئاتر شهداي هويزه و ۴۳ شهيد جهادگر سبزوار به مناسبت بيست و هشتمين سالگرد شهداي هويزه در اين شهرستان برگزار شد.

دبير يادمان تئاتر شهداي هويزه و ۴۳ شهيد جهادگر سبزوار هدف برگزاري اين يادمان را گرامي داشت ياد و خاطره شهداي هويزه و شهداي ۸ سال دفاع مقدس و نيز نهادينه كردن فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه عنوان كرد.

حسين شمس آبادي افزود: با توجه به حضور قابل توجه جوانان در برنامه هاي هنري، برگزاري اين جشنواره ها مي تواند نقش مهمي در آشنا كردن نسل جوان با مفاهيم ارزشي دوران دفاع مقدس داشته باشد.

اين مسئول همچنين با اظهار اين كه تمام گروه هاي هنري سبزوار به طور مستقيم و غير مستقيم در برگزاري اين يادمان مشاركت داشتند افزود: هدف ما به كار گرفتن هنرمندان رشته هاي مختلف اين شهرستان در يادمان شهداي هويزه و ۴۳ شهيد ايثارگر اين شهرستان براي به تصوير كشيدن هر چه بهتر اين فضاي مقدس است.

وي اعلام كرد: در اين جشنواره ۶ نمايش با موضوع دفاع مقدس و به كارگرداني كارگردانان برجسته شهرستان از ۲۳ تا ۲۶ دي ماه در محل تالار كاشفي مجتمع فرهنگي و هنري اسرار و تالار بيهقي سبزوار صبح و بعدازظهر به روي صحنه مي رفت.

شمس آبادي حضور ۶ گروه هنري نمايش را در اين يادمان با ارائه يك موضوع خاص و در يك شهرستان بسيار قابل توجه عنوان كرد.

وي اين نمايش ها را شامل شهرآباد رمل به كارگرداني مريم نيكو، بند به كارگرداني محسن كفاش، خون چيليك به كارگرداني محمد اكبري، رقص مرگ به كارگرداني محمود فتحي، آواز شماره ۲۹۲۰ به كارگرداني محمد نوباغي و قصر شيرين به كارگرداني آسيايي ذكر كرد.

اين مسئول با اظهار اين كه يادمان شهداي هويزه و ۴۳ شهيد جهادگر در سال هاي آينده در قالب جشنواره هاي عكس، فيلم، داستان كوتاه، مقاله و پژوهش و هنرهاي تجسمي هم ادامه مي يابد پيش بيني كرد كه در سال ۱۳۹۱ فستيوالي از اين ۵ رشته هنري و با دعوت از كليه علاقه مندان براي پاس داشت شهداي هويزه و شهيدان جهادگر اين شهرستان برگزار شود.

وي همچنين از حضور جابر عناصري از استادان بزرگ تعزيه و تئاتر كشور هم زمان با برپايي اين يادمان در سبزوار خبر داد و گفت: برگزاري كارگاه آموزشي و سخنراني با موضوع تئاتر ديني از برنامه هاي اين استاد تئاتر در سبزوار خواهد بود.

دبير جشنواره يادمان شهداي هويزه و ۴۳ شهيد جهادگر سبزوار همچنين داوران اين جشنواره را شامل سيد نوراله رضوي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار، حسين كارگري بازيگر، كارگردان و از پيشكسوتان تئاتر اين شهرستان و نيز سيد هادي زرقاني ذكر كرد و گفت: در اختتاميه اين يادمان ۳ تئاتر برتر براي اجراي عمومي انتخاب و با اهداي جوايزي از آن ها تقدير خواهد شد.

وي همچنين علت تاخير ۳ روزه را در برگزاري اين يادمان بنا به درخواست گروه هاي شركت كننده در جشنواره اعلام كرد و گفت: با توجه به اين كه در ابتدا تالار بيهقي سبزوار براي اجراي نمايش هاي شركت كننده دراين جشنواره برنامه ريزي شده بود و گروه ها، دكور و صحنه خود را متناسب با اين سالن تدارك ديده بودند، مدت زماني براي هماهنگ شدن آن ها با فضاي جديد و اجراي نمايش ها در ۲ تالار بيهقي و كاشفي سبزوار نياز بود.

معاون سازمان و مدير جهاد كشاورزي سبزوار هم در اين آيين با اشاره به برگزاري يادواره شهداي هويزه و ۴۳ شهيد جهادگر سبزوار طي چند سال گذشته در اين شهرستان گفت: تا سال گذشته يك تئاتر با موضوع دفاع مقدس انتخاب مي شد و فقط براي حاضران در مراسم اين يادواره به نمايش در مي آمد.

مهندس محمد حسين آبادي ادامه داد: برگزاري جشنواره تئاتر شهداي هويزه و ۴۳ شهيد جهادگر سبزوار فرصت استفاده عموم شهروندان از اين برنامه هنري و آشنايي آنان را با فضاي دوران دفاع مقدس فراهم كرد كه اميدواريم سال آينده به صورت پرشورتري برگزار شود.

وي همچنين گفت: در سال آينده از مجموعه نمايش هاي ارائه شده در اين جشنواره تئاتر، يك نمايش براي اجرا در مراسم يادواره شهداي هويزه و ۴۳ شهيد جهادگر سبزوار انتخاب مي شود و به نمايش در مي آيد.

در خور اشاره است كه هم زمان با آيين گشايش اين يادمان نمايش شهرآباد رمل به كارگرداني مريم نيكو به نمايش درآمد.

كارگردان اين نمايش درباره موضوع آن به خبرنگار ما گفت: اين نمايش با محوريت ۵ شهيد هويزه شهرستان سبزوار تهيه شده و داستان آن مربوط به شهري است كه جهادگران جهاد سازندگي در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي با بهر ه گيري از دانش تخصصي خود در زمينه هاي مختلف اقدام به عمران و آباداني آن مي كنند.

مريم نيكو با بيان اين كه داستان اين نمايش توسط زن و مردي به اجرا در مي آيد كه فرزندي ندارند ادامه داد: ۵ تن از جهادگران اين شهر كه در واقع شهداي هويزه سبزوارند با اين مرد و همسر وي الفت مي گيرند به گونه اي كه به منزله فرزندان نداشته اين خانواده ۲ نفره محسوب مي شوند.

وي با بيان اين كه اين جهادگران با آغاز جنگ تحميلي عازم جبهه مي شوند گفت: در نمايش شهرآباد رمل، دوران كهنسالي اين زن و شوهر به نمايش درمي آيد و زماني را نشان مي دهد كه ۵ جهادگر و فرزند خوانده هاي اين خانواده به شهادت رسيده اند و تنها ياد و خاطره اي از آن ها به جا مانده است.

وي افزود: گفت وگوهاي ۲ نفره بازيگران نمايش (مرد و همسرش) در واقع تداعي كننده خاطراتي است كه از اين ۵ شهيد بزرگوار و حضور آنان در شهر خود دارند.

اين كارگردان كه خود بازيگري نقش زن اين نمايش را نيز عهده دار است ادامه داد: سرانجام جنگ به شهرآباد نيز كشيده مي شود و كلاغ ها كه به عنوان نمادي از عراقي ها در اين نمايش از آن ها ياد مي شود به شهر آباد حمله مي كنند و چون ديگر اثري از فرزندان اين خانواده( ۵ شهيد هويزه) در اين شهر نيست آن را تبديل به ويرانه اي مي كنند و پيرمرد و پيرزن قصه هم، خود به خاطره ها مي پيوندند.

او (شهرآباد رمل)، نام نمايش نامه را برگرفته از موضوع آن عنوان كرد و گفت: شهرآباد شهري است كه توسط جهادگران در ابتداي انقلاب آباد شده و رمل كه به معناي نوعي خاك به جامانده از توفان شن و ويراني ناشي از آن است استعاره اي از ويران شدن دوباره اين روستا توسط كلاغ ها (دشمنان) است.

اين نمايش به نويسندگي سيد شمس و مريم نيكو، به كارگرداني مريم نيكو و بازيگري مريم نيكو و وحيد مكاري در مدت حدود يك ماه ساخته شد و به مدت ۴۲ دقيقه اجرا شد.يادمان تئاتر شهداي هويزه و ۴۳ شهيد جهادگر سبزوار به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار، مديريت جهاد كشاورزي، بنياد شهيد و امور ايثارگران، دانشگاه تربيت معلم، انجمن نمايش و كانون هنرمندان اين شهرستان برگزار شد.

سبزوار تنها شهرستان استان خراسان رضوي است كه ۵ تن از شهداي هويزه را تقديم انقلاب كرده است.

حاشيه ها:
افتتاحيه اين جشنواره با يك ساعت تاخير آغاز شد.

از مجموع ۶ تئاتر كه اسامي آن ها در پيش خبر، از جانب دبير جشنواره براي حضور در يادمان تئاتر شهداي هويزه در گفت وگو با خبرنگار ما اعلام شده بود در مراسم گشايش اين يادواره، نمايش بند از محسن كفاش جايگزين يعني به كي مي دينش از همين كارگردان شد، نمايش آواز شماره ۲۹۲۰ از محمد نوباغي جايگزين اين كاره از همين كارگردان شد و نمايش قصر شيرين آسيايي جايگزين تئاتر آيين ما و اما از حسن عنايت پور شد.

از مجموع۷ نمايشي كه طبق نخستين اعلام اين يادمان، براي شركت در آن اعلام آمادگي كرده بودند يك تئاتر هم انصراف داد.مدير جهاد كشاورزي سبزوار بدون اطلاع قبلي براي سخنراني كوتاه روي صحنه فرا خوانده شد و وي نيز با سخناني كوتاه صحبت خود را پايان داد.

در اين مراسم به جز رياست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و مدير جهاد كشاورزي سبزوار، از روساي ادارات شخص ديگري حضور نداشت و در اين ميان مسئولان روابط عمومي چند اداره هم حضور داشتند همچنين از اعضاي شوراي شهر سبزوار كارگري رئيس كميسيون فرهنگي اين شورا به عنوان داور جشنواره حضور داشت.

چند تن از ناشنوايان نيز در اين جشنواره حضور داشتند.

پس از پايان مراسم افتتاحيه كه مدت كوتاهي بود استراحت حدود ۲۰ دقيقه اي به حاضران داده شده و پس از آن حاضران شاهد اجراي نمايش شهرآباد رمل بودند.

نمايش شهرآباد رمل كه پس از مراسم افتتاحيه به نمايش درآمد مورد داوري قرار نگرفت و قرار شد روز پنج شنبه براي داوري شدن روي صحنه برود و همچنين نمايش قصر شيرين احتمال داده شد كه در روز پنج شنبه به صورت ميداني در تالار بيهقي هم زمان با شهرآباد رمل به نمايش درآيد.

همچنين اجراي ميداني نمايش هاي شركت كننده در اين جشنواره هم زمان با يادواره شهداي هويزه سبزوار در عصر پنج شنبه از جمله وعده هايي بود كه در اين مراسم داده شد.

همچنين رعايت نشدن سابقه تئاترها براي نمايش در اين جشنواره از جمله انتقاداتي بود كه از طرف يكي از كارگردانان حاضر مطرح شد. در اين جشنواره، تئاتري با سابقه نمايش در جشنواره هاي استاني و تئاتري با سابقه نخستين حضور در روي صحنه، با تمريني كوتاه مدت اجرا شد.
 پنجشنبه 26 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1507]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن