تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816362117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تنش گازي در روابط روسيه و اوكراين


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تنش گازي در روابط روسيه و اوكراين
خبرگزاري فارس: صرف‌نظر از بدهي 2ميليارد دلاري اوكراين به روسيه و اختلاف دو كشور درباره نحوه همكاري شركت‌هاي گازي دو طرف كه منجر به دور تازه‌اي از تنش در روابط مسكو و كي‌يف شده است. تحليل‌گران درباره علل ريشه‌اي مناقشه گازي در اوراسيا ديدگاه‌هاي مختلفي مطرح مي‌كنند.


صرف‌نظر از بدهي 2ميليارد دلاري اوكراين به روسيه و اختلاف دو كشور درباره نحوه همكاري شركت‌هاي گازي دو طرف كه منجر به دور تازه‌اي از تنش در روابط مسكو و كي‌يف شده است. تحليل‌گران درباره علل ريشه‌اي مناقشه گازي در اوراسيا ديدگاه‌هاي مختلفي مطرح مي‌كنند. برخي بر اين باورند كه تنها محور اختلاف ميان دو كشور تعهدات مالي اوكراين نيست. به باور اين گروه در اين بين نبايد از چالش‌هاي ناشي از موضوع پيوستن اوكراين به ناتو چشم پوشي كرد. در واقع در حالي كه پس از مناقشه دامنه دار گرجستان و روسيه در اوت گذشته كه روابط مسكو با غرب به‌ويژه آمريكا را تحت‌تأثير قرار داد، اين نگراني وجود دارد كه روسيه اكنون به اوكراين چشم دوخته باشد و تلاش‌هاي اوكراين براي پيوستن به سازمان پيمان آتلانتيك شمالي ناتو، خشم روسيه را برانگيخته است.

از سوي ديگر براساس ديدگاه برخي از ناظران بين‌المللي، كاهش بهاي جهاني نفت، روسيه را در تنگناي انتخاب گزينه‌هاي محدود قرارداده است و در اين شرايط فرصت طلبي كي‌يف براي چانه زني بر سر قيمت گاز موجب واكنش تند مسكو شده است. در حالي كه بهاي گاز صادراتي روسيه به اوكراين در سال 2008 براي هر هزار متر مكعب 179 دلار و 50 سنت بود و مقامات اوكرايني بهاي 100 دلار را براي هر يك هزار متر مكعب گاز در سال 2009 از نظر اقتصادي منصفانه و مطابق با اصول قيمت‌گذاري جهاني مي‌دانند، مقام‌هاي روسيه اعلام كردند كه اين رقم در سال جديد ميلادي به 250 تا 300 دلار مي‌رسد و قرارداد جديد گازي ميان دو كشور در شرايطي منعقد مي‌شود كه كي‌يف بدهي‌هاي گذشته خود را كه مربوط به 805 ميليون دلار براي ماه نوامبر، 862 ميليون دلار براي ماه دسامبر و 450 ميليون دلار ديركرد پرداخت اين تعهدات مالي است پرداخته باشد.

با اين حال با وجود موانع ياد شده، تحليل‌گران بر اين باورند كه با توجه به وابستگي اروپا به گاز روسيه كه از مسير اوكراين منتقل مي‌شود و در شرايطي كه اين تنش‌ها همزمان با فصل زمستان است، فشار‌ها بر كي‌يف مضاعف شده و روسيه همچنان از قدرت مانور بيشتري براي اداره اين تنش برخوردار است. اين در حالي است كه كاهش قابل ملاحظه قيمت نفت يكي از آثار مهم بحران اقتصادي جهان بر روسيه است و موجب شده است مسكو در حالي كه به ذخاير ارزي 8 سال رونق اقتصادي ناشي از افزايش ارزش نفت چشم مي‌دوزد، ضمن جست‌وجوي راه حلي براي ايجاد ثبات در بهاي نفت و گاز در روند نزولي ارزش انرژي، به‌دنبال راهكاري براي كاهش صادرات منابع طبيعي اين كشور نيز باشد. برخي مقامات روسي معتقدند كه در شرايط اقتصادي كنوني يا قيمت نفت و گاز برخي حوزه‌ها را بايد افزايش داد و يا بايد برخي از حوزه‌هاي انرژي را غيرفعال كرد.

بدين ترتيب گفته مي‌شود توليد نفت روسيه كه در سال 2008 به 79/9 ميليون بشكه در روز رسيده بود و نسبت به سال 2007 چيزي حدود 8/0درصد كاهش داشت در سال جديد ميلادي بيش از 3 تا 5 درصد ديگر كاهش بيابد. به‌زودي در سال 2009 به بعد ساير كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز به بهره برداري از خطوط انتقال انرژي خود به اروپا دست مي‌يابند و اين مسئله موجب كاهش قدرت مانور روسيه با ابزار انرژي خواهد بود. از طرف ديگر با تكميل و بهره برداري از خط لوله قزاقستان به چين در سال جديد ميلادي، وابستگي انرژي چين به روسيه نيز كاهش خواهد يافت.

در حالي كه پيش از اين بين مقامات روسنفت و شركت ملي نفت چين نيز درباره قيمت نفت اختلافاتي به‌وجود آمده بود و در نهايت روساي جمهور دو كشور به يك توافق موقت دست يافته بودند.
............................................................................................
منبع: همشهري آنلاين
انتهاي پيام/
 پنجشنبه 26 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن