تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816433935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توجه به ريشه‌هاي فرهنگي در بيست ‌و هفتمين جشنواره تئاتر فجر


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توجه به ريشه‌هاي فرهنگي در بيست ‌و هفتمين جشنواره تئاتر فجر
براي نخستين بار برخي از نيازهاي مالي جشنواره توسط يكي دو اسپانسر خصوصي تامين مي‌شود.

به گزارش شبكه ايران، نشست رسانه‌اي بيست‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر با حضور مديران ستاد برگزاري و به منظور پاسخگويي به سوالات خبرنگاران برگزار شد و «حسين مسافرآستانه» دبير جشنواره بيست‌وهفتم در آغاز ‌‌گفت:« توجه خاصي بر ادبيات كهن ايران به عنوان ريشه فرهنگي‌مان داشته‌ايم و به همين سبب موجب شكل‌گيري بخش جديدي به جشنواره شد و تعداد كارهاي بيشتري نسبت به آن چه در فراخوان اعلام شده بود به جشنواره راه يافت.

همچنين در اين جلسه با اعلام حضور ‌‌شركت‌هاي خصوصي به منظور حمايت از جشنواره محمدرسول صادقي مدير روابط عمومي جشنواره اظهار داشت: امسال سرانجام طلسم جذب اسپانسر واقعي در حوزه تئاتر شكسته شده و شركت بيمه نوين در روزهاي برگزاري اين جشنواره خدمات درماني شركت كنندگان را تامين خواهد كرد و علاوه بر بيمه‌ كردن تمام تماشاگران و گروه‌هاي شركت‌كننده جشنواره، 4 چهره تجليل شده در اين جشنواره پرويز پورحسيني، هما روستا، رضا صابري و منصور ابراهيمي را بيمه عمر مي‌كند.

اسپانسرهاي خصوصي

«حسين مسافرآستانه» دبير بيست‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در بخش ديگر اين نشست گفت: برخي از نيازهاي مالي جشنواره توسط يكي دو اسپانسر تامين مي‌شود كه به زودي چگونگي همكاري آن‌ها اعلام خواهد شد. اميدوارم حضور اسپانسرهاي خصوصي به صورت فرهنگي براي تمام موسسات دولتي و غير دولتي درآيد. امسال اولين قدم برداشته شده كه ‌‌جاي خوشبختي دارد.
وي تصريح كرد: تاكنون 50 درصد اعتبار جشنواره ‌پرداخت شده و طبق قو‌ل‌هايي كه وزارت فرهنگ و ارشاد به ما داده مابقي اعتبار جشنواره به تدريج به آن تزريق خواهد شد. اميدواريم از سوي وزارت ارشاد به مشكل برنخوريم. البته براي برنامه‌هاي مصوب هنوز دچار كمبود هستيم كه اميدوارم برگزاري جشنواره را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

وي پس از تشكر از تلاش‌هاي محمدرسول صادقي مدير روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي و جشنواره بيست‌وهفتم، ‌افزود: بخشي از جوايز تجليل‌ها توسط اسپانسر تامين مي‌شود. سعي شده تا همكاري موسسات با اعطاي تسهيلات در بخش‌هاي غير مالي صورت گيرد. براي مثال چند شركت اينترنتي تسهيلاتي را براي خبرنگاران جشنواره ايجاد خواهند كرد.

چاپ 6 كتاب براي جشنواره
محمدحسين ناصربخت نيز در خصوص آثار چاپي جشنواره توضيح داد: سه مجموعه نمايشنامه‌ برگزيده جشنواره با داوري محمد يعقوبي، نصرالله قادري و من براي چاپ معرفي شده است. از 12 نمايشنامه برتر 2 اثر پيش از اين قرار داد چاپ داشتند، بنابراين 10 نمايشنامه چاپ مي‌شوند و 9 تاي آن در ايام جشنواره نمايشنامه‌خواني خواهند شد.

وي چاپ دو مجموعه نمايشنامه از رضا صابري و جمشيد خانيان را نيز از جمله آثار چاپي جشنواره معرفي كرد.

اطلاع رساني دو زبانه

در بخش ديگر‌ اين نشست حضور خبرنگاران خارجي در جشنواره مورد سوال قرار گرفت كه حسين مسافرآستانه پاسخ داد: اطلاع رساني دو زبانه از طريق سايت ايران تئاتر، ارتباط پيوسته نمايندگي رسانه‌ها با روابط عمومي جشنواره، نقش معاونت مطبوعاتي در حضور خبرنگاران خارجي در ايران، انعكاس جشنواره فجر در سال‌شمار جشنواره‌هاي دنيا از جمله مواردي است كه نشان مي‌دهد در عرصه بين‌المللي اطلاع رساني مناسب و گسترده‌اي انجام شده است.

در ادامه جلسه اعلام شد كه در جشنواره بيست‌وهفتم از رضا صابري، پرويز پورحسيني، منصور براهيمي و هما روستا به دليل سال‌هاي فعاليت تئاتري‌شان تقدير خواهد شد.

انتخاب نمايش‌ها و اطلاع رساني به گروه‌ها

در بخش ديگر اين جلسه حسين مسافرآستانه درباره تاخير پيش آمده در اعلام نتيجه قطعي كارهاي پذيرفته شده در مسابقه بين‌الملل گفت: به دليل رقابت فشرده گروه‌ها در اين بخش و محدوديت پذيرفته‌شدگان‌‌ اعلام قطعي تا آخرين روزها به تعويق افتاد. آن چه امروز در برنامه اعلام شده احتمال 10 درصد تغيير دارد.

وي تاكيد كرد كه به 4 گروه بخش ب اين مسابقه اعلام شده بود كه يك كار حذف خواهد شد، اما براي جلوگيري از تاخير در كاتالوگ از همه گروه‌ها اطلاعات دريافت شد.

وي تصريح كرد: ‌قرار نبود آثار براي مرحله بازبيني دوم تغيير داشته باشند بلكه سنجش شد كيفيت ‌مدنظر هيأت انتخاب قرار داشت.
وي درباره حضور آثار بخش مسابقه بين‌الملل كه اجراي عمومي شده‌اند، ‌‌توضيح داد: عدم اجراي عمومي در فراخوان قيد نشده و خود كارگردان متقاضي اين بخش بوده است. در عين حال اعتقاد دارم كارهايي كه اجراي عمومي دارند از لحاظ كيفي شانس بهتري در اين بخش خواهند داشت.

بخش بين‌الملل

محمد اطبايي، مدير بخش بين‌الملل جشنواره با ارائه گزارشي آماري از فعاليت اين بخش گفت: اميد داشتيم با حضور در جشنواره‌هاي خارجي كار انتخاب كنيم كه تنها در دو جشنواره ادينبورگ و آوينيون حضور پيدا كرديم و بقيه آثار از طريق فراخوان و ارسال DVD برگزيده شدند.

وي تعداد درخواست‌هاي رسيده را 136 اثر از 48 كشور دنيا اعلام كرد و افزود: از اين ميان 38 اثر انتخاب شد كه در طول اين زمان 22 نمايش انصراف داده و در نهايت 16 نمايش به جشنواره مي‌رسند‌.

وي دلايل انصراف 22 گروه خارجي از شركت در جشنواره را ‌‌هزينه بالاي گروه‌‌، تعداد زياد، عدم انطباق با معيارهاي كشور اسلامي ايران، پيچيدگي دكور و دلايل غير هنري چون تصور ناامني در خاورميانه تقسيم‌بندي كرد. وي تعداد مهمانان خارجي جشنواره را 230 تن اعلام كرد كه 160 تن از آنان اعضاي گروه‌هاي نمايشي هستند.

وي ضمن برشمردن برنامه بخش نشست‌هاي تخصصي و كارگاه‌هاي آموزشي نسبت به اهميت و ويژگي اين بخش تاكيد كرد.

دو اختتاميه و داوري بخش تئاتر ايران

حسين مسافرآستانه درباره اختتاميه‌هاي دوگانه جشنواره گفت: يكي از مشكلات برگزاري مراسم اختتاميه، جمعيت بسيار زياد شركت كنندگان بود كه همواره حضور خبرنگاران، گروه‌ها، مهمانان خارجي و حتي مسئولان فرهنگي كشور را با مشكل روبه‌رو مي‌كرد، از سوي ديگر حجم برنامه‌هاي متنوع اختتاميه باوجود دقت كارگردان و ريتم خوب آن از هيجان برنامه مي‌كاست، سعي كرديم در سي‌امين سال پيروزي انقلاب اين مراسم هر چه باشكوه‌تر برگزار شود.

وي تصريح كرد: در بخش ايران نيز اعطاي جوايز بخش خياباني و مسابقه عكاسي انجام مي‌شود. علاوه بر اين دو بخش، نهادها و سازمان‌هاي بسياري همچون سال‌هاي قبل متقاضي داوري هستند كه از آن جا كه تثبيت نشده‌، اعلام نمي‌كنيم. اين هيأت‌هاي داوري منحصراً با آيتم‌هاي مدنظر خود تمام آثار جشنواره را مرور خواهند كرد و جوايزشان را در اختياميه بخش ايران اهدا مي‌كنند.

بخش خياباني تئاتر فجر

در بخش ديگري از اين نشست شهرام كرمي، مسوول بخش خياباني جشنواره هم با اشاره به تفاوت‌هاي اين بخش در قياس با دوره‌هاي گذشته گفت: دراين بخش چهار گروه خارجي از سودان، لهستان و هلند حضور دارند علاوه براين كارگاه آموزشي با حضور يكي از اساتيد برجسته تئاتر خياباني برگزار خواهد شد.

شهرام كرمي در خصوص تمركز محل‌هاي اجراي نمايش خياباني در سه نقطه شهر توضيح داد: اجراي تئاتر خياباني در فصل زمستان چندان مناسب نيست، بنابراين سعي كرديم در سه نقطه اصلي متمركز شويم تا مخاطبان اين نمايش‌ها نيز با سهولت به تماشاي كارها بنشينند. وي تعداد هنرمندان تئاتر خياباني حاضر در جشنواره را 163 تن اعلام كرد.

تخفيف‌هاي غير اقتصادي

در بخش ديگر اين نشست از درصدهاي در نظر گرفته شده براي تخفيف به دانشجويان سوال شد كه دبير جشنواره تاكيد كرد: نگاه جشنواره به اين مسئله نگاه اقتصادي نيست، بلكه با توجه به ظرفيت‌‌ سنجي تالارها و مخاطبان جشنواره و صرفاً به منظور ايجاد نظم و گسترش فضاي ديدن تئاتر در بين اقشار متفاوت صورت پذيرفته است. در هر حال پرتعدادترين تماشاگران جشنواره، دانشجويان خواهند بود. دبير اين جشنواره همچنين درباره تخفيف‌هاي مختلف در جشنواره تئاتر فجر گفت: همين‌كه خانواده شهدا با 50‌درصد تخفيف مي‌توانند بليط‌ها را دريافت كنند نوعي اجحاف درحق آنهاست، چرا كه مي‌بايست به‌صورت رايگان از نمايش‌ها ديدن كنند. اگر مسوولان نهاد‌ها نيز به‌صورت رايگان آثار جشنواره را مي‌بينند اتفاق مطلوب‌تري براي تئاترمان رقم زده مي‌شود.

كارت‌هاي ‌‌VIP و بليط هنرمندان

محمدرسول صادقي روابط عمومي جشنواره اعلام كرد: براي اعضاي هيأت مديره خانه تئاتر و مدير‌ روابط عمومي آن كارت VIP صادر شده و هنرمندان تئاتر نيز مي‌توانند بليط نمايش‌ها را از طريق روابط عمومي جشنواره دريافت كنند. وي ويژه برنامه‌هاي شبكه 2 سيما، راديو تهران و صداي آشنا را نيز از جمله همكاري‌هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در انعكاس رويداد فجر بيست‌وهفتم عنوان كرد.

بخش پاياني اين نشست با سوالاتي پيرامون حضور گروه‌هاي شهرستاني، بخش مرور جشنواره، حضور بين‌المللي تئاتر شهرستان‌ها، نمايشگا‌ه‌‌ پوستر و عكس و همكاري شهرداري تهران در جشنواره پايان يافت.

بيست و هفتمين جشنواره تئاتر فجر دوم تا يازدهم بهمن‌ماه در تهران برگزار مي‌شود.

نظرات كاربران:
 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن