تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815338129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

والديـن نمـونه


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: والديـن نمـونه


مطلب حاضر پاسخ متخصصان رشد كودك به اين پرسش است كه كودكان بيش از همه از پدر و مادرشان چه مي‌خواهند؟

رسوم و سنتهاي خانوادگي ايجاد كنيد

داشتن رسوم و سنت‌هاي ويژه به شما و كودكتان فرصتي براي مرتبط شدن مي‌دهد، اهميتي ندارد كه آن رسوم چه باشد. پختن يك وعده غذاي ساده با هم، خواندن يك داستان هر شب، كاشتن گل يا باغباني كردن در باغچه، انجام‌دادن يك بازي مورد علاقه فكري. اين‌ها انواعي از مراسمي ‌هستند كه بچه‌ها دوست دارند.

خلاق باشيد، واقعا اهميتي ندارد كه اين رسوم چه باشند. تا وقتي كه چيزي هست كه شما و كودكتان هر دو از انجام آن لذت مي‌بريد، مهم است كه به انجام‌دادن آن ادامه دهيد.حتي وقتي از دست كودك خود عصباني هستيد، به عنوان تنبيه كودك را از آن محروم نكنيد.

شخصيت كودك را بشناسيد

اساس يك پدر و مادر خوب ‌بودن اين است كه واقعاً اخلاق كودك خود را بشناسيد و شيوه پدر و مادر بودن خود را با آن سازگار كنيد. هر كودك حتي در يك خانواده خوب، متفاوت است. اگر شخصيت هر كودك را مستقلاً بفهميد و با آن كودك به روشي كه مناسب است رفتار كنيد، جنگ و دعواها را به حداقل مي‌رسانيد.

اگر بچه خيلي فعالي داريد، بايد در هنگام شب از انجام بازي‌هاي شلوغ همراه او خودداري كنيد، زيرا اين كار خوابيدن او را مشكل مي‌سازد. به جاي آن، او را وادار كنيد كه فعاليت آرامي ‌انجام دهد كه به او كمك كند آرام شود.

يا شايد شما كودكي داريد كه در ترك‌كردن جاهاي مورد علاقه‌اش مشكل دارد. اگر چنين است، شما نياز داريد قبل از اينكه مكان بازي را ترك كنيد او را آگاه سازيد تا ترك‌كردن آنجا را برايش آسان‌تر سازيد. هر چه بهتر با شرايط كودك خود سازگار شويد دعوا و درگيري كمتري وجود خواهد داشت.

‏نقش والدين نمونه را ايفا كنيد

والدين هرشب بايد از خودشان بپرسند، اگر كودك من فقط از رفتارهاي من مي‌آموزد، امروز به او چه آموخته‌ام؟ احتمالاً متداول‌ترين اشتباهي كه پدران و مادران مرتكب مي‌شوند، اين است كه حرفي مي‌زنند و عملي برخلاف آن انجام مي‌دهند.

ما درباره خويشتن‌داري و صبر براي كودكانمان سخنراني مي‌كنيم و سپس وقتي در ترافيك گير مي‌كنيم از خشم منفجر مي‌شويم. به آنها مي‌گوييم با صداقت رفتار كنند ولي خودمان دروغ مي‌گوييم. اين بدان معني نيست كه والدين مجبورند كامل و ايده‌آل باشند اما وقتي در كاري شكست مي‌خوريم نياز داريم كه كودكانمان از اشتباهات ما بياموزند. براي مثال هنگامي ‌كه احساس مي‌كنيد تحت استرس هستيد و سخت انتقاد مي‌كنيد، بايد بعداً برگرديد و بگوييد: «من اشتباه كردم كه آن طور بر سر تو داد كشيدم. من بايد آرامتر مي‌بودم. متأسفم.»

با انجام‌دادن اين كار شما به كودك خود احترام و بخشيدن را مي‌آموزيد. اگر درگير يك موقعيت چالش‌برانگيز هستيد، بايد به كودك خود اجازه دهيد ببيند نهايت تلاش خود را براي غلبه‌كردن بر آن انجام مي‌دهيد: «ما همه نگران هستيم چون بابا شغلش را از دست داده، اما همه چيز درست خواهد شد.» با اين حرف به كودك خود نشان مي‌دهيد كه مي‌توانيد در دوران سختي از عهده امور برآييد و اين كار به او كمك خواهد كرد كه در دوران سختي همان‌گونه باشد.

تشويق به بررسي و اكتشاف

كودكان عاشق بررسي و اكتشاف هستند و اين نكته بخشي ضروري از چگونگي يادگيري آنهاست. وقتي والدين دائما مي‌گويند: «آن كار را نكن يا از آنجا دور شو» بچه‌ها يادمي‌گيرند كه درباره مسايل ناشناخته ترسو و بزدل باشند.كودكان هنگامي‌كه چيزهاي جديدي را كشف مي‌كنند، واكنش‌هاي مثبت زيادي از والدينشان مي‌گيرند و زندگي را با قدرت و اعتماد به نفس بيشتري به پيش مي‌برند.

براي اينكه مطمئن شويد كودك شما بررسي و اكتشاف مي‌كند، اول محيط خانه را ايمن سازيد. بنابراين او مي‌تواند بدون آسيب‌ديدن در آنجا پرسه بزند. سپس به او اجازه دهيد تا با ظرف‌ها و قاشق‏‎ها در آشپزخانه بازي كند. به او انواع مختلفي از غذاها را معرفي كنيد. او را به كتابخانه‌ها، پارك‌ها، باغ‌وحش‌ها و موزه‌هاي هنري ببريد.

اگر كودك خود را تشويق كنيد كه به عنوان يك نوزاد بررسي‌كننده فعالي باشد او در طول زندگي‌اش از اين امر براي يادگيري استفاده خواهد كرد.

محدوديت‌هاي مشخصي را وضع كنيد

كودكان در خانه‌اي كه ساختار، حــــدود و قوانين دارد شكوفا مي‌شوند و رشد مي‌كنند. اما خيلي از والدين مرتكب اين اشتباه مي‌شوند كه احساس خود درباره قوانين را به كودكان خود منتقل مي‌كنند. به عنوان افراد بزرگسال ما دوست نداريم كه مردم به ما بگويند چه كاري را انجام دهيم و فكر مي‌كنيم كودكان ما به طور منفي به قوانين واكنش نشان مي‌دهند. اما كودكان به والديني نياز دارند كه مي‌توانند محدوديت‌هايي برقرار كنند و نسبت به آنها عقب‌نشيني نمي‌كنند.

ما نمي‌گوييم فقط براي اينكه ثابت كنيد رئيس هستيد، قوانيني وضع كنيد. مهم است كه محدوديت‌هايي با دلايل منطقي وضع كنيد و آنها را به روشي دوستانه و با اهميت به كودكان خود توضيح دهيد اما مطالعات نشان مي‌دهند كه داشتن قوانين و ساختار باعث مي‌شود كه كودكان احساس ايمني كنند و به آنها خويشتن‌داري و اتكا به نفس را آموزش مي‌دهد.

مشويق‌كودك باشيد

مهم‌ترين و تنها چيزي كه مي‌توانيد براي كودكان خود انجام دهيد اين است كه به آنها اجازه دهيد بدانند كه شما مطلقاً ديوانه آنها هستيد. اغلب به آنها بگوييد كه به داشتن آنها افتخار مي‌كنيد. تحقيق نشان مي‌دهد كه اين نوع پيام‌ها كودكان را انعطاف‌پذير مي‌سازد و به آنها كمك مي‌كند كه بر نااميدي، طردشدن، وبقيه مسايل نامطبوعي كه زندگي معمولا به همراه دارد، غلبه كنند.

در كمال تعجب تعداد زيادي از كودكان نمي‌دانند كه بابا و مامان تا چه حد آنها را تحسين مي‌كنند و اين بدان علت است كه والدين پيام را منتقل نمي‌كنند. تلاش آگاهانه‌اي انجام دهيد تا مثبت باشيد، حتي هنگامي ‌كه محدوديت‌ها را وضع مي‌كنيد، به جاي آنكه كودكي را براي دعوا با خواهر و برادرش سرزنش كنيد، با گفتن حرفي مانند: «من مي‌دانم اين نهايت تلاش تو بود و من مطمئنم كه تو برادرت را خيلي بيش از آنچه كه نشان مي‌دهي، دوست داري»، به كودك اجازه ‌دهيد بداند كه شما به او ايمان داريد و معتقد هستيد و ديگر چيزي نمي‌تواند او را شكست دهد.

اوقات خانوادگي را به صورت يك اولويت قرار دهيد. در سال‌هاي اخير تأكيد زيادي بر مشغول نگه‌داشتن كودكان بوده است، وقتي كودكان 3 يا 4 ساله هستند ما آنها را به كلاسهاي ورزشي، هنري و...مي‌فرستيم و مي‌ترسيم كه اگر در آنچه كه همه كودكان ديگر انجام مي‌دهند شركت نكنند، عقب بيفتند. بنابراين راننده كودك خود مي‌شويم و آنها را از اين كلاس به آن كلاس مي‌بريم و زندگي خود را وقف اين فعاليت‌ها مي‌كنيم.

ولي خيلي مهم‌تر است كه اوقات خانوادگي را بزرگ‌ترين اولويت خود بسازيد تا اين‌كه هميشه در جستجوي فعاليت‌هاي فردي باشيد. به عنوان يك خانواده با هم شام بخوريد. بچه‌ها بايد اوقاتي را با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و همچنين ساير خويشاوندان خود بگذرانند. كودكان همچنين نياز به زماني دارندكه شما همه استراحت كنيد و با هم به عنوان يك خانواده باشيد. رشته‌هاي خانوادگي براي كودكان مانند يك لنگر است، فعاليت‌هاي فردي آنها مي‌آيند و مي‌روند اما روابط خانوادگي براي يك عمر ادامه پيدا مي‌كنند.‏




 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن