تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816880371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رضايي درجمع خبرنگاران: ـ ميزان تحقق برنامه‌ پنجم نسبت به برنامه‌هاي گذشته بيشتر است ـ در ديدار باافراد درمعرض كاندديداتوري برپرهيز از تك‌روي تاكيد كرده‌ام‌


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رضايي درجمع خبرنگاران: ـ ميزان تحقق برنامه‌ پنجم نسبت به برنامه‌هاي گذشته بيشتر است ـ در ديدار باافراد درمعرض كاندديداتوري برپرهيز از تك‌روي تاكيد كرده‌ام‌


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي كلي برنامه پنجم و همكاري مجلس و دولت در اين زمينه ابراز اميدواري كرد كه تا پايان اسفندماه دولت اين برنامه را تهيه و به مجلس ارايه بدهد و گفت: فرصت بسيار كمي مانده و بايد اين برنامه از حدود مرداد و شهريور ماه از مجلس بيرون بيايد و به همه دستگاه‌ها داده شود.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) محسن رضايي در حاشيه همايش شوراهاي اسلامي كشوري و مديريت محلي در افق چشم‌انداز در جمع خبرنگاران افزود: برنامه پنجم گام بلندي در جهت چشم‌انداز است و بخش قابل توجهي از مشكلات فعلي جامعه ما را حل خواهد كرد.

وي درباره ميزان محقق شدن اين برنامه نيز گفت: بسترهاي خوبي براي اجراي برنامه فراهم شده؛ بخش نظارتي برنامه‌ها در مجمع تشخيص مصلحت نظام كاملا شكل گرفته و به نوعي برنامه سنجي در مجمع به وجود آمده است، اين بسترهاي و تقويت بخش‌هاي نظارتي ميزان تحقق برنامه‌ پنجم را نسبت به برنامه‌هاي گذشته به ميزان قابل توجهي افزايش داده است.

وي در پاسخ به سوالي درباره احتمال كانديداتوري‌اش گفت: ترجيح مي‌دهم فضاي انتخاباتي به سمت دولت‌هاي قوي و كارآمد و همكارانه پيش برود، چون آن‌چه كه امروز ما نيازمنديم، يك فرد در راس دولت نيست، بلكه يك دولت قوي است؛ لذا هركس بخواهد به صورت فردي يا با تك‌روي در راس دولت قرار بگيرد، هيچ فرقي با ديگران نخواهد داشت.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام معتقد است: همه كساني كه به عنوان كانديدا مطرح هستند، به صورت فردي تفاوت چنداني با هم ندارند، بلكه تفاوت زماني مشخص مي‌شود كه بتوانند دولتي مهم و كارآمد تقديم مردم ايران كنند.

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره ديدارش با ميرحسين موسوي گفت: من با همه دوستاني كه در معرض كانديداتوري قرار دارند ديدار كرده و از آن‌ها خواسته‌ام كه تك روي نكنند و اگر هم موفق شدند دولت‌هاي كارآمد، قوي و جمعي شكل دهند و از جناح‌گرايي بپرهيزند. البته بايد بپذيريم كه ائتلاف براي رقابت و رقابت براي وحدت بايد صورت بگيرد. اگر ائتلاف نباشد اصولا چيزي شكل نمي‌گيرد كه رقابتي بخواهد صورت بگيرد.

وي خاطرنشان كرد: اگر رقابتي شكل بگيرد اما براي وحدت نباشد تبديل به جنگ و منازعه خواهد شد؛ بنابراين بايد بازنگري در جامعه‌ سياسي داشته باشيد تا هم ائتلاف، هم رقابت و هم وحدت شكل بگيرد. يعني ائتلاف درون گروه‌ها، رقابت ميان جناح‌ها و وحدت در منافع ملي و مسايل اساسي كشور بايد وجود داشته باشد.

رضايي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر ميزان استقبال از دولت ائتلافي گفت: من تاكنون كسي را نديده‌ام كه اين موضوع را رد كند اما اين‌كه تا چه حد به آن عمل شود، نمي‌دانم.

خبرنگاري پرسيد: تاكيد شما بر دولت وحدت ملي است؟

خبرنگار ديگري پرسيد: آيا آقاي موسوي مي‌تواند دولت ائتلافي را محقق كند؟

دبيرمجمع تشخيص مصلحت نظام پاسخ داد: نمي‌دانم بستگي دارد كه هر كدام از كانديداها چگونه به صحنه بيايند. اگر فردي باشد كه تفاوت چنداني خواهد داشت، اما اگر به صورت جمعي باشد، حركت جديدي خواهد بود. ما تاكنون چنين مدلي را در انتخابات نداشته‌ايم كه افراد به صورت جمعي بيايند و به ملت بگويند برنامه‌مان چيست، با چه كساني مي‌آييم و چه مي‌خواهيم انجام دهيم.

وي تاكيد كرد: اين‌كه هركس، ديگري را نقد و به‌ گونه‌اي وانمود كند كه در دنيا مثل و مانندي ندارد، خواب و خيالي است كه جز فريبكاري چيزي براي مردم ندارد.

خبرنگاري پرسيد: تا چه حد بودجه‌ برنامه‌ پنجم به نفت وابستگي دارد؟

رضايي گفت: اين وابستگي بسيار كم شده است؛ چراكه صندوق توسعه ملي شكل گرفته و 20 درصد از درآمدها بايد وارد آن شود و تا آخر برنامه‌ پنجم هزينه‌هاي جاري دولت به نفت بايد به صفر برسد.

به گزارش ايسنا دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين طي سخناني در ابتداي اين همايش گفت:‌ در شرايطي اين همايش را برگزار مي‌كنيم كه يكي از شهرهاي بزرگ جهان اسلام ماه‌هاست در محاصره به سر مي‌برد و از هر نوع پشتيباني‌هاي زيستي و كمك‌هاي جهاني و بهداشتي و درماني محروم است و بدتر آن‌كه اين شهر محاصره‌شده را از زمين و آسمان و دريا بمباران مي‌كنند و بيش از صدها هزار نفر از مردم زير اين بمباران قرار گرفته‌اند و اين پديده شايد بي‌نظيرترين فاجعه‌ بشري باشد.

وي افزود: حتي در اين بمباران‌ها خدمات شهري نيز در امان نمانده‌اند و آب و برق گذرگاه رفح و به تبع بيمارستان‌ها قطع شده است، هم‌چنين وسايل ابتدايي زيست ده‌ها هزار مسلمان كه نمي‌خواستند جز، زير بيرق خدا زير بيرق كسي باشند، اين چنين ناجوانمردانه از آن‌ها گرفته شده است.

وي ادامه داد: اين فاجعه‌ انساني را به بشريت و شما برادران و خواهران عزيزي كه هدف اصلي‌تان اداره‌ شهرها و روستاهاست، تسليت عرض مي‌كنم و اميدوارم اين فاجعه‌ با تلاش رزمندگان فلسطين به نفع اين كشور تمام شود؛ گرچه الحمدالله اثرات آن مشخص است؛ يعني جنگ 10 روزه‌ صهيونيست‌ها برابر 19 روز مقاومت شده و هر روز مقاومت در فلسطين برابر با يك هفته مقاومت در لبنان است. اين مقاومت كه يك حماسه بزرگ محسوب مي‌شود در شرايطي صورت مي‌گيرد كه در آن زمان مردم لبنان در محاصره نبودند، اما غزه در محاصره است و لذا حماسه‌ بي‌نظيري در حال رخ‌دادن است و شايد بيش از 60 تا 70 درصد تلاش‌هاي نظامي صهيونيست‌ها با شكست مواجه شود.

رضايي در پايان اين بخش از سخنانش گفت: اميدوارم جهان اسلام پيروزي مقاومت فلسطين را جشن بگيرد؛ اگرچه جبران خون‌هاي پاك شهدا را نمي‌كند و جنايتكاران صهيونيستي بايد به مجازات برسند، اما اين پيروزي مي‌تواند بخش بزرگي از آلام مسلمانان فلسطين و جهان اسلام را تسكين بدهد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش دوم سخنانش با اشاره به جايگاه‌هاي شوراهاي اسلامي كشوري و مديريت محلي در افق چشم‌انداز 20 ساله گفت: ما امروز در مرحله‌ مهمي قرار داريم. ابلاغ سياست‌هاي كلي اصل 44 و سياست‌هاي برنامه‌ پنجم كه به قواي سه گانه ايران ابلاغ شده، ما را در مرحله مهمي قرار داده و شوراها نمي‌توانند فارغ از اين تحول عظيم باشند. از سوي ديگر شهرها و روستاهاي ايران در 30 ‌سال اخير به شدت دچار تحول اساسي شده‌اند و افزايش جمعيت و دگرگوني‌هاي محيطي، هم فرصت طلايي براي زيست آن‌ها فراهم كرده و هم تهديداتي همچون فروپاشي نظام اقتصاد روستاها و وضعيت نابسامان اقتصاد شهري را موجب شده است.

وي ادامه داد: اين‌ها ضرورت‌هايي را موجب مي‌شود كه بايد مديريت محلي در ايران را متحول كرد.

وي افزود: همچنين امواج اجتماعي و فرهنگي جهاني‌شدن و تحول در ابزار ارتباطي و تعاملاتي و خلق فناوري‌هاي نوين سكونتي موجب شده به مديريت محلي و شوراها رويكرد جديدي داشته و در پي تحول آن باشيم.

رضايي با بيان اين‌كه اين تحول بايد در دو زمينه صورت بگيرد، ادامه داد: اولين تحول بايد در جايگاه مديريت محلي و شوراها باشد؛ يعني اين جايگاه مورد بازبيني قرار بگيرد تا بتواند در تحول ملي نقش بالنده‌اي داشته باشد و دوم آن‌كه برنامه‌ريزي اداره امور محلي بايد متحول و نيز رابطه‌ شوراها و مديريت محلي با دولت و رابطه‌ شوراها و مديريت محلي با مردم بازنگري شود.

وي در ادامه براي ايجاد تحول سه مبنا را مد نظر قرار داد و گفت: اولين مبنا قانون اساسي است كه در فصل جداگانه‌اي به شوراها نگاه كرده و حقوقدانان بايد اين مساله را حل كنند و يا اين‌كه با كمك سياست‌هاي كلي اين موضوع حل شود؛ بنابراين شوراها يا مستقل از دولت هستند و يا اگر در تعامل با آن هستند، باز هم مستقل محسوب مي‌شوند؛ به ويژه كه در اصل هفتم مي‌بينيم قانون اساسي مي‌گويد شوراها از اركان مديريت امور كشور هستند و وقتي قانون اساسي مي‌گويد اركان، يعني آن را با قواي سه‌گانه مقايسه مي‌كند.

وي افزود: مبناي دوم نظرات بنيان‌گذار جمهوري اسلامي است كه در سال 58 در نامه‌اي به شوراي انقلاب تاكيد مي‌كنند در جهت حاكميت مردم بر سرنوشت خويش بايد بي‌درنگ شوراها براي اداره امور شهرها و روستاها تشكيل شوند و اين تاكيد ايشان نشان مي‌دهد در حد يك ركن و قوه به شوراها نگاه كرده‌اند.

رضايي افزود: مبناي سوم مبناي چشم‌انداز است كه در چشم‌انداز به طور جدي به مساله شهرها و جوامع شهري و روستاها توجه شده است و بر امنيت ، رفاه ، تامين اجتماعي و قضايي تاكيد صورت گرفته و چشم‌انداز ابلاغ مقام معظم رهبري به عنوان نقشه راه تحولات آينده ايران است.

وي ادامه داد: اين سه مبنا بايد به ما كمك كند تا بتوانيم جايگاه شوراها و مديريت محلي را بازنگري كنيم.

دبير مجمع تشخيص مصحلت نظام در ادامه با ارائه پيشنهادهايي براي بازنگري در جايگاه شوراها و مديريت محلي گفت: پيشنهاد من اين است كه به اصل صدم قانون اساسي كه معتقد است اداره‌ امور محلي موجب پيشبرد سريع برنامه‌هاي اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصادي ، عمراني ، بهداشتي و آموزشي مي‌شود، توجه داشته باشيم؛ البته از طريق همكاري مردم؛ چرا كه تا شوراها همكاري مردم را شامل نشود، برنامه‌هاي كشور سرعت پيدا نمي‌كند؛ البته نه همكاري مردم از طريق دادن عوارض، بلكه بيشتر از آن تا بتوانيم به سياست‌هاي اصل 44 بازگرديم.

رضايي در ادامه خاطرنشان كرد: بايد به اصل 101 قانون اساسي نيز توجه كنيم كه مي‌تواند راهنما باشد و بر جلوگيري از تبعيض و جلب همكاري براي برنامه‌هاي رفاهي و عمراني و نظارت بر اجراي آن توسط شوراي استان‌ها تاكيد دارد؛ بنابراين جايگاه شوراها و مديريت محلي بايد متحول شود تا بتوانيم از اين ظرفيت نقش بالنده‌اي بگيريم؛ يعني بايد تحول در برنامه‌ريزي امور محلي صورت گيرد.

وي افزود: اگر چه شهرها و روستاهاي ايران قدمت چند هزار ساله دارند، اما طي صد سال اخير و به دليل اقتصاد دولتي كه در ايران شكل گرفت و با كمك نفت تقويت شد، اين نظام اقتصادي جديد به كلي نظامات شهرها و روستاهاي ايران را دچار تحولات وسيع و تخريبي كرد؛ به طوري امروز توليدات شهري به اين روستاها كه عموما مولد بودند، راه يافته و از سوي ديگر اين اقتصاد دولتي موجب شده شهرها محل سكونت كاركنان دولت شوند؛ در حالي كه زماني محل سكونت توليدگران بودند.

وي افزود:‌ از يك مقطع به بعد كه همه به نوعي كارمند و كارگر دولت شدند و رانت‌هايي براي شهرهاي دولتي به وجود آمد كه حاصل دلارهاي نفتي بود نه چرخه‌ اقتصادي شهرها و روستاها، روستاها ديدند اگر به حاشيه‌ شهرها بروند درآمدشان بيشتر است و همين موجب شد كه به اطراف شهرها بيايند و اصولا شهرهاي مصرفي و يارانه‌اي ايجاد شد و پيشرفت صنعتي ايران نيز ناقص‌الخلقه به وجود آمد. پس از انقلاب هم شاهد پيشرفت‌هاي زيادي بوديم اما با پول نفت و بنا به دلايل جنگ و تحريم هيچ‌گاه نتوانستيم راه‌حل‌هاي اقتصادي خوبي تدوين كنيم تا سال 82 كه به سند چشم‌انداز و در پي آن سياست‌هاي كلي اصل 44 رسيديم كه هدف آن بازآرايي اقتصاد است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين‌كه بايد شهرها و روستاهاي ايران از طريق تقسيم كار ملي و دانايي محوري اداره شوند و مديريت محلي نقش بالنده‌اي داشته باشد بر شكل‌گيري نگاه توليدي به جاي نگاه مصرفي، شهرسازي به جاي شهرك‌سازي و نيز معماري اسلامي و ايراني به جاي معماري غربي و فرنگي تاكيد كرد و گفت: ما بايد احساس كنيم در خانه‌ خود زندگي مي‌كنيم و بوي شهادت و ايثار را حس كنيم، نه آن كه روابط و مناسبات كوچه‌ها را از مهندسان تحصيل‌كرده فرانسه بگيريم.

رضايي در پايان گفت: بايد برنامه‌ريزي 5 ساله شهرها و روستاها را تدوين كنيم تا اولا متناسب با چشم‌انداز ملي باشد و نيز متناسب با سياست‌هاي برنامه پنج‌ساله ملي و نيز چشم‌انداز 20 ساله، در عين حال با سياست‌هاي مديريت محلي و شوراها هماهنگ باشد و نكته ديگر اين كه متناسب با چشم‌انداز شهرها و روستاها باشد. توصيه من به دوستان اين است - كه البته بخشي از اين كارها از وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام است اما- شوراهاي عالي استان‌ها نيز مي‌توانند به ما كمك كنند و نظرات ديدگاه‌هاي خود را ارائه دهند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن