تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814669325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرمول جديد مقاومت و ارزيابي هاي محاسبه نشده رژيم صهيونيستي


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: فرمول جديد مقاومت و ارزيابي هاي محاسبه نشده رژيم صهيونيستي


گروه بين‌الملل- غزه هجدهمين روز مقاومت را در حالي آغاز مي كند كه حماس براي رويارويي با ارتش صهيونيستي در حملا‌ت زميني نسخه جديدي را ارائه كرد تا ارزيابي مقامهاي نظامي تل آويو در مواجهه با تاكتيك جديد دفاعي اين جنبش بي نتيجه بماند.
طراحان حمله به غزه كه اين بار نگراني تكرار تجربه شكست در جنگ 2006 را نيز داشتند ، گمان مي كردند كه با اعتماد به داده هاي طرف مصري و نيز بررسي ميداني صحنه درگيري ها ، موقعيت ژئواستراتژيك اين منطقه و نيز حمايت سياسي " اعراب ميانه رو" در چند روز مي توانند ساختار زيربنايي مقاومت را نابود كنند. استفاده از استراتژي تاخيري ، تخريب ساختار زيربنايي ، حملا‌ت هوايي و سپس حمله زميني از سناريوهايي بود كه احتمال مقابله با آن نيز بررسي شده بود.
‌مقامهاي نظامي اسرائيلي تقريبا به اين اطمينان خاطر رسيده بودند كه اين بار نتيجه غزه با لبنان متفاوت است.در حقيقت كشتار غزه ، تمامي معادله هاي نظامي و متغيرات سياسي را كه از پيش براساس آن تصميم حمله به اين منطقه اتخاذ شده بود ،‌برهم ريخت .
هر چند صهيونيست ها به كسب پيروزي خوشبين هستند اما بي شك به اين مساله هم معترفند كه آنچه امروز در غزه رخ مي دهد 10 سال پيش حتي به فكر آنها هم خطور نمي كرد. وزير خارجه اسرائيل به رئيس جمهور مصر و معاونان وي گفته بود كه هدف اسرائيل از عمليات در غزه يك مجازات دسته جمعي و نيز تخريب ساختار زيربنايي حماس است و فراهم كردن زمينه براي حضور تشكيلا‌ت خودگردان در اين منطقه هدف بعدي اسرائيلي ها را تشكيل مي دهد.
از سويي ديگر صهيونيستها در مذاكرات امنيتي و نظامي به مصري ها گفته اند كه عمليات نظامي شكلي بي رحمانه به خود خواهد گرفت ولي تلا‌ش خواهند كرد كه بيش از يك هفته به طول نينجامد! قراربود در اين طرح ، تاسيسات حماس نابود شود و ساختار هرمي فرماندهي مقاومت متلا‌شي گردد و سران سياسي و نظامي مقاومت هدف قرار گيرند و در بدبينانه ترين برآوردها ،نيروهاي زميني پس از 2 يا 3 روز بمباران غزه به سرعت به سمت عمق غزه پيش بروند و تمامي مناطق، امن و پاكسازي شود و با كاروانهايي از اسرا به پادگانهاي خود باز گردند.‌ تزيپي ليوني وزير خارجه كنوني اسرائيل ،گمان كرد كه همچون 40 سال پيش ارتش اسرائيل به راحتي تمام منطقه را اشغال خواهد كرد و در چند ساعت تمام نيروهاي رقيب را تار و مار مي كند. سران امنيتي مصر نيز تحت تاثير اين رويكرد به بررسي تركيب اوضاع غزه پس از نابودي كامل حماس و تحويل حكومت غزه به تشكيلا‌ت خودگردان پرداختند.

ناكامي هاي سياسي و نظامي اسرائيل در 18 روز
1- آسيب رسيدن به عمق استراتژيك اسرائيل كه مهمترين ابزار قدرت بازدارندگي اين رژيم به شمار مي رود از مهمترين نتايج جنايت غزه است چراكه مقاومت فلسطين توانست مستعمره بئرالسبع در 37 كيلومتري و نزديكي پايگاه هسته اي ديمونا را با موشك هدف قرار دهد.
براي اولين بار پايگاه نيروي هوايي اسرائيل در تل نوف نزديكي تل آويو هدف موشك قرار گرفت .
2- ناتواني ارتش اسرائيل در مقابله با مقاومت بارديگر به از دست رفتن اعتماد به نفس نظاميان ارتش و جامعه اسرائيلي منجر شد.
3- افكار عمومي جهان اكنون ترديدي ندارد كه اسرائيل ساده ترين قوانين بشري را زبر پامي گذارد. و اين در حالي بود كه براي ترميم چهره اين رژيم تلا‌شهاي بسياري صورت گرفت.
4- ترديد برخي دولت هاي جهان براي ادامه روابط با اسرائيل و ضرورت تجديد نظر در آن يكي از مهمترين بحران هاي سياست خارجي رژيم صهيونيستي پس از جنايت غزه است كه بيش از گذشته به افزايش بحران مشروعيت اين رژيم مي انجامد.
براساس پيش بيني سرويس هاي امنيتي اسراييل كار مواضع شليك موشك فلسطيني بايد در ساعت هاي اوليه تهاجم اسراييل به نوار غزه پايان يافته تلقي مي شد. اما با گذشت 18 روز از آغاز اين جنگ و چهارمين روز از حمله زميني به نوار غزه همچنان شليك موشك ادامه دارد. بنابراين حتي اگر جنگ كنوني همين امروز در بعد نظامي به نفع اسراييل پايان يافته قلمداد شود بازهم گروههاي مقاومت چيزي ازدست نداده اند چه اين گروهها يك ارتش كلا‌سيك نيستند كه اسراييل مدعي از بين بردن ساختار آنها شده باشد مگر اينكه در پايان اين جنگ همه يك ميليون و نيم انسان غزه اي قتل عام شده باشند. زيرا مردم غزه همه عضو گروههاي مختلف مقاومت محسوب مي شوند. مصداق اين مدعا هم حضور همه مردم در كنار مقاومت با گذشت 18 روز از تجاوز است. بنابراين هرچه قدر گروههاي فلسطيني بر طولا‌ني شدن زمان درگيريها با رژيم صهيونيستي بيفزايند كه با توجه به وضعيت دفاعي غزه امكان آن بسيار بالا‌ است بر هزينه هاي امنيتي، سياسي و اقتصادي اسراييل نيز افزوده مي شود.

آمار هفته هاي اول و دوم و سوم ‌
در اولين هفته حملا‌ت اسرائيل به نوار غزه بيش از 300 حمله هوايي و دريايي به اين منطقه صورت گرفت كه در نتيجه آن:
334 شهروند فلسطيني شهيد شدند كه 121 نفر آنها شهروند عادي و 165 تن از نيروهاي پليس شهري و امنيتي بودند .از بين شهروندان عادي 33 تن كودك و 11 تن زن بودند و از بين كودكان شهيد شده 5 خواهر و 3 برادر در خواب به شهادت رسيدند.از جمله شهروندان 3 تن برادر ، دو نفر پزشك ،يك امدادگر ،يك وكيل ،يك مبلغ اسلا‌مي يك پدر و دو پسرش ،8 دانش آموز در حال تحصيل در مدرسه آژانس امداد اونروا به همراه نگهبان مدرسه بودند كه به شهادت رسيده اند.
درحملا‌ت هفته اول 996 شهروند از جمله 218 كودك فلسطيني و 113 زن زخمي شدند. اين تعداد از مجروحان تنها كساني هستند كه نامشان در بيمارستانها ثبت شده و علا‌وه بر آنها دهها نفر نيز در مطب هاي خصوصي و يا بدون درج نام در بيمارستان مداوا شده اند ويراني 37 منزل مسكوني كه هدف موشكهاي اسرائيلي قرار گرفتند و صدها منزل و آپارتمان نيز به شكل كلي يا جزئي با خسارت مواجه شدند .
7 باب مسجد ويران شد ‌
20 كارگاه آهنگري منهدم شد ‌
تخريب 4 مغازه صرافي و مطب پزشك ‌
ويراني 3 بندر صيادي ‌
ويراني 67 پايگاه امنيتي و محل تمارين نظامي ‌
ويراني 25 ساختمان حكومتي و غير حكومتي از جمله ساختمانهاي وزارتخانه ها ،استانداريها و شهرداريها و مقر اصلي مجلس قانونگذاري و 3 موسسه آموزشي .
حالت كوچ اجباري شهروندان به شكلي بي سابقه در اثر حملات پي در پي اسرائيل به نوار مرزي غزه با اسرائيل و نوار مرزي غزه با مصر .
نقض هر روزه قوانين در كرانه باختري و نوار غزه
اشغالگران 4 شهروند فلسطيني از جمله 3 شهروند عادي كه يكي از آنها كودك بود را در كرانه باختري و نوار غزه بازداشت كردند.
يك كودك در اثر جراحت ناشي از شليك گلوله جان باخت و به شهادت رسيد ‌
25 شهروند فلسطيني از جمله 6 كودك و يك عكاس خبرنگار در كرانه باختري و غزه مجروح شدند كه 21 نفر از ايشان در راهپيمايي هاي اعتراض آميز كرانه باختري در حمايت از غزه مجروح گرديدند.
نيروهاي اشغالگر 40 عمليات نفوذ به كرانه باختري اجرا كرد و 39 شهروند از جمله 9 كودك را بازداشت و اسير كرد .
عملياتهاي يهودي سازي شهر قدس اشغالي در بخش شرقي ‌
ويران كردن يك خانه مسكوني در حومه بيت حنينا بوسيله بولدوزر
نيروهاي اشغالگرمحاصره انجام شده بر ضد كرانه باختري را ادامه مي دهند و نوار غزه را به شكل كامل از جهان خارج جدا ساخته و تمام راههاي ورود و خروج را مي بندند.

هفته دوم ‌
‌ از آغاز حملا‌ت تا پايان روز چهاردهم 698 تن از شهروندان غزه شهيد شدند .از كل شهدا 433 تن شهروند كاملا‌ عادي و غير نظامي و 165 تن نيروي پليس شهري بوده اند.از ميان شهروندان عادي 158 تن كودك و 40 تن زن بوده اند ‌ دكتر نزار الريان از مبلغين اسلا‌مي ترور شد و 4 همسر وي و 11 تن از فرزندان او به شهادت رسيدند ‌
يك مسجد در شمال نوار غزه در حالي بمباران شد كه وقت نماز بود و تعداد زيادي نمازگزار در آن بودند كه 15 تن از جمله 4 كودك و نوجوان شهيد شدند و دهها تن نيز بشدت مجروح شدند موشكهاي توپخانه منازل شهروندان فلسطيني را ويران و برخي خانواده ها به كلي شهيد و مجروح شدند.
نيروهاي اشغالگر، كادر امدادي و پزشكي را هدف قرار داده و 6 تن از ايشان را شهيد كردند و نيروهاي دفاع شهري نيز به هنگام جمع اوري پيكرهاي متلا‌شي شده و مجروحان از زير آوارها و آتش و خون ،با دشواري مواجه و بسياري از ايشان شهيد و مجروح شدند .
دو مدرسه وابسته به آژانس امداد و اشتغال آوارگان (اونروا ) و دو مدرسه دولتي و يك مدرسه خصوصي بمباران شد .
2345شهروند فلسطيني كه بيشتر آنها از شهروندان عادي از جمله 622 كودك و 252 زن بودند ،مجروح شدند كه به تاكيد منابع پزشكي حدود 500 تن از ايشان با معلوليت و قطع عضو مواجه شدند .
169 منزل مسكوني مستقيما هدف قرار گرفته و منهدم شدند و صدها منزل ديگر به شكل جزئي و كلي با خساراتي مواجه بوده اند .
13 مسجد ويران شد .
37 كارخانه صنعتي و تجاري منهدم شد .
27 مقر امنيتي و پايگاه دفاع شهري بمباران شد .
34 ساختمان حكومتي و غير حكومتي از جمله ساختمان هاي وزارت خانه ها و استانداري ها و شهرداريها و آموزشگاه ها و مجلس و پايگاه هاي دفاع شهري تحت بمباران شديد قرار گرفت .
جدايي كامل دو استان شمال نوار غزه و خود غزه از دو استان مياني و جنوبي خان يونس و رفح .
دشواري وصف ناپذير رسيدن كمكهاي غذايي و داروهاي ارسالي امداد كنندگان از برخي كشورهاي جهان و قطع برق و آب در دو استان شمالي و غزه و قطع متوالي آن در ديگر استانها و شهرها .
نقض هر روزه حقوق بشر و قوانين بين المللي در كرانه باختري ‌
اشغالگران يك شهروند عادي فلسطيني را در قلقيليه دستگير و اسير كردند .
نيروهاي رژيم اشغالگر قدس25 شهروند فلسطيني از جمله 12 كودك و يك نيروي حامي حقوق بشر در كرانه باختري را مجروح كردند .
نيروهاي اشغالگر 17 بار به درون كرانه باختري يورش برده و 42 شهروند فلسطيني از جمله 4 كودك را دستگير و روانه بازداشتگاه كردند ‌ از جمله بازداشت شدگان يك عضو مجلس قانونگذاري فلسطين ،يك وزير سابق و دو شهردار را مي توان نام برد . نيروهاي صهيونست محاصره خود بر كرانه باختري را ادامه مي دهند و همچنان غزه را با بستن تمام گذرگاه ها و منع ورود مواد غذايي ،سوختي و دارويي با همكاري مصر ،منزوي و از جهان بيرون جدا كرده است و 6 شهروند از جمله 2 زن را در پستهاي نظامي بازداشت نمودند.

تحولا‌ت جديد در طرف فلسطيني
در هفته دوم تجاوز اسراييل به نوار غزه كه با نبرد زميني همراه بود گروههاي فلسطيني اقدام به كمين هاي متعددي عليه نيروهاي اسراييلي كردند كه در نتيجه اين كمين ها سه تانك صهيونيستي منهدم شد يك فروند هلي كوپتر ساقط شد و 20 نظامي صهيونيستي در درگيري هاي مختلف به هلا‌كت رسيدند. ضمن آنكه پايگاه هوايي تل نوف يكي از سه پايگاه مهم هوايي اسراييل در 20 كيلومتري تل آويو هدف موشك قرار گرفت. در اين هفته تحول جديدي ديگري رخ داد و آن اينكه گردان هاي القدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلا‌مي كشتي هاي جنگي اسراييل در سواحل نوار غزه را زير آتش راكت هاي خود قرار دادند.

هفته سوم ‌
اسرائيل از جنگ افزارها و بمبهاي ممنوعه كه در تمام دنيا كاربرد آنرا مطلقا ممنوع كرده اند ،استفاده كرد جنايتكاران به شكلي بي سابقه ارتكاب جنايت بر ضد شهروندان عادي را ادامه مي دهند و گستره يورش به سرزمينهاي جنگ زده را مي افزايند .در شانزدهمين روز حمله به غزه 53 شهروند فلسطيني كشته شدند كه 39 تن از اين شهدا شهروندان عادي از جمله 10 كودك و 6 زن بودند.تا پايان روز شانزدهم شمار قربانيان حملا‌ت اسرائيلي به غزه به 852 تن رسيده كه 558 نفر شهروندان عادي و 165 تن از پليس شهري و امنيتي بوده اند و 203 تن كودك و 58 تن زن بوده اند .جنايت تخريب و ويرانگري منازل به شكلي بسيار گسترده در مناطق مسكوني و زمينهاي زراعي شمال و جنوب نوار غزه انجام شده و صدها تن از شهروندان بازداشت شده و هزاران تن بي خانمان شده اند.
 سه شنبه 24 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن