تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804134328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلاح مقاومت در غزه


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: سلاح مقاومت در غزه
اشاره:

بي شك اثرات عميقي كه امروزه پرتاب موشك هاي مقاومت فلسطيني به بار مي آورند در بعد مادي و قدرت تخريب آن ها نيست. بلكه عمده تاثيرگذاري اين موشك ها در بعد معنوي است و فراتر از آن جبهه داخلي رژيم صهيونيستي كه به مثابه «پاشنه آشيل» صهيونيسم است از اين موشك ها صدمه مي بينند.

در وضعيتي كه ساكنان شهر ك هاي اشغالي به طور دائم در ترس و و حشت و نااميدي و افسردگي شبانه روزي به سر مي برند و در وضعيتي كه جامعه صهيونيستي يقين دارد كه تمام اين زرادخانه نظامي اش نمي تواند كمترين مانعي در مسير يك موشك ساده و ابتدايي ايجاد كند يا حتي زمان و مكان سقوط آن را تعيين كند و در راستاي تامين امنيت داخلي اين رژيم در برابر موشك هاي مقاومت فلسطيني هيچ توفيقي نداشته است و در شرايطي كه تمام تلاش هاي «اسراييل» براي محاصره زميني و هوايي و دريايي نوار غزه جهت كاهش تعداد موشك هاي «قسامي» شليك شده بي نتيجه مانده است، جاي ترديد باقي نمي ماند كه سران تل آويو ديگر به خوبي تهديد راهبردي را كه اين رژيم با آن روبه رو است، لمس كرده آن را جدي گرفته اند.

در اين گزارش به بررسي ويژگي هاي مختلف موشك هاي فلسطيني و تحليل تاثير توانمندي اين نوع سلاح مقاومت در امنيت داخلي رژيم صهيونيستي پرداخته مي شود.

آغاز ساخت

مقاومت فلسطين با استفاده از موشك هاي قسام مي تواند در هر لحظه اي كه اراده كند امنيت سربازان و شهروندان رژيم صهيونيستي را به خطر بياندازد.

به اذعان منابع نظامي صهيونيستي موشك هاي قسام كه توسط شاخه نظامي حماس طراحي و ساخته مي شود يك پيشرفت اساسي در عملكرد و راهكارهاي مقاومت به شمار مي رود كه در عين سادگي و به رغم بحران بي سابقه در قضيه فلسطين بر عرصه نظامي و عملياتي تاثيرگذاشته است.

نيروهاي مقاومت اولين نمونه توليد موشك هاي دست ساز محلي براي تهديد شهرك هاي يهودي نشين داخل نوار غزه را در سال اول آغاز انتفاضه و بطور دقيق تر در اواخر سال 2001 تجربه و طراحان آن ميل شديدي به توسعه مستمر آن دانشتند و چندين نمونه از آن ها را تولد كردند.

مرحله اول اين طرح با يافتن دستگاه ها و مواد منفجره لازم براي اين كار آغاز شد و با موانع و مشكلات فراواني روبرو شد؛ چرا كه مواد مورد نياز در داخل سرزمين هاي اشغالي يافت نمي شد. اين مسأله باعث شد كه گروه هاي مهندسي وابسته به شاخه هاي نظامي با اتكا به خود تمامي مواد لازم براي اين موشك ها را خود توليد كنند.

براساس بيانيه هاي گردان هاي قسام طول اولين موشك ساخت مهندسان اين گردان ها در حدود 70 سانتي متر و قطر آن در حدود 8 سانتي متر و برد آن در حدود 2-3 كيلومتر بود و در سر خود يك كلاهك انفجاري داراي 600 گرم ماده انفجاري تي ان تي حمل مي كرد و به وسيله موشك انداز پرتاب مي شد.

در نمونه هاي اوليه پرتاب، هدف گيري اين موشك چندان دقيق نبود و اين مساله طراحان آنرا بر اين داشت كه به طور مداوم در پيشرفته تر كردن و رفع نواقص آن بكوشند و طولي نكشيد كه پيشرفت در طراحي و بويژه افزايش برد آن تا حد رسيدن به داخل مجتمع هاي يهودي نشين و توليد نوع جديدي از آن با نام «قسام 2» اعلام شد.

طول اين موشك جديد به 180 سانتي متر و برد آن به 9 تا 12 كيلومتر مي رسد و مقدار مواد منفجره موجود در سر آن به 6 كيلوگرم تي ان تي و قطر آن به 12 سانتي متر افزايش يافت.

اين پيشرفت مقاومت باعث شد بيشتر از پيش مورد توجه قرار گيرد و تحليل هاي نظامي بر روي ماهيت و قدرت نظامي آن افزايش يابد و به گفته «شلومو گازيت» رييس سابق اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي اين موشك در عين ابتدايي بودن هزينه بسيار كمي در بردارد و توليد آن آسان است.

اصلاحات صورت گرفته در اين موشك تا حدي بود كه بارتوان موشك انداز تناسب داشته باشد اما امكان كنترل آن از راه دور را نداشت و برخي از رسانه هاي گروهي طريقه نصب و پرتاب آن را نمايش دادند.

براساس اعلام ارتش رژيم صهيونيستي جنبش مقاومت اسلامي «حماس» از آغاز عقب نشيني ارتش اين رژيم از نوار غزه در سال 2005 تاكنون تقريبا 1000 فروند موشك پرتاب كرده است. كه تعداد 500 موشك اخير در جريان جنگ غزه را نيز بايد اضافه كرد. بيش تر حملات موشكي گردان هاي قسام به شهرك هاي سدروت، كيبوتس يثيري، كفار سعد، كفار عزه ناحل عوز، عليت، كيسوفيم، نتيف عسرا، گذرگاه كارني، فيكيم، نيرعام كيريم شالوم و نتيفوت متمركز است.

يكي از اين موشك ها به شهر ساحلي عسقلان نيز اصابت كرده كه هشداري جدي براي دستگاه هاي امنيتتي رژيم صهيونيستي به شمار مي رود به اين علت كه اين شهر به دليل قرار گرفتن بزرگترين نيروگاه برق وابسته به شركت برق در آن و ايستگاه «كتسا» ويژه ذخيره سوخت و گاز، شهري استراتژيك براي رژيم صهيونيستي به شمار مي رود.

سلاح مقاومت:

موشك يكي از ساده ترين سلاح هاي دور پرتاب موجود در عصر حاضر است، چرا كه اكثر انواع اين سلاح، فرق چنداني با موشك هاي مدل و آتش بازي كه در فروشگاه هاي برخي كشورها به فروش مي رسند ندارند و ارزش آنها بيشتر در ايجاد ترس و آشفتگي ميان شهروندان است تا وارد كردن صدمه به تأسيسات خاص و اهداف نظامي، موشك به خاطر قيمت ارزان، سهولت ساخت و پرتاب بدون فاش شدن محل دقيق شليك آن و دشواري مقابله با آن، از سال 2000 تاكنون يكي از متداول ترين شيوه هاي حمله به اسرائيل بوده است. در سال 2006 حملات موشكي فلسطيني ها از غزه اوج گرفته است. به طوري كه از دسامبر 2005 تا جولاي 2006 جنبش حماس و ديگر گروه هاي فلسطيني بيش از 800 موشك شليك كردند كه در نهايت منجر به تجاوزات انتقام جويانه ژوئن و جولاي 2006 اسراييل به نوار غزه شد. طبق اعلام منابع اسراييلي اين تجاوزات براي از بين بردن هسته هاي مقاومت كه به توليد و شليك راكت مي پردازند صورت گرفته است.

به خوبي مي توان مزيت استفاده از موشك و اثر بخشي آن نسبت به ديگر شيوه هاي حمله به مناطق مختلف فلسطين اشغالي را مشاهده كرد. حملات وارده بر رژيم صهيونيستي براثر پرتاب موشك هاي فلسطيني با فاصله زياد، در راس عوامل وارد كردن خسارت به اسراييل است.

از سوي ديگر بايد اذعان داشت يكي از عمده ترين دلايل موفقيت به كارگيري موشك عليه رژيم صهيونيستي، نبود راهكاري فني براي مقابله با آن ها است. در واقع، رژيم صهيونيستي با وجود در اختيار داشتن سيستم ضدموشكي پاتريوت، فاقد فن آوري خاص انهدام موشك ها در آسمان قبل از اصابت آن به خاك اسراييل است، چرا كه تاكنون امكانات فني براي اين امر ايجاد نشده است. دلايل نبود راه حل فني براي مقابله با موشك هاي فلسطيني، به طور ساده عبارتند از:

- تعدد پرتاب موشك از مناطق بسيار متنوع، باعث ناتوانايي ارتش اسراييل در رهگيري به موقع و انهدام مبدأ پرتاب اين سلاح است.

- فاصله كوتاه زماني بين زمان شليك و برخورد، مانع رهگيري موشك ها و اعلام وضعيت قرمز در مكان مورد هدف در زمان مناسب مي شود.

- مواد موردنياز براي ساخت موشك تا حد زيادي استفاده دوگانه داشته و با تركيب كردن مواد ديگر با هم به دست مي آيند، بنابراين قابليت ساختن راكت در نوار غزه براي سطح گسترده اي از گروه ها و هسته هاي مقاومت وجود دارد.

توليد موشك به نام گروه هاي مبارز فلسطيني به صورت يكي از ويژگي هاي اين گروه ها در آمده است، به طوري كه هر جناح فلسطيني، طرح خاص خود براي ساخت موشك به نام خود را دارد. برخي از اين موشك ها مثل قسام، بردي بيش از 10 كيلومتر دارند، اكثر موشك هاي دست ساز، وزني كمتر از 10 كيلوگرم داشته و 2 الي 3 كيلومتر برد دارند، بدنه اين موشك ها متشكل از يك قطعه لوله است كه در بازار محلي خريداري و براي انجام كارهاي ماشيني (فلزكاري و خم كاري)، به مكان هاي مخفي برده مي شود. اين مكان ها را حتي اعضاي عادي گروه هاي مبارز هم نمي شناسند. لوله خريداري شده به 3 قسمت بريده مي شود. قسمت اول براي ساخت و قراردادن 4 بالچه در انتهاي موشك به كار مي رود. قسمت دوم در وسط قرار گرفته و به موتور موشك اختصاص مي يابد و قسمت سوم به شكل مخروطي در مي آيد كه در انتهاي آن سوراخي كوچك براي ريختن مواد منفجره با قاشق به داخل آن تعبيه مي شود.

موشك قسام (گردان هاي عزالدين قسام)

موشك هاي قسام كه برگرفته از نام گردانهاي عزالدين قسام، شاخه نظامي جنبش حماس است، اولين بار توسط «نضال فتحي» و به دستور «عدنان الغول» ساخته شد. عدنان الغول كه پدر قسام ناميده مي شود در اكتبر 2004 توسط ارتش اسراييل به شهادت رسيد.

تعداد كل موشك هاي قسام شليك شده تا ژوئن 2006 بالغ بر هزار عدد شد. بيشترين تعداد اين راكت ها از مارس تا ژوئن 2006 در غرب صحراي نقب فرود آمدند. در برخي مناطق مثل شهر سدروت اصابت موشك قسام به تناوب روي داده است كه غالبا در زمين ها و فضاهاي باز فرود آمده اند. همچنين اولين موشك قسام كه به شهري اسراييلي در شمال نوارغزه اصابت كرد، در آگوست 2003 پس از پيمودن 5 مايل در نزديكي اين شهر فرود آمد. مناطق ديگر اسراييل در نقب نيز مورد هدف موشك هاي قسام قرار گرفته اند. در جنگ اخير غزه مبارزان حماس برد اين موشك ها را افزايش داده و به شهر بئراسبع واقع در 40 كيلومتري مرز غزه و حتي تل آويو هم رسيده اند.

اين سلاح در واقع موشكي دست ساز است كه توسط گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي جنبش حماس توليد مي شود. سوخت آن تركيبي از نيترات پتاسيم و پودر شكر است (سوخت جامد) موشك هاي قسام عمدتاً در نوار غزه توليد و به كار برده مي شوند، با اين وجود، ارتش اسراييل موشك هاي قسام را در مناطق فلسطيني كرانه باختري نيز كشف كرده است. «قسام يك» اولين بار در اكتبر 2001 شليك شد. و اصابت موشك قسام بعدي به اسراييل در 5 مارس سال 2002 روي داد. طي اين واقعه 2 فروند از اين موشك ها به شهر سدروت واقع در فاصله كمي از شمال نوار غزه برخورد كردند. ولي حدود 2 سال طول كشيد تا فلسطيني ها بتوانند با اين موشك ها در ژوئن 2004، 2 اسرائيلي را از پاي درآورند. خطر ناشي از موشك هاي قسام با توسعه انواع پيشرفته ترين آن فزوني يافته است. هم اكنون پيشرفته ترين نوع اين موشك، «قسام 3» نام دارد.

در جولاي 2006 موشك هاي قسام قادر به هدف قرار دادن مركز شهر بندري عسقلان در نزديكي نوارغزه شدند.

از نظر فني، موشك قسام، استوانه اي بزرگ همراه با يك سر جنگي كوچك در سر خود است.در انتهاي موشك، خروجي گاز و 4 بالچه تعادل دهنده قرار دارد. قسمت مياني موشك در برگيرنده موتور است. اين موتور چيزي جز مواد احتراقي جامد براي تامين نيروي پيشران موشك نيست. قسمت جلويي يعني سرجنگي، با يك فيوز الكتريكي كه جرقه توليد مي كند به مواد منفجره فشرده متصل مي شود.جداره موشك قسام با ضخامتي به عرض 2.5 الي 3 ميلي متر از آهن ساخته مي شود.

بمباران هاي كارگاه هاي توليد موشك توسط ارتش رژيم صهيونيستي عمدتاً موفقيت آميز نبوده چرا كه توليداين موشك ها نه تنها متوقف نشده بلكه پيشرفت هم داشته است.

به لحاظ فني نيز، ارتش اسراييل هيچ سلاحي براي ممانعت از حمله هوايي موشك ها ندارد و تنها راه ممكن مقابله با پرتاب موشك ها، حمله هوايي به هسته هاي عملياتي يا خود موشك ها، لحظاتي قبل از پرتاب آنها است.

همچنين حمله پيشگيرانه عليه هسته هايي كه به پرتاب موشك مي پردازند، پيچيده و تقريباً ناممكن است. طبق برآوردهاي ارتش اسراييل، اعضاي گروه هاي مقاومت، موشك ها را به وسيله خودروهاي «ون» حمل كرده و در پوشش فعاليت هاي كشاورزي، آنها را تخليه مي كنند. همچنين زمان در دسترس براي نيروهاي اسراييلي در جهت اقدام عليه فعالان فلسطيني درگير با عمليات پرتاب موشك، حداكثر 15 دقيقه است و اين دقيقاً همان زماني است كه اعضاي مقاومت، براي هدف گيري موشك ها عليه مواضع اسراييلي و فعال ساختن آنها از راه دور توسط تايمر الكتريكي نياز دارند. بنابراين، براي جلوگيري از پرتاب موشك ها، ارتش اسراييل بايد 24 ساعته هلي كوپترهاي نظامي خود را در حال پرواز نگاه دارد.

در آخرين تحولات صورت گرفته در مورد موشك هاي قسام، سخنگوي گردان هاي عزالدين قسام اشاره كرده است كه اين گردان ها پيوسته در حال توسعه موشك هاي خود بوده و اين موشك ها از زمان آغاز به كارگيري آنها دست ساز بوده اند نه وارداتي. گردان هاي عزالدين قسام تأكيد دارند كه از موشك هاي قاچاق شده به نوار غزه استفاده نمي كنند و موشك هاي قسام، توسط مهندسان قسامي ساخته مي شوند. همچنين مواد منفجره به كار رفته در موشك هاي قسام تي ان تي نيست. بلكه ساخت فلسطيني ها است. بايد اشاره كرد كه شاخه نظامي جنبش حماس برعكس شاخه نظامي جنبش جهاداسلامي از موشك هاي كاتيوشاي «گراد» ساخت روسيه استفاده نمي كند بلكه موشك هايشان از دقت و هدف گيري بالايي برخوردارند.

موشك القدس (گروهان هاي القدس)

موشك القدس كه نوعي موشك كاتيوشا است در اصل كپي كاتيوشاي روسي نوع «گراد» است. به ادعاي مقامات گروهان هاي القدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي، اين گروهان ها برخلاف جنبش حماس و شاخه نظامي آن كه موشك هاي كوتاه برد قسام و دست ساز را در اختيار دارد، از موشك هاي كاتيوشاي ساخت روسيه استفاده مي كند، اين سلاح 2 متر و 80 سانت طول، 66 كيلوگرم وزن و كاليبر 122 ميلي متري دارد. راكت نوع «گراد» قادر به حمل سر جنگي 17 كيلوگرمي است و به ادعاي آنان بين 18 تا 30 كيلومتر برد دارد.

موشك «قدس2» كه براساس فن آوري موشك هاي كاتيوشاي روسي ساخته شده 12 كيلومتر برد دارد. در فوريه 2006، جهاد اسلامي مدعي توسعه موشكي دوربرد شد كه قادر به مورد هدف قرار دادن مركز شهر عسقلان بود. طبق اطلاعات واصله از منابع جهاداسلامي موشك هاي مذكور 13 تا 16 كيلومتر برد داشته و حاوي ماده منفجره تي.ان.تي است. مقامات جهاد اسلامي اعلام داشته اند كه واحد مهندسي شاخه نظامي اين جنبش قادر به توليد نسل جديد موشك هاي قدس شده كه نسخه بهينه شده نوع وارداتي موشك قدس است كه از قبل مورد استفاده جهاداسلامي قرار مي گرفته است. اين موشك 2متر و 30 سانتي متر طول دارد. خبري كه نگراني زياد مقامات اسراييلي را در پي داشت ساخت موشك «قدس3» بود كه قادر به شليك چند راكت به طور همزمان است.

سكوي پرتاب گر 122 ميلي متري موشك هاي قدس كه در هر دفعه توان شليك 10 موشك را به طور همزمان دارد، قادر به پرتاب 40 موشك در عرض 20 ثانيه است و 13 تن وزن دارد. بدين ترتيب فلسطيني ها از نوار غزه توانايي هدف قرار دادن عسقلان، اشدود، نتيووت و افاكيم را پيدا كرده اند. سيستم اين موشك، توسط خدمه اي كه در فاصله 60متري آن قرار مي گيرد، با كشيدن يك كابل عمل مي كند. با اين اوصاف، فلسطيني ها تخصص و تجهيزات كافي براي ساخت موشك را در اختيار داشته و طي فرآيند سعي و خطا، هر از چند گاهي نمونه هاي پيشرفته تر و مؤثرتري از موشك را به سمت اسراييل هدف مي گيرند.

به ادعاي اسراييلي ها، بعضي از موشك هاي كاتيوشاي جنبش جهاد اسلامي كه 18 تا 30 كيلومتر برد دارند، ساخت روسيه بوده و از مصر به نوار غزه قاچاق شده اند. اين موشك ها تا به حال عليه اهداف اسراييلي شليك نشده اند. به نظر مي رسد جهاد اسلامي با الهام گرفتن از حملات موشكي حزب الله به شمال اسراييل كه موجب خروج اسراييل از جنوب لبنان شد، قصد دارد اسراييل را با حملات كاتيوشا مجبور به تخليه سرزمين هاي مجاور نوار غزه كند. جهاد اسلامي اعلام كرده است، هرگونه حمله انتقام گيرانه اسراييل با پاسخ سريع اين جنبش روبه رو خواهد شد و مهندسان فلسطيني مشغول كار روي موشك هاي وارداتي براي ساخت انواع فلسطيني آنند.

موشك هاي متعلق به گردان هاي شهداي الاقصي و جنبش فتح:

موشك ياسر عرفات: به ادعاي مقامات رژيم صهيونيستي، اين موشك كه ساخت گردان هاي شهداي الاقصي است قادر به هدف قرار دادن شهر قدس و تل آويو از كرانه باختري است و پيش بيني مي شود اين موشك ها در صورت بحراني شدن اوضاع، با شدت بيشتري از سمت كرانه باختري به سمت اسراييل شليك شوند. مقامات اسراييل، شليك موشك از سوي شهر جنين در شمال كرانه باختري را تأييد كرده اند. بنا بر ادعاي برخي مقامات فتح، موشك ياسر عرفات، پيشرفته ترين موشك فلسطيني است كه تا به حال ساخته شده و براي استفاده در هنگام ضرورت در كرانه باختري نگهداشته مي شود.

موشك كفاح (مبارزه): جنبش فتح مدعي داشتن و پرتاب موشكي به نام تفاح است كه براي اولين مرتبه در اكتبر 2004 آن را از نوار غزه به سوي نتساريم شليك كرده است.

اقصي3: در اكتبر 2005 گردان هاي شهداي الاقصي اعلام داشتند كه موشكي به نام اقصي 3 توليد كرده اند كه 17 كيلومتر برد دارد.

در ژانويه 2006 رسانه هاي اسراييلي اعلام كردند مبارزان جنبش فتح در كرانه باختري، موشك «جنين يك» را توليد كرده و به كار برده اند. مقامات رژيم صهيونيستي شليك اين موشك را اولين شليك موشك از سوي كرانه باختري دانستند. «جنين يك»، موشكي با برد حدود يك مايل است كه در مقايسه با موشك قسام از كيفيت پايين تري برخوردار است.

موشك هاي ديگر متعلق به گروه هاي مقاومت فلسطين

ناصر 3: اين موشك 30 كيلوگرمي نسخه پيشرفته موشك كوتاه برد «قسام يك» بوده و توسط كميته هاي مقاومت مردمي ساخته شده و برد آن 9-6 كيلومتر است. سر جنگي 5 كيلوگرمي اين موشك دربردارنده يك فيوز انفجاري و مواد انفجاري، تيغ هاي كوچك فلزي و براده هاي فلز براي افزايش قدرت صدمه رساني آن به افراد است. طبق منابع ارتش اسراييل، سر جنگي ناصر-3 از قسام-2 قوي تر و سوخت آن عبارت از 20 كيلوگرم تركيب نيترات پتاسيم و پودر شكر است. اين موشك از يك سكوي پرتاب ريلي كوچك كه 2 پايه دارد پرتاب مي شود و 4 بالچه براي برقراري تعادل در پرواز موشك به آن وصل شده است. قابل توجه ترين مورد استفاده از موشك ناصر-3 در ژوئن 2004 روي داد كه طي آن 2 شهروند اسراييلي در سدروت كشته شدند. باتوجه به اينكه اخبار زيادي پيرامون اصابت موشك ناصر به اسراييل ملاحظه نمي شود ولي به نظر مي رسد مهندسان فلسطيني توسعه برنامه هاي خود را روي موشك هاي كارآمدتر متمركز كرده اند و طرح توسعه انواع ديگر موشك بويژه توسط حماس به خاطر كارايي و موقعيت نسبتا خوب موشك قسام هم اكنون مورد توجه نيست.

سريه-2: موشك «سريه 2» توسط جنبش جهاد اسلامي توسعه داده شده و عملياتي شدن آن در آوريل 2005 اعلام شد. سريه 2 كه به شكل 12 تايي شليك مي شود 3كيلومتر برد دارد و تركش هاي آن تا شعاع 13متري پخش مي شوند. در نوامبر 2004 مقامات جهاد اسلامي اعلام داشتند كه نوع بهينه شده اين موشك با برد 18 كيلومتر را توليد كرده اند. بايد توجه داشت كه موشك سريه در حاشيه فعاليت هاي توسعه سلاح هاي دور پرتاب جهاد اسلامي قرار داشته و اكثر حملات اين جنبش به اسراييل با استفاده از موشك هاي القدس صورت مي گيرد.

موشك هاي ضدتانك: موشك ضدتانك «البنا» كه 500متر برد دارد و موشك ضدتانك «البطر» با كلاهك 5.3 كيلوگرمي كه برد نهايي آن به سه كيلومتر مي رسد و محصول بومي فلسطين است و موشك پيشرفته هدايت شونده ضد تانك «ساغر» كه ساخت روسيه است و در ارتش سوريه و حزب الله لبنان نيز وجود دارد همچنين گردان هاي القسام توانست موشك ضدتانك «ياسين» را بسازد كه شبيه موشك آرپي جي 7 است و روي شانه حمل مي شود و مي تواند تا بيش از 15 سانتي متر در فولاد نفوذ كند.

موشك هاي ضدهوايي: جنبش حماس اولين موشك ضدهوايي فلسطيني را در نوامبر سال 2004 توليد كرده است كه براي هدف قرار دادن هلي كوپترهاي اسراييلي، هواپيماهاي بدون سرنشين و ديگر اشياء پروازي اسراييل كه بر فراز آسمان نوار غزه پرواز مي كنند ساخته شده است. حماس براي ساخت نوعي از موشك ضدهوايي كه در اختيار حزب الله است، تلاش كرده است.

موشك اس آ 7 سلاحي قابل حمل و دوش پرتاب، با كلاهك انفجاري قوي و سيستم هدايت مادون قرمز است. اين موشك اولين نسل موشك هاي سطح به هواي انفرادي شوروي سابق است.

سلاح ضدهوايي ديگري كه به گفته مقامات اسراييلي در اختيار برخي گروه هاي مقاومت در نوارغزه است، موشك پيشرفته ضدهوايي «استينگر» است. اين موشك كه ساخت آمريكا است، قابليت پرتاب به تمام اطراف خود را داشته و ويژه دفاع ضدهوايي كوتاه برد است و توانايي هدف قرار دادن هواپيما، هلي كوپتر موشك هاي كروز و هواپيماهاي بدون سرنشين كه در ارتفاع پايين پرواز مي كنند را دارا است. در مورد وجود موشك هاي استينگر در نوار غزه اطمينان كامل وجود ندارد و اين امر در حد ادعاي قوي مقامات اسراييلي است.

خمپاره اندازها: اولين خمپاره هاي به كار گرفته شده توسط فلسطيني ها، در طول انتفاضه دوم در ژانويه 2001 به شهرك صهيونيست نشين نتساريم واقع در نوارغزه شليك شد و علاوه بر آن، در كرانه باختري هم خمپاره كشف شده است. فلسطيني ها معتقدند مزيت خمپاره دراين است كه دشمن هيچ وقت نمي تواند از خود در مقابل آن محافظت كند. اگرچه اين سلاح دقيق نيست و اغلب به هدف برخورد نمي كند ولي قابليت ايجاد سردرگمي و وحشت آن در اسراييل، استفاده از آن توسط گروه هاي مقاومت را توجيه مي كند. انواع خمپاره اندازهايي كه در اختيار گروه هاي فلسطيني است عبارتند از خمپاره هاي 120، 81، 52 و 60 ميلي متري. سلاح هاي مذكور عمدتا از سال 2000 وارد نوار غزه شده است.

حوزه عمليات موشكي:

با نگاهي به نقشه فلسطين و دقت در نحوه استقرار شهرك هاي صهيونيست نشين و با توجه به چتر امنيتي گسترده رژيم صهيونيستي در كرانه باختري و برد كوتاه موشك هاي فلسطيني كاملا روشن مي شود كه استقرار و پنهان كردن موشك هاي نظامي در كرانه باختري بسيار دشوار است عمده پرتاب موشك به سوي اراضي تحت اشغال از نوار غزه و نقاط مرزي آن صورت مي گيرد.

با وجود تمام محدوديت هايي كه رژيم صهيونيستي براي نيروهاي مقاومت فلسطين ايجاد كرده است پرتاب موشك هاي فلسطيني تنها مكانيسمي است كه دشمن صهيونيستي تاكنون نتوانسته است راه مقابله با آن را بيايد. از سوي ديگر با تلاشي كه اين رژيم براي ناكام گذاشتن عمليات استشهادي و چريكي مبذول مي دارد و سرويس هاي اطلاعاتي و امنيتي اين رژيم شديدا براي مقابله با انجام چنين عملياتي آماده اند، به نظر مي رسد، تنها راه مقابله با تهاجمات اشغالگران صهيونيست و كاهش قدرت تخريب و نابودي اراضي فلسطين، پرتاب موشك و ايجاد ناامني در اراضي تحت اشغال باشد.

موشك هاي نيروهاي مقاومت به راحتي حمل و نقل مي شوند و از آنجا كه برد موشك هاي كوتاه است لذا مبارزان فلسطيني با انتقال اين موشك ها به نقاط مرزي، شهرهاي محل سكونت اشغالگران را مورد هدف قرار مي دهند. نيروهاي مقاومت تاكنون شهرها و شهرك هاي مهمي مثل سدروت، عسقلان، نتساريم، مفتاحيم، مجدل، نتانيا، نقب غربي، بندر اشدود، كيبوتص سعد، نفيه دكاليم، گوش قطيف، كفر داروم، موراگ، خانيونس، نيسانيت، كيسوفيم، عتصمونا، ناحل عوز، كربات ملاخي، شرق البريج، ايزر، بيت لاهيا و... را توسط موشك ها هدف قرار داده اند.

با وجود برد كوتاه و قدرت تخريب موشك هاي فلسطيني، نيروهاي مقاومت سعي مي كنند با افزايش ميزان پرتاب موشك ها و هدف قرار دادن شهرها وشهرك هاي مهم تر و در دسترس تر، ضعف را تا حدودي جبران كنند لذا تا پيش از تخليه شهرك هاي صهيونيست نشين در نوار غزه، عمده حملات موشكي در اين بخش متمركز بود اما با تخليه اين شهرك ها در دوره شارون، نيروهاي مقاومت با انتقال موشك ها به مكان هاي نزديك به اراضي تحت اشغال، عسقلان، سدروت و منطقه نقب غربي را بيشتر از مكان هاي ديگر هدف قرار مي دهند.

نگراني عمده اسراييل در رابطه با موشك هاي فلسطيني، گسترش ساخت اين سلاح در كرانه باختري است، زيرا اكثر تمركز جمعيتي اسراييل در مناطق اطراف تل آويو است و حتي موشك هاي قسام كوتاه برد جنبش حماس و موشك هاي كاتيوشايي كه در اختيار جنبش جهاد اسلامي است، در صورت شليك از كرانه باختري، قسمت عمده جمعيت و صنايع اسراييل را تهديد مي كنند. بنابر اعلام اسراييلي ها تاكنون هيچ موشكي از اين منطقه شليك نشده است. ولي اين امر برخلاف اظهارات فلسطيني هاست كه گفته اند موشك جنين با برد يك مايل از شهر جنين واقع در شمال كرانه باختري شليك شده اند.

درهرصورت شهركهاي صهيونيست نشين كرانه باختري با بيش از 200 هزارنفر جمعيت و اراضي اشغالي 1948 در تيررس موشك هايي كه احتمالا در آينده از كرانه باختري شليك خواهدشد، قرار دارند.

عوامل تاثيرگذار برحملات موشكي فلسطينيان:

با تاكيد نيروهاي مقاومت فلسطين بويژه گردانهاي عزالدين قسام و گروهان هاي القدس بر تداوم عمليات موشكي عليه رژيم صهيونيستي و بهينه سازي موشك ها، تقريبا همواره اين عمليات صورت مي گيرد اما برخي عوامل در افزايش و كاهش ميزان پرتاب اين موشك ها تاثيرگذارند كه عبارتنداز:

-تشديد نظامي گري از سوي رژيم صهيونيستي: بررسي حوادث فلسطين بيانگر اين حقيقت است كه با تشديد نظامي گري و افزايش اقدامات تجاوزكارانه و ايجاد محدوديت براي انجام عمليات چريكي و استشهادي توسط رژيم صهيونيستي، مبارزان فلسطيني به عمليات موشكي عليه رژيم صهيونيستي شدت بخشيده و امنيت شهرهاي صهيونيستي را بيشتر تهديد مي كنند. به عنوان مثال به دنبال به اسارت گرفته شدن گيلادشاليت و تشديد نظامي گري عليه فلسطينيان و شروع عمليات ابرهاي پاييزي توسط رژيم صهيونيستي، نيروهاي مقاومت تنها 119 موشك به سوي نقب غربي پرتاب كردند. همچنين از آنجا كه رژيم صهيونيستي اغلب به تعهدات خود پايبند نمي ماند، مبارزان فلسطيني تنها واكنش مناسبي كه مي توانند پس از نقض تعهدات ازسوي اين رژيم از خود نشان دهند، پرتاب ميزان بيشتري موشك و كاتيوشا به سمت اراضي تحت اشغال است. لذا به دنبال كارشكني ازسوي رژيم صهيونيستي، گروه هاي مقاومت ضمن صدور بيانيه اي، مسئوليت حملات موشكي به اراضي اسراييل را برعهده مي گيرند.

ميزان پرتاب موشك:

پرتاب موشك ها بيشترين امكانات را در اختيار مقاومت فلسطين قرارداد تا بتواند عمق اين رژيم را مورد هدف قرار دهد.

بنا به آمار رژيم صهيونيستي تعداد موشك ها هرسال چندين برابر شده است و از سال 2002 تا 2003 به چهار برابر يعني از 225 فروند به 861 فروند رسيد و درسال2006 به بيش از 3000 فروند افزايش يافت. در شرايط كنوني كه جنگ غزه درجريان است صهيونيست ها از شكست موشك هاي فلسطيني ها درعذاب هستند و به پناهگاهها و نقاط امن فرار مي كنند.

تاثير موشك ها بر وضعيت داخلي رژيم صهيونيستي

بعداز اصلاحات صورت گرفته درساخت و نحوه پرتاب اين موشك ها، ديگر در پرتاب اين موشك ها اشتباهي رخ نمي دهد بلكه به ندرت موردي پيش مي آمد كه اصابت اين موشك ها به شهرهاي يهودي نشين خسارتي بر جاي نگذارد. درحالي كه در قبل از پيشرفته كردن اين موشك ها رسانه هاي صهيونيستي خسارت هاي آنها را جزيي و منحصر به واردآمدن مقداري خسارت به يك منزل يا خودروي شهرك نشينان و يا خسارتهاي جزئي به ارتش اعلام مي كردند، اما با اصلاحات صورت گرفته در آنها ديگر رسانه هاي صهيونيستي به واردآمدن خسارت هاي سنگين منازل و ساختمان و خودروها و تلفات جاني صهيونيست ها اذعان مي كردند.

با وجود اينكه پرتاب اين موشك ها به دليل پرواز دائمي هواپيماهاي شناسايي و هلي كوپترهاي رژيم صهيونيستي به سختي صورت مي گيرد، ولي شليك آنها باعث زخمي شدن دهها تن از صهيونيست ها و نظاميان اين رژيم و تخريب ده ها منزل و كارخانه درشهرك ها و مجتمع هاي يهودي نشين و نيز واردآمدن خسارت به پايگاههاي نظامي مي شود.

در يك نگاه كلي به آمار پرتاب اين موشك ها در 6 سال گذشته مشخص مي شود كه روند پرتاب آنها از يك سيرصعودي 200 درصدي در سال برخوردار بوده است. با وجود ابتدايي و دست ساز بودن اين موشك ها، تاثيرات آنها بر جامعه صهيونيستي كاملا قابل مشاهده است؛ بطوري كه در اظهارات مداوم خود به صراحت تاثيرات آنها را ذكر مي كنند. در اين زمينه حتي كار به جايي رسيد كه رسانه هاي غربي با اعلام اينكه يك موشك ساده باعث تحول در خاورميانه شده است به آن جنبه استراتژيكي داده وآن را در موازنه قدرت موثر مي دانند. اين اعتراف حاميان صهيونيسم اين نكته را نشان مي دهد كه چگونه يك موشك مي تواند در توازن قدرت ميان رژيم صهيونيستي و فلسطين موثر باشد و نيروي نظامي پيشرفته اين رژيم در مقابله با آن ناتوان باشد. شبكه خبري بي بي سي ساخت اين موشك را پيشرفتي راهبردي براي حماس دانست كه موجب نگراني نيروي نظامي پيشرفته رژيم اشغالگر قدس شده است.

تقريبا تمامي صاحب نظران سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي بر اين امر اذعان دارند كه بايد خطر فزاينده موشك هاي قسام عليه نظاميان اشغالگر و شهرك هاي يهودي نشين را جدي گرفت.

اين موشك ها كه اغلب به سوي شهرك سدروت شليك مي شوند در عين اينكه ضعيف و ابتدايي هستند نكات قوت و امتيازاتي نيز دارند. از جمله اينكه قابل شناسايي و رهگيري با دستگاه هاي پيشرفته ارتش رژيم صهيونيستي نيستند؛ به طوري كه صهيونيست ها مجبور شدند به ناتواني خود در جلوگيري از پرتاب آنها اذعان كنند.

در همين راستا «آفي ديختر» رئيس سابق دستگاه امنيتي رژيم صهيونيستي و وزير امنيت داخلي فعلي اين رژيم در گزارشي امنيتي كه به دولت ارائه داده بود اعلام كرده بود كه طريقه پرتاب موشك هاي قسام واقعا شگفت انگيز است.

اين روند تدريجي پيشرفت در ساخت اجزاي موشك و طراحي و سپس تقسيم وظايف عملياتي و پرتاب موشك با اطمينان از اين كه حضور ارتش در نوار غزه نخواهد توانست مانع پرتاب اين موشك ها شود، ادامه يافت.

در همين حال «يوسي كوبرفاسر» رئيس بخش پژوهش هاي كميته اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي مي گويد: حماس از طريق اين موشك ها خواهد توانست تلاش هاي خود براي انجام حملات استراتژيك به رژيم صهيونيستي را ادامه دهد و مبارزان اين جنبش بطور مداوم اقدام به توليد تجهيزات جنگي و بويژه موشك مي كنند.

كارشناسان نظامي رژيم صهيونيستي نيز نسبت به نحوه مقابله با اين موشك ها ابراز نگراني كرده اند و به مقامات خود هشدار داده اند.

«يسرائيل حسون» يكي از نمايندگان كنيست مي گويد: رژيم صهيونيستي اسير موشك هاي حماس شده است!» «عمير ربابورت» خبرنگار نظامي صهيونيستي درباره امتيازات اين موشك مي گويد: با وجود اينكه ميان تسليحات دقيق ارتش رژيم صهيونيستي و موشك ابتدايي حماس فاصله از لحاظ تكنولوژي زياد است، اما اين موشك ترس و وحشت زيادي در ميان ده ها هزار صهيونيست ايجاد كرده است!.

اين موشك همچنين تاثيرات مستقيمي بر روي صهيونيست ها داشته است از جمله:

ورود مداوم به پناهگاه هاي زيرزميني، تعطيلي كلاس هاي درس در همه مدارس و مراكز آموزشي شهرك هاي مجاور نوار غزه، خالي بودن پياده روها از عابران و برقراري قانون منع آمد و شد در شهرك هاي يهودي نشين، افزايش آمار فرار از شهرك ها و مجتمع هاي يهودي نشين، ارسال تعداد بيشتري از روانپزشكان براي معالجه سكنان وحشت زده و آسيب ديده، افزايش حملات موشكي نيروهاي مقاومت به روي شهرك هاي صهيونيست نشين در اطراف غزه و برخي مجتمع هاي يهودي نشين داخل خط سبز، باعث بوجود آمدن يك بحران سياسي و نظامي در داخل رژيم صهيونيستي »شده است و اعتراض جامعه صهيونيستي به عملكرد دولت صهيونيستي متوقف كردن اين حملات را به دنبال داشته است.

تاثير موشك هاي فلسطيني به ويژه موشك قسام بر شهرهاي اسراييل جدي است. طبق اقرار مقامات اسراييل، فلسطيني ها حتي نيازي ندارند كه براي تغيير روند عادي زندگي در اسراييل، موشك هاي زيادي شليك كنند و تنها كافي است هر 2 هفته يك بار موشكي را به سوي مناطقي مثل كفرسابا و هر چند هفته يك بار به بيت المقدس شليك كنند تا زندگي را براي صهيونيست ها غيرقابل تحمل سازند.

هزينه هنگفتي در اسراييل صرف توليد توپ ليزري كه قادر به هدف قرار دادن موشك هاي كاتيوشا و قسام باشد، شده است ولي همه اين طرح ها متوقف شده اند زيرا موفقيت آميز نبوده اند زيرا موانع فني، عملياتي و اطلاعاتي زيادي بر سر راه مقابله با موشك هاي قسام وجود دارند. به دنبال عدم موفقيت ارتش اسراييل در رويارويي با راكت هاي فلسطين، به رغم دراختيار داشتن رادارهاي پيشرفته، سيستم هاي ديد الكترونيكي و سلاح هاي رهگيري، اين ارتش در اقدامي منفعلانه دست به عمليات زميني و تشديد حملات هوايي مي زند كه جنگ اخير در غزه نمونه بارز آن است. به هر حال ارتش رژيم صهيونيستي در مقابله با اقدامات ابتكاري مقاومت در زمينه توسعه موشك ها ناتوان مانده و با اظهار عجز دست به حمله كور نظامي زده است ليكن بسياري از گزارش هاي امنيتي «اسرائيل» حاكي از ناتواني آن در مقابله با موشك هاي قسام است. از جمله اين گزارش ها اظهارات «بن كاسيت» تحليلگر سياسي است كه مي گويد:«بايد با شجاعت واقعيت را پذيرفت. ارتش در حال حاضر نمي تواند براي حل مشكل موشك هاي قسام راه حلي پيدا كند و تنها كاري كه مي تواند انجام دهد اين است كه نوار غزه را اشغال كند.»

پروفسور «ميشال فروند» نيز مي گويد:«هزاران صهيونيست در خانه هاي خود منتظر اصابت موشك هاي قسام بر سقف ضعيف خانه هايشان هستند. افسران رژيم در حاليكه موشك هاي قسام منازل و خودشان را هدف قرار مي دهد، مي گويند اين موشك ها دقيق نيستند!

يكي از ساكنان شهرك «سدروت» وضعيت اين شهرك را اين چنين بيان مي كند:«زندگي ما در اينجا تبديل به يك جهنم غيرقابل تحمل شده است و ادامه زندگي بدين طريق فايده اي ندارد، ما كل شب را نمي توانيم چشم بر هم بگذاريم و از ترس موشك هاي قسام چشم به آسمان مي دوزيم!

خبرگزاري فارس
 يکشنبه 22 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن