تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816782600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گام‏هاي جدي داخلي و خارجي براي زمين‏گير كردن اسرائيل


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: گام‏هاي جدي داخلي و خارجي براي زمين‏گير كردن اسرائيل
در اين اجلاس به طور جد سه هدف را پيگيري خواهيم كرد: 1. اعلام آتش‏بس و تن دادن رژيم صهيونيستي به آتش‏بس 2. باز شدن معابر منتهي به غزه و ايجاد امكان براي كمك‏رساني 3. عقب‏نشيني رژيم صهيونيستي از مناطق اشغال‏شده در حملات اخير.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، سفر اخير هيأت پارلماني ايران به سه كشور سوريه، اردن و فلسطين را در راستاي مصوبات پيشين مجالس آسياسي دانست و گفت: در اجلاس اندونزي براي موضوع محاصره غزه ـ پيش از آغاز حمله رژيم صهيونيستي ـ از سوي ايران پيشنهاد شد، تروئيكايي متشكل از اندونزي به عنوان رئيس كنوني اتحاديه مجالس آسيايي، ايران به عنوان رئيس سابق و سوريه به عنوان رئيس آينده، تشكيل شده و به رايزني جدي براي حل مسأله بپردازد.

در همين باره، مقرر شده بود سفري به مصر صورت پذيرد كه با مخالفت مصر همراه شد. در واقع از همان هنگام، يعني چند هفته‌اي پيش از حمله رژيم صهيونيستي، احساس مي‌شد كه مصري‌ها خودشان هم خواهان حل شدن مسأله غزه نيستند و در حال همكاري با رژيم صهيونيستي در برابر جنبش حماس و مقاومت فلسطين هستند.

استاد روابط بين‌الملل دانشگاه تهران درباره وجه تمايز اين رويداد با ديگر رويدادهاي ديپلماتيك درباره غزه بيان داشت: ورود كشورهاي غير عربي مانند ايران و اندونزي در يك چهارچوب رسمي ديپلماتيك، مسأله بسيار مهمي به شمار مي‌رود. با توجه به جمعيت 200 ميليوني اندونزي و هفتاد ميليوني ايران، نمود و اثرگذاري افكار عمومي را بيشتر نمايان ساخت. نكته ديگر اين‏كه مجالس به دليل نزديكي بيشترشان به نهادهاي غيردولتي و مردمي، امكان انسجام‌آفريني بيشتري بين مردم داشته و به طور عملي ديپلماسي مردمي و جريان‌هاي نماينده افكار عمومي به طور رسمي وارد عرصه ديپلماسي فشار به رژيم صهيونيستي مي‌شود. نكته آخر در اين باره اين كه آمريكا و رژيم صهيونيستي به شدت در پي آن هستند تا جنبش مقاومت و به طور خاص حماس را گروهي تروريستي جلوه دهند؛ بنابراين، هنگامي كه اين تروئيكا به موازات ديدار با كشورهاي مهم درباره مسأله فلسطين، با رؤساي مقاومت هم به طور رسمي ديدار مي كند، درواقع تقويت مشروع حماس است.

رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و سوريه كه در سفر اخير رئيس مجلس به كشورهاي همسايه فلسطين وي را همراهي مي‌كرد، شرايط رژيم صهيونيستي در حمله به غزه را اين‌گونه تحليل نمود: «در بحث حمله به غزه دو مسأله مهم وجود دارد؛ يكي در سطح كلان، يعني رويارويي با جريان مقاومت كه اين حمله در عمل به نفع مقاومت رقم خورد زيرا اسباب خودآگاهي مسلمانان و تقويت همبستگي آنان را با مقاومت بيشتر مي‌كند و چهره واقعي رژيم صهيونيستي را بيشتر نمايان ساخته است.
ضمن آن‏كه هيمنه اسرائيل شكسته شد؛ زيرا اسرائيلي كه در شش روز نتوانسته بود كل جبهه عرب را با شكست روبه‏رو كند، اكنون پس از شكست در جنگ 33 روزه با حزب‏الله، بيش از دو هفته است كه نتوانسته از پس نيروي غيرحرفه‏اي و مردمي حماس در كرانه باختري برآيد.»

دكتر سنايي در ادامه افزود: رژيم صهيونيستي از حمله به غزه يك هدف حداكثري داشت و يك هدف حداقلي. هدف حداكثري آنان محو كامل جريان مقاومت و برچيدن حماس در غزه و حتي سرنگوني حكومت خودگردان بود؛ اما هدف حداقلي رژيم صهيونيستي انعقاد آتش‏بس با شرايط دلخواه خودش است.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه افزود: از نظر من رژيم صهيونيستي چه در نگاه افكار عمومي و چه از منظر علمي و استراتژيك در مسأله حمله به غزه شكست خورده است؛ زيرا نه تنها به هيچ هدف مشخصي دست نيافته، بلكه با اين اقدام خويش باعث تقويت اصلي‏ترين دشمنش در فلسطين يعني حماس شده است. شايد به همين دليل است كه رژيم صهيونيستي اكنون ديگر به مقرهاي شخصي حمله نمي‏كند، بلكه مي‏كوشد با حمله به مناطق پرجمعيت، نوعي ايجاد شكاف ميان مردم و حماس كند و اين در يك نگاه علمي، نشان از مستأصل شدن عامل تهاجم در يك نبرد است.

درواقع رژيم صهيونيستي حتي در حمله زميني به غزه هم به مناطق پرجمعيت وارد نشده؛ زيرا از شكست عريان توسط نيروهاي مردمي و مقاومت هراس دارد و صرفا در مناطق خالي از سكنه مستقر شده است. پس با اين سلسله شكست‏ها به خوبي مي‏توان دريافت كه حتي توان نظامي اين رژيم هم كه در گذشته مهمترين عامل ترس و واهمه اعراب از رژيم صهيونيستي بوده، ديگر آن جايگاه را در اذهان اعراب و فلسطينيان ندارد. اما از آن سو، افكار عمومي دنيا در حال توجه به مسأله فلسطين و همراهي با جنبش مقاومت و مردم غزه است كه اين مسأله در درازمدت اوضاع را براي صهيونيست‏ها سخت مي‏كند.

وي در ادامه افزود: نمونه‏اي از تأثير افكار عمومي را مي‏توان در رأي ممتنع و نه مخالف آمريكا با قطعنامه اخير عليه رژيم صهيونيستي ديد. بنابراين به نظر من براي فعالترسازي و افزايش فشار افكار عمومي، بايد از ساختارهاي فرعي نظام بين‏الملل مانند اتحاديه‏ها، مجامع و نهضت‏هاي جهاني مانند جنبش عدم تعهد، سازمان كنفرانس اسلامي و... استفاده بيشتري كرد.

دكتر سنايي مهمترين نتايج اين سفر را اينگونه برشمردند: به نظر من مهمترين دستاورد اين سفر عبارتند از شكست فضاي رسانه‏اي در منطقه و سكوتي كه در عرصه‏هاي حكومتي و رسمي صورت مي‏گيرد، ورود كشورهاي غيرعربي به مسأله فلسطين، تقويت مشروعيت بين‏المللي حماس و زمينه‏سازي براي تداوم يافتن اين حركت و حركت‏هاي مشابه در سطوح گوناگون.

دكتر كاظم جلالي، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: تاكنون سيزده رئيس مجلس، شش نايب رئيس و 24 هيأت براي شركت در اجلاس كميته اجرايي بين‏المجالس آسيايي اعلام آمادگي كرده‏اند كه با توجه به سه روز باقيمانده تا برگزاري اجلاس، اميد مي‏رود به اين تعداد افزوده شود.

جلالي افزود: هرچند كميته اجرايي بين‏المجالس اسلامي متشكل از 9 عضو ـ كشور ـ است، اما ما اجلاس اخير را به دليل حساسيت مسأله غزه به صورت باز برگزار كرديم كه با استقبال درخور توجه كشورهاي اسلامي همراه شده است.

وي مهمترين اهداف برگزاري اين اجلاس را اين‏گونه برشمردند: ما اهدافمان را در دو بخش تعريف كرده‏ايم؛ يكي مديريت بحران كنوني و ديگري اقدامات پس از بحران. در بخش نخست، در اين اجلاس به طور جد سه هدف را پيگيري خواهيم كرد: 1. اعلام آتش‏بس و تن دادن رژيم صهيونيستي به آتش‏بس 2. باز شدن معابر منتهي به غزه و ايجاد امكان براي كمك‏رساني 3. عقب‏نشيني رژيم صهيونيستي از مناطق اشغال‏شده در حملات اخير. اما با توجه به ميزان تخريب‏هاي صورت‏گرفته و از بين رفتن تأسيسات زيربنايي در حملات اخير صهيونيست‏ها موضوع مهم ديگر كه به پس از حل بحران برمي‏گردد. بازسازي غزه و تصميم‏گيري درباره مشاركت فعال كشورهاي اسلامي در اين امر است.

نماينده مردم شاهرود در مجلس شوراي اسلامي درباره ارزيابي چگونگي فعاليت‏هاي ديپلماتيك صورت‏گرفته در موضوع غزه از سوي كشورهاي منطقه و به ويژه اسلامي افزود: به نظر من هرچند اتحاديه بين‏المجالس آسيايي و اسلامي قدرمت كمتري از سازمان كنفرانس اسلامي دارند اما در بحران اخير، بسيار فعالتر ظاهر شده و نقش‏آفريني كرده‏اند كه اين موضوع را مي‏توان ناشي از نزديكتر بودن ساختار مجالس به فضاي عمومي و جريان‏هاي مردمي دانست. درواقع دولت‏ها در چهارچوب ملاحظات خود به نوعي اسير شده‏اند بنابراين بايد اذعان كنيم كه در بحران اخير، مجالس از دولت‏ها جلوتر بوده‏اند.

جلالي كه به همراه رئيس مجلس در مذاكرات اخير تروئيكاي بين‏المجالس آسيايي در كشورهاي اردن، لبنان و سوريه هم حضور داشت، مهمترين دستاوردهاي اين نشست را اينگونه برشمرد: نخست اين‏كه بيانيه‏اي از سوي سه كشور عضو تروئيكا امضا شد كه بسيار واقع‏گرايانه و عملياتي بود. بنابراين به همين دليل هم به شدت مورد استقبال كشورهاي طرف مذاكره قرار گرفت. درواقع اين بيانيه محورهاي اصلي كه مي‏توانست منجر به پايان شرايط كنوني شود را بيان داشته بود.

مسأله ديگر حضور سه رئيس مجلس به نمايندگي از پارلمان‏هاي آسيايي در چند كشور تأثيرگذار بر مسائل منطقه پيرامون فلسطين در نوع خود داراي اهميت ويژه‏اي است كه مي‏تواند بر افكار عمومي اثرگذار باشد. نكته سوم، ديدار هر سه رئيس مجلس با سيدحسن نصرالله، رهبر حزب‏الله لبنان بود كه به نوعي مشروعيت‏بخشي بيشتر به جريان مقاومت در منطقه به شمار مي‏رود.

اين استاد دانشگاه در پايان گفت: برداشت من از ديداري كه با سران حماس داشتيم، اين بود كه جريان مقاومت و به ويژه حماس از روحيه بسيار بالايي برخوردار است و تنها نگراني آنها، كشتار بي‏رحمانه مردم غزه توسط رژيم صهيونيستي است و اين موضوع كاملا مشهود بود كه حمله رژيم صهيونيستي مقاومت را مصمم‏تر و باروحيه‏تر كرده است.
 يکشنبه 22 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن