واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اهداف نهضت بزرگ حسيني از مدينه تا واپسين لحظات عاشورا
فرهنگي. محرم . ۸۷عاشورا
از:سيدقاسم قاري - جمعي از فضلا و انديشمندن دفتر تبليغات حوزه علميه قم با تاكيد براين مهم كه كمتر قيام و جنبشي را ميتوان يافت كه همانند قيام كربلا اهدافي روشن و مشخص داشته باشد، نهضت عاشورا را از سه جنبه فقهي، كلامي و سياسي، مورد تحليل قرار داده اند، تا تبيين صحيحي از زمينه ها، عوامل و اهداف حركت سيدالشهدا(ع) و پي آمدهاي آن به دست آيد.
در همين راستا نويسندگان كوشيدهاند در مجموعهاي با عنوان نهضت عاشورا ، جستارها ي كلامي ، سياسي و فقهي دفاعي منطقي و پاسخهايي مدلل به شبهات برخي از متعصبان ساير فرق يا مستشرفان نا آگاه و مغرض ارائه كنند.
اين مجموعه توضيحي اقناعكننده براي ذهنهاي جستجوگري است كه با پرسش هاي روبر هستند كه :
.۱هدف امام از قيام چه بود؟ آيا به قصد براندازي حكومت يزيد و تشكيل حكومت اسلامي بوده، يا افشاي مفاسد و فجايع بني اميه يا داشتن دستور ويژهاي از جانب خداوند و يا اين كه امام اصلا هدفي جز شهادت نداشته است؟ .۲نقش و ميزان تاثير عوامل محيطي همچون دعوت كوفيان در حركت امام چه اندازه بود؟
.۳آيا علم معصومان(ع) به جزئيات و نحوه شهادت شان نيز تعلق ميگيرد ؟ اگر آري چرا حضرت سيدالشهدا(ع) بر حركت خود اصرار داشتند؟
.۴اگر به دست گرفتتن حكومت وظيفه شرعي امام(ع) بوده، پس چرا اقداماتي برنامه ريزي شده براي اين مقصود صورت ندادند؟
.۵چرا امام حسين(ع) همانند برادر مهتر خود حضرت مجتبي(ع) صلح نكرد؟ .۶چرا امام در آغاز زمامداري يزيد قيام نمودند و در زمان معاويه اقدامي نكردند؟ و شبهات و پرسشهاي ديگر!!
امام حسين (ع) در خطبهها و موضعگيري هاي ۱۰سال امامت خود در زمان معاويه و همچنين خطبهها و سخنرانيها و فرمايشاتش از ابتداي شروع نهضت به هنگام خروج از مدينه تا واپسين ساعات روز عاشورا به اهداف روشن خود بويژه قيام عاشورا پرداخته اند.
آن زماني كه نام و نشاني از دعوت كوفيان نيست امام طي وصيتنامهاي اهداف حركت خود را نوشته و به برادرش محمد حنفيه ميسپارد و از آن پس در هر مناسبتي مردم را متوجه اهداف خود ميسازد.
.۱اصلاح امت اسلامي
.۲امر به معروف و نهي از منكر
.۳احياء سيره پيامبر و اميرمومنان(ع)
.۴مبارزه با ظلم و حاكمان ستمگر
.۵مبارزه با بدعت و بدعت گزاران( ان السنته قد اميتت و ان البدعه قد احييت)
.۶مبارزه با بيعدالتي و غارت بيت المال مسلمين و ... از جمله اهداف روشن نهضت تاريخي امام حسين (ع) است.
بنا براين:
وقتي احياء ارزشهاي اسلامي ازاهداف روشن يك نهضت بزرگ است ، چگونه ميتوان در مراسم تجليل و بزرگداشت اين نهضت ، احكام و ارزشهاي ديني را ناديده گرفت؟
وقتي رهبر اين قيام مردم را به احياء و ترويج امر به معروف و نهي از منكر در جامعه دعوت ميكند چگونه ميتوان با منكرات مسلم ، به احياء اهداف آن حضرت پرداخت؟
وقتي رهبري خون خود و بهترين عزيزانش را براي مبارزه با بدعت و بدعت گزاران نثار كرده است چگونه ميتوان با انجام بدعتها و خرافات در مراسم عزاداريش مدعي اظهار علاقه و محبت به ساحت مقدسش شد؟ و...
بنابراين، راه و اصول مبارزه با بدعتها و خرافات در عزاداري امام حسين (ع) توجه به اهداف قيام آن حضرت است. آنچه ميتواند به عزاداريهاي ما جهت دهد گفتار و رفتار خود آن حضرت است كه تاكيد ميشود خطيبان و مداحان اهل بيت (ع )از آن بهره جويند.
** بهترين وسيله مقابله با خرافات وتحريفات عاشورا
قيام امام حسين (ع) و حادثه عاشورا از ديرباز تاكنون مورد توجه متفكران و تحليل گران مسلمان و غيرمسلمان - و نيز شيعه و سني - واقع شده و آن را از زواياي مختلف موردتحقيق و بررسي قرار داده اند.
اما مفقود شدن برخي منابع و تحريف و انعكاس نيافتن پارهاي از جزئيات پيش و پس اين واقعه در كنار فقدان توجه به ريشههاي اين رخداد و بيبهرگي از بصيرت عميق ديني و اسلام شناسي راستين و نيز عدم تجزيه و تحليل مدارك و شواهد تاريخي و خصوصا تعصب مذهبي و يك سونگري به نهضت حسيني ، اولا منشا ظهور شبهاتي از جانب دشمنان اهل بيت درباره حقانيت و مشروعيت نهضت امام(ع ) شده و ثانيا ، موجب ارائه تحليلهاي سخيف درباره عوامل و اهداف نهضت عاشورا از سوي برخي از نويسندگان شده است.
به يقين بهترين وسيله مقابله با خرافات و تحريفهاي نهضت عاشورا اطلاع رساني درست و مستند براساس بصيرت و اسلام شناسي راستين و تجزيه و تحليل دقيق مدارك وشواهد تاريخي از واقعه عاشورا است. چرا كه عاشقان حسيني امروز در هر منطقه و كشوري كه سكونت دارند ، براساس فرهنگ ، سليقه و نمادهاي خود براي شهداي كربلا عزاداري ميكنند و تنها بايد با تنوير افكار عمومي و انديشههاي اصلاحي اهداف و واقعيتهاي نهضت عاشورا را براي تمام فرهنگها تبيين كرد.
دراين راستا نقش علما و انديشمندان حوزه دين - بويژه دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم - كه طي ۳۰سال گذشته با بهرگيري از چشمههاي فياض علماي بزرگ اسلامي و كنكاش و پژوهش در متون اسلامي بويژه قرآن كريم و احاديث پيامبر وائمه اطهار(ع) توانستهاند در عرصه تببين و نشر انديشه هاي نو و روزآمد به ويژه عرصه نرم افزاري توليدات ارزندهاي داشته باشد، اهميت زيادي دارد.
** خرافه زدايي از عاشورا
حجتالاسلام محمد حسن نجفي راد قائم مقام پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي ورئيس نمايندگي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم درتهران دراينباره اظهارداشت : اين دفتر، آثار پژوهشي و ارزشمندي را درباره حماسه حسيني به منظور تعميق انديشه عاشورايي و خرفه زدايي از واقعه كربلا به تازگي تاليف ، گردآوري ، چاپ و منتشركرده است .
وي افزود: نگاهي نو به حادثه عاشورا ، نهضت عاشورا جستارهاي كلامي ، سياسي ،فقهي و نقد منابع عاشورا ، از آن جمله است و محققين و دوستداران ،نهضت كربلا را با رويدادهاي واقعي حماسه كربلا و زواياي مختلف آن و همچنين نقد و بررسي منابع و اخبار مربوط به حماسه حسيني بيشتر آشنا ميكند.
به گفته وي ، علاوه براين ، بوستان كتاب دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم نيز ، به تازگي اقدام به چاپ و انتشار چندين عنوان كتاب از مولفين و پژوهشگران مختلف كشور درباره نهضت عاشورا كرده است كه اين آثار نيز در جاي خود ارزشمند است.
به اعتقاد نجفي راد ،امروز بيشترين دغددغه انديشمندان و پژوهشگران حوزه دين ، مقابله با تحريف زدايي و خرافه زدايي از وقايعي همچون نهضت كربلا است و براي پاك كردن چهره دين از خرافات تلاش مضاعفي را آغاز كرده اند.
اين پژوهشگر دفتر تبليغات اسلامي ، افزود: شكي نيست كه نمادهاي عزاداري امام حسين (ع) دربين ملل ، كشورها و قومها و نژادهاي با توجه به فرهنگهاي مختلف آنان متفاوت است و دوستداران و عاشقان امام حسين (ع) درهر منطقه براساس سنن و آداب و نمادهاي خود به سوگواري براي شهداي كربلا مي پردازند ولي متاسفانه برخي از حركات و اقداماتي در عزاي سيدالشهدا صورت ميگيرد كه مشابهتي با يك مراسم عزاداري و سوگواري ندارد و رنگ و بوي خرافه دارد كه با ساحت مقدس مجالس عزاداري آن حضرت سازگارنيست لذا بايد ضمن احترام به ارادات مندان و عزداران حسيني ، اين مسائل از سوي فضلا و انديشمندان تذكر داده شود تا ضمن پيشگيري از غلو در بيان واقعه عاشورا، برخي خرافات نيز نا خود آگاه به آيين سوگواري امام معصوم (ع) وارد نگردد.
وي با ذكر اينكه، نماد اصلي عزاداري در همه جا و همه وقت گريه است گفت :
آنچه در سنت وسيره اهل بيت (ع )آمده است گريستن و گرياندن است. امام حسين (ع) خود ميفرمايد: من كشته اشكهايم و هيچ مومني مرا ياد نميكند مگر آنكه از سوز دل اشك ميريزد.
نجفي راد گفت : درصدر اسلام نيز نخستين عزاداري كه به توصيه پيامبر عظيم الشان اسلام ص براي شهداي احد بويژه حمزه سيد الشهدا صورت گرفت گريستن بر اين شهيدان بود و از آن پس مردم در عزاداريهاي خود بر حمزه سيدالشهداء نيز ميگريستند اين روش تا زمان واقعه خونين كربلا و به شهادت رسيدن امام حسين و يارانش ادامه داشت.
وي با ذكر اينكه واقعه عاشوراي حسيني و ايثار وجانفشانيهاي شهداي دشت كربلا يك درس و راه وروش است براي ظلم ستيزي در تمام اعصار، گفت:
عزاداري عاشوراي حسيني براي زنده نگه داشتن اهداف اين حماسه است و بايد عزاداران كاري نكنند كه باعث وهن شهداي كربلا و خاندان عصمت وطهارت ع شود وي افزود: مداحان وسخنرانان نيزبايد ببيننند نسبت دادن گفتارها و سخنان و زبان حالها با منش حماسه سازان كربلا همخواني دارد؟ و يا اينكه آيا حضرت سيد الشهدا و حضرت زينب س قهرمان كربلا از نسبت دادن اين نوع تعبيرها و حركات زننده و سخيف در مجلس عزاداري شهداي كربلا ، راضي هستند؟ و يا اينكه ما بيراهه ميرويم .
** براي قمه زني ، دليل عقلي و منطقي وجود ندارد
رئيس نمايندگي دفتر تبليغات حوزه علميه قم درتهران ، با تاكيد براينكه هيچ دليل عقلي ومنطقي براي قمه زني و مشروعيت آن با شرايط امروز در فقه شيعه نميتوان پيدا كرد، گفت: افزون بر اين، ما دراسلام و به خصوص فقه شيعه مسائل و عناوين ثانويه داريم كه با توجه به شرايط امروز اين گونه عزاداريها كه همراه با خرافات و قمه زني باشد وهن شيعه است و به يقين جايز نيست و از نظر شيعه و عموم خردمندان ، اين گونه عزاداري نابخردانه است و با اهداف نهضت حسيني كه مهمترين آن فرهنگسازي و امر به معروف ونهي از منكر است فاصله زيادي دارد.
به كفته وي ، اجراي هر برنامه و اقدامي كه ما را ، بويژه نسل جديد و جامعه جهاني را از فلسفه نهضت عاشورا وحماسه حسيني دور كند و با وهن مراسم عزاداري ، مانع رسيدن فرهنگ عاشورايي مثل امر به معروف ونهي از منكر، اقامه نماز، مبارزه با فساد وتباهي وظلم ستيزي و آزادگي و حريت در جامعه شود ، درعزاي امام حسين ع جايز نيست و بايد مسببين آن در پيشگاه سيدالشهدا پاسخ گو باشند.
اين پژوهشگر دفتر تبليغات اسلامي حوزه ، نقش مداحان و سخنرانان مجالس امام حسينع را درتنوير افكار عمومي و نشان دادن واقعيتهاي كربلا و خارج كردن خرافات ازمجالس عزاداري سالار شهيدان مهم دانست و به همه خادمان مجالس عزاي امام حسينع و عاشوراي حسيني به خصوص مداحان توصيه كرد ، با توجه به اينكه باني و مجري برنامههاي آيينهاي عزاداري هستند براي اينكه زحماتشان درپيشگاه سيد الشهدا بيشترمورد قبول واقع شود به مطالعه روز
سه شنبه 17 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]