تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815426113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر رييس جمهوري پاكستان به كابل و چشم انداز روابط دو كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفر رييس جمهوري پاكستان به كابل و چشم انداز روابط دو كشور
كليات. پاكستان. افغانستان. روابط دو جانبه
اسلام آباد- احمد فراهاني : رييس جمهوري پاكستان عصر امروز ( سه شنبه ) براي ديداري يك روزه اسلام آباد را به مقصد كابل ترك كرد، سفري كه از نظر تحليلگران مسايل منطقه ، براي پاكستان بسيار با اهميت است .

هدف از سفر آصف علي زرداري گسترش روابط اقتصادي و سياسي و گفت و گو درباره همكاري بين دو كشور براي مبارزه با شبه نظاميان مسلح درمناطق مرزي اعلام شده است .

زرداري پس از احراز سمت رياست جمهوري اولين بار است كه به افغانستان سفر مي كند.

رييس جمهوري پاكستان قرار بود ماه گذشته براي ديدار با حامد كرزي همتاي افغاني خود به كابل سفر كند اما اعلام شد اين سفر به دليل شرايط نامناسب جوي لغو شده است .

كرزي اسلام اباد را متهم مي‌كند در جلوگيري از عبور شبه نظاميان طالبان از مرز پاكستان و ورود آنها به افغانستان اقدامات كافي انجام نمي‌دهد ، اما پاكستان همواره تاكيد كرده هرگونه اقدام لازم را براي جلوگيري از عبور شبه نظاميان از مرز اين كشور به افغانستان انجام مي‌دهد .

دولت اسلام آباد با كم اهميت دانستن وجود مخفيگاه‌هاي شبه نظاميان در اين كشور اعلام كرده جنگ افغانستان مشكل افغانستان است.

روابط بين اين دو كشور همسايه ظرف چند سال اخير به علت شكايت‌هاي مقامات افغانستان و آمريكا مبني بر فعاليت شبه نظاميان در مناطق پشتون‌نشين شمال غرب پاكستان در نزديكي مرز افغانستان رو به تيرگي نهاده است .

كرزي خرداد ماه سال جاري ضمن اعتراض به عبور شبه نظاميان طالبان به داخل خاك افغانستان تهديد كرد در صورتي كه پاكستان مانع از تحرك طالبان محلي در مرز آن كشور نشود، كابل بطور مستقل حتي در خاك پاكستان با آنها برخورد
خوا هد كرد.

وي تصريح كرده بود : يك خارجي به خود حق مي‌د هد عليه افغانستان ا علام جهاد كند، پس ما هم حق د اريم اين افر اد ر ا در خانه هايشان هدف قر ار د هيم .. افغانستان امروز، افغانستان ديروز بي‌صد ا نيست ، امروز ( افغانستان ) هم صد ا د ارد هم وسايل د ارد و هم جر ات اقد ام د ارد.

كرزي اظهار د اشت :به هرحال ما در اين جا كشته مي‌شويم ، پس بهتر است كه يك گام جلوتر رفته و خود ر ا در آنجا (پاكستان ) خود ر ا بكشيم ، تا حد اقل مانع از حمله به افغانستان بشويم .

رييس جمهور ي افغانستان با بيان اينكه كشورش قرباني تروريست‌هايي است كه از مرز پاكستان به آن كشور و ارد مي‌شوند تصريح كرد افغانستان دردفا ع از خود با اين تروريست‌ها به مقابله جد ي مي‌بپرد ازد.

اظهار ات كرز ي بلافاصله با و اكنش نخست وزير پاكستان مو اجه شد بطوريكه گيلاني تصريح كرد كه اسلام آباد اجازه نمي‌دهد كشورها ي ديگر در امور د اخليش مد اخله كنند.

* ارزيابي
بعد از انعقاد قر ارد اد صلح دولت ايالتي سرحد ( ايالت مرز ي با افغانستان ) پاكستان با طالبان محلي در برخي از مناطق قبايلي از جمله وزيرستان جنوبي و شمالي و همچنين سو ات و مالاكند در اول خرداد سال جاري ، مقام‌ها ي افغاني از
افز ايش حملات طالبان از د اخل خاك پاكستان به مناطق مرز ي افغانستان اظهار نگر اني كردند.

مقام‌ها ي افغان و بعد از آنها مقام‌ها ي نظامي و غيرنظامي ناتو و بعدها مقام‌ها ي آمريكايي از جمله مايكل مولن رييس ستاد مشترك ارتش اين كشور طي يك ماه گذشته بارها تاكيد كردند كه عامل افز ايش حملات به نيروها ي افغاني و ائتلاف از نقاط مرز ي به ويژه خط مرز ي ديورند( محل اختلاف پاكستان و افغانستان) شبه نظامياني هستند كه در د اخل خاك پاكستان ساماند هي مي‌شوند و از آنجا عليه تاسيسات و نيروها ي مستقر در افغانستان عمليات نظامي انجام مي‌دهند.

از سويي ديگر اخبار منتشره درباره ا علام جهاد طالبان محلي پاكستاني عليه نيروها ي آمريكايي در افغانستان ( گروه بيت ا...محسود) باعث فشار جديد عليه دولت پاكستان شد بطوريكه مقام‌ها ي افغاني به صر احت مقام‌ها ي اسلام آباد ر ا به كم كار ي و قصور دربرخورد با شبه نظاميان متهم كردند.

ادبيات گفتار ي مقام‌ها ي افغاني بتدريح تغيير يافت و و اژه‌ها ي چون قصور و غفلت در برخورد با طالبان محلي جا ي خود به حمايت از اين گروه د اد.

واكنش تند افغان‌ها در خصوص كنترل نكردن مرز از سو ي پاكستان و تاثير اين كشور در بي‌ثباتي همسايه با عث شد
ژنرال طارق مجيد رييس ستاد ارتش پاكستان تاكيد كند كه افغانستان بي‌ثبات ، عامل اصلي نا آر امي در كشورش مي‌باشد.

همزمان با افز ايش تنش‌ها ي لفظي مقام‌ها ي دو كشور، هو اپيماها ي جاسوسي نيروها ي ائتلاف مستقر در افغانستان بطور مرتب به پرو ازها ي خود در مناطق قبايلي پاكستان از جمله در وزيرستان شمالي و جنوبي اد امه مي‌د ادند.

** ارزيابي
- بطور قطع اختلاف مرز ي ( خط ديورند) يكي از عو املي است كه افغانها ر ا به موضعگير ي در بر ابر پاكستاني ها
واد ار كرده است .

افغانستان هيچگاه اين خط ر ا به رسميت نشناخته اما بارها حل اين مساله ر ا از طريق سازمان ملل متحد و ر ا ي اقو ام دو طرف سرحد خو استار شده است پاكستان حاضر به ارجا ع اين مساله به سازمانها ي بين الملي نيست و معتقد است افغانستان بايد اين خط ر ا به رسميت بشناسد.

حمايت نيروها ي ائتلاف از ادعا ي افغان‌ها در خصوص اين خط مرز ي مي‌تواند به تضعيف موضع دولت پاكستان منجر شود.

- مقامات و سران قبايل پاكستان و افغانستان اخيرا در تلاش براي پايان دادن به خشونت‌هاي ناشي از اقدامات شبه نظاميان در مرز بين دو كشور موافقت كردند با شبه نظاميان وابسته به گروه طالبان تماس برقرار كنند.

اين توافق در راستاي تلاش‌هاي اسلام اباد و كابل با هدف يافتن راه حلي پايدار براي پايان دادن به ناارامي‌ها در مرز پاكستان و افغانستان پس از سرنگوني گروه طالبان در سال دو هزار و يك صورت گرفت.

- به نظر مي‌رسد شرايط سخت دولت پاكستان در عرصه‌هاي داخلي و خارجي اين كشور را به ديداري رسمي از كابل و مذاكره با كرزي مجاب كرده باشد.

بطور قطع تحركات و روابط گرم هند با دولت افغانستان از يكسو و طرح‌هاي جديد دولت آمريكا در اين كشور از جمله نگراني‌هايي است ذهن دولتمردان پاكستاني را به خود مشغول كرده است .
 سه شنبه 17 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن