تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814657863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چهل و يكمين سالگرد درگذشت اسوه جوانمردي و پهلواني گرامي باد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: چهل و يكمين سالگرد درگذشت اسوه جوانمردي و پهلواني گرامي باد
مراسم چهل و يكمين سالگرد درگذشت "جهان پهلوان غلامرضا تختي" اسوه جوانمردي و پهلواني، روز سه شنبه 17 دي ماه همزمان با تاسوعاي حسيني بر سر مزار آن مرحوم برگزار مي شود.


به گزارش ايرنا، مراسم چهل و يكمين سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختي كه امسال همزمان با تاسوعاي حسيني است، از ساعت 9 صبح در آرامگاه وي واقع در ابن ‌بابويه شهرري برگزار مي شود.
غلامرضا تختي روز پنجم شهريور ماه سال 1309در خانواده‌اي متوسط و مذهبي در محله‌ خاني آباد تهران به دنيا آمد. "رجب خان" - پدر تختي - غير از وي دو پسر و دو دختر ديگر نيز داشت كه همه‌ آنها از غلامرضا بزرگتر بودند.
"حاج قلي"، پدر بزرگ غلامرضا، فروشنده‌ خواروبار و بنشن بود. از قول رجب خان، تعريف مي‌كنند كه حاج قلي در دكانش بر روي تخت بلندي مي‌نشست و به همين سبب در ميان اهالي خاني آباد تهران به حاج قلي تختي شهرت يافته بود. همين نام بعدها به خانواده‌ رجب خان منتقل و به "نام خانوادگي" تبديل شد.
غلامرضا تنها 9 سال به تحصيل پرداخت. وي خود مي‌گويد: "مدت 9سال در دبستان و دبيرستان منوچهري كه در همان خيابان خاني آباد قرار داشت، درس خواندم، ولي تنها خاطره‌اي كه از دوران تحصيل به ياد دارم، اين است كه هيچوقت شاگرد اول نشدم، اما زندگي در ميان مردم و براي مردم درسهايي به من آموخت كه فكر مي‌كنم هرگز نمي توانستم در معتبرترين دانشگاهها كسب كنم.
زندگي همچنين به من آموخت كه مردم را دوست بدارم و تا آنجا كه در حد توانايي من است، به آنان كمك كنم. حال، اين كمك از چه طريقي و از چه راهي باشد، مهم نيست. هر كس به قدر تواناييش."
غلامرضا، ورزش را از نوجواني آغاز كرد. ورزش ابتدا براي او نوعي تفنن و سرگرمي بود. در همان اوان، خيال قهرمان شدن، مدتي او را به وسوسه انداخت اما از همان نوجواني كه تازه به فكر باشگاه رفتن افتاده بود، اعتقاد داشت كه ورزش براي تندرستي و سلامت جان و تن هر دو لازم است.
آشنايي حقيقي تختي با ورزش و كشتي در باشگاه "پولاد" آغاز شد. وي كه پيش از اين، زورخانه‌ها و گودهاي فراواني ديده بود و شيفته‌ تواضع و افتادگي پهلواني كشتي و ورزش باستاني شده بود، براي نخستين بار به باشگاه پولاد (واقع در خيابان شاهپور سابق) رفت و به دليل علاقه و استعداد وافري كه نسبت به ورزش كشتي نشان داد، مورد توجه مرحوم
"حسين رضي زاده" مدير آن باشگاه قرار گرفت.
تختي كه پس از بازگشت از شهرستان مسجدسليمان در استان خوزستان روانه‌ خدمت سربازي شده بود، در سربازخانه با استفاده از فرصتها و توجهات فراهم شده، به ‌ويژه تشويق و حمايت دبير وقت فدراسيون كشتي كه در دژبان ارتش فعاليت داشت، تمرينات كشتي خود را بار ديگر آغاز كرد.
تختي خود در اين باره مي‌گويد: "وقتي در سال 1328در مسابقه‌ هاي بزرگ بين المللي جام فرانسه شركت كردم، در همان اولين دوره ضربه فني شدم. اما تمرينهاي جدي و سختي كه در پيش گرفتم، مرا ياري كرد تا حقيقت مبارزه را درك كنم. اگر چه شور پيروزي در سر داشتم، اما كار و كوشش را سرآغاز پيروزي مي‌دانستم."
به اين ترتيب تختي با تمرين و پشتكار مثال زدني، رفته رفته خود را از ميان بازنده‌ها بيرون كشيد و سرانجام در سال 1330 در وزن 79 كيلوگرم به عضويت تيم ملي كشتي آزاد ايران درآمد. وي در نخستين دوره‌ مسابقه‌هاي كشتي آزاد قهرماني جهان كه سال 1951 در شهر هلسينكي پايتخت فنلاند برگزار شد، با وجود آن كه هنوز 21 سال داشت، به مقام نايب قهرماني رسيد و مدال نقره را بر گردن انداخت.
شادروان غلامرضا تختي در سال 1331 در نخستين حضور خود در بازيهاي المپيك 1952 در هلسينكي فنلاند با كسب شش پيروزي و قبول يك شكست برابر "ديويد جيما كوريدزه" از شوروي سابق صاحب مدال نقره شد. وي در اين مسابقه‌ها توانست "حيدر ظفر" از تركيه كه سال پيش از آن با غلبه بر تختي قهرمان جهان شده بود را شكست دهد.
در بازيهاي المپيك 1956 ملبورن (استراليا) كه در آذر ماه سال 1335 برگزار شد، تختي يك بار ديگر در وزن هفتم (87 كيلوگرم) به مصاف رقبايي از شوروي سابق، آمريكا، ژاپن ، آفريقاي جنوبي، كانادا و استراليا رفت و با شكست تمامي حريفان خود، اولين مدال طلاي خود را به گردن آويخت.
اين براي نخستين بار بود كه دو قهرمان از آمريكا و شوروي سابق در يك سكوي معتبر جهاني پايين تر از حريف ايراني قرار مي‌گرفتند.
جهان پهلوان تختي در اسفند ماه همان سال با غلبه بر مرحوم "حسين نوري" به مقام پهلواني ايران دست يافت و صاحب بازوبند پهلواني شد و در سالهاي 36 و 37 نيز، اين عنوان را تكرار كرد.
تيم ملي كشتي آزاد ايران در پيكارهاي جهاني سال 1962 در توليدو آمريكا اگرچه نتوانست مقام قهرماني خود را حفظ كند ولي كسب مقام سوم جهان نيز با توجه به كارشكني ها و ناداوريهايي كه در حق تختي و ساير كشتي‌گيران ايران روا شد، نتيجه‌ قابل قبولي بود.
جهان پهلوان تختي در اين مسابقات با حضور مقتدرانه برابر "وان براند" از آمريكا،‌
"الكساندر مدويد" از شوروي سابق، و "عصمت آتلي" از تركيه كه از قهرمانان صاحب نام وزن هفتم جهان بودند، از حيثيت كشتي ايران به خوبي دفاع كرد و در نهايت پس از تساوي با مدويد جوان تنها به دليل 200 گرم اضافه وزن نسبت به حريف روس، از دريافت مدال طلاي جهان محروم شد و به گردن آويز نقره رضايت داد.
قهرمان ارزشمند ايران در شرايطي در اين مسابقه ها شركت كرد كه از بيماري خطرناكي رنج مي‌برد. با اين حال عشق به ملت ايران، او را به مصاف با بزرگترين قهرمانان جهان كشاند. شدت بيماري تختي به حدي بود كه پس از پايان مسابقه فينال سريعاً به شهر نيويورك منتقل شد و روز بعد در بيمارستان بزرگ نيويورك تحت عمل جراحي قرار گرفت.
در فاصله سالهاي 1962 تا 1966، جهان پهلوان تختي با وجود سن بالا همچنان عضو تيم ملي كشتي آزاد ايران بود. اما تنها در بازيهاي المپيك 1964 توكيو (ژاپن) شركت كرد كه در اين ديدار با بد ‌اقبالي از كسب چهارمين مدال المپيك خود بازماند و به عنوان چهارمي اكتفا كرد.
البته جانشينان تختي در مسابقات جهاني 1963 صوفيه بلغارستان و 1965منچستر انگليس از دريافت حتي يك امتياز در وزن هفتم ناموفق بودند، اين مساله در كنار عشق وافري كه مردم ايران به جهان پهلوان داشتند، موجي از درخواستهاي مردمي و مطبوعاتي براي حضور مجدد تختي در رقابتهاي جهاني را برانگيخته بود.
پهلوان 36 ساله ايران با وجود آماده نبودن و گذشتن از مرز بازنشستگي، شركت در مسابقه هاي جهاني سال 1966 در توليدو آمريكا (تير ماه سال 1345) را پذيرفت.
تختي كه بي‌اميد به مصاف تازه نفس ها و جوانان جوياي نام رفته بود، متأسفانه با بدترين قرعه‌ ممكن نيز مواجه شد به طوري كه پس از پيروزي 5 بر صفر مقابل حريفي از مجارستان، به مصاف الكساندر مدويد از شوروي سابق و احمد آئيك از تركيه (نفرات اول و دوم اين مسابقه ها) رفت و با قبول شكست برابر آنها براي هميشه با صحنه‌ كشتي خداحافظي كرد.
تختي اولين كشتي گير ايراني است كه موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدالهاي جهاني و المپيك شود.
تختي در دوران زندگي ورزشي اش ركورددار شركت در المپيك ها و كسب بيشترين مدال از اين آوردگاه بود. او در چهار دوره بازيهاي المپيك حضور داشت و حاصل آن يك مدال طلا، دو نقره و يك عنوان چهارم بود كه در كشتي ايران اتفاق نادري است.
جهان پهلوان تختي علاوه بر قهرماني، به لحاظ منش و رفتار انساني و سجاياي اخلاقي پسنديده و جوانمردي و نوع دوستي، شهره خاص و عام بوده است.
او زندگي خود را وقف مردم كرده بود. شادروان تختي در ورزش باستاني و كشتي پهلواني نيز داراي تبحر و مهارت بود، چنانكه سه بار پهلوان ايران شد و هر بار كشتي گيران نامداري را مغلوب كرد.
وي، چهار ماه پس از بازگشت از آخرين سفر ورزشي خود (مسابقه هاي جهاني سال 1966 در توليدو آمريكا) در آبان ماه سال 1345، زندگي مشترك خود را با همسرش آغاز كرد كه حاصل آن تولد فرزندش بابك در سال 1346 بود و سرانجام پس از گذشت چهار ماه از تولد فرزندش، خبر درگذشت جهان پهلوان، همه را در غم و اندوهي عظيم و بهتي شگفت انگيز فرو برد.
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن