تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818875919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در اتاق تهران ابراز شد؛انتقاد وزير نفت از سهم اندك ايران در بازار صادراتي گاز


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در اتاق تهران ابراز شد؛انتقاد وزير نفت از سهم اندك ايران در بازار صادراتي گاز
وزير نفت با انتقاد از سهم اندك ايران در بازار صادراتي گاز، گفت: ايران با دارابودن 16 درصد از ذخاير گاز دنيا تنها 1 درصد از سهم اين بازار را در اختيار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسين نوذري امروز در مراسم صبحانه با مسئولان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران گفت: نفت و گاز ازجمله حاملهاي انرژي هستند كه به ترتيب 38 درصد و 25 درصد از نياز انرژي دنيا را تامين مي كنند. از سوي ديگر، روند توليد نفت در دنيا نشانگر اين است كه كشورهاي صادركننده نفت كم كم به سمت واردات نفت در حال حركت هستند.

وزير نفت افزود: بر اين اساس، از ميزان يك ميليارد و 270 ميليون بشكه نفت در دنيا حدود 137 ميليارد بشكه جزء ذخاير ايران است، ضمن اينكه ذخاير نفت درجاي كشورمان بالغ بر 570 ميليارد بشكه است و مابقي آن با تكنولوژي امروز و نحوه برداشت نياز به سرمايه گذاريهاي كلاني دارد.

وي تصريح كرد: در اين ميان نقش خاورميانه در دهه آينده حساس تر خواهد شد و 65 درصد ذخاير نفت دنيا بايد از اين منطقه تامين شود. از اين رو، مشاهده مي شود كه حركتهاي سياسي در اين منطقه رو به گسترش است و برخي كشورها اشغال يا تحت نفوذ قدرتهاي سلطه قرار دارند كه ريشه آن در تامين انرژي در دهه هاي آتي است.

به گفته نوذري، با اين حجم از ذخايري كه در كشور وجود دارد قطعا توان توليد 4 ميليون و 300 هزار بشكه در روز را داريم، در حاليكه در ابتداي سال 84 حدود 4 ميليون بشكه در روز توليد مي شد كه كار بزرگي صورت گرفته و عليرغم مشكلات بين المللي از بابت تحريمها اين كار به خوبي پيش رفته است.

وي اظهار داشت: در جلسه اخيري كه اوپك براي كاهش سقف توليد در الجزاير برگزار كرد مشاهده شد كه تنها 58 درصد به تعهدات عمل شده اما بازار متاثر نشده است. البته از حدود 86 ميليون بشكه مصرف جهاني حدود 32 ميليون بشكه توليد اوپك است كه 50 ميليون آن توسط اعضاي غيراوپكي تامين مي شود.

نوذري گفت: تمامي شرايط اقتصادي دنيا از جمله نوسانات نرخ دلار و نفت اين نكته را گوشزد مي كند كه سال 2009 سال سختي خواهد بود چراكه كشورهاي عضو OIDC با رشد منفي مواجه هستند، چراكه رشد جهاني كاهش مي يابد و در نتيجه تقاضا براي نفت كاهش خواهد داشت.

وي ادامه داد: بر اين اساس، ايران دو نوع ذخيره استراتژيك و تجاري را براي خود تعريف كرده كه ذخيره استراتژيك 31 روزه است . از سوي ديگر، به طور متوسط در 5 سال اخير ذخيره تجاري 52 روز بوده است. البته در فصول زمستان سنوات گذشته معمولا از ذخيره استراتژيك برداشت مي شد ولي هم اكنون به اين ذخيره اضافه شده است.

نوذري گفت: در رابطه با گاز تلاش شده است كه امسال با برنامه ريزيهايي كه ظرف 9 ماه اخير و بعد از قطعي گاز در زمستان گذشته صورت گرفته زمستان را مديريت كنيم. بر اين اساس، فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي كه جزء دو فازي است كه مي تواند 50 ميليون مترمكعب گاز را به شبكه ملي اضافه كند.

وزير نفت اظهارداشت: تلاش شده است تا 3 ترين اين دو فاز كه 36 ميليون مترمكعب است در سرويس باشد و اميد مي رود ظرف 10 روز آتي ترين چهارم نيز وارد شود كه مجموعا ظرفيت به 50 ميليون مترمكعب را به شبكه ملي گاز تزريق كند.

وزير نفت بخش ديگري از راههاي تامين گاز مورد نياز كشور را 20 تا 45 ميليون مترمكعب توليد در خشكي ذكر كرد و گفت: با توجه به محدوديت تامين كالا و تحريم تلاش شده است كه پروژه ها اجرا شود و ما با توليد بالاي 500 ميليون مترمكعب و با احتساب واردات ظرفيت را به 530 ميليون مترمكعب برسانيم.

وي اظهار داشت: اين ميزان گاز مي تواند تا 3 برابر نياز كشور را تامين كند ولي به دليل مصارف بي رويه و هدررفت گاز در زمستان تقريبا 75 درصد گاز در مصارف خانگي صورت مي گيرد. البته در مورد صنايع نيز تلاش شده است كه سوخت دوم در اختيار آنها قرار گيرد تا امروز صنعتي نداشته باشيم كه در رابطه با قطعي گاز آسيب ببيند.

نوذري گفت: ظرف سه سال اخير واحدهايي كه از گاز استفاده مي كردند به شدت گسترش يافته اند چراكه در سال 84 معادل 10 هزار واحد صنعتي از گاز استفاده مي كرده اند ولي در سال جاري اين رقم به 18 هزار واحد رسيده كه اين قطعا نرخ رشد مصرف گاز را به 14 درصد رسانده است.

وي اظهار داشت: وزارت نفت همواره در خصوص مصرف گاز طبيعي خانگي مطلب داشته است و بر همين اساس امسال تلاش شده است كه قرارداد با تركمنستان در فرصت مناسبي نهايي شود .

وزير نفت تصريح كرد:عليرغم اينكه ظرف دو سال اخير 2 هزار و 250 كيلومتر خطوط فشار قوي افزايش يافته و كارهاي بزرگي انجام شده است اما مصرف در شمال كشور به خصوص در مازندران، گيلان و گلستان بالا است چراكه پوشش جمعيتي نيز زياد است و گازرساني مطلوبي صورت گرفته است.

نوذري در خصوص اوپك گازي نيز گفت: با توجه به گرايش دنيا به سمت گاز به عنوان يك سوخت پاك و نقش اين كالا در تامين انرژي دنيا راه اندازي اين سازمان ضروري به نظر مي رسيد. البته بايد به سمتي برويم كه قيمت گاز واقعي شود و قراردادهاي گازي كه بلندمدت تر است زمينه اي را در كنار تولد اين سازمان فراهم كند كه دارندگان ذخاير گاز صادرات خود را گسترش دهند.

وي با انتقاد از سهم اندك ايران در بازار صادراتي گاز گفت: روسيه با دارابودن 28 درصد گاز دنيا 23 درصد از سهم بازار، الجزاير و اندونزي به ترتيب با 5/2 و 7/2 درصد ذخاير گاز دنيا 5 تا 7 درصد سهم بازار را در اختيار دارند اما در مقابل ايران با دارابودن 16 درصد از ذخاير گاز دنيا تنها 1 درصد از سهم بازار را در اختيار دارد.

نوذري تاكيد كرد: در اين راستا براي افزايش سهم خود در بازار بايد علاوه بر توسعه ميدانها، بعد مصرف و نحوه مصرف را نيز در كشور سامان دهيم تا با اولويت صنايع داخلي و تزريق سهم از بازار داشته باشيم.
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن