تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820733324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشبررسي جنگ گاز بين اكراين و روسيه طي چند سال اخير


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشبررسي جنگ گاز بين اكراين و روسيه طي چند سال اخير
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد بين الملل روز اول ژانويه "گازپروم" بعلت پايان يافتن زمان قرارداد با شركت نفت و گاز اوكراين، عرضه گاز به اوكراين را بطور كامل متوقف كرد.


به گزارش موج، جنگ گاز بين روسيه و اكراين طي ساليان اخير هر از چند گاهي شدت مي گيرد و دغدغه اروپايي ها از قطع صادرات گاز روسيه به اروپا را تشديد مي بخشد.
جنگ گازي روسيه و اكراين از ژانويه سال 2006 ميلادي آغاز شد. بعد از آنكه روسيه بارها اعلام كرد كه از اول ژانويه 2006 قيمت گاز صادراتي به اكراين را از 50 دلار به ازاي هر 1000 متر مكعب به 230 دلار افزايش خواهد داد اكرايني ها هر بار از پذيرفتن قيمت جديد امتناع ورزيدند. در پي امتناع اكرايني ها، روسيه نيز از اول ژانويه صادرات گاز به اكراين را قطع كرد. اكرايني ها نيز از صادرات گاز روسيه به اروپا برداشت غير قانوني كردند كه در پي اين اقدام گاز صادراتي به اروپا با افت فشار مواجه شد و برخي از كشورهاي اروپايي در سرماي طاقت فرساي ژانويه 2006 با قطع گاز مواجه شدند. بالاخره اين اختلاف در 4 ژانويه به پايان رسيد و اكرايني ها قيمت جديد 230 دلار به ازاي هر 1000 متر مكعب گاز وارداتي از روسيه را پذيرفتند.
در دوم اكتوبر سال 2007 گازپروم اكراين را تهديد كرد در صورتي كه تا قبل از 31 دسامبر بدهي هاي خود به اين شركت كه بالغ بر 3/1 ميليارد دلار بوده را نپردازد صادرات گاز به اين كشور را قطع خواهد كرد. اين تهديد روسيه در بحبوحه انتخابات رياست جمهوري اكراين بوده و بسياري از كارشناسان معتقد بودند اين اقدام روس ها براي جلوگيري از سر كار آمدن دولت غرب گرا در اكراين صورت پذيرفته است.
به هر حال اين اختلاف بين گازپروم و كيف در نهم اكتبر به پايان رسيد.
در چهارم مارس 2008 صادرات گاز روسيه به اكراين به خاطر بدهي كيف به گازپروم به نصف كاهش يافت. دو طرف در 13 مارس طي نشستي روند پرداخت بدهي ها و نحوه صادرات گاز روسيه در ماه هاي ژانويه و فوريه را بررسي كردند.
20 نوامبر 2008 موسكو از كيف مي خواهد تا بدهي 4/2 ميليارد دلاري خود به گاز پروم را پرداخت كند. بعد از دو روز گازپروم تهديد كرد در صورتي كه اكرايني ها قرارداد جديدي را با اين شركت به امضا نرسانند از اول ژانويه صادرات گاز خود به اين كشور ار متوقف خواهد كرد.
در چهارم دسامبر 2008 ولادمير پوتين، نخست وزير روسيه تهديد كرد در صورتي كه اكراين به برداشت غير قانوني خود از گاز صادراتي به اروپا ادامه دهد و همچنين بدهي خود را پرداخت نكند حجم صادرات به اكراين را كاهش خواهد داد. از سوي ديگر ويكتور يوشنكو، رئيس جمهور اكراين اظهار داشت اين كشور تمام بدهي ها به روسيه را پرداخت خواهد كرد و امنيت انتقال انرژي به اروپا را تامين مي كند.
در 30 دسامبر اكراين اعلام كرد بهاي گاز وارداتي در ماه هاي نوامبر و دسامبر را پرداخت كرده و گازپروم نيز دريافت 5/1 ميليارد دلار از اكراين را تاييد كرد.
31 دسامبر شركت نفت و گاز اكراين اعلام كرد طي سال آينده ميلادي هيچگونه پرداختي به روسيه نخواهد داشت. گازپروم نيز اكراين را به برداشت غير قانوني گاز صادراتي روسيه به اروپا متهم كرد.
و اول ژانويه سال 2009 ميلادي و در حالي كه تمامي كشورهاي اروپايي در تعطيلات كريسمس به سر مي بردند گازپروم اعلام كرد صادرات گاز به اكراين را متوقف كرده است. البته هر دو طرف روسي و اكرايني تاكيد كردند كه گاز صادراتي به اروپا بدون هيچگونه وقفه اي ادامه خواهد داشت.
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن