تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816548079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برپايي آرت اكسپوي رسمي تهران، توجه به اقتصاد هنر ايراني فروش آثار هنري لازم ولي ناكافي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: برپايي آرت اكسپوي رسمي تهران، توجه به اقتصاد هنر ايراني فروش آثار هنري لازم ولي ناكافي
هنرهاي تجسمي ايران امسال به واسطه سياست گذاري هاي جديد متوليان فرهنگي و هنري كشور دستخوش فراز و نشيب هاي بسيار شده است كه توجه به اقتصاد هنر ايراني يكي از مهمترين آنهاست.


از: محبوبه آذرخيل
شايد يكي از مهمترين اين فرازها ، برپايي نمايشگاه هاي فروش آثار هنري متعدد ( آرت اكسپو ) در آغاز نيمه دوم سال 87 باشد كه به معناي برداشتن گام عملي در توجه به اقتصاد هنر ايراني پس از سال هاست .
اين رويكرد ميمون و مبارك ولي ديرهنگام براي اهالي هنر رخداد مهمي محسوب مي شود زيرا در سال هاي اخير شاهد هستيم كه اثار هنري ايراني، تنها در مراكز فروش جهاني با اقبال روبرو شده است.
آثار هنرمندان كشورمان به ويژه در زمينه نقاشي ، خوشنويسي ، مجسمه سازي و ديگر زمينه هاي تجسمي درحالي با اقبال خوب مشتريان حراجي هاي بزرگ همچون كريستي ، سابتي و ديگر مراكز فروش اثار هنري در جهان روبرو شده است كه متاسفانه در ايران تنها به نمايش آثار در قالب نمايشگاهي اكتفا شده است .
ازسوي ديگر بازارهاي ايران امروز مملو از آثار هنرمندان چيني است و هراز گاهي شاهد آنيم كه آثار اين هنرمندان خاور دور با قيمت هاي گزاف به فروش مي رسد بطوريكه، بسياري از خانه هاي دوستان و آشنابان حتي در دوردست ترين نقاط كشور نيز‌ مزين به آثار هنرمندان چشم بادامي است .
به نظر مي رسد با توجه به مسايل و مشكلات موجود در عرصه اقتصاد هنرهاي تجسمي، شركت انفرادي آثار هنرمندان ايراني در حراج هاي مشهور جهان و آغاز مقابله با هجوم بي رويه آثار محصول كشور چين در بازار هاي ايران ، سبب شد كه متوليان فرهنگي و هنري كشور بالاخره به خود آمده و در اولين گام به جد به دنبال ايجاد بازارهاي فروش اثار هنرمندان داخلي باشند.
آنان براين باورند كه با برپايي اكسپوهاي فروش متعدد، در ايجاد زمينه هاي لازم براي فروش اثار هنري در داخل كشور تلاش كنند .
از اين رو مديركل هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همواره تاكيد دارد كه برپايي اكسپو ها موتور محركه اقتصاد هنرهاي تجسمي است و روند برپايي اين اكسپو ها تا پايان سال با ايجاد بازاچه هاي مرزي ادامه پيدا مي كند .
" محمود شالويي " با اشاره به برپايي نمايشگاه هاي فروش آثار هنري در كشور ، آنها را گام اساسي در جهت تحول در اقتصاد هنر و ايجاد بازاري براي فروش تمامي آثار هنرهاي تجسمي مي داند .
وي به عنوان يكي از متوليان و تصميم گيران هنري كشور همچنين تشكيل بازارچه هاي هنري در سواحل ايران در موسوم گردشگري به ويژه در فصل تابستان، برپايي اكسپوهاي منطقه اي در شهرهاي اصفهان ، تبريز و مشهد و مقدمات برپايي نمايشگاه بعدي فروش آثار هنري پس از اتمام ارت اكسپوي رسمي تهران را از فعاليت هاي آينده وزارت ارشاد اعلام كرده است .

*** هرچند نكته قابل ذكرآن است كه فعاليت هاي انجام شده و يا در دست اقدام وزارت ارشاد به منظور ايجاد تحول در عرصه اقتصاد هنرهاي تجسمي شايان توجه و شايد به نوعي بتوان گفت براي نخستين بار است ولي به نظر مي رسد اين فعاليت ها ضمن اين كه كمي دير آغاز شده است تاكنون چندان موفق نبوده اند.
تا انجا كه در ماه هاي اخير شاهد بوديم كه نمايشگا فروش آثار هنري در زمينه عكس و مجسمه (‌آرت اكسپو مجسمه و عكس ) با شكست جدي روبرو شد و به ويژه آرت اكسپو عكس در موسسه صبا نه تنها فروش چنداني نداشت بلكه استقبال و بازديد از اين اكسپو حتي در حد جشنواره ها و نمايشگاه هاي قبل نيز نبود.
ارت اكسپوي مجسمه در خانه هنرمندان نيز دستاورد چنداني براي بانيان ان نداشت و موفق عمل نكرد .
شالويي در مورد بر پايي اين دو اكسپو و شكست آنان گفت : وزارت ارشاد از برپايي اين دو اكسپو حمايت كرد ولي بايد برگزاركنندگان اين اكسپوها در مورد نتايج و فروش آثار در آنها ، آسيب شناسي لازم را انجام دهند .
اين در حالي است كه " امير عبدالحسيني " دبير آرت اكسپوي رسمي تهران كه هم اكنون با حضور 1500 اثر از 750 هنرمند و شركت 57 نگارخانه در تالار وحدت به همت دفتر هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد برپاست ، ريشه ‌دلايل شكست اكسپو هاي مذكور را در مسايل ديگري مي داند.
وي در گفت وگو با ايرنا تاكيد كرد كه براي برپايي اكسپو ها بايد فرهنگ سازي كرد و علاوه براين حضور نهادها و سازمان هاي مختلف و خريد آنان از اكسپو در ميزان موفقيت اكسپو بسيار موثر است .
عبدالحسيني افزود : بايد قانون اختصاص نيم درصد از بودجه هر سازمان به خريد آثار هنري جدي گرفته شود و در آن صورت سازمان ها به جاي هزينه هاي مختلف و بي مورد ، مجبور مي شوند كه آثار هنري هنرمندان كشورمان را خريداري كنند و نتيجه اين امر آن است كه ديگر در سازمان هاي مختلف به جاي ديدن تابلوهاي گاها فاقد ارزش هاي فرهنگي و اسلامي ، شاهد حضور و نمايش هنر ايرانيان خواهيم بود .
وي همچينن به قيمت بالاي آثار هنري ارايه شده در اكسپو ها اشاره كرد و گفت : در قيمت گذاري آثار هنري به نمايش درآمده در اكسپو ، بايد به قدرت خريد مردم نيز توجه كرد گاهي قيمت برخي از اثار چنان بالاست كه مردم مي خواهند خريد كنند ولي نمي توانند .
اين طراح و گرافيست همچنين فرهنگ سازي در زميبه فروش آثار هنري در جامعه را بسيار مهم دانست و تاكيد كرد اگر مي بينيم كه پس از برپايي اكسپو ، دستاوردهاي لازم را به دست نمي آوريم و اهداف ما محقق نمي شود ، بايد به دنبال ريشه آن گشت و يكي از اين ريشه ها برمي گردد به نبود زمينه هاي فرهنگي در جامعه كه از اين رو مسوولين و وسايل ارتياط جمعي موظف هستند براي فروش آثار هنري زمينه هاي لازم فرهنگي را فراهم كنند .
هرچند ايجاد زمينه هاي لازم فرهنگي و اجتماعي براي برپايي يك اكسپو هنري جز ملزومات آن است ولي برخي مسوولين نيز براين باورند كه نبايد " آزمون و خطايي " برخورد كرد بلكه بايد پيش از برپايي اكسپو ، از طريق ارايه پژوهش ها و مقالات مختلف ، راهكارها و چالش هاي موجود در اقتصاد هنرهاي تجسمي را بررسي و سپس به برپايي اكسپو اقدام كرد.
" مجتبي آقايي " دبير همايش "‌اقتصاد هنرهاي تجسمي ، چالش ها و راهبردها " كه قرار است در روزهاي 30 بهمن و اول اسفندماه به همت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در فرهنگسراي هنر برگزار شود، از زمره اين افراد است.
وي از برپايي نمايشگاه هاي متعدد فروش ( آرت اكسپو ) در عرصه هنرهاي تجسمي در ايران انتقاد كرد و گفت : فروش آثار هنري در اين اكسپوها جدي نيست و اغلب آنان همچون اكسپو عكس در موسسه صبا با شكست روبرو مي شوند و اين امر به اين دليل است كه پيش از برپايي اكسپو بايد زمينه هاي رونق بخشي به اقتصاد هنر بررسي شود و با اين آسيب شناسي مي توان به راهكارهاي بهتر براي رونق اقتصاد هنر انديشيد.
آقايي تاكيد كرد نبايد به شكل تشريفاتي با مسئله اقتصاد هنر برخورد كرد بلكه از منظر پژوهش و تحقيق بايد به راهبرد ها و چالش ها نگريست .
به گفته وي هنرهاي تجسمي ، كالاهاي سرمايه اي هستند و آثار هنري دستكمي از ملك و املاك ندارند ولي متاسفانه ما زماني ارزش آثار هنري را مي فهميم كه در حراج هاي كريستي و سابتي ارزش گذاري مي شوند.
آقايي بر قرار گرفتن آثار هنري در سبد خانوار و احياي قانون اختصاص نيم درصد از بودجه سازمان هاي دولتي به منظور خريد آثار هنري تاكيد كرد.
وي گفت كه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران نيز در نظر دارد پس از برپايي همايش اقتصاد هنرهاي تجسمي و بررسي جدي چالش ها و راهبردهاي اين عرصه ،‌ سه اكسپو شامل " اكسپو بزرگ سال تهران " ، " اكسپو هنرهاي ديني " و "اكسپو موضوعي" به عنوان جايگزيني براي جشنواره هاي مختلف را در آينده برپا كند .
آقايي گفت : ما با آزمون و خطايي جلو نمي رويم بلكه اول كار پژوهشي انجام مي دهيم وپس از بررسي چالش ها و راهبردها به برپايي اكسپو اقدام مي كنيم .
به هر شكل به نظر مي رسد متوليان فرهنگي كشور چه در وزارت ارشاد ، شهرداري تهران ، فرهنگستان هنر و چه در نهادهاي ديگر همگي براين اعتقادند كه بايد در مورد اقتصاد هنرهاي تجسمي چاره انديشي كرد و به جاي آن كه اثارهنرمندان ايراني به صورت گروهي و انفرادي با حضور واسطه ها در حراجي هاي بزرگ به فروش برسند ، بازار فروش را به داخل كشور بياوريم .
ولي آنچه مسلم است برپايي اكسپو براي گردش چرخ زنگ زده اقتصاد هنرهاي تجسمي لازم است ولي كافي نيست هرچند بايد در مورد چگونگي برپايي همين اكسپو ها نيز بيش از پيش فكر كرد زيرا تنها صرف برپايي آن مهم نيست بلكه بايد جوانب ان را درنظر گرفت تا ضمن جلوگيري از هزينه هاي گزاف برپايي ايين هاي مختلف براي اكسپو ، از مايوس شدن هنرمندان پيشكسوت و جوان نيز ممانعت كرد.
" مهتاب حيدري " دانشجوي رشته نقاشي در هنگام بازديد از ارت اكسپوي تهران در تالار وحدت به خبرنگار ايرنا گفت : برپايي اين نمايشگاه فروش در نوع خود كار خوبي است ولي درروزهاي اول كه من به همراه دانشجويان همكلاسي ام براي بازديد آمدم ، ان قدر ناهماهنگي وجود داشت كه حتي قيمت هاي آثار مشخص نبود و امروز هم كه پس از گذشت چند روز از برپايي آن ، براي بازديد آمدم ، آن قدر قيمت ها بالاست كه نمي توانم خريد كنم .
اين دانشجو افزود : به نظر مي رسد كه مسوولين فرهنگي كشور قدرت خريد مردم را نمي دانندو مسئله ديگر اين است كه آثار هنرمندان جوان كمتر مورد توجه دست اندركارا ن اين اكسپو بوده است .
دبير آرت اكسپوي رسمي تهران در مورد قيمت بالاي آثار به خبرنگار ايرنا گفت كه قيمت آثار ارايه شده در اين اكسپو حداقل 200 هزار تومان و حداكثر 40 تا 45 ميليون تومان است و هدف از برپايي اكسپو بيشتر تشويق سازمان ها و نهادها براي خريد آثار هنري و در واقع احياي قانون اختصاص نيم درصد بودجه به خريد آثار هنري است .
به گفته وي ،‌بيشتر افراد به صورت شخصي از اكسپوي رسمي تهران خريد كردند و با وجودي كه برخي از سازمان ها و نهادها همچون وزارت راه و ترابري ، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و ديگر نهادها در اين اكسپو حضور پيدا كردند ، ولي هنوز خريد جدي توسط انان صورت نگرفته است .
به هر صورت بررسي نقاط ضعف و قوت اكسپوي رسمي تهران را بايد به زماني پس از اتمام آن موكول كرد ولي مهم آن است كه بايد متوليان فرهنگي در مورد اساس برپايي اكسپو در كشور فكر اساسي كنند و صرف برپايي يك مراسم و يك دوره نمايشگاه فروش كافي نيست چنانچه شكست اكسپوهاي قبلي اين امر را ثابت مي كند.
نمايشگاه فروش آثار هنري فردا يكشنبه در تالار وحدت به كار خود پايان مي دهد.
 شنبه 14 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن