تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803939419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل واقعه عاشورا به روايت حوزه‌نت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تحليل واقعه عاشورا به روايت حوزه‌نت
گروه خبرنگاران افتخاري / محمد علي جعفري: عوامل و زمينه‌هاي نهضت عاشورا، اهداف و انگيزه‌هاي نهضت عاشورا، پيام و پيامدهاي نهضت عاشورا سه نمايه فرعي دانشنامه جامع امام حسين(ع) است كه در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، يكي از مسائل مهم مربوط به واقعه كربلا، انگيزه پيدايش اين نهضت است. سؤال از اينكه، اصولاً امام حسين(ع) براي چه قيام كرد. دو جبهه و دو جناحي كه در دو سوي ميدان كربلا صف كشيده بودند، داراي چه افكاري بودند و چه زمينه‏هاي اجتماعي، فكري و سياسي، محرك اين دو جبهه رو در رو بود.

محققان نيز بين تاريخ كربلا، با يك بحث تاريخي و دقيق سعي مي‏كنند ريشه‏هاي اين قيام را پيدا كرده و آنها تحليل كنند.

آنان ريشه‏هاي عميق انحراف را، حتي در زمان خود پيامبر(ص)، در ميان بعضي‌‏ها تشخيص مي‏دهند. ماجرا را از غدير پيگيري و دوران خلافت را تجزيه و تحليل مي‏كنند. وقايع دوران خليفه سوّم و به قدرت رسيدن بني‏اميه و معاويه در شام، مسئله انحراف سياسي حكومت اسلامي را طرح مي‏كنند و در خطر قرار گرفتن كليّت اسلام را توضيح مي‏دهند. در واقعه خونين كربلا عناصر متعددي براي كنكاش وجود دارد كه با تحليل آنها حقيقت اين حركت عظيم روشن مي‌شود.

اين تحليل مي‌افزايد: در يك نگاه همه جانبه وقايع كربلا صرفا مصيبت، تشنگي، سربريدن، درماندگي، بي‌پناهي و آوارگي نيست. البته اينها هم هست. چون اين گرفتاري‌ها و مصيبت‌ها قطعا، در صحراي كربلا بوده است. عظمت قهرمانان كربلا در اين است كه، با چنين مشكلاتي مواجه بوده‏اند. وليكن آن روي اين سكه، شجاعت و شهامت، ايستادگي، دلاوري، قهرماني و خلاصه حماسي بودن داستان كربلاست.

در بررسي واقع‌بينانه، حضور و نقش زن در واقعه كربلا، نشانه بينش اسلام نسبت به زن است. در اين تصوير زينب كبري (ع) بانويي است، در عين حال كه همه حدود و ثغور مربوط به حرمت زنانگي خود را حفظ مي‏كند، در صحنه كربلا، در آن خيزابه خونين، حضور تام دارد. اين تجزيه و تحليل را مي‏شود باز هم ادامه داد، مي‏شود به جنبه‏هاي بيشتري از اين واقعه اشاره كرد.

در اين نمايه 32 مقاله درباره تحليل واقعه عاشورا ارائه شده است، علاوه بر آن سه نمايه فرعي با 115 مقاله در اختيار كاربر قرار دارد.

عوامل و زمينه‌هاي نهضت عاشورا، اهداف و انگيزه‌هاي نهضت عاشورا، پيام و پيامدهاي نهضت عاشورا سه نمايه فرعي اين بخش از دانشنامه جامع امام حسين(ع) است كه در اختيار علاقمندان قرار گرفته است.

اين نمايه همان‌طور كه پيش از اين گفته شد، داراي 32 مقاله درباره تحليل واقعه عاشورا است.

(مجلات) پيشينه عاشورا (1)، (مجلات) پيشينه عاشورا (2)، (مجلات) عاشورا در آئينه كلام معصومان، (مقالات) تحريفات عاشورا در مكتب تاريخ‏نگاري شام، (مجلات) تحريف‌ها و انحراف‌ها در تاريخ‏نگاري عاشورا، (مقالات) بازخواني چند حديث مشهور درباره عاشورا، (مجلات) حماسه حسيني و مسأله تحريفات، (مقالات) نقد تاريخي‌ گزارش‌ ابن‌ خلدون‌ از سانحه عاشورا، (مقالات) تبيين‏شناسي تحليل‏هاي عاشورا، (مجلات) تحليل معرفت‏شناختي مباني كلامي پژوهش در نهضت عاشورا، (مقالات) برداشت دنياگرايانه از قيام عاشورا و (مقالات) دو تصوير از يك واقعه از جمله اين مقالات است.

همچنين (مجلات) عوامل تحريف در تاريخ عاشورا، (مجلات) فرهنگ عاشورا، آسيب‏ها و تحريف‏ها،

(مقالات) فرهنگ عاشورا، آسيب‏ها و تحريف‏ها، (مقالات) پژوهشي درباره تاريخ شمسي عاشورا،

(مجلات) عاشورا در فقه، (مجلات) فقه عاشورا، (مقالات) بعد سياسي و احياي عاشورا از منظر فقه،

(پرسش و پاسخ) چرا شيعيان روزه روز عاشورا را مكروه ولي اهل تسنن مستحب مي‌دانند؟، (مقالات) آسيب‏شناسي فرهنگ سياسي عاشورا، (مقالات) ويژه‏نامه انديشه سياسي عاشورا، (پرسش و پاسخ) چرا براي تصاحب رود فرات در حادثه كربلا به صورت گروهي عمل نشد؟، (پرسش و پاسخ) مبارزه تك به تك در حادثه كربلا، (مجلات) عاشورا و نگاه‌ها، (مقالات) نكاتي درباره نهضت حسيني و (مجلات) عاشورا و رؤياهاي راستين (1) از ديگر بخش‌ها به شمار مي‌رود.

از ديگر مطالب مي‌توان به (مجلات) عاشورا و رؤياهاي راستين(2)، (مقالات) ما و ميراث عاشورا، (مجلات) فرهنگ عاشورا را پاس بداريم، (مجلات) يك كلام چهل كلام، (مجلات) جريان‌شناسى سياسى بنى‏هاشم پس از قيام عاشورا (قسمت اول)، (مجلات) جريان شناسى سياسى بنى‏هاشم پس از قيام عاشورا، (مجلات) شبهه‏زدايي از قيام امام‏حسين(ع)، (مجلات) عبدالله بن عباس، (مجلات) نهضت حسيني؛ طراحي الهي و (مجلات) عبرت‏هاي عاشورا اشاره كرد.

براي مشاهده اين مطلب در حوزه نت اينجا را كليك كنيد!
 شنبه 14 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن