تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815173893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايسكانيوز از شهر پرديس؛ «دره بهشت» بهشتي بر روي كاغذ


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گزارش ايسكانيوز از شهر پرديس؛ «دره بهشت» بهشتي بر روي كاغذ


تهران - خبرگزاري ايسكانيوز:در طرح تفصيلي شهر پرديس 800 هكتار زمين به نام "دره بهشت" به عنوان بزرگ ترين مجموعه پارك و مركز تفريحي خاورميانه طراحي شده است اين طرح در حالي برنامه ريزي شده است كه هيچ اقدام عملي و اجرايي در اين خصوص صورت نگرفته است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار گردشگري گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، شهرهاي جديد شامل پرند، انديشه، هشتگرد، پرديس شهرهاي متولد شده از دل برنامه اول توسعه هستند كه رسالت جلوگيري از گسترش شهر تهران و جاي دادن جمعيت اضافه تهران را بر عهده دارند.
متولي اين شهرها، وزارت مسكن و شهرسازي است كه با تفويض اختيار به شركت عمران، مسووليت ساخت و ساز اين شهرها به شركت عمران سپرده شده است. شهرهاي جديد بعد از ساخته شدن توسط وزارت مسكن و شهرسازي و استقرار جمعيتي بالغ بر 10 هزار نفر با پيشنهاد وزارت مسكن به وزارت كشور تشكيل شوراي شهر مي دهند و بعد از آن شهردار انتخاب مي شود. در واقع در اين شهرها شركت عمران كار فروش زمين ها و شهرداري كار صدور پروانه را بر عهده دارد.
شهر پرديس كه بنيان آن از سال هاي 68-67 گذاشته شده، در فاصله 25 كيلومتري تهران حد فاصل جاجرود و بومهن قرار دارد.
پرديس به طور كلي شامل شش فاز مسكوني و سه فاز كارگاهي است كه از شش فاز مسكوني، چهار فاز در حال ساخت و ساز و در دو فاز ديگر هنوز هيچ گونه اقدامي روي نداده است.
جمعيت اين شهر بر اساس آمار سال 85 حدود 25 هزار و 600 نفر بوده است اما با افزايش ماهيانه ، جمعيت كنوني پرديس بر طبق پيش بيني ها حدود 40 هزار نفر است كه از اين تعداد دو سوم جمعيت در فاز يك و مابقي در فازهاي ديگر مستقرند.
افق جمعيتي شهر پرديس تا سال 1394 حدود 180 هزار نفر است كه با توجه به مشكل مسكن شهر تهران، قرار شد اين افق جمعيتي به 300 هزار نفر افزايش يابد.
شهر پرديس از سال 1382 داراي شهرداري است و در حال حاضر 50 دستگاه ميني بوس و 30 دستگاه تاكسي حمل و نقل شهري و بين شهري را برعهده دارند.
با توجه به نوع نگاه خوابگاهي كه به شهرهاي اطراف تهران وجود داشته، اين شهرها فاقد هويتند از اين رو افراد مستقر در آن ها شهرنشينند و شهروند نيستند. براي تبديل شهرنشيني به شهروندي و ايجاد تعصب بين ساكنين جهت توجه به امور شهري، در دوره دوم شوراها استراتژي شوراي شهر پرديس به اين سمت رفت كه شهر بايد داراي هويت باشد و كاركرد شهري براي آن تعريف شود. به همين خاطر با توجه به وضعيت اقليمي و طرح تفصيلي شهر بالغ بر 800 هكتار از اراضي پرديس با نام "دره بهشت" به عنوان بزرگ ترين مجموعه پارك و مركز تفريحي خاورميانه طراحي شد.
به علت وضعيت توپوگرافي خاص ، وجود دره هاي متعدد مانند دره جوزك و آب انجيرك و ايجاد فضاي سبز وسيع كه در طرح تفصيلي ديده شده و از سويي همجواري با شهر تهران كه از نبود منطقه تفريحي صرف رنج مي برد، شوراي شهر پرديس بر اين باور است اين شهر پتانسيل تبديل به يك شهر تفريحي توريستي را دارد.
از سال 86 و در دور دوم شوراها سعي بر اين بوده پرديس به سوي يك شهر تفريحي- توريستي هدايت شود اما هنوز بر روي 800 هكتار زمين "دره بهشت" هيچ اتفاقي نيفتاده هر چند طراحي اين منطقه توسط يك شركت سرمايه گذار خارجي ( كانادايي) انجام شده اما به دليل عدم تصويب و انعقاد طرح كليت آن ،از سوي وزارت مسكن و شهرسازي همچنان "دره بهشت" بكر و دست نخورده باقي مانده است.
سعيد مردانه شهردار پرديس در اين خصوص گفت: اين طرح مربوط به سال 74 است و زميني در اين مساحت سرمايه زيادي را مي طلبد كه طبق بررسي ها و اطلاعات واصله قرار شد اين زمين در چارچوب طرح تفصيلي در قطعات كوچكتر به سرمايه گذاران مختلف واگذار شود.
سرمايه گذار اوليه (شركت كانادايي) با سرمايه اي حدود 3/1 ميليارد دلار طرح خود را براي ساخت اين پروژه ارائه كرده بود كه با شركت عمران به توافق نرسيد.
مردانه از علت عدم توافق بين سرمايه گذار با شركت عمران اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: آنها بر سر زمين به توافق نرسيدند. هر گاه توافقي بر سر زمين بين سرمايه گذار و عمران رخ دهد، شهرداري در چارچوب طرح پروانه لازم را صادر مي كند.
طرح شركت كانادايي، ايجاد فضايي با همه امكانات لازم است به گونه اي كه يك گردشگر تا زماني كه در منطقه حضور دارد هيچ گونه نيازي به خارج شدن از آن محيط نداشته باشد.
شهردار پرديس معتقد است با توجه به پتانسيل بالاي "دره بهشت" براي تبديل شدن به يك مجموعه تفريحي- گردشگري، شركت عمران بايد در خصوص واگذاري يا مشاركت در سرمايه گذاري هر چه سريعتر تصميم بگيرد.
"دره بهشت" در ضلع جنوب غربي شهر پرديس در دره اي بين دو كوه در جنوب منطقه "كمرد" واقع شده است.

**دهكده سلامت
در كنار اين طرح، شركت عمران اعلام آمادگي كرده تا زميني با كاربري توريستي- تفريحي به مساحت 15 هكتار را در منطقه "آب انجيرك" به شهرداري واگذار كند، در واقع با قيمت اعلامي از سوي كارشناس دادگستري به شهرداري بفروشد.
در صورت تملك اين زمين از سوي شهرداري، با همكاري سازمان ميراث و گردشگري طرح "دهكده سلامت" با ايجاد فضاهاي ورزشي، آب درماني، هتل و يك درياچه مصنوعي در آن اجرا مشود
شهرداري براي اجراي اين طرح ها با سرمايه گذار خصوصي وارد مذاكره شده و در صورت تملك زمين در يك پروسه 18 تا 24 ماهه از اين پروژه بهره برداري مي شود.
در نوروز 87 در مدارس پرديس كمپ هاي نوروزي بر پا بوده و به دليل نزديكي به تهران هيچ گاه اقامت طولاني در پرديس رخ نداده است. در حال حاضرنيز هيچ مكان اقامتي در شهر پرديس وجود ندارد.
شهردار اميدوار است تا پايان شوراي شهر دوم از تعدادي پروژه هاي اقامتي بهره برداري شود.

**زيبا سازي شهر
از اقدامات شهرداري در طول 5/1 سال گذشته در خصوص زيبا سازي شهر، تبديل سطل هاي زباله غير بهداشتي به سطل هاي زباله درپوش دار و ايجاد سيستم مكانيزه، نصب تابلوها و بيلبوردها در سطح شهر، توجه به مبلمان شهري و ايستگاه هاي اتوبوس، رنگ آميزي جداول و معابر، اصلاح و ايجاد فضاي سبز و پارك هاي محلي، احداث آبنماي شهري و نصب تابلوهاي راهنمايي و رانندگي خورشيدي براي اولين بار در سطح يك شهر اشاره كرد.

** خارج از محدوده!؟
در مسير حركت از بومهن به پرديس، خياباني وجود دارد كه در دو طرف مسير آن زباله هاي فراواني ديده مي شود كه پس از پرس و جو معلوم شد اين منطقه به دليل مشخص نبودن مرز بومهن و پرديس شامل خدمات شهري هيچ يك از دو شهرداري نشده بنابراين زباله ها در دو طرف خيابان رها شده است.
شهردار پرديس در خصوص مرزبندي بومهن و پرديس مي گويد: طرح حريم پرديس توسط شوراي عالي شهرسازي و معماري به استانداري ابلاغ شده كه به دليل يكسري اختلاف نظرها بين شهرداري پرديس و بومهن، قرار شد ظرف 45 روز آينده طرح حريم از سوي معاون عمران استانداري ابلاغ شود در آن صورت مي توانيم با قطعيت، مرز بين بومهن و پرديس را اعلام كنيم.
اميد است با تعيين حريم بومهن – پرديس، زباله ها هر چه سريعتر از سطح منطقه حريم جمع آوري و مردم از محيطي سالم و بهداشتي بهره مند شوند زيرا مردم نبايد فداي اختلافات اداري شده و از حق طبيعي خود محروم شوند .

***سخن آخر
توصيفي از شرايط موجود در منطقه ياد شده در مسير جاده تهران - شمال ذهن هر مخاطبي به اين مساله مشغول مي سازد كه به راستي متولي چنين اموري آن هم در نقاطي دقيقا" در محدوده بين شهرهاي جديد و در حاشيه كلان شهري هايي همچون تهران كيست ؟ اين در حالي است كه بعيد به نظر مي رسد در سال هاي آينده براي كنترل جمعيت راهي جز سرازير كردن مردم به سوي شهرهاي جديد وجود داشته باشد.
از سوي ديگر تعيين متولي براي چنين موضوعاتي آن موقع بيشتر خودنمايي مي كند كه سازمان گردشگري بخواهد از بستر ها و ظرفيت هاي موجود آن مناطق براي جذب توريست استفاده كند.
به هر حال هماهنگي نهادهاي همسو و متولي در موضوعات ياد شده و تعيين نهايي نهادي كه بايد مديريت واحد چنين پروژه هاي عظيم را در مناطق پر تردد بر عهده بگيرد خود نكته اي است كه پرداختن به آن مجالي ديگر مي طلبد./05
 شنبه 14 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن