تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816994188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي: تنها نمايندگان ژاپن و آفريقاي جنوبي كانديداي جانشيني البرادعي‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي: تنها نمايندگان ژاپن و آفريقاي جنوبي كانديداي جانشيني البرادعي‌اند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز جمعه در بيانيه‌اي تاييد كرد كه تنها ژاپن و آفريقاي‌جنوبي كانديداهاي خود را براي جانشيني محمد البرادعي اعلام كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آخرين دوره‌ي مديريت محمد البرادعي، مديركل آژانس انرژي اتمي در اواخر نوامبر سال 2009 پايان مي‌يابد و يوكيا آمانو و عبدالصمد مينتي، نماينده‌هاي ژاپن و آفريقاي جنوبي در شوراي حكام آژانس اكنون در حال رقابت براي به دست آوردن سمت مديريت آژانس هستند.

به گزارش خبرگزاري آلمان، مهلت نهايي براي اين كه اعضاي آژانس كانديداهاي خود را براي جانشيني البرادعي اعلام كنند در 31 دسامبر 2008 (11 دي ماه) به پايان رسيد.

برخي ديپلمات‌هاي آژانس اواخر سال ميلادي گذشته گفتند كه هيچ‌يك از دو كانديداي اعلام شده در حال حاضر از دو سوم راي مثبت 35 عضو شوراي حكام آژانس برخوردار نيستند و اين امر ممكن است منجر به آغاز رقابت بين كانديداهاي جديد شود.

آمانو كه 62 سال دارد، نماينده‌ي ژاپن در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و در گذشته مديركل دپارتمان خلع سلاح و منع اشاعه‌ي وزارت امور خارجه‌ي اين كشور بوده است.

اما مينتي كه 69 سال دارد در آفريقاي ‌جنوبي رييس شوراي منع اشاعه‌ي تسليحات كشتار جمعي است. اين ديپلمات از سال 1995 نماينده‌ي آفريقاي‌ جنوبي در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده است.

برخي ديپلمات‌ها كه خواستند نام‌شان فاش نشود گفتند كه ژاپن ارزش سياسي و ديپلماتيك بسياري را در كانديداتوري آمانو سرمايه‌گذاري كرده است تا بتواند تا نشست آينده‌ي شوراي حكام در ماه مارس در راس رقابت براي جانشيني البرادعي قرار بگيرد.

در حالي كه آمانو مورد حمايت كشورهاي غربي قرار دارد، مينتي از جانب اعضاي آفريقايي آژانس و چند كشور در حال توسعه حمايت مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، آژانس روز جمعه اعلام كرد كه شوراي حكام قصد دارد در ماه ژوئن مديركل جديد را انتخاب كرده و انتخاب خود را در مجمع عمومي سالانه‌ي شوراي حكام اعلام كند.

البرادعي در اواخر شهريورماه سال جاري اعلام كرد كه سال آينده‌ي ميلادي از سمت خود كناره‌گيري خواهد كرد و براي چهارمين دور كانديداي مديريت آژانس نخواهد شد.

در يادداشتي داخلي كه در سازمان ملل به گردش درآمد اعلام شد كه "دوره‌ي خدمت محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تاريخ 30 نوامبر 2009 (10 آذر 1388) به پايان خواهد رسيد و مديركل براي دور ديگر در اين سمت حضور نخواهد داشت".

البرادعي، حقوقدان مصري كه از سال 1997 تا كنون مديركل آژانس بوده است، بارها مورد انتقاد دولت بوش به‌ويژه در آستانه‌ي تهاجم به عراق گرفت.

هم‌چنين دولت‌هاي آمريكا و انگليس از البرادعي به دليل آن‌چه ملايمت در قبال ايران خواندن به‌ويژه با توجه به اصرار وي بر اين‌كه هيچ مدركي از وجود برنامه‌ي تسليحات هسته‌يي در ايران وجود ندارد و اكراهش در اعلام اين‌كه ايران ناقض پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌يي بوده است، از مديركل آژانس انتقاداتي داشته‌اند.

واشنگتن سعي در بركناري البرادعي داشته است اما موضع وي زماني كه او و آژانس جايزه‌ي صلح نوبل را در سال 2005 دريافت كردند بيش‌تر تقويت شد.

يك منبع در سازمان ملل در آن زمان گفت كه فكر نمي‌كند البرادعي مجبور به ترك اين سمت شده باشد.

وي افزود: فكر مي‌كنم او اين‌طور تصميم گرفته است كه حالا كه جايزه‌ي صلح نوبل را به خود اختصاص داده و دوره‌اش به پايان رسيده است، اجازه دهد فرد ديگري اين كار را بر عهده بگيرد.

مقامات آمريكايي مدعي‌اند كه البرادعي در تلاش‌ها براي حل مساله‌ي هسته‌يي ايران فراتر از اختياراتش عمل كرده است. رژيم صهيونيستي نيز يكي از منتقدان شديد البرادعي به دليل رويكرد وي در قبال ايران بوده و چند تن از وزيران صهيونيست استعفاي وي را خواستار شده بودند.

البرادعي مي‌گويد كه معتقد است تلاش براي انزواي يك قدرت در حال ظهور در خاورميانه كه به دنبال تعامل سياسي و استراتژيك بيش‌تري با غرب است، كارآيي ندارد و بمباران احتمالي ايران كل منطقه را شعله‌ور مي‌كند و تلاش‌هاي منع اشاعه را در خاورميانه بي‌اثر مي‌كند.

خبرگزاري آلمان چندي پيش گزارش داد كه البرادعي مسائل مهمي نظير ايران، سوريه و كره شمالي را براي جانشينش باقي مي‌گذارد و مديركل بعدي آژانس كارهاي زيادي براي انجام دادن خواهد داشت، اما مقامات و كارشناسان آژانس اميدوارند كه باراك اوباما، رييس‌جمهور منتخب آمريكا و دولت جديدش در واشنگتن به پايان دادن به برخي از اين مسائل كمك كنند.

ويلموس سروني كه رييس اداره‌ي روابط خارجي و هماهنگي سياست آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است در اين‌باره گفت: فكر مي‌كنم راه ديگري براي حل اين مسائل سياسي حساس نظير كره شمالي يا ايران يا سوريه كه تا حدودي در مذاكرات سياسي مطرح مي‌شوند وجود ندارد.

در ايران، بازرسان آژانس از سال 2003 تاكنون به دنبال يافتن اين مساله‌اند كه آيا ايران به فعاليتي مرتبط به تسليحات هسته‌يي پرداخته است يا خير؟

سروني كه پيش از اين يك ديپلمات مجارستاني بوده است، گفت: ما به عنوان يك سازمان فني به محدوديت‌هاي‌مان در اين روند رسيده‌ايم.

وي افزود كه البرادعي احساس مي‌كند به راه‌حلي از طريق مذاكره نظير بسته‌ي مشوق‌هاي پيشنهادي انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه، آمريكا و چين به ايران نياز است.

اين گزارش مي‌افزايد: اما اگر قرار باشد اين ديپلمات 66 ساله و برنده‌ي جايزه‌ي صلح نوبل تا پيش از پايان دادن به فعاليت 12 ساله‌اش به عنوان مديركل آژانس پيشرفت‌هايي را شاهد باشد، به برخي اقدامات در ايران نيز نياز دارد.

مارك فيتز پاتريك، كارشناس منع اشاعه در موسسه‌ي مطالعات استراتژيك لندن گفت كه اين امر احتمالا پس از دوره‌ي البرادعي روي خواهد داد.

البرادعي در گزارشي در ماه نوامبر نوشت كه ساختارهاي سايت مورد نظر در سوريه مشابه به يك راكتور هسته‌يي است و ذرات اورانيوم در اين سايت ديده شده است. در حالي كه آژانس قرار بود در سال 2008 از ايران و سوريه بازرسي كند اما نقش آن بيش‌تر بر كره شمالي متمركز بود كه بازرسان در آن‌جا فقط مجازند تعليق تاسيسات هسته‌يي را كه براي توليد سلاح هسته‌يي به كار گرفته شده است، كنترل كنند.

او علاوه بر آن از كارشناسان خود مي‌خواهد نقش بزرگ‌تري را در راستي‌آزمايي از كره شمالي ايفا كنند.

اما يك ديپلمات كه تماس‌هاي مستمري با البرادعي دارد گفت كه مديركل مصري آژانس متوجه است كه راستي‌آزمايي در نهايت به وسيله‌ي شش كشور انجام مي‌شود؛ زيرا كره شمالي از دادن اجازه‌ي بازرسي به آژانس در حالي كه هيچ اهرم چانه‌زني سياسي براي انجام آن كار وجود ندارد، سر باز مي‌زند.

سروني گفت: مديركل بعدي آژانس كارهاي زيادي براي انجام دادن خواهد داشت.

انتهاي پيام
 شنبه 14 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن