تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816202505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توكلي دستاوردهاي مركز پژوهش‌هاي مجلس را تشريح كرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توكلي دستاوردهاي مركز پژوهش‌هاي مجلس را تشريح كرد
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه در يك نشست خبري ضمن تشريح دستاوردهاي اين مركز، به سوالات خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي حاضر در اين نشست پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار خانه ملت، "احمد توكلي" در ابتداي نشست خبري خود گفت: امروز از حيث جنايات تلخي كه در غزه صورت مي‌گيرد روز تلخي است. اميدواريم نيروهاي مسلمان و آزاديخواه و انساندوست جهان با فشار بتوانند اينگونه ددمنشي‌ها را متوقف نمايند.

رئيس مركز پژوهش‌ها تصريح كرد: اين ددمنشي‌ها و وحشي‌گري‌هاي ضد انساني گرچه بسيار تلخ است اما از حيث اينكه چهره واقعي غرب را آشكار مي‌كند كه دعاوي آنها در مورد حقوق بشر و انساندوستي و دموكراسي‌خواهي دروغ است، يك منفعت بلند مدت براي بشريت دارد.

وي افزود: اميدوارم با شكست اسرائيل همانگونه كه در مصاف با حزب الله اتفاق افتاد اين بار به دست حماس برگ زرين ديگري در كتاب آزاديخواهي اضافه شود.

احمد توكلي در خصوص اولين كار مركز پژوهش‌ها در دوره هشتم مجلس گفت: به استناد بيانيه‌هاي انتخاباتي گروه‌ها و خصوصا جريان پيروز مجلس كه اكثريت اصولگرايان هستند و براساس دعاوي انتخاباتي آنها يك استراتژي و منشور پيشنهادي براي مجلس تهيه كرده‌ايم.

ويبا بيان اينكه رئيس مجلس هم از مركز پژوهش ها خواسته بودند كه براي مجلس استراتژي تبيين شود،‌ادامه داد: اين استراتژي مقدماتي كه مي‌تواند تعهدات انتخاباتي را به دستورالعمل مجلس تبديل كند و ضرر فقدان حزب قوي را در مجلس كاهش دهد تقديم هيات امناء مركز پژوهش ها شد و در آنجا بررسي شد.

وي با يادآوري اينكه هيات امناء مركز پژوهش ها از 12 عضو هيات رئيسه و رئيس مركز پژوهش ها تشكيل مي شود گفت: و بالاخره براي مجلس هشتم استراتژي تدوين شد كه در آن فرصت ها و تهديدها و ضعف ها و قوت هاي مجلس هشتم برشمرده شده است و ماموريت هاي مجلس را از روي قانون اساسي احصا كرده‌ايم و براساس آن در اين برهه از زمان اولويت‌هايي تعيين شده است.

رييس مركز پژوهش‌ها تصريح كرد: مجلس هشتم قوت هايي دارد كه يك اكثريت نسبتا همسو در آن وجود دارد كه اين گروه اكثريت برنامه‌هاي نسبتا متنوع و كامل و منسجمي را اعلام كرده اند كه جزء نقاط قوت اين دوره مي شود.

احمد توكلي اظهار داشت: توان كارشناسي و علمي مجلس در هر دوره نسبت به دوره قبل پيشرفت مي كند؛ نقطه ضعف هايي هم وجود دارد از جمله نقص‌هاي آيين‌نامه داخلي بود كه با اصلاح آن شايد مقداري برطرف شده باشد و بايد ديد در عمل چگونه است.

نماينده مردم تهران ادامه داد: تعلقات محلي و خرد در برابر تعلقات ملي و كلان متاسفانه قوي است كه از جمله ضعف هاي مجلس است البته به اين مجلس اختصاص ندارد متاسفانه در طول سال ها پيدا شده و تقويت مي شود.

وي تصريح كرد: احزاب قوي هم در مجلس وجود ندارد كه از جمله ضعف هاي قوه مقننه است كه در كاركردش تاثير مي گذارد.

رئيس مركز پژوهش ها بابيان اينكه فرصت هاي خوبي هم براي مجلس وجود دارد، اعتماد مقام معظم رهبريو اظهار علاقه بيشتر دولت براي همكاري با مجلس را از جمله آنها برشمرد.

وي همچنين گفت: برخي قوانين مصوب در مجلس هفتم وجود دارد كه كار مجلس هشتم را در نظارت سنگين مي كند چرا كه ماده قانون‌هاي مادر هستند مانند قانون خدمات كشوري، قانون اجراي سياستگذاري اصل 44، قانون جامع حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت.

وي اضافه كرد: تهديدهايي هم براي مجلس هشتم در اين استراتژي شمرده شد كه از جمله تمايل قوه مجريه براي اقدامات فراتر از قانون و تحت فشار قرار دادن نمايندگان از طريق اولويت هاي منطقه اي و محلي است كه اين مساله به تربيت سياسي عمومي مربوط مي شود.

وي افزود: توقعات متعددي از نمايندگان وجود دارد كه خيلي از آنها در حيطه اختيارات نمايندگان نيست و پرداختن نمايندگان به آنها باعث مي شود كه نماينده از كار اصلي خود باز بماند.

رئيس مركز پژوهش ها اظهار داشت: استراتژي مجلس هشتم با اين مقدمات تدوين شد و اولويت‌هاي مختلفي در حوزه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي براي مجلس شمرده شده كه در بحث اولويت هاي اقتصادي مهار تورم و رشد بي‌ضابطه نقدينگي، تسيهل توليد و سرمايه گذاري و بهبود فضاي كسب و كار كشور اصلاح نظام بودجه ريزي و پيگيري قانون اصل 44 و قانون مديريت خدمات كشوري وجود دارد.

توكلي همچنين در خصوص دستاوردهاي علمي و فرهنگي و اجتماعي تصريح كرد: قانون نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي در دستور كار مجلس هشتم قرار گرفت همچنين، حمايت از وزارت كشور و نيروي انتظامي براي مقابله ريشه اي و موثر با باندهاي قاچاق و توزيع مواد مخدر و معترضين به امنيت اجتماعي از جمله اين دستاوردها مي باشد.

وي در مورد فعاليت هاي مركز پژوهش ها در عرصه سياسي گفت: دو محور مهم نقش آفريني در پرونده هسته‌اي و نيز ايجاد بسترهاي قانوني براي فعاليت بهتر احزاب با توجه به اينكه نظام پارلماني اين ضعف (عدم فعاليت احزاب قوي) را دارد و ربطي به اين دوره و يا دوره هاي قبل هم ندارد.

وي در خصوص تعيين اولويت‌هاي كاري كميسيون‌هاي مجلس گفت: در تعيين اولويت هاي كاري كميسيون‌ها يك رفت و آمد فعال بين مركز پژوهش ها و كميسيون ها و هيات رئيسه مجلس كه جزء هيات امناء مركز هستند اتفاق افتاد و تعداد زيادي عنوان جهت تدوين طرح و با تهيه مقدمات لايحه و پيشنهاد آن به دولت انجام شد كه 17 مورد طرح قانوني اولويت دارد با زمان بندي پيش بيني شد كه برخي از آنها در حال اجراست و برخي هم تمام شده و در برنامه يكساله براي مركز پژوهش ها 17 مورد را تعهد كرده ايم قبل از پايان سال جاري تقديم هيات رئيسه و كميسيون ها نماييم و 10 مورد هم تا خرداد ماه سال آينده 88 متعهد شده ايم.

رئيس مركز پژوهش ها در خصوص بعد نظارتي مركز پژوهش ها گفت: يكي از كارهايي كه اوايل هر دوره صورت مي گيرد ادامه بررسي طرح ها و لوايح باقي مانده از دوره قبل متوقف مي شود مگر اينكه 25 نماينده امضا نموده و ادامه بررسي را لازم بدانند و يا دولت لايحه بدهد و فهرستي از لوايحي كه متوقف مانده مجددا ادامه رسيدگي آنها را درخواست كند.

وي افزود: ما پالايشي از اين طرح و لوايح كرده‌ايم و پيشنهاد كرده ايم كه 15 طرح و لايحه از دوره قبل باقي مانده اند اولويت پيدا كند كه به كمك هيات رئيسه در كميسيون ها فعال مي شوند.

وي تصريح كرد: از جنبه نظارتي هم به دنبال درخواست رئيس مجلس پيشنهادمان اين بود كه در مورد 23 مورد از قوانين اصلاح شده يا تصويب شده گذشته را حتماً مجلس نظارتش را اولويت ببخشد مانند قانون سياستهاي كلي اصل (44)، تكاليف قانوني بودجه سال 87، قانون جامع حمل و نقل، كانون مديريت خدمات كشوري، قانون رفع موانع توليد و سرمايه‌گذاري، اجراي طرح كاداس(شناسنامه دار كردن تمام زمينهاي ايران) قانون پولشويي، قانون بانكداري بدون ربا، قانون حذف كنكور.

توكلي ادامه داد: اين پيشنهادات به رئيس مجلس تقديم شده و با كميسيون‌ها مراوده خوبي انجام گرفته و انشاالله جنبه نظارتي كميسيون‌ها كه براساس مواد آيين نامه داخلي و طبق وظايف قانوني‌اش صورت مي‌گيرد، قانوني انجام شود.

وي گفت: براي مركزپژوهشها هم مطالعات زيادي در داخل صورت گرفت. آسيب شناسي چهار ساله دوره قبل هم انجام شد؛ ضعفهاي ما دسته‌بندي شد و براي كاهش ضعف‌ها و بهبود شرايط سند برنامه راهبردي تهيه شد كه راهنماي كار ما در 4 ساله دوره هشتم باشد اميدوارم با نظارت عمومي ضعف‌ها بيشتر ديده شود و نقاط قوت باعث بهبود كار خواهد شد.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس در ادامه اين نشست خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

توكلي در پاسخ به سوالي در مورد گزارش مركز پژوهش‌ها در خصوص لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: به دليل اينكه هدفمند كردن يارانه‌ها مهم بود و در طرح تحول اقتصادي دولت هم در راس قرار داشت كميسيون ويژه مجلس كه متكفل بررسي مقدمات طرح بود در طول مسير تلاش كرد كه اطلاعاتش را با دولت هماهنگ كند يعني از دولت اطلاعات بگيرد و سعي كند آنچه دولت مي‌داند، كميسيون هم اطلاع داشته باشد تا همفكري سهل‌تر انجام گيرد.

وي گفت: در اين مسير كميسيون گزارش جلسات مقدماتي خود را از بررسي موضوع به مجلس مي‌داد و دو گزارش را تقريباً هر ماه يك گزارش داد و گزارش سوم نيز روز گذشته قرائت شد.

توكلي افزود: اين‌ها استناداتي است كه كميسيون از مقدمات فراهم كرده، نه نظر قاطع در خصوص طرح چرا كه اگر طرح به شكل لايحه در نيايد، تهيه گزارش در مورد طرح به شكل قانوني امكانپذير نيست.

وي با بيان اينكه طرح تبديل به لايحه شد و روز گذشته تقديم مجلس گرديد، تصريح كرد: از اين به بعد كار كميسيون متفاوت مي‌شود تا به حال كار كميسيون تبادل نظر با كارگروه دولت بود كه افكار با هم نزديك شود و تاثير آن اين بود كه اولاً دولت پذيرفت كه لايحه بدهد زيرا كه اول فكر مي‌كرد كه به دليل قوانين موجود از دادن لايحه براي نقدي كردن يارانه‌ها مستغني است سپس قانع شد كه تقديم لايحه به مجلس ضروري است اين اثر مثبت را داشت و نقش نمايندگان مردم بر كار دولت را بالا مي‌برد و امكان تفاهم را زمينه سازي مي‌ند.

توكلي تصريح كرد: كار كميسيون اثر ديگري داشت اين بود كه تدريج را كه اول در نگاه دولت به نظر نمي‌آمد كه خيلي جدي باشد، قبولاند. بدين معنا كه دولت پذيرفت اين كار بزرگ را تدريجاً انجام دهد البته نسبت به آنچه كه در لايحه آمده اظهار نظر نمي‌كنم كه آيا اين تدريجي كه دولت در نظر گرفته است كافي هست يا خير كه اين بحث جداگانه‌اي دارد.

نماينده تهران در ادامه اضافه كرد: مركز پژوهش‌ها در اين مسير وظيفه داشت كه در خدمت كميسيون ويژه باشد كه همين كار را نيز كرد. 3 گزارش در اين زمينه فراهم شد كه يكي از گزارشات درباره مدل‌هاي به كار رفته در مورد ارزيابي آثار اصلاح قيمت‌هاي انرژي بود كه تقديم نمايندگان شد. وي افزود: گزارش ديگر در مورد آثار افزايش قيمت بنزين و گازوئيل در تورم با گزينه‌هاي فرصتي تقديم كرد و گزارش ديگر در مورد تاثير بازار انرژي بر صنعت كه طي روزهاي اخير تقديم مجلس شد و نيز ترجمه‌اي از گزارش جديد صندوق بين المللي پول كه روز گذشته منتشر شد.

توكلي خاطرنشان كرد: اين گزارشات نشان‌دهنده اين است كه همان مدل بانك جهاني و صندوق بين المللي پول تعقيب مي‌شود البته مي‌توان گفت در آن گزارش نكات علمي هست كه لااقل تا بحال مي‌توان گفت در گزارش هاي مسئولان دولتي به دقت لحاظ نشده است.

وي تصريح كرد: كار مركز پژوهش‌ها از امروز بر روي لايحه شروع مي‌شود و آن كارگروهي هم كه كميسيون ويژه تشكيل داد احتمالا فعال مي‌شود و بدليل اينكه فرصت كافي پيدا نشد گزارش كارگروه ارائه نشد و قرار بود كه اگر كارگروه به مساله‌اي مي‌رسد كه در تصميم‌گيري‌هاي مقدماتي دولت موثر است به دولت نظرش را بدهد كه اين مساله اتفاق نيافتاده و دولت قبل از اينكه اين كار ما به نتيجه برسد به حمدالله لايحه را تقديم مجلس كرده و در حال حاضر كار بر روي لايحه شروع مي شود و با دقت منافع ملت در آن تامين شود و آنچه كه مهم است به استناد استراتژي كه مهار تورم در راس اقدامات مجلس هشتم است.

توكلي گفت: مركز پژوهش ها، كميسيون ويژه و نمايندگان مجلس بر روي توزم زايي اين لايحه حساس هستند.

احمد توكلي در پاسخ به سوالي مبني بر دير رسيدن و سياسي بودن گزارشات مركز پژوهش ها گفت: اين حرف، سياسي بودن يعني غرض ورزانه بودن گزارشات مركز پژوهش ها شيوع ندارد برخي مي‌گويند خواهش مي‌كنم از آنها كه مصداق بگويند اينگونه نيست كه گزارشات در دفاتر مختلف مركز كه همه آنها غرض ورزند تهيه مي‌شود و جهت خاصي را غير علمي، غير واقع بينانه و غير ملي مي خواهند به مجلس القا كنند. مصداقي صحبت كنند تا قدرت بررسي و دفاع را داشته باشيم.

رييس مركز پژوهش‌ها همچنين در پاسخ به اين پرسش كه چرا طرح تحول اقتصادي را ادامه طرح‌هاي صندوق بين المللي پول مي‌دانيد گفت: ساختار گزارش علمي صندوق بين المللي پول را بسيار خوب مي‌دانم. مركز پژوهش‌ها گزارش اخير صندوق را ترجمه و منتشر كرده استنباطي را كه از چهار گزارش مركز در بخش اصلاح يارانه هاي انرژي در قالب تغيير و تحول مي شود را خطير مي‌دانم و مشروح توضيحات را در آينده به مطبوعات اعلام مي كنم.

توكلي در پاسخ به اينكه آيا مركز در مورد پرداخت نقدي يارانه‌ها تحقيقاتي انجام داده گفت: هنوز از اين بعد لايحه را بررسي نكرده ايم ولي در جلساتي به اجزاي ديگر لايحه پرداخته ايم البته لغو پرداخت نقدي را در مصاحبه اي تكذيب كردند چرا كه در جلسه مشترك دولت و مجلس چنين توافقي نشده بود.
 شنبه 14 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن