تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816995860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهران گزارش نقض حقوق اقليت ها در فرانسه را منتشر كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تهران گزارش نقض حقوق اقليت ها در فرانسه را منتشر كرد
مركز پايش حقوق بشر وزارت امور خارجه كشورمان در آخرين روز رياست دوره‌اي فرانسه بر اتحاديه اروپا (31 دسامبر 2008)، گزارش نقض حقوق اقليت‌ها در فرانسه را منتشر كرد.


به گزارش ايرنا، مركز پايش حقوق بشر وزارت امور خارجه كشورمان در آخرين روز رياست دوره‌اي فرانسه بر اتحاديه اروپا (31 دسامبر 2008) گزارش نقض حقوق اقليت‌ها در فرانسه را منتشر كرد.
در گزارش مذكور كه بر مبناي گزارش‌هاي مختلف نهادهاي معاهده‌اي و گزارشگران ويژه حقوق بشري سازمان ملل متحد تهيه شده است، ضمن بررسي بحران هويت اقليت‌هاي مقيم فرانسه، ابعاد مختلف نقض حقوق اقليت‌ها و نيز بعضي از مظاهر تبعيض عليه آنها در آن كشور مورد توجه قرار گرفته است.
در مقدمه گزارش مذكور ضمن بررسي مستندات حقوقي دولت فرانسه (اصل لائيسيته مندرج در قانون اساسي آن كشور) در خصوص به رسميت نشناختن حقوق دسته‌جمعي اقليت‌هاي مقيم، اعلام شده است كه براساس گزارش‌هاي حقوق بشري سازمان ملل متحد پيروي از اين اصل موجب نقض بسياري از حقوق اقليت‌ها و تبعيض عليه آنها شده است.
لازم به ذكر است كه دولت فرانسه با تمسك به اين قانون و ادعاي شهروندي يكسان تمامي اتباع آن كشور، از ارائه آمار لازم در خصوص اقليت‌هاي آن كشور و فعاليت‌هاي به عمل آمده جهت ارتقاء حقوق آنها و نيز رفع تبعيض عليه آنها خودداري مي‌نمايد.
در ادامه گزارش بحران هويت اقليت‌هاي مقيم فرانسه مورد بررسي قرار گرفته است كه هم اكنون از جمله مهم‌ترين دغدغه‌ها و نگراني‌هاي جوامع اقليت‌هاي مقيم فرانسه به شمار مي‌رود.
اقليت‌هاي فرانسه دين، فرهنگ، زبان، نژاد و اصالت خود را مانعي بر سر راه شهروندي قابل قبول شناخته شدن از سوي دولت آن كشور تلقي مي‌كند و بر اين باورند كه هويت اصلي آنها در معرض خطر جدي قرار دارد.
در اين گزارش نقض حقوق اقليت‌ها از جمله حقوق مذهبي و فرهنگي آنها نيز مورد توجه قرار گرفته است. در خصوص نقض حقوق مسلمانان و به طور كلي اسلام ستيزي در آن كشور قابل ذكر است كه عليرغم جمعيت پنج الي شش ميليون اعلام شده از سوي گزارشگر حقوق اقليت‌هاي سازمان ملل متحد، دولت فرانسه بدون در نظر گرفتن احساسات مذهبي مسلمانان آن كشور با استناد به قانون 2004 آن كشور رعايت حجاب اسلامي در مدارس و ديگر اماكن دولتي آن كشور را ممنوع كرده است.
اين امر علاوه بر اخراج تعداد قابل توجهي از دانش‌آموزان و دانشجويان محجبه مسلمان داراي بسياري از ديگر تبعات منفي كه از آن جمله مي‌توان به سرخوردگي و تحقير مسلمانان، توهين به اسلام و تبعيض عليه مسلمانان در آن كشور اشاره كرد.
علاوه بر نقض حقوق مسلمانان، اين گزارش به نقض حقوق ديگر اقليت‌هاي فرانسه نظير «روماها» و نيز حقوق جمعيت سرزمين‌هاي مستعمره فرانسه نظير مردم بومي گويان فرانسه و ... نيز پرداخته است.
يكي ديگر از مسائل مهم مورد توجه در گزارش مذكور بعضي از زمينه‌هاي تبعيض عليه اقليت‌ها در فرانسه مي‌باشد كه از آن جمله مي‌توان به تبعيض و نابرابري در مشاركت سياسي، تبعيض در برخورداري از مسكن مناسب، تبعيض در برخورداري از آموزش و تبعيض و نابرابري در اشتغال اشاره كرد.
در خصوص تبعيض در مشاركت سياسي قابل ذكر است كه اين امر از مهم‌ترين مباحث مطروحه در بين اقليت‌هاي فرانسه به شمار مي‌رود.
در جامعه فرانسه كه جمعيت اقليت‌هاي آن 12 درصد تخمين زده مي‌شود (با توجه به عدم اعلام آمار رسمي از سوي دولت)، اقليت‌ها از مشاركت سياسي بسيار ناچيزي برخوردارند. به عنوان مثال در سال 2007 از مجموع 555 كرسي مجلس نمايندگان فرانسه فقط دو كرسي به اقليت‌ها اختصاص يافته است.
برخوداري از مسكن نامناسب نيز از ديگر مشكلات مهم اقليت‌ها در فرانسه است. اقليت‌ها در حومه شهرهاي بزرگ در شهرهاي مسكوني فقيرنشين و فاقد بسياري از امكانات عمومي، منزوي شده‌اند، اين بحث وجود دارد كه علاوه بر منزوي ساختن سياسي اقليت‌ها، منزوي ساختن فيزيكي آن نيز در دستور كار قرار دارد.
تبعيض در اشتغال يكي ديگر از معضلات مهم جامعه اقليت‌هاي فرانسه به شمار مي‌رود. نمايندگان اقليت‌هاي فرانسه به گزارشگران سازمان ملل اعلام كردند كه علاوه بر رنگ و نژاد و ... سكونت در مناطق منزوي شده اقليت‌ها نيز خود عامل تبعيض در زمينه‌هاي ديگر از جمله كاريابي به شمار مي‌رود.
تبعيض در آموزش نيز از جمله نگراني‌هاي اقليت‌ها به شمار مي‌رود، در مجموع ميزان ريزش تعداد دانش‌آموزان و ترك تحصيل آنها در بين اقليت‌ها بسيار بالاست.
نمايندگان اقليت‌ها بر اين باورند كه دولت به جاي رفع كاستي‌ها و پيشگيري اصولي از اين مسئله با ايجاد دوره‌هاي آموزشي كوتاه مدت در پي سوق دادن اقليت‌ها به سوي اين دوره‌هاست كه اين امر خود موجب عدم ورود اقليت‌ها به مراتب بالاي علمي و اداري (كه معمولاً با تحصيلات دانشگاهي امكانپذير است) مي‌شود.
در بخش پاياني اين گزارش ضمن يادآوري الزامات، تعهدات بين‌المللي فرانسه ناشي از عضويت آن كشور در معاهدات بين‌المللي حقوق بشري، ابراز اميدواري شده است كه اقدامات لازم جهت ارتقاء حقوق اقليت‌ها و رفع هر چه بيشتر تبعيض عليه آن صورت گيرد.
سيام/1193
 پنجشنبه 12 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن