تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820462557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سال بهار سياسى در لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: سال بهار سياسى در لبنان
فريده شريفي

سال گذشته ميلادي را مي توان سال بهار سياسي براي حزب الله لبنان توصيف كرد چرا كه از ماه هاي آغازين اين سال پيروزي هاي درخشاني براي حزب الله لبنان رقم خورد.

تحقق خواسته هاي حزب الله در اجلاس دوحه در عين اينكه بحران طولاني مدت بحران را پايان داد و باعث بازگشت آرامش به لبنان شد پيروزي حزب الله قلمداد شد زيرا سران گروه حاكم و مخالفان در مورد دو موضوع اساسي يعني تشكيل دولت وحدت ملي و اجراي قانون انتخابات سال 1960 به توافق رسيدند.

اين توافق ها به رغم كارشكني آمريكا و برخي كشورهاي عربي به دست آمد، در نشست دوحه 16 وزير به حزب حاكم (14 مارس) 11 وزير به جناح مقاومت (8 مارس) و 3 وزير هم به رئيس جمهور تعلق گرفت.

حزب الله به علت داشتن 11 وزير و داشتن حق وتو به يك پيروزي بزرگ دست يافت و همين مسئله باعث شد كه اقدامات اوليه براي چيدن چادرها و وسايل معترضان انجام شد و مردم با ريختن به خيابان ها و روشن كردن چراغ اتومبيل ها، خوشحالي خود را از اين توافق ها اعلام كردند.

هرچند كه گروه 14 مارس تلاش زيادي كرد تا موضوع خلع سلاح حزب الله را در اجلاس دوحه مطرح كند و در انجام توافق كارشكني به عمل آورد ليكن با هوشياري حزب الله و همكاري امير قطر كه ميزبان اين اجلاس بود موضوع خلع سلاح يك موضوع داخلي تشخيص داده شد و به لبنان و پس از انتخاب رئيس جمهور جديد موكول شد. «فوادسينيوره» نخست وزير لبنان كه بيشتر مردم لبنان كابينه وي را به دليل حضور نداشتن وزيران شيعه غيرقانوني مي دانستند اعلام كرد به مجرد انتخاب ميشل سليمان نامزد مورد توافق لبناني ها براي پست رياست جمهوري از سمت خود استعفا خواهد كرد.

پس از انتخابات ميشل سليمان فرمانده ارتش لبنان به عنوان رئيس جمهور اين كشور، فوادسينيوره رسماً استعفاي خود را اعلام و اظهار داشت زمان تغيير فرارسيده است. با وجود اين، پارلمان لبنان بار ديگر به سينيوره رأي اعتماد داد و وي مسئول معرفي كابينه شد.

كابينه سينيوره عمر يك ساله دارد زيرا انتخابات پارلماني در بهار 2009 به عمر اين كابينه پايان خواهد داد.

در كابينه جديد لبنان كه با اصرار سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان و با تركيبي نسبتاً متوازن از همه گروه هاي لبناني به عنوان كابينه وحدت ملي شروع به كار كرد مجموعه نيروهاي مقاومت با در اختيار داشتن يك سوم به علاوه يك عضو در كابينه رفتار واگراي مخالفان خود در درون دولت را با داشتن حق وتو مهار مي كند.

در كابينه جديد لبنان حزب الله از سهم 3نفره خود در كابينه كاست تا يكي از گروه هاي همپيمان خود يعني حزب «سوري، قومي» نيز در كابينه داراي يك كرسي باشد. چشم پوشي حزب الله از سهم خود سبب شد

سعدالدين حريري رئيس جريان سياسي المستقبل و از سران اصلي 14 مارس به همتايان مسيحي خود يادآور شود كه بايد از رفتار حزب الله پيروي كنند و با از خودگذشتگي راه را براي تشكيل دولت وحدت ملي هموار كنند، از اين رو دو گروه مخالف مسيحي يعني حزب كتائب به رهبري «امين جميل» رئيس جمهور پيشين لبنان و حزب قوات به رهبري «سمير جعجع» اختلافات داخلي خود را حل كردند و در نهايت به كابينه وحدت ملي تن دادند.

حضور نيافتن مخالفان تندرو حزب الله دركابينه طليعه همكاري ميان گروه هاي مختلف لبناني را هموار كرد و فضا را به براي انتخابات آينده كه درارديبهشت ماه سال آينده برگزار مي شود هموار ساخت.

معرفي دولت وحدت ملي از سوي فواد سينيوره پس از شش هفته مذاكرات سياسي در لبنان و اولتيماتوم ميشل سليمان به نخست وزير با استقبال گسترده بين المللي رو به رو شد.

نخست وزير لبنان در اولين جلسه كابينه وحدت ملي اعلام كرد كه ما اختلافات را كنار گذاشتيم و دولت لبنان را درچارچوب قانون اساسي تشكيل داديم.

ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نيز گفت،«تشكيل دولت وحدت ملي گام مهمي در راستاي اجراي توافقنامه دوحه بود كه به بحران سياسي كشور پايان داد.

تشكيل دولت وحدت ملي هرچند كه دستاورد تازه حزب الله محسوب شد و زنجيره پيروزي مقاومت را تكميل كرد با وجود اين باعث خشم و عصبانيت سران كاخ سفيد شد به گونه اي كه سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرد دولت جديد همانند قبل شامل اعضاي حزب الله است و ما هرگز با اين وزيران همكاري نخواهيم كرد.

از سوي ديگر، ميشل سليمان از رهبران گروه هاي لبناني دعوت كرد تا گفت وگوهاي ملي را از روز 16 سپتامبر (26 شهريور) آغاز كنند.

دراولين نشست مذاكرات ملي لبنان تمامي رهبران احزاب سياسي آمادگي خود را براي انجام مذاكرات داخلي براساس توافق هاي به وجود آمده اعلام كردند.

آزادي اسيران

از ديگر پيروزي هاي به دست آمده درسال گذشته ميلادي براي حزب الله آزادي اسيران مقاومت از سوي رژيم صهيونيستي بود.

مردم لبنان از برگزاري جشن بزرگ استقبال از اسيران در بند رژيم صهيونيستي به عنوان بزرگترين جشن تاريخي ياد و مقدمات اين جشن را فراهم كردند.

دراين مراسم كه در منطقه «ناقوره» در مرز جنوب لبنان با فلسطين اشغالي برگزار شد سيدحسن نصرالله و بسياري از سران رسمي وحزبي در آن حضور داشتند و «سمير قنطار» قديمي ترين اسير لبناني آزاد شد.مبادله همه اسيران لبناني و پيكرهاي 200 شهيد عرب، فلسطيني و لبناني با اجساد دو سرباز اسرائيلي پيروزي بزرگ ديگري براي حزب الله رقم زد درعين اينكه باعث خفت و زبوني رژيم صهيونيستي شد.

برقراري روابط سوريه و لبنان

از سرگيري روابط ديپلماتيك ميان سوريه و لبنان نيز از ديگر اخبار مهم اين كشور خاورميانه اي در سال گذشته ميلادي است.

از سرگيري روابط ديپلماتيك ميان دمشق وبيروت كه با سفر ميشل سليمان به سوريه شتاب بيشتري به خود گرفت با استقبال گسترده منطقه اي و بين المللي مواجه شد.

پس از ترور رفيق حريري نخست وزير سابق لبنان و تحريكاتي كه از سوي گروه 14 مارس براي دخيل دانستن سوريه در اين حادثه عنوان شد روابط دو كشور به سردي گراييده بود كه با تماس هاي مقامات دو كشور، يخ هاي رابطه ذوب شده و بشاراسد و ميشل سليمان علاقه مندي دولت متبوعشان را براي از سرگيري روابط اعلام كردند.

با اين حال گروه 14 مارس كه حامي و پشتيبان منافع غرب و به ويژه آمريكا در لبنان است به وضعيتي نامشخص و سردرگم نسبت به از سرگيري روابط سوريه و لبنان دچار شده و در موضعي شتابزده اعلام كرد كه برقراري روابط ديپلماتيك ميان سوريه و لبنان از دستاوردهاي جريان 14 مارس است.

در حالي كه نبيه بري رئيس مجلس لبنان سريعاً در مقابل اين موضع گيري عجولانه و شتابزده اظهار داشت كه برقراري روابط با سوريه نتيجه مبارزه گروه 14 مارس نبوده است.

وي گام هاي سه گانه، انتخاب رئيس جمهور، تشكيل دولت وحدت ملي و توافق داخلي لبنان را عوامل برقراري روابط ديپلماتيك ميان سوريه و لنبان عنوان كرد و گفت: اگر اين اقدامات نبود كسي قادر به تحقق دستاورد برقراري روابط ميان دو كشور نبود.

در هر صورت سه عامل فوق نه تنها در برقراري روابط لبنان ميان سوريه و لبنان مؤثر بود بلكه باعث آشتي ملي، بهار سياسي لبنان و پيروزي مقاومت و ملتي شد كه خواهان استقلال و حاكميت كشورشان بودند و مي خواستند جلو نفوذ بيگانگان را در لبنان بگيرند.

مرحله بعدي براي حزب الله لبنان تحكيم پايه هاي مقاومت و پيروزي در انتخابات پارلماني آينده است.

حزب الله معتقد است پيروزي در انتخابات آتي در واقع پيروزي نهايي حمايت از مقاومت است و توانايي هاي منحصر به فردي كه مقاومت طي جنگ 33 روزه و بعد از آن از خود نشان داده مي تواند پايه هاي آن را به نوعي تقويت كند كه مجالي براي ديگر احزابي كه حامي منافع غرب هستند وجود نداشته باشد.
 پنجشنبه 12 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن