تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815179096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استان قزوين در سوگ سالار شهيدان امام حسين (ع) يكپارچه سياهپوش شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: استان قزوين در سوگ سالار شهيدان امام حسين (ع) يكپارچه سياهپوش شد
استان دارالمومنين قزوين باآغاز ماه محرم درسوگ سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش غرق در عزا و ماتم و سياهپوش است.


به گزارش ايرنا، مردم شهرها و روستاهاي اين استان و هياتهاي مذهبي، مساجد، حسينيه ها و تكايا با برافراشتن بيرق هاي عزا و نصب پرچمهاي سياه بر در و ديوار، در عزاي سرور شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) به سوگ نشستند.
مردم متدين و دوستداران ولايت همچون مردم ساير نقاط كشور با نصب پرچم- هاي عزا و سياه پوش كردن نقاط مختلف شهر به استقبال ايام سوگواري رفتند.
در بسياري از مكانهاي مذهبي نيز از شب گذشته جلسات عزاداري ، مرثيه و سخنراني بر پا شده است.
عشق و علاقه پرشور نوجوانان و جوانان اين استان مذهبي به خاندان عصمت و طهارت (ع) باعث شده كه اين قشر به صورت خودجوش براي فراهم كردن مقدمات مراسم سوگواري امام سوم شيعيان و 72 تن از ياران باوفايش فعاليت كنند.
برگزاري مجالس روضه خواني، شبيه گرداني، راه اندازي دسته هاي سينه زني و زنجيرزني از جمله آيين هاي مذهبي مردم استان قزوين در ماه محرم است.
در اين ماه تعزيه خوانان با اجراي تعزيه خواني در مكانهاي مذهبي بويژه مساجد و تكايا به بيان فلسفه قيام امام حسين (ع) و واقعيت هاي حادثه عاشورا در صحراي كربلا مي پردازند.
همچنين برپايي ايستگاههاي توزيع شربت، اطعام دسته هاي عزاداري در منازل ، تكيه ها و برخي مسجدها و برپايي مراسم شام غريبان از ديگر آيين هاي ويژه دهه اول ماه محرم دراستان قزوين است.
دخيل بستن بر روي علم و كتل ها، انجام نذر و نياز دراين ايام مقدس و درخواست حاجت ازدرگاه حق، راه اندازي دسته هاي عزاداري و نوحه سرايي در كوچه ها و خيابان ها و اجتماع دسته ها در محوطه زيارتگاه "شاهزاده حسين" از فرزندان امام رضا (ع) در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني از ديگر جلوه- هاي عزاداري در استان قزوين است.
وجود 600 هيات مذهبي شناسنامه دار و ثبت شده و بيش از 700هيات مذهبي ثبت نشده در استان قزوين نشانه ارادت مردم اين خطه به خاندان نبي اكرم (ص ) بويژه امام حسين (ع) است.
به گفته شهروندان قزويني، مردم دوستدار اهل بيت عصمت و طهارت در استان قزوين از ابتداي ماه محرم با برپايي مجالس سنتي و ويژه عزاداري در مسجد ها و تكيه ها، ايام سوگواري امام حسين (ع) را برپا مي كنند.
اين عده معتقدند: در دهه اول ماه محرم به رسم سنت ديرينه در سطح قزوين و ديگر شهرهاي اين استان صدها هيات عزاداري در سوگ سالار شهيدان و ياران باوفايش بر سر و سينه مي زنند و با شب زنده داري و حضور در مسجد ها، به عزاداري مي پردازند.
"محمدحسين توكلي " فروشنده وسايل عزاداري در قزوين گفت: خدمت جانانه و بي شائبه جوانان و نوجوانان قزويني در مراسم هاي مختلف عزاداري سالار شهيدان، از نكات بارز و مهمترين جلوه هاي اين عزاداري ها مي باشد كه حاكي از علاقه مردم به خاندان اهل بيت و عصمت و طهارت است.
وي، راه اندازي مراسم تعزيه خواني در نقاط مختلف استان از جمله در بقاع متبركه و اماكن مذهبي معروف از ديگر آيين هاي ايام محرم در دهه نخست مي- توان برشمرد.
"زهرا رحيمي" يك خانم خانه دار در اين خصوص گفت: توسل هزاران مشتاق اهل بيت و عزادار حسيني از سراسر كشور به حسينيه "آقا سيد جمال" با سابقه بيش از يكصد سال درشهر قزوين براي برآورده شدن حاجات و شفاي بيماران بر غناي عزاداري ها و پاسداشت ايام سوگواري حضرت امام حسين (ع) افزوده است.
وي اظهار داشت: درطول دهه اول محرم ارادتمندان به خاندان امامت و ولايت، مجالس عزاداري بطور خودجوش در منازل برپا مي كنند و سعي مي كنند حماسه امام حسين (ع) و خاندان باوفايش را گرامي دارند.
رييس سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين نيز به خبرنگار ايرنا گفت: هياتهاي مذهبي در انتخاب مداحان و سخنرانان دقت لازم را داشته باشند.
حجت الاسلام "علي اكبر حاج عزيزخاني" افزود: در محافل عزاداري سخنرانان و مداحان بايد در خصوص معرفت، آزادگي، اخلاق و فلسفه جهاد امام حسين (ع) سخنراني كنند.
وي با اشاره عصر ارتباطات و پيشرفت تكنولوژي، اظهار داشت: استفاده از خرافات و مسايلي كه جزو شئونات اسلامي نيست در مراسم عزاداري ، عظمت اسلام و سيره ائمه اطهار(ع) را تحت الشعاع قرار مي دهد.
حجت الاسلام حاج عزيزخاني با اشاره به فلسفه قيام حضرت سيدالشهدا(ع) تصريح كرد: بايد مكتب امام حسين (ع) را كه شامل امر به معروف و نهي از منكر و حفظ ارزشهاي اسلامي است را احيا نمود.
ك/4 7389/ 3404/ 1645 شماره 531 ساعت 13:31 تمام
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن