تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815672100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولويت شخصيت بر عمل در فلسفه اخلاق


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اولويت شخصيت بر عمل در فلسفه اخلاق
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: پرسشها در باب شخصيت اخلاقي اخيراً در مباحث فلسفي مطرح شده‌اند. بخشي از اين بحثها پس از انتشار مقاله معروف آنسكومب با عنوان " فلسفه اخلاق مدرن" مطرح شدند. در اين مقاله آنسكومب از اين نكته بحث مي‌كند كه كانت‌گرايي و فايده‌گرايي در اخلاق كه دو سنت مهم اين حوزه هستند و بر مفاهيمي چون وظيفه و الزام استوارند ره به خطا برده‌اند.

به نظر وي مسئله مهم و درست اخلاق اين است كه چه چيز براي پرورش استعدادهاي انسان و بهبود زندگي اش ضروري است.
اين البته به معناي بازگشت به پرسشهايي بود كه بجد در فلسفه اخلاق يونان باستان بخصوص نزد ارسطو مطرح مي شدند. چرا كه رويكرد جديد هم مانند رويكرد ارسطو بر مفهوم فضيلت دست مي گذاشت. يعني اينكه شخصيت اخلاقي قابل ستايش چه شخصي است و چگونه شخصي فضيلت مند مي شود ؟ آيا اين امر به صورت ذاتي و طبيعي رخ مي دهد و يا آيا فرد براي اين كار مسئول است و اينكه چه نسبتها و نهادهايي براي فضيلتمند كردن فرد ضروري و حياتي هستند؟

جوابها به اين پرسشهاي قديمي امروزه در حوزه هاي مختلف فلسفه مطرحند. حتي در فلسفه سياسي، فلسفه ادبيات و فلسفه آموزش هم اين پرسشها پرسشهاي مطرحي به حساب مي آيند و جوابهاي متفاوتي را از آن خود كرده اند. علاقه به فضيلت و شخصيت به صورت غيرمستقيم ناشي از علاقه اي عيني تر بود كه در فلسفه سياسي نمود داشت و كتاب "نظريه اي در باب عدالت" رالز مروج آن بود.

رالز در فصل سوم كتاب خود تصويري از اينكه چگونه افراد در موقعيتي عادلانه پرورش مي يابند تا فضايل مورد علاقه شهروندان مطلوب را فراچنگ آورند بحث مي كند. با اين همه علاقه رالز صرفاً به آموزش اخلاقي اكتفا نمي كند و آنچه او "تقويت احترام به خود" مي‌نامد مباني ديگري هم چه در سطح خانواده و چه در سطح جامعه و كار حرفه اي واجد است.

هرچند كه نظريه فضيلت و تأكيد بر شخصيت اخلاقي در يونان باستان را به ارسطو نسبت مي دهند اما اين رويكرد حتي در افلاطون و سقراط افلاطون هم يافت مي شود. افلاطون بخصوص در دوران اول زندگي خويش كه تحت تأثير سقراط است بسي بر شخصيت اخلاقي و اينكه فضايل اخلاقي با تكيه بر شخصيتي پديد مي آيند دست مي گذارد. همين كه سقراط تأكيد مي كند كه در مواقعي انسان بايد قول خود را زير پا بگذارد چرا كه اگر تعهد خود را انجام دهد زياني جاني براي فردي به همراه دارد و يا ديگر فضايل را با استثنا مي پذيرد نشان مي دهد كه وي و افلاطون تأكيد زيادي بر شخصيت اخلاقي دارند. همين سنت است كه به ارسطو مي رسد و وي بصراحت تذكار مي دهد كه بعضي مواقع تعيين آنكه فضيلت چيست و رذيلت كدام است امكان ندارد و اين شخصيت اخلاقي است كه در اين باب تصميم گيري مي كند.

هرچند كه فيلسوفان يوناني متفق القول بودند كه خوشبختي محتاج زندگي فضيلمت مندانه است اما در اينكه اين فضيلت چيست و شخصيت فضيلت مند چه ويژگيهايي دارد اتحاد نظر نداشتند. در اين ميان بيش از هر چيز بر دو ويژگي دست گذاشته مي شد. اول جنبه رفتاري داشت و دومي جنبه روانشناختي. در اين ميان در اين باب كه جنبه روانشناختي تنها از حالات معرفتي چون: دانش و باور تشكيل شده يا جنبه هاي احساسي چون: خواستها و احساسات را هم در بر مي گيرد اختلاف نظر وجود داشت.

واضح است كه سقراط بيشترين تأكيد را بر دانش و معرفت روا مي دارد. به نظر وي اگر عملي رذيلت گونه رخ داده باشد دقيقاً ناشي از آن است كه دانش كافي در اين زمينه وجود نداشته است. اما افلاطون تاحدي و ارسطو بجد با اين رويكرد مخالفت مي ورزند. با اين همه تفسيري ديگر از فلسفه اخلاق يونان باستان تصريح مي كند كه در دل انديشه هاي اخلاقي ارسطو هم رگه هاي افلاطوني و هم رگه هاي سقراطي يافت مي شود.

نكته اي كه در همه متفكران يونان و از جمله آنها سقراط و افلاطون و ارسطو مشترك است اين است كه شخصيت فضيلت مندان در تنهايي و به دور از محيطي به نام شهر پرورش نمي يابد. به تعبير امروزيها هميشه "ديگري" بايد باشد كه در ارتباط با وي شخصيت اخلاقي رخ دهد چرا كه محور و موضوع اصلي اخلاق ارتباط با ديگري است.

خلاصه كنيم كه افلاطون و ارسطو در اين نكته هم عقيده هستند كه شخصيت اخلاقي متعالي با بيش از چيزي به نام معرفت گره مي خورد و اين شخصيت محتاج هماهنگي ميان حوزه شناختي و جنبه هاي احساسي است . در اين راستا البته ارسطو سعي مي كند تبيين كند كه اين هماهنگي بر مباني اي استوار است و اين كار را با پژوهش در باب مباني روانشناختي شخصيت اخلاقي صورت مي دهد. او بر اين باور است كه شخصيت فضيلت مند با نوعي عشق عميق به خود شناخته مي شود و همين باعث عشق وي به همه فعاليتهاي عقلاني مي گردد.

با اين همه اين عشق در محيطي كه انساني ديگر در آن حضور ندارد رشد نمي كند و انسان اولاً نياز به دوستاني دارد كه در اين خير با وي همدلي داشته باشد و ثانياً بايد محيطي سياسي باشد كه شرايطي را فراهم سازد تا اين ارتباط رشد كند و بهبود يابد.
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن